Saturday 5 November 2016

Contoh Ayat Perkataan "tertentu"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "tertentu" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Namun begitu, populasi spesis katak tertentu kian merosot.
  2. Kitab-kitab Vedas tidak memberikan nama tertentu kepada tanah India.
  3. Tanaman tertentu ditanam di kawasan tumbuh yang berbeza di seluruh dunia.
  4. Setiap jenis enzim hanya bertindak balas dengan substrat tertentu sahaja.
  5. Jadi, sesuailah masanya untuk meraikan pesta-pesta tertentu yang diperlukan.
  6. Kekurangan vitamin tertentu dalam tubuh akan mengakibatkan beberapa gejala penyakit.
  7. Dasar pro-bumiputra tertentu wujud sebagai suatu alat aksi afirmatif untuk bumiputera.
  8. Terdapat juga otot-otot dan kelenjar tertentu berfungsi untuk kawalaturan homeostasis.
  9. Dalam tempoh tertentu semasa Palaeozoik, tumbuhan multiselular, rumit mula muncul di daratan.
  10. Mereka hidup dalam kumpulan minoriti etnik tertentu di Jubaland dan bahagian lain di selatan.
  11. Setiap faktor-faktor mempunyai julat-julat tertentu yang boleh mempengaruhi persekitaran dinamik.
  12. Generasi ialah sekumpulan hidupan yang duduk dalam searas yang tertentu dalam salasilah keluarga.
  13. Format yang lebih lazim ialah wang hadiah biasanya mengikut peratusan tertentu daripada jualan tiket.
  14. Bahasa Inggeris masih digunakan untuk tujuan-tujuan rasmi tertentu mengikut Akta Bahasa Kebangsaan 1967.
  15. Korporat adalah perkara berkaitan dengan syarikat atau perxbadanan tertentu atau perbadanan pada umumnya.
  16. Definasi sayur tidak tertumpu kepada kumpulan botani tertentu dan ia merangkumi pelbagai stuktur tumbuhan.
  17. Nilai memakan makanan tertentu bagi mengekalkan kesihatan telah diketahui lama sebelum vitamin dikenal pasti.
  18. Kerana desakan dan tekanan pihak tertentu yang menganggapnya sebagai mulhid, beliau dibuang ke daerah Alaisano.
  19. Kepentingan tertentu yang dihubungkan dengan perayaan ini menonjolkan kepelbagaian antara rantau di luar Punjab.
  20. Mereka bersetuju menggunkan skala peta 1/100,000 atau 1/50,000 untuk bahagian tertentu dan 1/250,000 untuk umum.
  21. Had ini menjelaskan nilai suatu fungsi pada nilai input tertentu dengan keputusan daripada nilai input berdekatan.
  22. HDI menggabungkan tiga aspek asas kehidupan manusia yang diukur melalui petunjuk-petunjuk tertentu seperti berikut:
  23. Bentuk bukti tertentu yang menggunakan dua lajur selari sering digunakan dalam kelas geometri asas di Amerika Syarikat.
  24. Perletakan testis di luar abdomen membantu pengawalaturan suhu sperma yang memerlukan suhu yang tertentu untuk menghidup.
  25. Tanggungjawab tertentu kerajaan-kerajaan persekutuan dan negeri disenaraikan dalam Jadual Kesembilan Perlembagaan Malaysia.
  26. Istilah ini kini merujuk kepada sejumlah ilmu yang tertentu -- pengajian deduktif pada kuantiti, struktur, ruang, dan tukaran.
  27. Di bawah Perlembagaan, bahasa Inggeris disebut untuk digunakan untuk beberapa tujuan tertentu pada Perkara 82: "Bahasa rasmi".
  28. Pelbagai tradisi agamawi, kepercayaan dan cara sembahyang yang memegang pada adat resam yang tertentu wujud dalam Kristianiti.
  29. Rumah panjang dibina mengikuti peraturan-peraturan tertentu supaya ia digunakan sebagai tempat kediaman dan juga tempat beribadat.
  30. Keempat-empat unsur asas ini dipercayai saling berkaitan dan mempunyai ciri-ciri tertentu seperti sejuk, panas, kering, dan lembap.
