Saturday 5 November 2016

Contoh Ayat Perkataan "berarak"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "berarak" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Pada 1657, Raja Frederick III melancarkan perang ke atas Sweden dan berarak di Bremen-Verden.
  2. Semua bilangan banduan telah dikurangkan kepada 2,504 dan juga dipaksa untuk berarak ke Kawat Maut Sandakan.
  3. Pihak pembangkang yang memperoleh pencapaian gemilang dalam pilihanraya telah meraikan kemenangan mereka dengan berarak pada 11 Mei 1969.
  4. Ibukota Ifat adalah Zeila, terletak di Somalia utara, di mana tentera Ifat berarak untuk menakluk Kerajaan diRaja Shoa purba pada tahun 1270.
  5. Perarakan turut dijalankan pada 12 Mei 1969 di mana kaum Cina berarak menerusi kawasan Melayu, melontar penghinaan sehingga mendorong kepada kejadian tersebut..
  6. Pada hari yang sama, melebihi sepuluh ribu orang berarak di jalan-jalan raya Conakry, dan sekurang-kurangnya 17 orang dibunuh dan 100 orang dicederakan oleh pihak polis.
  7. Dikatakan kaum Cina yang menang telah berarak dengan mengikat penyapu kepada kenderaan mereka sebagai lambang kemenangan mereka menyapu bersih kerusi sambil melaungkan slogan.
  8. Aa">a Atlet India's asalnya bertanding sebagai Peserta Olimpik Bebas dan berarak di bawah Bendera Olimpik semasa majlis perasmian itu, India telah digantung pada Disember 2012 diatas atas proses pilihan raya Persatuan Olimpik India.
  9. 2,000 orang tentera Persekutuan menumpang di sekolah-sekolah berhampiran stadium sebelum itu berarak dalam hujan dan tujuh batalion yang membuat perarakan ketika itu iaitu Rejimen Persekutuan, Skuadron Isyarat, Skuadron Jurutera, Tentera Laut Diraja Tanah Melayu, Tentera Laut Simpanan Diraja Tanah Melayu dan Askar Sivil Persekutuan.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...