Saturday 5 November 2016

Contoh Ayat Perkataan "terbuka"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "terbuka" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Sebuah makam terbuka di runtuhan Gereja St.
  2. Bagaimanapun trak ini terbuka kepada orang ramai.
  3. Seruling boleh terbuka pada satu atau kedua-dua hujung.
  4. Keahliannya terbuka kepada semua negara di seluruh dunia.
  5. Ketika itu Everton bermain menggunakan kemudahan padang terbuka di Stanley Park.
  6. Ruangan terbuka yang lain di sana sentiasanya diliputi dengan taman, semak dan belukar.
  7. Hizbullah tanpa teragak- agak telah menunjukkan sokongan terbuka kepada Bashar al-Assad.
  8. Rumah-rumah terbuka akan diadakan pada Hari Raya itu sendiri ataupun sepanjang bulan Syawal.
  9. Belanda juga terkenal dengan dike, terompah kayu, bunga tulip dan sifat terbuka masyarakatnya.
  10. Pada 5 Julai 2004, Steven Gerrard secara terbuka menyatakan hasrat untuk meninggalkan Liverpool.
  11. Kursus-kursus dijalankan di halaman dalam terbuka dalam banguna masjid atau perumahan persendirian.
  12. Pemenang biasanya tidak diumumkan secara terbuka bagi mengelak risiko keselamatan seperti penculikan.
  13. Lengan terbuka badan itu melambangkan jemputan China kepada seluruh dunia untuk menghayati budayanya.
  14. Stomata atau rongga terbuka untuk menerima cahaya dalam proses fotosintesis wujud pada permukaan lai daun.
  15. Sebagai ekonomi terbuka, dolar Singapura terbuka terhadap tekanan spekulatif seperti telah terjadi pada 1985.
  16. Sultan Iskandar menganjurkan acara rumah terbuka di kediaman rasminya di Istana Bukit Serene, atau di Istana Besar.
  17. Kulit larva atau juga digelar sebagai kepompong akan terbuka pada bahagian yang lemah dan lembut di belakang kepala.
  18. Satu pendapat nasihat adalah satu fungsi mahkamah yang terbuka hanya untuk badan dan agensi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.
  19. Dengan Prxxedes Sagasta, advokat terbuka autonomi Cuba, sekarang Perdana Menteri Sepanyol, perundingan berjalan cukup lancar.
  20. Selain popular di Sukan Olimpik, marathon juga adalah satu acara yang diadakan di Sukan Komanwel dan kejohanan terbuka lainnya.
  21. Kerajaan Malaysia pula meminta Indonesia segera mendakwa mana-mana syarikat perladangan yang melakukan pembakaran terbuka di sana.
  22. Tidak seperti cnidaria atau cacing pipih, cacing gelang mempunyai sistem pencernaan seperti tiub dengan terbuka di kedua-dua hujung.
  23. Kebanyakan sumber cassiterite hari ini terdapat di mendakan alluvial atau lombong terbuka yang mengandungi bijiran tahan luluh hawa.
  24. Keahlian ini adalah terbuka kepada negara-negara lain daripada negara-negara ahli masakini meskipun tiada rancangan untuk menambah ahli.
  25. Untuk pertama kalinya diadakan Pilihan raya Kenya 2002 yang terbuka dan demokratik, serta oleh pemerhati antarabangsa undian bebas dan adil.
  26. Belanda mempunyai ekonomi yang maju dan terbuka yang mana kerajaan telah mengurangkan peranannya dalam mengawal ekonomi Belanda sejak 1980an.
  27. Semasa awal perang saudara di Syria pada tahun 2011, Hizbullah tidak menunjukkan sokongan terbuka kepada kerajaan Syria pimpinan Bashar al-Assad.
  28. Jejantas ini terbuka kepada semua pelawat, semua pelawat yang mahu melawat jejantas atas tujuan rekreasi perlu mendapatkan tiket dan pas lawatan.
  29. Apabila baginda memperhebat kegiatan dakwahnya dengan mengumumkan secara terbuka agama Islam yang disebarkannya, dengan itu ramai yang mengikutnya.
