Monday 7 November 2016

Contoh Ayat Perkataan "dirasmikan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "dirasmikan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Ia dirasmikan oleh Presiden Greek, Konstantinos Karamanlis.
  2. Bumbung baru dipasang, dan apabila siap telah dirasmikan oleh Duke of Kent.
  3. Kota Kinabalu, merupakan bandar keenam dirasmikan bagi Malaysia pada tahun 2000.
  4. Bandar ini merupakan bandar ketujuh dirasmikan bagi negara Malaysia pada tahun 2000.
  5. Temasya dirasmikan oleh Ratu Elizabeth II yang diiringi oleh Putera Philip, Adipati Edinburgh.
  6. Ia telah dirasmikan oleh Yang DiPertuan Besar Negeri Sembilan pada hari Jumaat, 24 November 1967.
  7. Persidangan terkini adalah merupakan kali ke-12, dirasmikan di bangunan parlimen pada 28 April, 2008.
  8. Ia dirasmikan oleh perdana menteri Malaysia, Dato' Seri Abdullah Bin Ahmad Badawi pada 16 Februari 2007.
  9. Fuwa telah dirasmikan pada 11 November 2005, tepat seribu hari sebelum upacara perasmian Olimpik Beijing 2008.
  10. Litar ini dirasmikan oleh Perdana Menteri Malaysia yang keempat, iaitu Tun Doktor Mahathir Bin Mohamad pada 7 Mac 1999.
  11. Seminar yang disertai oleh 60 ahli perniagaan dan pelabur tempatan itu, dirasmikan oleh Ketua Menteri Tan Sri Dr. Abdullah
  12. Pada Februari 2002, projek itu dirasmikan sebagai Blu-ray, dan Persatuan Cakera Blu-ray diasaskan oleh sembilan ahli awal.
  13. Kekerasan berakhir pada bulan Jun, dan perjanjian perdamaian ditandatangani pada 11 Ogos dan dirasmikan dua hari kemudian.
  14. Manakala jam merdeka Kulim telah dirasmikan oleh DYMM Sultan Kedah pada 15 September 1957 yang masih kekal menjadi mercu tanda bagi bandar Kulim.
  15. Keseluruhan projek itu siap 15 bulan lebih awal daripada perancangan awal dan ia dirasmikan oleh bekas perdana menteri Malaysia, Tun Dr. Abdullah
  16. Persidangan yang kesepuluh diadakan pada 16 dan 17 Oktober 2003 di PICC, Putrajaya yang dirasmikan oleh Perdana Menteri Malaysia ke-5, Tun Abdullah Ahmad Badawi.
  17. Ketika abad ke-17 dan 18, Austria merupakan salah satu kuasa besar Eropah dan pertabalan Napoleon Bonaparte sebagai Maharaja Perancis, Empayar Austria dirasmikan pada tahun 1804.
  18. Sebilangan pertubuhan perlumbaan Grand Prix telah merangka peraturan bagi satu Kejohanan Dunia sebelum perang, namun akibat penggantungan acara lumba ketika perang, Kejohanan Pelumba Dunia tidak dirasmikan sehingga 1947.
  19. Pada tahun 1993, Mario berusia tiga tahun apabila keluarga Barwuah bersetuju mengamanahkan dia kepada pasangan Francesco dan Silvia Balotelli, dengan langkah undang-undang yang dirasmikan oleh Mahkamah Negeri Brescia Itali.
  20. Perkhidmatan ini sebenarnya lebih bertujuan perlancongan berbanding untuk pengangkutan awam biasa.Perkhidmatan monorel ini dirasmikan oleh Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam pada 20 Oktober 2010 bersempena sambutan perasmian Melaka Maju 2010.
  21. Pada 31 Ogos 1957 bertempat di stadium yang baru dirasmikan iaitu Stadium Merdeka, Kuala Lumpur telah menyaksikan peristiwa bersejarah bagi Tanah Melayu iaitu secara rasminya penyerahan pemerintahan Persekutuan Tanah Melayu daripada pemerintahan British kepada warganegara Tanah Melayu.
  22. Undang-undang ini mewajibkan pengisytiharan perkahwinan di hadapan seorang kerani kerajaan daripada pentadbiran sivil (kedua-dua pasangan berikrar tentang kesudian untuk berkahwin) sebagai prosedur untuk mengesahkan perkahwinan dari segi undang-undang dan oleh itu, mengurangkan perkahwinan yang dirasmikan oleh paderi menjadi hanya sebuah upacara peribadi.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...