  31. Dalam kes lain, elemen ketumbukan boleh ditakrifkan sebagai ketumbukan negeri tertentu atau ketumbukan yang dikaitkan dengan fungsi.
  32. Hantu Keramat dikatakan akan berada di sesuatu tempat tertentu dan mampu membantu mereka yang datang membuat permintaan dari mereka.
  33. Bahasa Portugis juga digunakan setakat tertentu di Macau kerana menikmati pengiktirafan sebagai bahasa rasmi di samping bahasa Cina.
  34. Adalah terbukti bahawa orang yang tergolong dalam golongan suku dialek tertentu tertumpu dalam bahagian komuniti berbeza di Malaysia.
  35. Subsidi pertanian ini seringnya dikaitkan dengan pengeluaran komoditi yang tertentu seperti gandum, agung, padi, kacang soya, dan susu.
  36. Bota akan keluar daripada tempat persembunyian pada ketika-ketika tertentu sahaja dan amat meminati kanak-kanak yang tidak memakai seluar.
  37. Bahasa Inggeris merupakan bahasa Anglo-Frisian yang dibawa masuk oleh pendatang Jermanik dari bahagian-bahagian tertentu di negara Jerman.
  38. Ibadah umrah adalah merupakan suatu ibadah yang hampir menyamai ibadah haji akan tetapi tiada waktu yang khas atau tertentu untuk melakukannya.
  39. Sesetengah kecacatan otak tertentu dirawat oleh pakar bedah saraf otak manakala yang lain-lain dirawat oleh pakar neurologi dan pakar psikiatri.
  40. Nazar ialah memohon sesuatu hajat kepada Dewa Murugan dan jika permohonan dikabulkan, maka satu acara tertentu diadakan sebagai tanda kesyukuran.
  41. Hanya bahagian tertentu sahaja boleh dimakan dan hanya seseorang yang benar-benar tahu sahaja tahu cara menyediakan makanan laut dari belangkas ini.
  42. Sebilangan kod ISO 639-2 yang biasa digunakan untuk bahasa-bahasa tidak mewakili dengan tepat sesuatu bahasa tertentu atau sesetengah bahasa berkait.
  43. Sehelai peta yang diterbitkan di Chicago pada tahun 1914 tertera perkataan Malaysia yang memaksudkan beberapa wilayah tertentu di dalam Kepulauan Melayu.
  44. Untuk tujuan kawalan, pengisian sendiri soal selidik ini hanya melibatkan kawasan tertentu sahaja iaitu kawasan bandar besar atau kawasan yang susah diakses.
  45. Pengagungan yang luarbiasa kepada Konfucius telah menukar falsafahnya menjadi sebuah agama dengan mengadakan perayaan-perayaan tertentu bagi mengenangkannya.
  46. Perkataan "haji" berasal daripada bahasa Arab iaitu hajj yang membawa maksud ziarah ke tempat tertentu dalam waktu yang lama untuk menunaikan kewajipan agama.
  47. Suku Teochew ditumpukan di beberapa bahagian tertentu di Pulau Pinang, kebanyakan pulau-pulau di Sabah dan Johor selatan, terutamanya Johor Bahru dan Pontian.
  48. Pengkajian bukti formal digunakan untuk menentukan sifat-sifat kebolehbuktian secara umumnya, dan untuk menunjukkan pernyataan tertentu tidak boleh dibuktikan.
  49. Persetujuan ini dirangka untuk mengurangkan tarif barangan tertentu antara negara ahli secara beransur-ansur, dengan diawasi oleh satu jawatan kuasa penyeliaan.
  50. Dalam logik, bukti formal tidak ditulis dalam bahasa asli, sebaliknya menggunakan bahasa formal yang terdiri daripada rantaian simbol tertentu dari abjad tetap.
  51. Dengan mempunyai asas tertentu {v1, v2, …, vn} untuk V, sistem koordinat boleh dibina dalam V: vektor dengan koordinat (r1, r2, …, rn) ialah kombinasi linear
  52. Ruangan Awah juga akan digunakan untuk sebarang upacara keagamaan seperti perkahwinan, pantang larang dan pesta-pesta tertentu seperti pesta gawai dan sebagainya.
