Monday 7 November 2016

Contoh Ayat Perkataan "diantara"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "diantara" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Kos perjalanan diantara RM 1.20-RM 2.50.
  2. Virus berada diantara kumpulan benda hidup dan benda bukan hidup.
  3. Haba ialah pertukaran tenaga diantara dua objek yang berlainan suhu.
  4. Final berlangsung diantara Milan dengan Liverpool pada Mei 23, 2007.
  5. TLDM membeli lagi beberapa jenis bot serang laju peluru berpandu diantara tahun 70an-80an.
  6. Pada pagi 1 Mac, satu pertempuran telah berlaku diantara PDRM dan pengikut Agbimuddin Kiram.
  7. Jujukan intron yang terletak diantara beberapa ekson disunting keluar semasa pemprosesan mRNA.
  8. Warna neutral adalah pelbagai jenis warna kelabu yang tonnya terletak diantara putih dan hitam.
  9. Kehamilan manusia juga merupakan kehamilan yang paling dikaji diantara kesemua kehamilan mamalia.
  10. (Sains marin/hidupan laut) dan sains alam sekitar merupakan diantara bidang yang merupakan cabang Sains bumi.
  11. UAE terletak di barat daya Asia dengan dikelilingi Teluk Oman dan Teluk Parsi iaitu diantara Oman dan Arab Saudi.
  12. Laksamana Spee dan dua anaknya adalah diantara 2,200 angkatan laut Jerman sailors yang terbunuh di medan perang berkenaan.
  13. Berkedudukan diantara dua Guyana yang lain iaitu Guiana Perancis, disebelah timur dan Guyana yang terletak disebelah barat.
  14. Di sini tidak terdapat pengangkutan awam air diantara bandar pelabuhan di Tasik Kivu tetapi perkhidmatan berbayar disediakan.
  15. Dari sinilah bermulanya perniagaan bertukar barangan dan perdagangan diantara orang-orang tempatan dengan pedagang-pedagang asing.
  16. Ini bermaksud mereka seharusnya menutup alat kemaluan dan bahagian diantara pusat dan lutut setiap masa kecuali atas dasar privasi.
  17. Everton mempunyai perseteruan dengan jiran, Liverpool dan perlawanan diantara kedua-dua pasukan ini dikenali sebagai Merseyside derby.
  18. Dengan termetrinya Perjanjian Inggeris-Belanda 1824, telah mengakibatkan pemisahan pemerintahan diantara Riau dengan Johor dan Pahang.
  19. Ketidaksetujuan dan pertikaian mengenai sifat dan takat pemilikan tanah diantara mereka menjadi punca keganasan dan peperangan yang pertama.
  20. Maka kebanyakan diantara komuniti yang menjalankan perniagaan di sekitar Pusat Bandar Kuala Lumpur menentang penganjuran perhimpunan jalanan.
  21. Rekod menyatakan Kuala Terengganu adalah antara kota persinggahan utusan kerajaan Ming China, Laksamana Zheng He diantara tahun 1405 dan 1433.
  22. Ramai diantara mereka adalah bekas tenaga kerja utama dari syarikat penyiaran dan agensi berita ternama seperti AFP, BBC, CNN, ITV dan Sky News.
  23. Banyak diantara karya beliau yang cuba diketengahkan mengandungi unsur pengkritikan terhadap pemimpin Melayu, etika penggunaan bahasa dan budaya.
  24. Kelab ini mempunyai persaingan yang lama dengan jiran berdekatan Arsenal, dengan perlawanan diantara kedua-dua pasukan dipanggil Derby London Utara.
  25. Dipisahkan diantara Negeri Kedah di sebelah Utara dan Timur, Negeri Perak di sebelah Selatan dan Perairan Selat Melaka dan Sumatera di sebelah Barat.
  26. Apabila umur manusia lebih daripada 5 tahun, dianggarkan usus kecil berukuran 6 m panjang, pada ukuran diantara 4-7 m. Usus kecil dibahagi kepada 3 struktur iaitu:
  27. RSD bertanggungjawab menyedia dan mengekalkan semua saluran komunikasi diantara markas-markas formasi hingga ke pasukan di peringkat taktikal Tentera Darat Malaysia.
  28. Selain itu Isteri-isteri nabi SAW ada yang meriwayat hadith dan mereka juga bercakap2 dengan lelaki sedangkan diantara mereka itu terdapat lelaki yg bukan mahramnya.
  29. Orang-orang Phoenicia dan Empayar Rom (200 SM) adalah yang paling penting diantara kuasa-kuasa asing di sini sehinggalah kedatangan kuasa Islam pada kurun kelapan masihi.
  30. Newton bukan sahaja paling cerdas otak diantara barisan mereka yang pintar, tetapi sekaligus dia merupakan tokoh yang paling berpengaruh di dalam perkembangan teori ilmu.
  31. Kebanyakkan rakyat Malaysia mahir dalam Manglish dan Bahasa Inggeris Malaysia, tetapi terdapat kesamaran dan kekeliruan perbezaan diantara Bahasa Inggeris Malaysian dan SABE.
  32. Semasa tempoh ini, Everton merupakan kelab Inggeris pertama yang beraksi dalam pertandingan Eropah untuk lima tahun berturut-turut diantara musim 1961–62 sehingga musim 1966–67.
  33. Sistem pengangkutan utama di pusat bandar Rwanda kebanyakannya ialah jaringan jalan raya, terdapat jalan raya berturap diantara pusat bandar Kigali dengan bandar-bandar besar yang lain.
  34. Nota: Perlawanan leg kedua diantara Ajax Amsterdam dan Internazionale terpaksa ditunda kerana AC Milan menggunakan stadium San Siro yang dikongsi oleh kedua-dua Internazionale dan AC Milan.
