Saturday 5 November 2016

Contoh Ayat Perkataan "berhampiran"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "berhampiran" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Bahagian mulut terletak berhampiran perut.
  2. Ia terletak berhampiran dengan tanah besar.
  3. Endau berhampiran dengan Kuala Rompin dan Rompin di negeri Pahang.
  4. Tempat itu berhampiran dengan laut yang menjadi laluan kapal dagang.
  5. Mereka tinggal di dalam gua dan kawasan yang berhampiran dengan sungai.
  6. Terletak berhampiran dengan persisiran barat laut Semenanjung Malaysia.
  7. A Famosa diperluaskan ke kawasan berhampiran dan meliputi penempatan Eropah.
  8. Kawasan metropolitan berhampiran Lapangan Terbang Antarabangsa Jomo Kenyatta.
  9. Agama Sikh bermula di Sultanpur, berhampiran Amritsar di wilayah Punjab, India.
  10. Hospital kerajaan ini terletak berhampiran dengan klinik kerajaan di Seksyen 7.
  11. Ini mungkin merujuk kepada 4 buah pulau yang terletak berhampiran dengan Algiers.
  12. Jitra berhampiran dengan sempadan Kedah - Thailand, kira-kira 35 km dari sempadan.
  13. Trilochana Pallava dibunuh oleh Raja Chalukya berhampiran Mudivemu, Daerah Cuddapah.
  14. Bandaraya Melaka terletak berhampiran muara Sungai Melaka yang mengalir ke Selat Melaka.
  15. Mereka banyak tinggal di hutan berhampiran dengan Limbang, Bintulu dalam kawasan Ulu Baram.
  16. Bandar ini juga berhampiran dengan Gerik, Empangan Temenggor, Lawin, Kota Tampan dan Banding.
  17. Harimau betina muda cenderung mengasaskan wilayah pertamanya berhampiran dengan kawasan induknya.
  18. Roh lahir pada 1946 dalam keluarga petani di Gimhae, berhampiran Busan, di tenggara Korea Selatan.
  19. Ia merupakan sebuah kawasan yang airnya jernih and pasirnya putih berhampiran dengan pengkalan Esah.
  20. Tambahan pula Baling merupakan kawasan berhampiran sempadan di mana komunis dipercayai masih berkubu.
  21. Gunung-gunung yang berhampiran dengannya termasuklah Gunung Chimborazo (6,267 m) dan El Altar (5,319 m).
  22. Tanjung Verde ialah sebuah kepulauan yang terletak berhampiran pantai barat Afrika pada 15.02 U 23.34 B.
  23. Ibu kota Saba' dipercayai ialah Ma'arib yang terletak berhampiran kota Sana'a, ibu negara Yaman sekarang.
  24. Oleh sebab kawasan ini terletak berhampiran Zimbabwe, ramai menyangka terdapat longgokan emas di sana juga.
  25. Bukti turut menunjukkan kehadiran manusia di barat daya Mesir, berhampiran sempadan Sudan, sebelum 8000 SM.
  26. Kulim juga terletak berhampiran Pulau Pinang melalui lebuhraya berbanding dengan Sungai Petani dan Taiping.
  27. Kemudian berpindah lagi ke Chabang Tiga, Kuala Terengganu dan akhirnya di kawasan berhampiran Bukit Keledang.
  28. Nairobi terletak berhampiran dengan garisan khatulistiwa dengan perbezaan di antara musim-musim yang minimum.
  29. Selain itu, beberapa pulau kecil yang berhampiran dengannya juga dianggap sebahagian Sicily seperti Sardinia.
  30. Bukti tentang pemburuan dan pemancingan kumpulan seawal 6500 SM wujud berhampiran pekan Kunda di utara Estonia.
  31. Kereta Naza Ria Mohamad Sabu ditahan berhampiran Pasar Raya Tesco di Kepala Batas, Seberang Perai, Pulau Pinang.
  32. Satu tanda peringatan didirikan berhampiran Jambatan Gemencheh di Laluan 1 untuk memperingati mereka yang gugur.
  33. Pertempuran selepas serangan hendap, dan pertempuran selanjutnya berhampiran Gemas, berlangsung selama dua hari.
  34. Nama asal Gemas adalah Ayer Terap sempena nama anak sungai yang mengalir berhampiran dengan " Rumah Rehat Gemas".
  35. Langkawi terletak di utara Selat Melaka di selatan Laut Andaman berhampiran sempadan antara Malaysia dan Thailand.
  36. Gemas merupakan sebuah bandar kecil di Negeri Sembilan, Malaysia, berhampiran dengan sempadan Negeri Sembilan-Johor.
  37. Manchuria ialah sebuah wilayah kuno di sebelah timur laut China berhampiran bersempadan dengan Korea Utara dan Rusia.