  53. Tidak banyak kaedah jelas penyelesaian persamaan pembezaan lelurus; orang-orang yang dikenali biasanya bergantung kepada persamaan yang mempunyai tertentu simetri.
  54. Oleh itu, ISO 4217 boleh menggunakan kod-kod "X" untuk mata-wang tidak tertentu negara tanpa menghadapi sebarang risiko percanggahan dengan kod-kod negara masa depan.
  55. Gambaran tertentu seperti gambar dan filem mungkin mendorong seseorang mengaitkan struktur tertentu atau kawasan sebagai berhantu kerana apa yang dilihatnya dalam filem.
  56. Biasanya biji lada hitam digunakan bagi menggentel bahagian badan mangsa dengan bacaan doa tertentu yang akan menyebabkan polong yang berada dalam badan mangsa kesakitan.
  57. Sempadan-sempadan yang kelihatan pada corak warna dewasa adalah disebabkan oleh perubahan dalam ekspresi faktor-faktor transkripsi yang tertentu pada awal peringkat pupa.
  58. Penswastaan syarikat-syarikat milikan awam serta pembukaan sektor-sektor tertentu kepada penyertaan swasta dan asing masih berterusan meskipun menghadapi perdebatan politik.
  59. KDNK bermaksud jumlah nilai pasaran keseluruhan barangan dan perkhidmatan terakhir yang dikeluarkan dalam sesebuah negara pada masa tertentu (lazimnya dalam tahun kalendar).
  60. Cara termudah untuk menentukan nombor perdana yang lebih kecil daripada bilangan tertentu adalah dengan menggunakan saringan Eratosthenes manakala saringan Atkin agak pantas.
  61. Internet Explorer telah direka bentuk untuk memperlihatkan beraneka jenis laman web serta menyediakan ciri-ciri tertentu dalam sistem pengendalian, termasuk Microsoft Update.
  62. Warna neutral juga merujuk kepada warna kroma campuran dua warna penggenap dengan nisbah tertentu dan menghasilkan warna baru yang telah hilang nilai kedua-dua warna asalnya.
  63. Keadaan ini tidak berubah dengan kedatangan orang-orang Cina yang juga mendirikan tokong kecil di bawah pokok atau tempat tertentu bagi mendapatkan bantuan tuah kepada mereka.
  64. Haiwan bayi yang baru sahaja menetas adalah anak tetasan (hatchlings), meskipun nama-nama standard untuk bayi spesies tertentu terus terpakai, seperti anak ayam untuk bayi ayam.
  65. Nilainya boleh dibubuh tanda-tanda petikan tunggal atau berganda, tetapi ada nilai-nilai yang mengandungi aksara-aksara tertentu yang boleh dibiarkan tanpa tanda petikan dalam HTML.
  66. Contohnya, peniskalaan bola sepak kulit kepada idea lebih am, bola, hanya memilih maklumat pada atribut dan tingkah laku bola am, menghapuskan ciri-ciri lain pada boleh tertentu itu.
  67. Kira-kira pada abad kedua AD, pentutur variasi bahasa Jermanik tertentu telah memperkembangkan Elder Futhark, sejenis susunan abjad yang dikenal sebagai abjad runic atau runic alphabet
  68. Untuk beberapa tracts sempadan, tidak ada dinding, tetapi garis bangunan tertentu yang disediakan bahagian daripada batas, dan untuk bahagian kecil daripada tembok sempadan moden dibina.
  69. Kriteria, yang merupakan versi yang diubah suai daripada pekali UEFA, langkah-langkah perkara seperti pemasaran dan stadium untuk menentukan bilangan tertentu tempat persatuan yang menerima.
  70. Ia diketahui bahawa urutan nukleotida tertentu mempunyai kecenderungan untuk protein pengikat DNA, yang memainkan pelbagai peranan luas, khususnya melalui penyalinan terkawal dan transkripsi.
