Saturday 5 November 2016

Contoh Ayat Perkataan "berhadapan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "berhadapan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Akibatnya, Atomstroyexport berhadapan masalah kewangan.
  2. Terletak di Jalan Cengal berhadapan dengan Summit Parade.
  3. 20,000 rakyat berhimpun di Jalan Raja, berhadapan Bangunan Sultan Abdul Samad.
  4. Dualisme dan materialisme kedua-duanya berhadapan dengan cabaran falsafah serius.
  5. Bandaraya ini terletak di muara Sungai Terengganu, berhadapan dengan Laut China Selatan.
  6. Di selatan, negara inti mempunyai pantai yang pendek yang berhadapan dengan Teluk Guinea.
  7. Lima pulau yang berhadapan dengan bandar dipelihara sebagai Taman Negara Tunku Abdul Rahman.
  8. Rekaan bangunan di Jepun memang bersedia menghadapi gegaran kerana sering berhadapan dengan gempabumi.
  9. Pada 16 Ogos, sepasukan Rejimen Askar Melayu Diraja berhadapan dengan lima puluh orang gerila Indonesia.
  10. Telur mempunyai embrio yang sedang membentuk sehingga ia selamat menetas sambil berhadapan dengan bahaya.
  11. Hanna bekas kekasih Bang Jangkung harus berhadapan dengan kekasih baru bang Jangkung (Dian Sastrowardoyo).
  12. Sepanjang pemerintahan Empayar British sehingga 1948, Burma terus berhadapan dengan masalah ketegangan kaum.
  13. Pada 1973, mesyuarat diadakan di Algiers menyaksikan pergerakan ini berhadapan dengan realiti ekonomi terkini.
  14. Semasa Perang Dunia Kedua, Burma menjadi barisan depan berhadapan dengan penjajahan tentera Jepun di Asia Tenggara.
  15. Mereka mara turun Semenanjung Tanah Melayu, mengatasi pertahanan, meskipun berhadapan dengan jumlah yang lebih ramai.
  16. Di samping itu, Presiden Fox terpaksa berhadapan dengan masalah polis di negara ini yang terkenal dengan gejala rasuah.
  17. Talent berhadapan dengan Claire McCaskill, bekas pendakwa raya mukim Jackson dan juga calon Gabenor tahun 2004 Demokrat.
  18. Penyebab penamatan nyawa ini biasanya kerana enggan berhadapan dengan sesuatu perkara yang dianggap tidak dapat ditangani.
  19. Bidang fizik atom, molekul, dan optik berhadapan dengan atom dan molekul, dan cara mereka menyerap dan mengeluarkan cahaya.
  20. Pasangan penari berhadapan dan menggerak-gerakkan kaki berlangkah kecil, sementara tumit kaki diangkat-turunkan mengikut irama.
  21. Bagaimanapun, disebalik sokongan penderma Barat utama, termasuk International Monetary Fund, Kyrgyzstan berhadapan dengan masaalah ekonomi dari awal.
  22. Bahagian timur dan timur laut negara ini mempunyai garis pinggir laut yang panjang yang menghadapi Laut Merah, betul-betul berhadapan dengan Arab Saudi dan Yaman.
  23. Selepas kerajaan tentera jatuh pada 1983, Argentina telah berusaha untuk menjadi kerajaan demokratik tetapi terpaksa berhadapan dengan masalah ekonomi yang teruk.
  24. Brigadier Duncan Maxwell's Australian 27th Brigade, ke utara, tidak berhadapan dengan serangan Jepun sehingga Pengawal Maharaja mendarat pada pukul 10pm 9 Februari.
  25. Namun, kuasa ketenteraannya menjadi lemah pada abad ke-19, maka wangsa ini berhadapan dengan tekanan antarabangsa, pemberontakan besar-besaran dan juga kekalahan perang.
  26. Di sebelah utara ia bersempadan dengan Semenanjung Tanah Melayu, dipisahkan oleh Selat Melaka, sedangkan ke arah timur berhadapan dengan Kalimantan, melintasi Selat Karimata.
  27. Dengan kepincangan ini, Murray-Lyon berhadapan dengan serangan oleh 3 Divisyen askar Jepun yang cukup kelengkapan dan cukup terlatih dan dibantu oleh kereta kebal dan pesawat udara.
  28. Ini disebabkan mandi tanpa pengawasan orang tua amat merbahaya kerana kanak-kanak tersebut mungkin akan berhadapan dengan bahaya lemas atau terpijak onak, duri, paku atau kaca dalam air.