  38. Kamera keselamatan berhampiran bangunan Kejuruteraan Tentera Amerika berjaya merakamkan detik-detik jambatan itu runtuh.
  39. Dalam bahasa Slovene, bandar ini dipanggil Dunaj, yang bermaksud Danube, yang terletak di lokasi berhampiran bandar ini.
  40. Ramai orang Cina dibunuh dan dihumban ke dalam lombong bijih timah di Sungai Klang berhampiran lorong Tiong Nam, Chow Kit.
  41. Kini pokok beruas telahpun pupus tetapi masih dapat dijumpai di perkampungan berhampiran di Pengkalan Baru dan Batang Kubu.
  42. Kebanyakan objek besar mengorbit mengelilingi Matahari yang berada berhampiran satah orbit Bumi, dikenali sebagai ekliptik.
  43. Peristiwa berlaku di Kampung Memali yang terletak di mukim Siong, Baling, Kedah berhampiran dengan sempadan Kedah-Thailand.
  44. Kisah Buddha menggambarkan Kala Nagaraja, menyerupai Pallava Kalabhartar sebagai raja di wilayah berhampiran jajahan Krishna.
  45. Pepatung betina bertelur di dalam atau berhampiran dengan air, pada kebiasaannya di atas tumbuhan terapung atau tumbuhan baru.
  46. Bandar Kajang membangun kerana terletak berhampiran dengan Sungai Langat dan cawangannya iaitu Sungai Jelok atau Sungai Jerloh.
  47. Situasi berubah pada bulan November 1873 apabila sebuah kapal dari Pulau Pinang diserang lanun berhampiran perairan Hulu Langat.
  48. Songkhla (dahulunya dikenali sebagai Singgora) adalah sebuah bandar di Thailand berhampiran dengan sempadan Semenanjung Malaysia.
  49. Kawasan bandar bersejarah yang terletak berhampiran dengan pantai, termasuk Bukit St Paul dengan runtuhan kubu Portugis, A Famosa.
  50. Muzium ini terletak di Jalan Panglima Bukit Gantang Wahab dan berhampiran dengan Bangunan Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Perak.
  51. Lebih kurang 10% yang lain terdiri daripada pendatang yang berasal daripada negara berhampiran terutama sekali daripada negara blok Timur.
  52. Orang Khmer juga boleh ditemui di kawasan berhampiran Thailand (Khmer Utara) dan kawasan Delta Mekong yang bersempadan Vietnam (Khmer Krom).
  53. Pada 1 Oktober 1999 pejabat Malaysiakini dibuka di tingkat empat sebuah rumah kedai berhampiran Jaya Supermarket, Seksyen 14, Petaling Jaya.
  54. Populasi penduduk hitam kecil merosot sehingga, sekitar 100 tahun dahulu, hanya satu kumpulan kecil tinggal berhampiran dengan puak Saisiyat.
  55. Selepas itu, harimau jantan yang dominan boleh bertoleransi dengan peserahnya dalam liputannya, asalkan tidak terlalu berhampiran sesama sendiri.
  56. Empat hari kemudian, satu lagi pertembungan antara tentera Jepun dan Berikat berlaku berhampiran Parit Sulong semasa pertempuran Pertempuran Malaya.
  57. Nama Gabon berasal daripada "Gabxo", yang dalam bahasa Portugis bermaksud "mantle", berkaitan dengan bentuk muara sungai Komo berhampiran Libreville.
  58. Malaysia yang terletak berhampiran khatulistiwa amat jarang sekali mempunyai keadaan langit tidak berawan langsung, meskipun pada musim kemarau teruk.
  59. Wilayah Yaman termasuk Socotra, sebuah pulau terpencil yang terletak lebih kurang 350 kilometer (217 batu) di selatan, berhampiran dengan Afrika Timur.
  60. Nikola Tesla lahir di dalam keluarga Serbia di kampung Smiljan, Empayar Austria berhampiran dengan bandar Gospić, di dalam wilayah yang kininya Croatia.
  61. Londang terletak berhampiran bandar Kluang lebih kurang 10 km ke utaranya di pertemuan Sungai Paloh dan Sungai Melantai-Mengkibol dengan Sungai Sembrong.
  62. Orang Cina di Batu Pahat biasanya bertutur dalam Bahasa Mandarin disebabkan geografinya berhampiran dengan Singapura dan penerimaan media di kawasan ini.
