Saturday 5 November 2016

Contoh Ayat Perkataan "Berhad"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "Berhad" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Pada 1999 menjadi Pengerusi Syarikat Perumahan Negara Berhad (SPNB).
  2. Majalah Mastika diterbitkan oleh Utusan Melayu Berhad yang beralamat di Bandar Baru Bangi, Selangor Darul Ehsan.
  3. Tenaga Nasional Berhad telah menyatakan hasrat ingin menggunakan sumber hidroelektrik dari Sarawak menjelang 2012.
  4. Ia diterajui Berjaya Corporation Berhad dengan Hitachi Ltd dari Jepun sebagai pembekal sistem teknologi monorel KL PRT.
  5. Sistem Televisyen Malaysia Berhad atau TV3 telah diperbadankan pada 1983 sebagai televisyen perdagangan pertama di Malaysia.
  6. TV3 ataupun Sistem Televisyen Malaysia Berhad merupakan saluran televisyen swasta pertama di Malaysia di bawah naungan konglomerat Media Prima.
  7. Rakan kongsi kecil yang lain adalah WCT Berhad, MTD Capital Berhad, Ahmad Zaki Resources Berhad, Syarikat Ismail Berhad dan Edwards & Sons Berhad.
  8. Subang Jaya dibangunkan oleh Sime UEP Berhad, bahagian pembangunan hartanah konglomerat Malaysia Sime Darby Berhad yang diketuai oleh Dato' Syed Abdul Bari Shahabudin.
  9. Pada tahun 2015, dakwaan skandal rasuah kewangan yang melibatkan dana kerajaan, 1Malaysia Development Berhad telah membelenggu pentadbiran Perdana Menteri Malaysia, Najib Razak.
  10. Pada masa itu, semua kerja pembinaan antara 1981 hingga 1988 diuruskan sepenuhnya oleh Lembaga Lebuhraya Malaysia sebelum diserahkan kepada Plus Expressway Berhad pada tahun 1988.
  11. Kontraktor baru ialah Malaysia-China Hydro JV Consortium, iaitu syarikat usahasama Sime Engineering Berhad, iaitu anak syarikat Sime Darby Berhad dan Sino-Hydro Corporation dari Cina.
  12. Dalam tahun 1891, John Orrell mengancam hendak menamatkan sewaan stadium Anfield, dan John Houlding mencadangkan supaya ditubuhkan sebuah Syarikat Berhad untuk membeli padang tersebut.
  13. Lapangan terbang ini diuruskan oleh Malaysia Airports Holdings Berhad dan Jabatan Penerbangan Awam (DCA).KLIA juga merupakan hab utama bagi Malaysia Airlines, MASkargo, AirAsia dan AirAsia X.
  14. Pada November 2006, berita tersebar mengenai pengabungan Sime Darby Berhad, Golden Hope Plantations Berhad dan Kumpulan Guthrie Berhad menjadi sebuah syarikat baru dengan modal berbayar RM 31 billion.
  15. Pihak pengurusan Lapangan Terbang Kuala Lumpur, Malaysia Airports Holding Berhad telah membelanjakan sebanyak RM135 juta untuk menaik taraf kemudahan-kemudahan di KLIA untuk menerima pesawat Airbus A380.
  16. Malaysia Airports Holding Berhad memperoleh 65% daripada keuntungannya setiap tahun melalui sumber-sumebr selain penerbangan, dengan 35% keuntungan melalui sewa tapak perniagaan dan sebahagian kecil daripada hasil jualan.
  17. Pada Januari 1994, projek ini diswastakan kepada Bakun Hydroelectric Corporation, iaitu syarikat usahasama Ekran Berhad, Tenaga Nasional Berhad, Kerajaan Sarawak, Syarikat SESCO Berhad dam Malaysia Mining Corporation Berhad.
  18. Saham syarikat penerbangan ini dipegang oleh Penerbangan Malaysia Berhad (64.43%), Employees Provident Fund Board (10.72%), Amanah Raya Nominees (Tempatan) Sdn Bhd (5.69%), State Financial Secretary Sarawak (2.71%) dan Warisan Harta Sabah (2.4%).
  19. Ditubuhkan pada 19 Oktober 1995, pemegang-pemegang sahamnya adalah Petroliam Nasional Berhad atau PETRONAS - syarikat petroleum kebangsaan ; Khazanah Nasional Berhad - syarikat pelaburan Kerajaan Malaysia (15.6%); dan Kumpulan Wang Amanah Negara (20.0%).
  20. Pada bulan April 2007, perbincangan dilangsungkan antara KL Infra dan kerajaan dan Bank Pembangunan Malaysia bagi menjual aset dan liabiliti KL Monorail kepada Syarikat Prasarana Negara Berhadyang kini mempunyai Aliran Kelana Jaya dan Aliran Ampang, serta juga 10% daripada saham KL Infra.
  21. Dengan kenaikan jumlah trafik penumpang yang menggunakan Terminal Penerbangan Tambang Murah, Malaysia Airports Holding Berhad (MAHB), syarikat yang menguruskan KLIA telah meluluskan pembesaran LCCT bermula pada awal 2007 untuk menampung trafik penumpang yang meningkat setelah LCCT yang sedia ada hampir mencapai kapasiti penuhnya.
  22. Beliau seorang pegawai bank dan pernah berkhidmat di beberapa bank seperti OCBC,Pengerusi Bank Simpanan Nasional dan juga Permodalan Nasional Berhad (PNB).Pengurus Pemasaran di Amanah Saham Nasional Berhad, Pengarah Eksekutif di Scandinavian Motors Sdn Bhd, Ketua Pegawai Eksekutif di Kretam Holding Berhad, Pengerusi Tekala Corporation Berhad, Pengerusi Seng Hup Berhaddan Pengerusi Ramatex Berhad.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...