Friday 18 November 2016

Contoh Ayat Perkataan "diteruskan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "diteruskan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Sekatan masih diteruskan sehingga 2006.
  2. Hari ini misi dan visi mulia ini diteruskan pula oleh Najib.
  3. Projek ini diteruskan semula oleh YAB Mahathir Mohamad pada 1993.
  4. Kajian mendalam tentang set diteruskan lagi dalam bidang teori set.
  5. Usaha kajian bidang sinar-x yang baru ditemukan beliau ini diteruskan lagi.
  6. Dalam masa yang sama, kerja-kerja di Subang diteruskan semasa pembinaan KLIA.
  7. Rancangan ini tidak diteruskan akibat kelewatan di dalam pembinaan Empangan Bakun.
  8. Mencari gali minyak masih diteruskan tetapi lebih tertumpu di persisiran pantai Miri.
  9. Kerja ukur tanah dimulakan pada tahun 1960-an dan kajian diteruskan pada tahun 1980-an.
  10. Pengaruh dan kebudayaan Sassanid kemudiannya diteruskan selepas pemelukan Islam oleh Parsi.
  11. Hanya pembinaan Empangan Bakun diteruskan dan kerja pembinaan ditawarkan melalui kontrak “turnkey”.
  12. Penggunaan tag bahasa kemudian diteruskan oleh RFC 3066 dari Januari 2001 dan RFC 4646 dari September 2006.
  13. Kejayaan filem Anak Pontianak menggalakkan filem siri Pontianak ini diteruskan dengan filem Pontianak Kembali.
  14. Sehingga hari ini, pembayaran diteruskan oleh kerajaan pusat Malaysia yang membuat pembayaran kepada negeri Kedah.
  15. Pembinaan ini terhenti pada tahun 2004, dan mungkin akan diteruskan selagi bandar ini bertambah bilangan penduduk.
  16. Pengunduran dari Alor Star ke Gurun kemudiannya diteruskan meskipun persediaan pertahanan di Gurun tidak memuaskan.
  17. Bagi haiwan, perkembangan zigot kepada embrio diteruskan melalui peringkat-peringkat blastula, gastrula, dan organogenesis.
  18. Pertempuran antara Hamas dan Fatah diteruskan sehingga Jun 2007, apabila Mahmoud Abbas membubarkan parlimen untuk melantik kerajaannya sendiri.
  19. Cerita tentang Isa kemudian diteruskan dengan pengangkatannya sebagai seorang utusan Allah, penolakan oleh Bani Israel dan berakhir dengan pengangkatannya ke syurga.
  20. Pembelajaran matematik di Mesir kemudian diteruskan bawah pemerintahan Khalifah Islam sebagai sebahagian matematik Islam apabila bahasa Arab dijadikan bahasa penulisan sarjana Mesir.
  21. Peralihan dasar ini diteruskan dan dikukuhkan oleh Tun Mahathir bin Mohamad, yang mengetengahkan dasar regionalisme dan pro-Selatan dengan retorik yang adakalanya bernada anti-Barat.
  22. Serangan Jepun diteruskan hingga ke malam dan mereka berjaya memduduki beberapa tempat yang strategik di Bukit Jantan dan Bukit Alor iaitu dua tempat yang penting bagi pertahanan Jitra.
  23. Pihak polis memberitahu pada awalnya perhimpunan boleh diteruskan tetapi dengan beberapa syarat, misalnya dilarang mengganggu perniagaan dan menggalakkan orang ramai menjatuhkan kerajaan.
  24. Kerajaan Australia pada 2001 bersetuju untuk menyokong rekaan spaceport perdagangan di pulau ini, akan tetapi ini belum lagi dibinakan, dan kelihatan bahawa ia tidak akan diteruskan pada masa hadapan.
  25. Perkembangan bandar raya ini yang pesat yang dimulakan pada dekad 50-an dan 60-an masih diteruskan pada hari ini kerana peralihannya daripada sebuah negara pertanian kepada sebuah negara perindustrian.
  26. Walaupun laluan ini telah diteruskan dengan beberapa perubahan yang baru, perubahan ini hanya sehingga ke stesen U-Bahn, Platform-Segitiga dan perkhidmatan ini menggunakan platform yang sudah tidak dipakai.
  27. Walaupun menghadapi pengepungan dan pengeboman, pembinaan sistem metro Moscow yang dimulakan pada awal dekad 1930-an diteruskan sepanjang peperangan dan pada akhir perang, beberapa landasan metro yang baru dibuka.
  28. Ia masih dilihat sekiranya perancangan ini akan diteruskan atau ia hanya satu plot untuk memaksa pemilik (Comune di Milano) untuk menjual stadium kepada Milan dengan harga nominal supaya kerja-kerja penambahbaikan dapat dilaksanakan.
  29. Campur tangan kerajaan, dimulakan oleh kerajaan kolonial dan diteruskan sejak 1997, telah bertambah dengan stabil, dengan pengenalan jaminan kredit eksport, skim pencen wajib, gaji minimum, undang-undang anti diskriminasi, dan penyokong gadai janji kerajaan.
  30. Namun begitu, proses pengambilalihan ini dianggap masih diteruskan kerana KL Infra telah menyatakan perbincangannya dengan kerajaan dan Bank Pembangunan Malaysia masih diadakan untuk menangani cadangan pengambilalihan KL Monorail oleh SPNB berdasarkan perbincangan dan persetujuan secara prinsip awalnya.
  31. Sehinggalah diteruskan kerajaan Makasar (Gowa) Namun begitu, pemberontakkan suku Bugis Bone Arung Palakka(1696) dengan bantuan VOC Belanda telah mengkhianati perjanjian ini, mengubah fakta sejarah dan menghilangkan sebahagian besar buku-buku sejarah penting bertulisan Makasar dan hanya mengekalkan sebahagian dari buku La Galigo untuk menghalalkan tindakannya menjatuhkan kerajaan Gowa pimpinan Sultan Hassanuddin(1670).

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...