  63. Anderson bersama keluarganya berhijrah ke Australia dalam tahun 1934, di mana mereka mengusahakan sebuah ladang ternakan berhampiran Young, New South Wales.
  64. kawasan ini berkembang sebagai pusat perniagaan kerana pertambahan penduduk di taman2 yang berhampiran seperti Taman Tunku Putra, Taman Kota Kenari dan lain2.
  65. Pekan-pekan yang berhampiran dengan Taiping ialah Aulong, Assam Kumbang, Simpang, Trong, Sungai Tinggi, Pokok Assam, Changkat Jering, Batu Kurau dan Kamunting.
  66. Khan Sibir yang tinggal berhampiran dengan Tobolsk moden terkenal sebagai seorang tokoh utama yang menyokong Raja Kubrat sebagai Khagan di Avaria pada tahun 630.
  67. Laksamana Muda Zhang Leiyu, kedua delegasi ini, memanggil lawatan latihan berhampiran pulau Guam "satu langkah positif dalam perhubungan ketenteraan A.S.-China".
  68. Pusat pentadbiran baru tersebut akan menempatkan semua jabatan Kerajaan Negeri dan Persekutuan dan dijangka terletak berhampiran dengan Muar Bypass di bandar Muar.
  69. Sir James Brooke dilahirkan di di Secrore, berhampiran Benares, anak magistrate dalam perkhidmatan awam Bengal, India dan merupakan Raja Putih Sarawak yang pertama.
  70. Beberapa hari sebelumnya, tentera Berikat telah menyerang hendap tentera Jepun berhampiran Gemas dan meletupkan jambatan di situ dalam pertempuran Jambatan Gemencheh.
  71. Kegiatan utama negeri Terengganu ialah perikanan yang merupakan kegiatan tradisi rakyat Terengganu disebabkan kedudukannya yang terletak berhampiran Laut China Selatan.
  72. Persatuan ini, yang telah merancang untuk mendirikan ibu kota di Amapala berhampiran Golfo de Fonseca, tidak selamat dalam rampasan kuasa di El Salvador pada tahun 1898.
  73. Pada 26 November 2007, beberapa butir bom bersaiz besar ditemui di tapak perumahan rakyat berhampiran Taman Perumahan Airport Baru dan Kuaters 22 RAMD Kem Sri Kinabatangan.
  74. Beliau menghabiskan masa selama dua hingga tiga minggu untuk menenangkan jiwanya di Gospić di samping menziarahi kampung halaman ibu beliau di Tomingaj berhampiran Gračac.
  75. Ini juga boleh digunapakai oleh penjaga gol, yang biasanya menghabiskan kebanyakan masa perlawanan berhampiran dengan gol tetapi boleh melibatkan diri dalam permain berpasukan.
  76. Monaco terletak 18 kilometer di timur bandar raya Nice, berhampiran dengan sempadan Itali, dan dikelilingi pada tiga sisinya oleh Kawasan Provence-Alpes-Cxte d'Azur di Perancis.
  77. Papua New Guinea adalah salah satu dari sedikit kawasan yang berhampiran dengan khatulistiwa yang mengalami hujan salji, yang hadir di titik-titik yang tertinggi di daratan utamanya.
  78. Ia juga menempatkan kemudahan utama iaitu jeti untuk ke Pulau Tioman, Pulau Sibu, Pulau Tengah dan pulau-pulau lain yang berhampiran dengan menggunakan kemudahan bot, feri dan bot laju.
  79. Perkhidmatan UniFi IPTV, HyppTV juga boleh didapati di Melaka dan kebanyakan negeri lain, tetapi kotak kabel gentian optik diperlukan untuk diletakkan berhampiran dengan tapak pemasangan.
  80. Sebuah tugu peringatan bagi mengingati tentera Australia yang gugur telah didirikan berhampiran Jambatan Gemencheh yang telah dimusnahkan berhampiran dengan Laluan Persekutuan Malaysia 1.
  81. Monsun adalah ibarat bayu laut dan darat, iaitu istilah yang biasanya memaksudkan kitaran peredaran harian berhampiran kawasan pantai setempat, itupun lebih besar, lebih kuat dan bermusim.
  82. Kebanyakan operasi kerajaan dan pentadbiran terletak di Pulau Hong Kong Pusat yang terletak berhampiran dengan kawasan bersejarah Bandaraya Victoria yang merupakan petempatan awal British.
  83. Menara Jam Endau dibina di tebing utara Sungai Endau berhampiran Jambatan Endau di sebelah negeri Pahang, yang lebih dikenali dengan nama Tanjung Gemok yang dahulunya merupakan "Endau Pahang".