  30. Selain itu, Tawau juga boleh berbangga kerana mempunyai sebuah bangunan pasar terbuka yang dikatakan adalah antara pasar yang terbesar di Malaysia.
  31. Ia masih agak berangin dan terbuka sehingga majlis-majlis bandar raya mula mengembangkan sebuah dasar seni bina yang aktif sejak dari dekad 1980-an.
  32. Pada Julai 2012, Rodgers menulis surat terbuka untuk Swansea City, penyokong, staf dan peminat beliau, dan mengharap mereka berjaya pada masa depan.
  33. Dalam flut yang mempunyai saluran, saluran udara yang terbentuk dan berdudukan persis memampat dan menyalur udara ke pinggir bibir tingkap terbuka alat.
  34. Seruling yang terbuka hujung seperti flut konsert dan rekorder mempunyai harmonik lebih, justeru permainannya lebih fleksibel, dan timbre yang lebih ceria.
  35. menyatakan secara terbuka "I've recommended as priority signings a powerful central striker like Adriano, and a top midfielder in case Zinedine Zidane leaves.
  36. Protokol-protokol ini disediakan berdasarkan perbincangan Pasukan Petugas Kejuruteraan Internet (Internet Engineering Task Force - IETF) yang terbuka kepada umum.
  37. Setiap calon Kabinet tampil ke hadapan sebuah atau lebih jawatankuasa parlimen dalam perbicaraan terbuka dan hendaklah menerima perestuan rasmi daripada Presiden.
  38. Sesetengah masjid sedang mengatur “Hari terbuka masjid” dengan acara istimewa, budaya Islam, pertunjukan video, perbincangan dan makanan jari untuk para pelawat.
  39. Inflasi boleh menyerap dalam sesebuah negara melalui import terutamanya bagi sesebuah ekonomi terbuka yang banyak mengimport barangan dan perkhidmatan dari luar negara.
  40. Semasa pertempuran ini berlaku, gelombang penyerang kedua yang tersangkut di pantai terbuka dihujani tembakan meriam British yang mengakibatkan jumlah korban yang teruk.
  41. Pohon-pohon ditebang dan ladang-ladang dibuka, meskipun dengan hasil kesuburan tanah dihilangkan dan hakisan berlaku kerana tanah terbuka hanyut tersapu oleh hujan tropika.
  42. ini mengheret baginda sultan untuk membantah secara terbuka terhadap cara yang digunakan oleh MacMichael untuk memperoleh tandatangan baginda-baginda untuk perjanjian baru itu.
  43. PMR terbuka kepada pelajar Tingkatan Tiga bagi semua sekolah menengah bantuan kerajaan dan sekolah menengah persendirian yang menggunakan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar.
  44. Perang itu berakhir dengan pemeteraian Perjanjian Nanjing pada tahun 1842 yang memperlihatkan pelabuhan-pelabuhan persetiaan, termasuk Shanghai, terbuka untuk perdagangan antarabangsa.
  45. Semasa Perang Dunia II, Shanghai menjadi sebuah pusat untuk pelarian daripada Eropah, dan merupakan bandar raya yang tunggal di dunia yang terbuka kepada orang Yahudi tanpa syarat ketika itu.
  46. Vietnam ialah antara ekonomi paling terbuka di Asia: perdagangan dua hala bersamaan dengan kira-kira 160% KDNK, lebih dua kali ganda nisbah untuk China dan lebih empat kali nisbah untuk India.
  47. Pada tahun 1988, beliau membuat penampilan sulungya dalam perlumbaan kereta roda terbuka dengan menyertai kejuaraan German Formula Ford dan Formula Kxnig, dengan memenangi kejuaraan Formula Kxnig
  48. Menjelang tahun 1861, persaingan di antara pelombong bijih dari kongsi Go-Kuan dan kongsi Si-Kuan panas membara dan meledak menjadi peperangan terbuka di antara kedua kongsi tersebut dalam bulan Julai 1861.
  49. Negeri Selangor mempunyai sebuah pasaran ekonomi yang maju dan terbuka dengan KDNK per kapita (PPP) yang tertinggi di Malaysia iaitu sekitar USD33,147 pada tahun 2008, setanding dengan nilai per kapita negara eropah barat dan Hong Kong.
