Friday 18 November 2016

Contoh Ayat Perkataan "emas"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "emas" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Namun, jangkaan ini meleset kerana tiada emas ditemui.
  2. Tambahan lagi, nilai relatif perak terhadap emas turut jatuh.
  3. Tiada wang yang sempurna meskipun emas adalah yang paling hampir.
  4. Dikatakan syiling emas ini masih dimiliki oleh waris-waris suku kaum ini.
  5. Sepuluh NOCs terbaik disenaraikan mengikut jumlah pingat emas seperti berikut.
  6. Wang kertas lebih mudah disimpan dan diangkut berbanding ketulan emas dan perak.
  7. Bandingkan ciri-ciri optik ini dengan ciri-ciri optik perak, emas dan aluminium.
  8. Ia juga terkenal sebagai pengeluar berlian, emas dan platinum yang utama di dunia.
  9. Petroleum merupakan sejenis cecair gelap dan pekat yang juga dipanggil emas hitam.
  10. Meskipun begitu terdapat pedang daripada emas yang digunakan sebagai hiasan sahaja.
  11. Dari segi warna, harimau belang emas berbulu emas muda, berkaki pucat dan berbelang jingga pudar.
  12. Antara industri yang penting termasuklah melebur besi, tekstil, emas dan kuprum dan juga pertanian.
  13. Tambahan, Melayu telah mencapaikan pada kawasan-kawasan menghasil emas di daerah pendalaman Sumatra.
  14. Namun kelebihan emas dan perak ialah bekalannya tidak dapat ditambah sewenang-wenang oleh bank pusat.
  15. Kedua-dua harimau putih dan belang emas selalunya lebih besar berbanding harimau Benggala yang biasa.
  16. Dalam pelbagai bahasa, perkataan untuk wang adalah serupa atau seakan perkataan untuk emas atau perak.
  17. Pada awalnya, pihak British menjelajah ke Southern Rhodesia dengan harapan menjumpai emas yang banyak.
  18. Kerana itulah, emas dan perak sering dipilih dalam sejarah wang dalam kebanyakan masyarakat dan budaya.
  19. Ia merupakan syarikat perlombongan emas yang terpenting di Tanah Melayu dan ditutup pada tahun 1960-an.
  20. Oleh sebab kawasan ini terletak berhampiran Zimbabwe, ramai menyangka terdapat longgokan emas di sana juga.
  21. Malangnya beberapa askar Askar Melayu turut masuk ke kedai-kedai emas Cina dan mengambil harta benda di sana.
  22. Perdagangan barangan seperti kayu gaharu, kayu laka, gading bermutu tinggi di jadikan pertukaran dengan emas dan perak.
  23. Pihak British di Cape Colony mula menunjuk minat dengan negara ini apabila emas ditemui di Witwatersrand, Afrika Selatan.
  24. Buat pertama kalinya, mercu ini diberi warna- merah, hijau, dan emas - yang sedikit bervariasi semenjak kewujudan mercu tersebut.
  25. Dinyatakan bahawa di Pahang terutamanya di Kuala Lipis, perlombongan emas telah dijalankan selewat-lewatnya semenjak abad ke-16 lagi.
  26. Selain itu, alkimia juga digambarkan merujuk kepada pencarian batu ahli falsafah, yang boleh mengubah kepada emas atau menambah hayat.
  27. Ini mengakibatkan penutupan sebuah estet sawit yang besar dan juga lombong emas yang merupakan barang-barang ekspot penting negara itu.
  28. Kegagalan kedua pula pada adalah pada 1971 apabila orang luar yang ke Amerika tidak boleh menebus nota untuk emas pada kadar $35 per auns.
  29. Buat pertama kalinya warna hitam, merah dan emas dipilih bagi mewakili pergerakan ini, yang kemudiannya menjadi warna-warna kebangsaan Jerman.
  30. Walau bagaimanapun, atom emas yang baru itu telah menjadi isotop yang tidak stabil di mana ia hanya bertahan selama 5 ketika sebelum terurai semula.
  31. Stok dan nilai mata wang Asia menurun, manakala komoditi emas dan perak telah naik secara mendadak kesan berita mengenai peluru berpandu Korea Utara.
  32. Wang kertas turut mempunyai kekusutan apabila pengeluar wang kertas tidak boleh membuat pertukaran dengan janji untuk membayar dengan emas atau perak.
  33. Nama tersebut dipilih kerana singkatan kepada nama tersebut (MAS) bermaksud emas dalam Bahasa Melayu, yang juga menggambarkan perkhidmatan yang berkualiti.
  34. Tambahan pula, emas kini adalah relatif kepada pasaran kecil dan harga emas boleh berubah sangat tinggi jika beberapa bilion dolar cuba untuk membeli emas.
  35. Perlombongan di Tanah Melayu selalunya merujuk kepada perlombongan bijih timah memandangkan hasil perlombongan logam lain seperti emas adalah terlalu sedikit.
  36. Pada tahun-tahun 1500 dan 1600-an, emas dan perak dijumpai dalam kuantiti yang banyak di Dunia Baru dan dibawa pulang ke Eropah untuk ditukar menjadi syiling.