  71. Perkataan topologi merujuk kepada satu disiplin matematik dan juga untuk satu keluarga set dengan sifat-sifat tertentu yang digunakan untuk mentakrifkan ruang topologi, satu objek asas topologi.
  72. xo Dxi dahulunya dipakai oleh kedua-dua jantina tetapi kini hanya dipakai oleh perempuan, kecuali untuk peristiwa kebudayaan tradisional penting yang tertentu di mana ada lelaki yang memakainya.
  73. Kumpulan-kumpulan kongsi gelap juga menjadikan lambang-lambang tertentu sebagai ikon kumpulan mereka seperti haiwan2 liar, mitos dan senjata api bagi melambangkan keganasan dan kekejaman mereka.
  74. Walau apapun, ada haiwan yang terkecuali daripada ciri-ciri ini, misalnya: ekinoderma dewasa adalah bersimetri secara jejari, dan cacing parasit tertentu mempunyai struktur tubuh yang teramat ringkas.
  75. Pengguna internet boleh memuat turun filem, video ataupun lagu berformat MP3 secara percuma dengan mudah melalui beberapa laman web tertentu ataupun melalui perisian rakan-ke-rakan seperti Bittorrent.
  76. Persahabatan ini biasanya tidak digalakkan kerana ia mampu mendorong seseorang menjadi syirik, tetapi selalunya masih dilakukan kerana keinginan mendapat kelebihan tertentu seperti kebolehan mengubat.
  77. Menurut Perjanjian Lateran, sifat-sifat tertentu Tahta Suci yang berada di wilayah Itali, terutama Castel Gandolfo dan Basilika utama, ekstrateritorial menikmati status yang sama dengan kedutaan asing.
  78. Terdapat lebih 100 jenis virus Human Papilloma (HPV), oleh itu pengambilan vaksin bagi Human Papilloma (HPV) jenis tertentu tidak menjamin perlindungan dari virus jenis Human Papilloma (HPV) yang lain.
  79. Bumbung rumah adat Minangkabau yang dipanggil Rumah Gadang, mempunyai rupa bentuk yang unik kerana ia menyerupai tanduk kerbau.Terdapat juga prinsip-prinsip tertentu dalam pembinaan rumah adat Minangkabau
  80. Tisu-tisu yang pelbagai jenis ini bergabung untuk membentuk organ untuk melakukan fungsi yang tertentu (seperti jantung yang mendenyutkan darah, ataupun kulit yang melindungi jasad daripada persekitaran).
  81. Ini merupakan pandangan bahawa budaya tertentu tidak harus dinilai dengan nilai-nilai atau sudut pandang budaya sendiri, tetapi bahawa semua budaya harus dipandang sebagai relatif berbanding satu sama lain.
  82. Misalnya, strain mungkin mendapatkan kapasiti patogen, kemampuan untuk menggunakan sumber karbon yang unik, kemampuan untuk mengambil bagi niche ekologi tertentu atau kemampuan untuk melawan agen antimikrob.
  83. Seperti kebanyakan parasit, mereka memerlukan perumah yang tertentu, misalnya sesetengah virus hanya boleh membiak dalam spesis tertentu tetapi sesetengah yang lain boleh membiak dalam pelbagai jenis spesis.
  84. Kerja geometri orang Yunani, dibiasakan dalam Elements, memberikan rangkanya mengumumkan rumus disebalik penyelesaian masalah tertentu ke dalam lebih sistem menyebutkan dan menyelesaikan persamaan yang umum.
  85. Cabaran ini dapat dilihat dengan mengambil kira bahawa fenomena mental itu telah ciri-ciri tertentu - terutamanya sengaja dan fenomena luar biasa - yang fenomena fizik itu tidak, dan seolah-olah tidak mampu, miliki.
  86. Imam solat boleh dibahagikan kepada tiga kategori utama, yakni bergantung kepada jenis waktu tugasan pengimaman solatnya sama ada 5 kali waktu solat sehari semalam, Solat Jumaat sahaja atau solat-solat tertentu sahaja.