  84. Pergerakan plat ini juga melahirkan sebuah palung yang luas di bekas dasar laut yang teletak berhampiran selatan Himalaya dan seterusnya diisi endapan sungai, lalu membentuk Dataran Indo-Ganges.
  85. British mengambil keputusan mengekalkan pentadbiran di kawasan itu disebabkan lokasi yang strategik, iaitu terletak di timur Laut Mediterranean dan berhampiran dengan Terusan Suez dan Timur Tengah.
  86. Titik tertinggi di Korea Utara Gunung Baekdu yang merupakan gunung berapi berhampiran sempadan China dengan dataran tinggi lava basalt dengan ketinggian antara 1400 dan 2,000 meter atas paras laut.
  87. Sebauh lagi sekolah, kini wujud sebagai Akademi Universiti Brexgata, ditubuhkan pada tahun 798 oleh pemimpin Carolingian dan terletak berhampiran Noyon, sebuah kota di negara Perancis zaman sekarang.
  88. Pada tahun 1885 beberapa orang berketurunan Inggeris iaitu Stiple, Jackson dan Watt telah membuka sebuah ladang kopi di kaki Bukit Penggaram iaitu sebuah bukit yang berhampiran dengan Pengkalan Jeram.
  89. Penjajahan Arab di daerah meningkat ketika berhampiran Zanzibar jatuh ke pentadbiran Arab Oman, dan kebudayaan Comorian, terutama senibina dan agama, juga semakin berada di bawah kawalan empayar Arab.
  90. Jenazahnya telah dimakamkan di Makam Diraja Bukit Chandan berhampiran Masjid Diraja Ubudiah, Bukit Chandan, Kuala Kangsar selepas Solat Asar pada 29 Mei 2014 dan Baginda bergelar Marhum Al-Maghfurlah.
  91. Pembinaan Empangan Bakun ini mengakibatkan 9,000 penduduk sekitar dipindahkan dari kawasan yang akan ditenggelamkan, Mereka telah ditempatkan semula di kampung rumah panjang Sungai Asapberhampiran Bakun.
  92. Sebahagian besar kawasan ini telah diserap ke dalam Kerajaan Itali pada tahun 1860, dan bahagian akhir, iaitu bandar Rom dengan daerah kecil berhampiran dengan itu, sepuluh tahun kemudian, pada tahun 1870.
  93. Kawasan yang dikenali sebagai Yoshiwara, berhampiran stesen Minowa pada Hibiya Line, kini dikenali sebagai Senzoku Yon-chō-me dan masih mengekalkan sejumlah besar soapland dan faxades lain bagi khidmat seks.
  94. Monorel ini mempunyai dua stesen utama iaitu Stesen Monorel Hang Jebat yang terletak di berebelahan Taman Rempah di Pengkalan Rama dan Stesen Monorel Hang Tuah yang terletak berhampiranstesen bas lama Melaka.
  95. Antara kontraktor kecil yang membawa batu-bata ini ialah Ghouse, yang berasal dari Chittagong, India.Batu-bata ini dibawa terus melalui Sungai Kelang dan ada sebuah pangkalan berhampiran Masjid Jamek sekarang.
  96. Budaya dan adat resamnya berasal daripada beberapa sumber, termasuk zaman penjajahan Sepanyol, pembawaan masuk abdi-abdi Afrika, dan secara tidak begitu kuat, kedudukannya yang berhampirandengan Amerika Syarikat.
  97. Jika aliran piroklas berlaku, risiko di kampung berhampiran adalah amat tinggi, tetapi ada penduduk yang tetap berani kembali ke kampung, dengan berkata bahawa mereka perlu menjaga binatang peliharaan dan tanaman.
  98. Dalam perlawanan yang tidak menampakkan beza antara kedua pasukan, Alan Kennedy membuat larian di sebelah kiri padang dan membuat rembatan kuat menjaringkan gol yang bolos berhampirantiang gawang gol Real Madrid.
  99. Yoshiwara dibina di dalam bandar Edo, terletak berhampiran dengan apa yang dikenali pada hari ini sebagai Nihonbashi, berdekatan dengan permulaan Tokaido yang sibuk itu yang mengarah ke barat Kyoto di barat Jepun.
  100. Pada 2004, laluan shuttle dari stesen Tun Sambanthan ke Mid Valley Megamall dan pengembangan selatan aliran berhampiran dengan Kuala Lumpur Sentral telah dicadangkan, tetapi tidak diluluskan, sehingga Disember 2009.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...