  37. Kekusutan pertama Nota Simpanan Persekutuan adalah pada 1933 apabila rakyat Amerika tidak boleh lagi menebus atau menukar dolar kepada emas pada $20 per auns.
  38. Tembaga terletak dalam keluarga yang sama seperti perak dan emas dalam jadual berkala, oleh itu ia mempunyai sifat-sifat yang serupa dengan kedua-dua logam itu.
  39. Sumatera dikenali pada zaman kuno dengan nama Sanskrit Swarnadwipa dan Swarnabhumi ("Tanah Emas"), kemungkinan kerana deposit emas pada dataran tinggi pulau ini.
  40. Michael Phelps memecahkan rekod dalam memenangi banyak pingat emas dalam seseuatu temasya Olimpik dan pingat emas terbanyak bagi kerjaya seseorang atlet Olimpik.
  41. Di sebalik jaraknya yang jauh dari pantai, Comoros terletak di sepanjang laluan laut utama antara Kilwa dan Mozambique, sebuah saluran keluar untuk emas Zimbabwe.
  42. Wang memanglah dijadikan ukuran dan timbangan yang jujur dan tulus tetapi tidak mudah mengukur nilai tukaran emas dengan dolar yang masing-masing berubah nilainya.
  43. Penukaran jirim, objektif utama alkimia, menjadi nyata pada kurun ke-20 apabila ahli fizik berja menukar atom plumbum kepada atom emas secara tindak balas nuklear.
  44. Syiling emas sering dibuat dengan 10% tembaga untuk menambahkan ketahanannya seperti Kruggerrand, tetapi emas kini bukanlah selalunya 99.9% tulen mahupun.999 baik.
  45. Suatu perjanjian telah ditandatangani antara Syarikat Afrika Selatan British dengan Raja Lobengula pada 1888 untuk membenarkan syarikat ini melombong emas di sini.
  46. Di Sukan Asia tahun 2006, emas Malaysia banyak disumbangi oleh pasukan tenpin bolingnya.Terdapat juga sedikit kajian mengenai Prestasi Atlet dalam sukan Tenpin Bowling
  47. Orang Portugis yang tiba di Ghana pada abad ke-15 menemui banyak emas di antara sungai-sungai Ankobra dan Volta lalu menamakan tempat itu Mina, iaitu bererti "lombong".
  48. Secara amnya, warna itu samada kuning dan biru, ataupun rekaan dua-ton biru, sungguhpun telah ada sebuah rekaan emas metalik dan biru tentera laut untuk musim 2001–02.
  49. Pada 1923, Malaya berjaya menubuhkan sebuah pasukan hoki dan telah mengadakan perlawanan persahabatan dengan India yang baru sahaja memenangi pingat emas dalam Sukan Olimpik.
  50. Costa Rica bermaksud "pantai yang kaya" dalam bahasa Sepanyol, dan dinamakan oleh Christopher Columbus dan penjelajah bersama beliau yang menjangkakan menemui emas di kawasan tersebut.
  51. Dalam bab 48 dari teks agama Hindu Vayu Purana, ada dinyatakan satu perkataan Sanskrit Malayadvipa, yang merujuk kepada salah satu wilayah di kepulauan timur yang penuh dengan emas dan perak.
  52. Disebabkan lambakan ini, nilai membeli syiling emas turun antara 60% hingga 80%, dalam kata lain harga barangan lain, kerana bekalan barang untuk dijual tidak dapat bersaing dengan peningkatan bekalan wang.
  53. Walaupun emas itu sendiri tidak mereput, syiling emas mudah calar atau rosak ataupun dicairkan, dan ini akan mengurangkan nilainya dan mengurangkan juga kemampuan untuk keberkesanan atau penukaran syiling emas.
  54. K'ang T'ai melaporkan bahawa Funan mengamalkan perhambaan dan sistem perhakiman dilaksanakan melalui perbicaraan melalui ujian, termasuk kaedah seperti memegang besi panas, dan mengambil cincin emas dan telur dalam air mendidih.
  55. Mogadishu, pusat industri penenun yang dikenali sebagai toob benadir, bersama-sama dengan Merca dan Barawa juga berkhidmat sebagai tempat persinggahan bagi pedagang-pedagang Swahili dari Mombasa dan Malindi dan untuk perdagangan emas dari Kilwa.
  56. Pada akhir abad ke-17, eksport gula mulai merosot tetapi mulai 1690-an, penemuan emas oleh para pengembara di kawasan yang kemudian bergelar Minas Gerais, sekarang negeri Mato Grosso dan Goixs, menyelamatkan jajahan itu daripada keruntuhan ekonomi.
  57. Pada tahun 1586, diceritakan oleh d'Eredia bahawa Raja Pahang (Pan) mempunyai banyak emas untuk dijual di Melaka dan Raja tersebut telah menghadiahkan seketul batu emas 2 1/2 kaki panjang dari Endau (adea) sebagai hadiah kepada Gabenor Portugis di Melaka.