  87. Dengan kesedaran pembangkitan Islam hari ini, guru-guru aliran telah menentang dan membuang amalan-amalan yang dilihat bertentangan dengan ajaran agama seperti jampi serapah, pemujaan makhluk ghaib tertentu dan sebagainya.
  88. Dengan membolehkan huruf rumi merujuk kepada bunyi tertentu dalam bahasa Cina, pinyin menghasilkan perumian yang padat dan tepat, menjadikannya mudah untuk penutur bahasa Cina sebagai bahasa ibunda serta pengkaji bahasa ini.
  89. Pencarian bagi gambaran menyeluruh mendorong ramai ahli antropologi untuk mempelajari sesuatu tempat tertentu atau hal secara terperinci, dengan menggunakan pelbagai kaedah, melebihi tempoh normal di bidang akademik yang lain.
  90. Dengan demikian, maka diharamkan mengawasi pelacur sama halnya dengan memurnikan kehormatan warga negara, atau sama dengan menggugurkan kewarga-negaraan orang yang bersangkutan dari hak-haknya yang tertentu menurut istilah sekarang.
  91. Nama diusulkan pegawai dari Jabatan Muzium Negara dan Antikuiti, Redzuan Tamin dalam satu peraduan membabitkan pihak tertentu ini berjaya menewaskan 28 cadangan antaranya, Malaysia Raya, N.U.S.A, Mega Sakti, Saga Merah dan sebagainya.
  92. Hanya persamaan kebezaan yang teringkas membenarkan penyelesaian yang diberi oleh formula-formula yang tidak tersirat; itupun, sesetengah ciri-ciri penyelesaian persamaan kebezaan tertentu boleh ditentukan tanpa mencari bentuk tepatnya.
  93. (Namun, jika kita menganggap satu set tertentu sebagai domain dari M fungsi, misalnya set titik-titik waktu di 16:00 pada hari kerja, maka M menjadi fungsi selanjar, kerana setiap fungsi yang domain adalah sebahagian tertentu yang nyata.)
  94. Undang-undang kekeluargaan Islam merupakan suatu akta bagi mengkanun peruntukan-peruntukan tertentu undang-undang kekeluargaan Islam mengenai perkahwinan, penceraian, nafkah, penjagaan dan lain-lain yang berkaitan dengan kehidupan keluarga.
  95. Lazimnya masyarakat daripada subetnik yang disebut di atas adalah berasal daripada kawasan-kawasan (daerah) tertentu umpamanya Kimaragang di daerah Kota Marudu, Lotud di daerah Tuaran, Orang Sungai di daerah Kinabatangan, Sugut, Paitan dan Pitas.
  96. Dari segi syarak pula, ia membawa maksud mengunjungi rumah Allah dalam bulan-bulan haji atas sebab melakukan pekerjaan seperti wukuf di Arafah, tawaf, sa'i dan sebagainya menurut syarat-syarat dan rukun-rukun tertentu dengan niat semata-mata kerana Allah.
  97. Darurat ialah sesuatu pengisytiharan kerajaan yang lazimnya menggantungkan fungsi-fungsi biasa tertentu dalam kerajaan, mengingatkan rakyat agar mengubah tabiat biasa mereka, atau mengarahkan agensi kerajaan untuk melaksanakan rancangan persediaan darurat.
  98. Gunung Merapi berkesinambungan mempunyai kepentingan tertentu kepada orang-orang Jawa: ia menjadi salah satu daripada empat tempat di mana para pegawai daripada istana beraja Yogyakarta dan Solo membuat acara tahunan bagi menjamu roh-roh orang Jawa purbakala.
  99. Selain daripada huruf-huruf Latin yang biasa, bahasa-bahasa Jermanik menggunakan abjad-abjad tambahan dan juga tanda-tanda tambahan untuk improvasi sebutan atau dialek tertentu seperti umlaut
  100. Maka, untuk mengadaptasi kepada perubahan ini, organ-organ tertentu dalam badan organisma berfungsi untuk mengimbangi, mengawal, mengstabilkan, menyesuaikan, dan mengekalkan persekitaran dalam supaya berada dalam keadaan yang stabil untuk sel-sel terus hidup dan berfungsi secara optimum.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...