  35. Namun tidak berapa lama kemudian mereka bertemu semula untuk memastikan diantara mereka sentiasa mempraktikkan segala ilmu duniawi dan ukhrawi yang telah diajarkan oleh Nabi Isa sebelumnya.
  36. Alor Setar yang juga merupakan bandar penting negeri Kedah adalah diantara daripada lima bandar utama di Kedah selain daripada Bandar Sungai Petani, Bandar Kulim, Bandar Jitra dan Bandar Langkawi.
  37. Manchester City telah menggunakan beberapa stadium dalam sejarah mereka: selepas bermain di lima stadium diantara tahun 1880 sehingga 1887, kelab ini bermain di Hyde Road Football Stadium selama 36 tahun.
  38. Ada diantara pertempuran ini menunjukkan ketangkasan tentera Islam seperti Perang Yarmuk yang menyaksikan tentera Islam yang berjumlah 40,000 orang menumpaskan tentera Byzantine yang berjumlah 120,000 orang.
  39. Mazhab Syafii umumnya dianggap sebagai mazhab yang paling konservatif diantara mazhab-mazhab fiqah Sunni lainnya, dimana berbagai ilmu keislaman telah berkembang berkat dorongan metodologi hukum Islam dari para pendukung mazhab ini.
  40. Ramai diantara peneroka-peneroka Portugis ini telah bersumbang salah dengan wanita-wanita setempat dan Xavier giat berusaha untuk memulihkan kemoralan sambil menjalankan katekisme dikalangan kanak-kanak yang ramai dilahirkan diluar nikah.
  41. Pertempuran ini bermula dengan kegagalan Raja Abdullah untuk menangani pertikaian yang timbul diantara pengikut Tok Bandar Yasih, wakil Raja Abdullah di Kuala Lumpur, dengan masyarakat Batu Bara di Kuala Lumpur yang dipimpin oleh Mohamed Akib.
  42. Hasil daripada perbualan diantara Francis Xavier dengan Anjiro, Xavier sedar bahawa masyarakat Jepun mempunyai budaya yang agak maju dan beliau meminta supaya Anjiro membantunya sebagai pengantara dan penterjemah beliau untuk pelayannya di Jepun.
  43. Doha sedang melihat perkembangan yang besar, dengan populasi bandar yang meningkat lebih dari 60,000 diantara 2004 dan 2006; ini kerana letusan perkembangan di sektor hartanah, dengan nilai hartanah yang meningkat dengan mendadak Templat:Citationneeded.
  44. Penubuhan Negeri-negeri Selat adalah melalui Perjanjian Inggeris - Belanda pada tahun 1824 diantara United Kingdom dan Belanda, yang menyebabkan Kepulauan Melayu terbahagi kepada Kawasan Jajahan British di bahagian utara dan Kawasan Jajahan Belanda di bahagian Selatan.
  45. Buat masa ini, tiada teknik pengesanan makmal untuk mengkategorikan mana-mana bakteria secara mutlak kedalam filum Firmicutes kerana filum ini terdiri dari pelbagai sifat fenotaip dan juga kerana banyak berlaku pertukaran plasmid diantara spesis dan genera didalam filum ini.
  46. Pentadbiran Kolej Teologi Santa Fe di Goa dialihkan kepada mubaligh-mubaligh Jesuit dan dibawah pentadbiran Francis Xavier, menjadi pusat latihan katekis dan paderi tempatan dari Keuskupan Goa yang pada masa itu merangkumi wilayah-wilayah diantara Tanjung Harapan, Afrika Selatan sehingga ke negeri China.
  47. Industri pembinaan juga sedang berkembang pesat di Doha, kesan daripada pekembangan aktiviti koperat dan komersial di Doha; ini dapat dilihat dengan jelas melalui perubahan latar langit bandar itu, dengan lebih 40 menara sedang dibina di Doha, dan yang terbesar diantara menara tersebut merupakan Menara Dubai.
  48. Walau bagaimanapun, status bandar Taipei dan Kaohsiung telah diangkat status mereka menjadi wilayah Republik China sentral yang mempunyai status sama seperti provinsi dibawah pemerintahan terus ke kerajaan pusat dan fungsi kerajaan provinsi Taiwan dan Fujian diagihkan diantara kerajaan pusat di Taiwan dan kerajaan daerah Taiwan.
  49. Perjanjian ini ditandatangani bagi menghentikan pertumpahan darah akibat dari 2 peristiwa utama iaitu perebutan takhta di antara kerabat - kerabat diraja Perak sebaik sahaja kemangkatan Sultan Jaafar dan peperangan diantara Puak Ghee Hin dan Hai San di Larut untuk merebut kawasan perlombongan bijih timah di Jajahan Larut Taiping.
  50. Dengan kewujudannya sebagai salah suatu entiti yang paling lama wujud di permukaan dunia ini dan pengamalan salah satu daripada sistem tulisan paling lama di dunia Sejarah China seringkali dikarekterkan sebagai satu yang dipenuhi nostalgia divisi dan penggabungan semula diantara masa-masa peperangan atau keamanan, dan penukaran dinasti yang ganas.
  51. Ini adalah salah satu usaha untuk membolehkan Rwanda menjadi sebahagian daripada komuniti ekonomi global-Bahasa Inggeris dan Bahasa Swahili akan menjadi bahasa utama di Komuniti Afrika Timur-tapi semua ini sebenarnye adalah disebabkan tempoh pertengkelihan yang panjang diantara Presiden Kagame dan Perancis di sebabkan mereka menyalahkan Perancis ke atas pembunuhan bangsa beramai-ramai pada 1994.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...