  58. Tun Zainal Abidin menjadi Sultan Terengganu pada tahun 1708, berdasarkan duit kupang emas Terengganu yang mencatatkan nama Sultan Zainal Abidin 1 tidak lama bersemayam di Tanjung Baru, Kuala Berang, berpindah ke Kota Batang Mahang, Langgar dan Pulau Manis.
  59. Penggabungan dari Golden Fleece menjadi mitos itu mungkin berasal daripada amalan tempatan menggunakan baju hangat untuk menapis debu emas dari sungai dikenali pribumi sebagai Egrisi atau Lazica, Colchis juga medan perang Perang Lazic berjuang antara Byzantine.
  60. [[Fail:Fakr Ud Din Mosque.jpg|thumb|225px|left| [[Masjid Fakr ad-Din] abad ke-13]]] Mogadishu menjadi pusat Islam di pesisir pantai Afrika Timur, dan pedagang-pedagang Somalia menubuhkan sebuah koloni di Mozambique untuk mengekstrak emas dari lombong-lombong Monomopatan di Sofala.
  61. Kennedy, perlombongan emas mungkin telah dijalankan berhampiran dengan Melaka pada zaman Neolitik lagi dan kenyataan ini mungkin benar kerana semenjak dahulu, emas merupakan dagangan yang penting di Tanah Melayu sehinggakan Tanah Melayu dikenali sebagai Semenanjung Emas atau Semenanjung Kencana.
  62. Proto-Georgia suku pertama kali muncul dalam sejarah yang ditulis pada abad 12 SM mencari Arkeologi dan rujukan dalam sumber-sumber kuno mendedahkan unsur-unsur formasi politik dan negara awal bertanda metalurgi canggih dan teknik tukang emas yang tarikh kembali ke abad ke-7 SM dan luar zaman dahulu.
  63. Dari maklumat Abu Raihan Muhammad ibn Ahmad Al-Biruni, dari Persia, yang pernah mengunjungi Asia Tenggara tahun 1030 dan menulis catatan perjalanannya dalam Tahqiq ma li l-Hind menyatakan bahawa ia mengunjungi suatu negeri yang terletak pada garis khatulistiwa dan merupakan negeri penghasil emas atau Golden Khersonese.
  64. Kawasan-kawasan ini telah lama didiami dan dikuasai oleh ketua-ketua suku dimana pada tahun 1738 Sultan Sulaiman telah melawat Kuala Endau dan disambut oleh 9 ketua suku biduanda dan diberi anugerah serta tanda peringatan berupa syiling emas tertulis "Sultan Sulaiman Shah" di hadapan dan dibelakang "Khalifat al Mukminin".
  65. Mereka telah melakar sejarah apabila telah menjadi juara untuk pertandingan Piala Dunia FIFA sebanyak empat kali (1934, 1938, 1982, 2006) Selain daripada itu, mereka juga telah menjadi juara Kejohanan Eropah (1968), memenangi pingat emas di pertandingan Kejohanan bola sepak Olimpik (1936) dan dua Piala Antarabangsa Eropah Tengah.
  66. Kebangkitan kembali Melayu dapat ditunjukan dari Patung Grahi tahun 1183 M di Thailand selatan, disebutkan perintah dari Maharaja Srimat Trailokyaraja Maulibhusana Warmadewa kepada penguasa Grahi yang bernama Mahasenapati Galanai supaya membuat patung Buddha seberat 1 bhara 2 tula dengan nilai emas 10 tamlin, dan pembuat patung bernama Mraten Sri Nano.
  67. Dari tahun 1980 hingga 2001, emas mempunyai nilai simpanan yang rendah dan tidak mempunyai nilai yang stabil apabila harga emas turun daripada $850 per auns kepada $255 per auns, dan ia juga diukur dalam dolar yang juga nilai rugi, maka pada ketinggian yang pada 1980 akan jadi lebih kurang $1600 per auns, tetapi nilai tepat adalah mustahil untuk diukur.
  68. Kedua-dua tindakan Sepanyol tertutup dan taktik Weyler dalam cara yang disahkan sikap meremehkan yang masih ada Hangat menuju Sepanyol di AS Dalam benak, sekolah, dan biasiswa dari awam Amerika Syarikat sebahagian besar Protestan, Katolik Sepanyol Empayar yang terbelakang, kesatuan bermoral dibina di atas belakang penduduk asli diperbudak dan dibiayai dengan emas dicuri.
  69. Pemangku Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan merupakan Raja Melayu yang pertama berangkat tiba diikuti Tengku Mahkota Johor yang menggantikan Sultan Johor, Sultan Perak (berpakaian berwarna krim), Sultan Terengganu (berpakaian emas bersama merah gelap dan hijau), Sultan Kelantan (berpakaian emas pucat), Sultan Kedah (berpakaian biru dan perak) Raja Perlis (berpakaian emas), Sultan Pahang (berwarna merah senduduk dan dan perak) serta yang akhir sekali, baginda Yang di-Pertuan Agong yang berpakaian perang serta memakai keris yang baru.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...