  50. Ada sedikit petunjuk bahawa RRC menuju peliberalan politik, yang mana pilihan raya dipertandingkan terbuka kini dianjurkan di peringkat kampung dan pekan, tambahan pula badan-badan perundangan menunjukkan sikap ketegasan dari masa ke semasa.
  51. Hasil peristiwa-peristiwa inilah China beralih dari ekonomi terancang menjadi ekonomi campuran yang semakin terbuka persekitaran pasarannya, iaitu sistem yang diistilahkan sebagai "sosialisme pasaran" oleh sesetengah pihak, dan secara rasminya "Sosialisme bercirikan China" oleh kerajaan RRC.
  52. Dengan mempunyai pendapat atau suara yang sama dalam dialog antarabangsa, diharap EAEC dapat meningkatkan kerjasama ekonomi, memperkenal dan mempertahankan perdagangan bebas, memecut pertumbuhan ekonomi, memperkenalkan sifat kedaerahan terbuka dan menyumbang kepada sistem perdagangan multilateral.
  53. Sejak kepulangannya sampai demokrasi, Poland dengan tegas sudah mengejar kebijakan meliberalkan ekonomi dan hari ini sikap ke luar sebagai salah satu contoh peralihan yang paling berhasil danterbuka dari ekonomi pasar yang keadaan-kapitalis sebagian ke terutama secara pribadi bertuan pasar ekonomi.
  54. Tiga tahun setelah kejadian itu, baginda mula berdakwah secara terbuka kepada penduduk Makkah dengan mengatakan "Tuhan itu Esa" dan hendaklah menyerahkan diri sepenuhnya kepada Allah (secara harfiahnya membawa maksud Islam) dan ia adalah satu cara hidup (الدين ad-Din) yang diterima Allah sahaja.
  55. Misalnya pada 27 Januari 1999, Al Jazeera secara terbuka mengkritik kerajaan Algeria ketika rancangan siaran langsung The Opposite Direction, menyebabkan kerajaan negara tersebut memotong bekalan tenaga elektrik ke sebahagian besar ibu negara Algiers bagi menghalang penduduk tersebut menerima siaran saluran tersebut.
  56. Merujuk kepada Perundangan Asas, "Perlembagaan Mini" Hong Kong, tempoh ketiga bagi Majlis Perundangan yang mempunyai 30 orang ahli yang dipilih secara langsung yang dibuat dari Perlembagaan Geografikal, dan 30 ahli yang dipilih adalah bebas, terbuka dan "Widely Contested", berbeza berbanding kebanyakan ahli politiknya merupakan ahli politik prodemokrasi yang menduduki fungsi pilihan raya perlembagaan dan Jawatankuasa Pilihanraya.
  57. Biasanya mereka tinggal di kawasan yang terbuka iaitu di luar gua, di dalam gua dan juga mereka hidup di kawasan sekitar tasik dan kolam Pada zaman Prasejarah,orang Perak atau dikenali sebagai Perak Man dijumpai di Gua Gunung Runtuh,Bukit Kepala Gajah,Lenggong,Perak dalam posisi foetal.Perak Man hidup kira-kira 10 000-11 000 tahun dahulu.Perak Man di percayai meninggal ketika berusia 40-45 tahun.Ketinggian Perak Man dianggarkan ialah 154-160cm.
  58. Objektif utama badan bukan kerajaan ini adalah untuk menggesa Kerajaan Malaysia yang berada di bawah pentadbiran Barisan Nasional untuk mengolah kembali dan membaik pulih sistem pemilihan atau pilihanraya berdasarkan konsep keadilan sejagat yang lebih bebas, terbuka dan bersih dari unsur sabotaj, ketirisan dan rasuah pilihanraya. Selain itu sebagai suatu platform bagi mendesak Kerajaan Malaysia mengamlakan sistem pemerintahan lebih demokratik, saksama dan tidak berat sebelah. Perhimpunan Bersih 4 ini merupakan jalinan perhimpunan awam berbangkit sama seperti yang pernah diadakan pada tahun 2007, 2011, 2012.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...