Saturday 5 November 2016

Contoh Ayat Perkataan "batalion"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "batalion" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Takumi berjaya mendaratkan sejumlah tiga batalion penuh.
  2. Rejimen ini kini mempunyai 3 batalion tetap dan 1 batalion simpanan.
  3. Satu batalion juga diletakkan secara terasing tanpa diberikan atau memberikan bantuan sesama.
  4. Kedua-dua batalion ini menunjukkan kebolehan mereka dalam peperangan menentang tentera Jepun.
  5. Kedua - dua batalion ini telah menunjukkan kebolehan mereka dalam peperangan menentang tentera Jepun.
  6. Dua batalion lagi ditempatkan di laur kawasan pertahanan tanpa diberikan pertahanan anti-kereta kebal.
  7. Salah satu daripada batalion Gurkha terdiri daripada askar-askar remaja yang baru tiba di Tanah Melayu.
  8. Dalam tahun 1910, dia ditukarkan ke batalion ke-3 King's Own Scottish Borderers sebagai pegawai simpanan.
  9. Tindakan beliau berjaya menyelamatkan 271 anggota daripada batalion 2/19 dan 130 anggota daripada Batalion 2/29.
  10. Tentangan awal diberikan Kor India ke-III daripada Tentera Darat India British dan beberapa batalion tentera British.
  11. Moorhead, Krohcol mempunyai kekuatan 2 batalion askar infantri dengan bantuan satu kompeni Angkut dari Tentera Australia.
  12. Dalam tahun 1960, Rejimen Kereta Perisai Persekutuan telah dicantumkan dengan Rejimen Persekutuan, sebuah batalion infanteri.
  13. Rejimen ini terus berkembang menjadi batalion penuh dikenali sebagai Batalion Pertama Rejimen Askar Melayu pada 1 Januari 1938.
  14. Tentera Jepun ditentang di utara Tanah Melayu oleh Kor ke III India dalam Tentera India dan beberapa batalion Tentera Darat British.
  15. Selain itu, 7 batalion ATM dari Semenanjung dan 1 batalion PGA dari Sarawak juga telah dihantar bagi meningkatkan kawalan keselamatan.
  16. Rejimen ini terus berkembang menjadi satu batalion penuh yang dikenali sebagai Batalion Pertama Rejimen Askar Melayu pada 1 Januari 1938.
  17. Pada tahun 1941, 16 divisyen sukarelawan negara, 25 batalion (18,500 orang) dan empat rejimen kejuruteraan ditubuhkan antara orang-orang Moscow.
  18. Semasa dengan batalion ini, Murray-Lyon memenangi anugerah Distinguished Service Order semasa memimpin batalionnya dalam pertempuran di Moeuvres.
  19. Pada sebelah malam 8 Februari 1942, enam batalion daripada Divisyen Ke-5 menyeberangi Selat Johor dan mendarat di pantai barat laut Pulau Singapura.
  20. Anderson menubuhkan satu perimeter pertahanan dan mengumpulkan di dalamnya saki baki 45 Briged dan juga anggota-anggota dua batalion Australia tersebut.
  21. Dua lagi batalion Rejimen Askar Melayu Diraja dilengkapkan menjadi batalion mekanis dan menbentuk komponen 4 Briged Mekanis di dalam Tentera Darat Malaysia.
  22. Kereta kebal Jepun tersebut memeranjatkan tiga batalion Brigade ke 12 - dua Gurkha dan satu Regiment Punjab 5/14 - berbaris sepanjang jalan dan menembak mereka.
  23. Semasa berkhidmat dengan batalion udara daan tahun 1911, beliau mengambil keputusan untuk belajar terbang dan menerima sijil terbang No 108 dalam bulan Julai 1911.
  24. RRD memngandungi 9 batalion yang mana satu batalion sebagai batalion para, satu batalion sebagai battalion mekanis, dan selebihnya adalah batalion infantri standard.
  25. Terdapat sekitar 70,000 tentera barisan hadapan dalam 38 batalion infantri — 17 India, 13 British, 6 Australia, 2 Tanah Melayu/Singapura — dan 3 batalion mesingan.
  26. Dalam mempertahankan maruah bangsa melayu dan membuktikan keperwiraan anak-anak watan, 2 buah batalion Rejimen Askar Melayu Diraja telah terlibat di dalam Perang Dunia II.
  27. Sementara itu, di sebelah pantai timur, tentera Jepun yang mendarat, pada awalnya ditentang oleh Kor Ke-III India daripada Tentera India dan beberapa batalion tentera British.
  28. Pada 14 Januari 1942, Kompeni B dari batalion 2/30 Infantri Australia melancarkan satu serang hendap ke atas pasukan askar-askar Jepun untuk menahan kemaraan mereka arah ke selatan.
  29. Ketika ini, 2 batalion RAMD dikhususkan sebagai pasukan payung terjun ditugaskan menjadi komponen di dalam 10 Briged Para, asas Pasukan Atur Cepat di dalam Angkatan Tentera Malaysia.
  30. Dalam bulan Ogos 1941, Anderson dilantik menjadi Pegawai Pemerintah Batalion 2/19 Infantri Australia apabila batalion tersebut dihantar ke Malaya bersama-sama Divisyen ke-8 Australia..
  31. RAMD memngandungi 25 batalion yang mana dua batalion sebagai Batalion Para, dua batalion sebagai Battalion Mekanis, satu Batalion Istiadat dan selebihnya adalah Batalion Infantri Standard.
  32. Dengan latihan yang intensif dalam semua bentuk cabaran samada konvensional mahupun perperangan insurgensi, batalion ini dilatih supaya siap siaga bagi menghadapi ancaman musuh-musuh negara.
  33. Apabila 45 briged menghadapi masalah menyekat kemaraan Divisyen Pengawal Imperial Jepun, batalion 2/19 mara ke arah Muar untuk membantu Batalion 2/29 dan bergabung semula dengan 45 Briged yang sudah terputus perhubungan.
  34. Briged ke-22 yang tidak berpengalaman diserahkan sektor seluas 16 kilometer di barat dan Briged ke-27 — tanpa hampir satu batalion yang hilang semasa berundur melalui Tanah Melayu — zon seluas 3,650 meter (4,000 ela) di utara.
  35. Semasa Pertempuran Malaya, satu pertempuran sengit telah berlaku di antara pasukan Tentera Australia dari batalion 2/30 Infantri Australia dari Divisyen Ke-8 Australia dan pasukan tentera Jepun di jambatan Gemencheh berhampiran Gemas.
  36. Lane yang memerintah batalion tersebut telah menyusun semula semua pasukan di Sarawak, yang termasuk Pasukan Sukarelawan anak negeri, Perkhidmatan Laut Pantai, polis bersenjata dan satu pasukan askar anak negeri yang dikenali sebagai Renjer Sarawak.
  37. Divisyen ke-11 India sendiri nampak bagus di atas kertas, tetapi pada hakikatnya hanya mempunyai dua batalion regular askar British dan dilengkapkan dengan 3 batalion askar Gurkha dan 4 batalionTentera India yang baru ditubuhkan (dan belum tamat latihan operasi).
  38. 2,000 orang tentera Persekutuan menumpang di sekolah-sekolah berhampiran stadium sebelum itu berarak dalam hujan dan tujuh batalion yang membuat perarakan ketika itu iaitu Rejimen Persekutuan, Skuadron Isyarat, Skuadron Jurutera, Tentera Laut Diraja Tanah Melayu, Tentera Laut Simpanan Diraja Tanah Melayu dan Askar Sivil Persekutuan.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...