Wednesday 2 November 2016

Contoh Ayat Perkataan "sekunder"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "sekunder" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Campuran satu warna asas dengan warna sekunder di sebelahnya.
  2. Maksimum utama berlaku pada bulan Oktober dan maksimum sekunder berlaku pada bulan Jun.
  3. Minimum utama berlaku pada bulan Februari manakala minimum sekunder berlaku pada bulan Ogos.
  4. Seekor karnivor boleh memakan pengguna sekunder dan tertier, dan oleh demikianlah mangsanya sukar dikelaskan.
  5. Secara amnya, gelaran majmuk merupakan gelaran sekunder yang digunakan dalam puisi atau mempunyai maksud, umpamanya:
  6. Pengguna sekunder ini juga menjadi mangsa pengguna tertier yang menjadi mangsa kepada pengguna kuartar, dan sebagainya.
  7. Di lain-lain tempat, minimum primer berlaku pada bulan Jun hingga Julai, manakala minimum sekunder berlaku pada bulan Februari.
  8. Maksimum utama biasanya berlaku pada bulan Oktober hingga November, manakala maksimum sekunder berlaku pada bulan April hingga Mei.
  9. Manakala Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu dan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching menjadi hab sekunder bagi operasi domestik.
  10. Di kawasan barat laut, minimum utama berlaku pada bulan Januari hingga Februari, manakala minimum sekunder berlaku pada bulan Jun hingga Julai.
  11. Protein boleh dibahagikan kepada dua jenis iaitu protein fibrous yang banyak bergantung kepada struktur sekunder dinama bentuk protein ini boleh diulang.
  12. Pasukan ini kemudiannya diberikan gelaran Anderson Force dan memulakan satu pergerakan sambil tempur ke arah pertahanan sekunder yang telah disediakan di Parit Sulong.
  13. Dari segi biologi, organ seks perempuan adalah terlibat dalam sistem pembiakan, sedangkan ciri-ciri jantina sekunder adalah untuk menjaga anak serta untuk menarik perhatian pasangan.
  14. Walaupun perbezaan jumlah hujan yang diterima pada kedua-dua bulan maksimum adalah kecil, namun perbezaan jumlah hujan yang diterima pada minimum utama adalah jelas lebih rendah berbandingsekunder minimum.
  15. Sebelum kehamilan bermula, oosit sekunder daripada perempuan mesti disenyawakan oleh spermatozoon dalam suatu proses yang kenali sebagai "proses persenyawaan", atau biasanya (ataupun mungkin tidak tepat) sebagai "konsepsi".
  16. Kebanyakan dari planet dari Sistem Suria mengandungi sistem sekunder dari mereka sendiri, diorbit oleh objek planet yang dipanggil satelit semulajadi, atau bulan, atau, dalam hal dari empat gergasi gas, oleh cincin planet; kumpulan nipis dari zarah kecil yang mengorbit mereka secara serentak.
  17. Hal ini berlaku, melalui perbuatan persetubuhan, iaitu apabila seseorang lelaki memancutkan air mani ke dalam faraj seseorang wanita, spermanya akan berenang ke dalam(arah) oosit sekunder untuk tujuan persenyawaan; Walau bagaimanapun, terdapat cara lain, iaitu permanian beradas jika kehamilan melalui persetubuhan sukar dilakukan, atau jika seorang wanita memilih untuk menjadi hamil tanpa seorang rakan lelaki, atau sebarang masalah kesihatan yang menghalang kehamilan secara persetubuhan.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...