Saturday 5 November 2016

Contoh Ayat Perkataan "ucapan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "ucapan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Ini terbayang dalam Panca Sila, dalam bentuk yang dijelaskan oleh beliau pada ucapan 1 Jun 19451:
  2. Penduduk Sabah akan menyapa sesama mereka dengan ucapan 'Kopivosian Tadau Ka'amatan' atau 'Selamat Hari Menuai'.
  3. Kompleks ini dinamakan sempena baginda, yang berpandangan optimis akan kejayaannya pada ucapan pembukaan baginda.
  4. Pada akhir lawatan tersebut, ahli jawatankuasa terbabit telah mengambarkan sesuatu yang positif di dalam ucapan mereka.
  5. Pendengaran bermula dengan ucapan pembukaan oleh kedua-dua pihak sebelum penyampaian hujah lisan oleh Singapura pada hari pertama.
  6. Pada 11 Februari 2013, Paus Benedict mengumumkan peletakan jawatannya dalam ucapan dalam bahasa Latin di hadapan para kardinal atas alasan "jiwa dan badan yang kian lemah" akibat lanjut usia.
  7. Semasa menyambut ulang tahun ke-28 sebagai ketua menteri Sarawak pada 26 Mac 2009 di Dewan Suarah Bintulu, Taib membayangkan Sarawak sebagai sebuah negeri yang paling kaya di Malaysia menjelang tahun 2030 ketika menyampaikan ucapan beliau.
  8. Jika kita mengikuti ucapan Najib semasa merasmikan Sambutan Minggu Perpaduan 2009 Peringkat Kebangsaan baru-baru ini kita akan mendapati beliau sebenarnya telah pun membezakan antara kedua-dua konsep ini apabila memperincikan tiga teras utama konsep 1 Malaysia iaitu penerimaan, kenegaraan dan keadilan sosial.
  9. Beberapa jam sebelum penangkapan-penangkapan pada 9 Ogos, John Reid, Menteri Dalam Negeri, menyampaikan sebuah ucapan utama kepada Demos, sekumpulan pemikir UK, yang membayang-bayangkan terhadap satu pusingan penggubalan baru undang-undang anti-terorisme dan mendakwa bahawa negara mereka telah menghadapi "tempoh yang mungkin paling kekal terhadap ancaman yang paling teruk sejak keakhiran Perang Dunia II".
  10. Dalam ucapan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, pada malam 17 April 2008 anjuran Majlis Peguam Malaysia di hadapan lebih kurang 600 orang, mengumumkan pembayaran ex-gratia kepada Tun Salleh Abas dan lima orang lagi hakim yang terlibat secara langsung dalam kes 20 tahun lalu iaitu: Datuk George Seah, Tan Sri Wan Suleiman Pawanteh, Allahyarham Tan Sri Eusoffe Abdul Kader, Tan Sri Azmi Kamaruddin dan Tan Sri Hamzah Mohamed Salleh.

3 comments:

  1. Replies
    1. Yes.So goooooooooddddd....👍👍👍👍👏👏👏

      Delete
  2. Assalammualaikum nak tanya boleh share tak contoh ayat pendek menggunakan perkataan `Ucapan´

    ReplyDelete

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...