  29. Mempunyai keluasan lebih kurang 14,922 kmx, terletak di timur laut Semenanjung Malaysia, berhadapan dengan Laut China Selatan, dan bersempadan dengan Provinsi Narathiwat, Thailand (lihat peta).
  30. Sungguhpun berhadapan dengan kesukaran sedemikian pada jam 12.45 pagi, gelombang pertama kapal pendarat yang mengangkut tentera di bawah pimpinan Kolonel Masu menghala ke pantai dalam empat baris.
  31. Terdapat pendapat yang menyamai peristiwa Bukit Kepong dengan Alamo, di mana anggota polis Bukit Kepong sama seperti penduduk berhadapan dengan cabaran yang hebat dan berjuang sehingga ketitisan darah terakhir.
  32. Operasi ini tidak berjalan lancar bagi pihak Jepun, yang berhadapan kemalangan jiwa yang besar akibat tembakan mesingan dan motar dari pasukan Australia, dan dari pembakaran minyak yang telah dicurah ke dalam air.
  33. Mereka berharap serangan ini mengejutkan pihak polis tetapi kini berhadapan dengan tentangan hebat anggota-anggota polis tersebut, terutamanya daripada dua kedudukan Bren Gun yang terletak di dalam kubu di bawah bilik Kawalan.
  34. Walaupun pasukan MVAF berjaya melarikan diri semasa Kejatuhan Singapura dalam bulan Februari 1942, pasukan ini musnah semasa peperangan di Sumatera apabila berhadapan dengan pasukan udara tentera Jepunyang jauh lebih besar dan moden.
  35. Tatapi apabila kita berhadapan dengan suasana yang serupa, keadaan gelap ditengah hutan dengan haiwan buas berkeliaran, ketakutan terhadap sesuatu yang tidak dapat dilihat merupakan sesuatu yang benar bagi mereka yang hidup ketika itu.
  36. Banyak stadium runtuh, para penyokong pula berhadapan dengan peralatan yang teruk, hooliganisme sangat berleluasa dan kelab-kelab Inggeris telah dilarang daripada menyertai pertandingan Eropah berikutan kejadian di Heysel dalam tahun 1985.
  37. Dalam tempoh 3 tahun kekuatan tentera MPAJA dianggarkan sebanyak 7,000 anggota dan tidak hairanlah apabila darurat berlaku pihak British dan anggota pasukan keselamatan terpaksa berhadapandengan kesukaran menghapuskan sekumpulan tentera yang telah dilatih untuk berperang.
  38. Pasukan Jepun menggunakan taktik berkesan dalam Kempen Tanah Melayu: apabila berhadapan dengan kedudukan pertahanan musuh, mereka akan meninggalkan sepasukan kecil untuk terus mengasak musuh sementara pasukan besar akan menyusup ke dalam hutan di rusuk musuh dan mengelilingi dan menyerang musuh.
  39. Disebabkan sejarah dengan tentera Saddam menyerah apabila berhadapan dengan tindakan ketenteraan, ramai dikalangan DOD termasuk Rumsfeld dan United States Central Command General Tommy Franks memutuskan bahawa adalah baik bagi kepentingan semua bagi menyerahkan tahanan tersebut kepada negara masing-masing.
  40. Bandaraya ini terletak kira-kira 200 km ke utara Kuala Lumpur dan merupakan bandaraya keempat terbesar di Malaysia dan bandaraya tengah sekali selain Kuala Lumpur dengan perjalanan sepanjang 300 km untuk pergi ke Bukit Kayu Hitam, bandar yang berhadapan dengan Danok, Thailand dan 500 km sahaja untuk ke Kluang, Pulau Tioman, Johor dan Singapura, bandaraya dunia.
  41. Cubaan oleh mubaligh bagi memberikan inokulasi kepada penduduk tempatan biasanya berhadapan dengan syak wasangka, dengan itu meninggalkan penduduk tempatan terdedah sepenuhnya kepada epidemik.) Sungguhpun ketiadaan bukti sejarah, dakwaan bahawa tentera British dan Amerika menggunakan perperangan kuman terhadap puak Amerika Utara kekal pasti dalam tradisi lisan dan budaya popular.
  42. Puncak dari konflik bersenjata tersebut berlaku pada tahun 1986, iaitu ketika Pihak Tentera terpaksa berhadapan dengan pemberontak Bushnegro yang telah bersatu dan menamakan dirinya Jungle Commando.dan satu platun Tentera yang gagl menangkap Ronnie Brunswijk kemudian melakukan pembunuhan terhadap 35 orang Bushnegro di Desa Moiwana Sementara itu, dalam tahun yang sama kumpulan Amerindian juga meningkatkan aksi pemberontakannya.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...