Monday 7 November 2016

Contoh Ayat Perkataan "dilarang"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "dilarang" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Perdagangan hamba Afrika tidak dilarang di kesemua jajahan itu.
  2. Orang Melanesia dilarang mendapat kewarganegaraan daripada kedua-dua kuasa.
  3. Ahli-ahli Liga Arab juga dilarang menggunakan kekerasan ke atas satu sama lain.
  4. Di Yunani kuno, orang dilarang makan daging yu pada perayaan-perayaan perempuan.
  5. Yahudi dilarang campur keju dan darah kerana begini macam campur hidupan dan mati.
  6. Pembentukan parti politik adalah dilarang dan pilihan raya umum tidak boleh diadakan.
  7. Mendaki dalam keadaan mabuk dan terhuyung-hayang adalah amat dilarang kerana boleh menyebabkan bahaya.
  8. Dalam kitab suci agama Buddha, pelacuran jelas jelas dilarang kerana tidak sesuai dengan keinginan Buddha.
  9. Di beberapa kota di Transilvania, seperti BraÅŸov, bangsa Romania dilarang untuk tinggal di dalam tebing kota.
  10. Pada masa pemerintahan Mao Zedong, selepas Tulisan Ringkas diperkenalkan, Tulisan Tradisional adalah dilarang digunakan.
  11. Dengan itu Suara perempuan adalah aurat sebab kalau suara gelang kaki saja dilarang maka lebih2 lagi suara perempuan itu sendiri.
  12. Mangsa-mangsa akan terpaksa menderita seorang diri dan dilarang berkahwin, ataupun mungkin akan diceraikan sekiranya dia sudah berkahwin.
  13. Perundangan tidak dibenarkan mengadakan undian percaya menentang Kabinet dan orang awam dilarang memfailkan koman pada rang undang-undang.
  14. Kebanyakan negara melakukan penyelidikan senjata biologi (penggunaan bagi perlindungan atau pertahanan) yang tidak dilarang oleh Persidangan Senjata Biologi.
  15. Bermula 24 Jun 2010 buku terbitan Malaysiakini, 1Funny Malaysia dan Perak Datul Kartun yang diterbitkan syarikat Zunar, Sepakat Efektif Sdn Bhd - dilarang daripada dipamerkan.
  16. Perlembagaan Filipina 1987 jelas menyatakan presiden yang pernah memang dilarang bertanding buat kali kedua.Mahkamah Agung Filipina akan menentukan kesahihan pencalonan beliau.
  17. Namun perkara memuja roh dan membaling syiling ke dalam kelopak air adalah sesuatu perkara yang dilarang dalam Islam kerana perbuatan itu dianggap syirik dan terkutuk di sisi Allah.
  18. DTD yang dirujuk oleh doctype itu mengandungi tatabahasa bacaan terbaca mesin yang menentukan kandungan yang dibenarkan dan dilarang untuk sesuatu dokumen yang mematuhi DTD sebegitu.
  19. Pihak polis memberitahu pada awalnya perhimpunan boleh diteruskan tetapi dengan beberapa syarat, misalnya dilarang mengganggu perniagaan dan menggalakkan orang ramai menjatuhkan kerajaan.
  20. Melakar "Kolam" merupakan cara bagi wanita Tamil bagi berdoa pada Lakshmi, dewi kekayaan, kecantikan dan tuah dan merupakan upacara keagamaan bagi penganut Hindu dan orang Islam adalahdilarang mengikutnya.
  21. Semasa era Qianlong dalam Dinasti Qing, Shanghai berkembang untuk menjadi sebuah pelabuhan wilayah yang penting bagi sungai-sungai Yangtze dan Huangpu, meskipun perdagangan di luar negeri masih dilarang ketika itu.
  22. Iraq juga memproduksikan seorang bintang pop pan-Arab penting yang hidup di pengasingan iaitu Kazem al Saher, yang lagu-lagunya mencakupi Ladghat E-Hayya, yang dilarang kerana kata-katanya yang terlalu kasar dan kurang menyenangkan.
  23. Selepas pembubaran Empayar Austria pada 1918 yang menamatkan Pernag Dunia Pertama, Austria memakai nama Republik Jerman-Austria yang bergabung dengan Jerman tetapi hanya setahun selepasdilarang dalam Perjanjian Saint-Germain-en-Laye.
  24. Banyak stadium runtuh, para penyokong pula berhadapan dengan peralatan yang teruk, hooliganisme sangat berleluasa dan kelab-kelab Inggeris telah dilarang daripada menyertai pertandingan Eropah berikutan kejadian di Heysel dalam tahun 1985.
  25. Semasa pemerintahan Jepun, Korea digalakkan untuk belajar dan bercakap Jepun, menerima pakai sistem nama keluarga Jepun dan agama Shinto, dan dilarang untuk menulis atau bercakap bahasa Korea di sekolah-sekolah, tempat perniagaan, atau tempat-tempat awam.
  26. Pada 17 Mac 1898 apabila jabatan sinodal Georgia-Imereti Gereja Ortodoks Rusia melalui perintah 2771 lagi dilarang pengajaran dan pengaliran perkhidmatan agama di sekolah gereja dan gereja-gereja di daerah Sukhumi dalam bahasa Georgia, ia diikuti dengan bantahan besar-besaran penduduk Georgia Abkhazia dan Samurzakano yang dicapai maharaja Rusia.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...