Friday 18 November 2016

Contoh Ayat Perkataan "kain"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "kain" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Baju ini selalunya menggunakan kain hitam yang bersulamkan benang emas.
  2. Motif geometri Sarawak digunakan pada kelim-kelim baju, hujung lengan dan kain sarong.
  3. Ketika itu Orang-orang melayu telah bertindak berkabung dengan cara melilit kain putih pada songkok.
  4. Hanya setelah diselubungkan dengan kain batik lepas baru boleh digigit ibu jari Orang Minyak itu untuk menghapuskannya.
  5. Generasi Nyonya yang terdahulu masih memakai pakaian kebaya dan kain sarong sebagaimana yang dipakai oleh orang-orang Melayu.
  6. Untuk menangkap Orang Minyak, apabila Orang Minyak itu telah dikepong, ia harus diselubungkan dengan kain batik lepas untuk melemahkannya.
  7. Pada 19 Jun, pelbagai risalah diedarkan dan kain rentang yang turut memaparkan gambar Ambiga dan tertulis "Awas!!! Ambiga Wanita Hindu yang Merbahaya".
  8. Untuk menghasilkan karya menggunakan cat tempera, alat dan bahan yang digunakan ialah berus jenis lembut atau keras, kertas tebal, kain kanvas atau papan.
  9. Hantu bungkus atau juga dikenali sebagai hantu punjut atau hantu pocong merujuk kepada sejenis makhluk yang berbentuk seperti mayat yang dibungkus dengan kain kafan.
  10. Tumbuh-tumbuhan juga membekalkan kita dengan banyak bahan-bahan semula jadi, seperti kapas, kayu, kertas, kain linen, minyak sayuran, getah, dan sebilangan jenis tali.
  11. Kasut manek ialah alas kaki buatan tangan yang memerlukan kemahiran dan kesabaran tinggi untuk menghasilkannya dari jalinan manik kaca bersegi-segi halus yang dijahit pada kain terpal.
  12. Battuta menyifatkan Mogadishu sebagai "kota yang sangat besar" dengan pedagang kaya yang banyak, yang terkenal dengan kain berkualiti tinggi yang dieksport ke Mesir dan tempat-tempat lain.
  13. Tudung kecil separuh tinggi dengan corak anyaman yang indah atau penutup kepala daripada kain berwarna warni dengan sulaman manik halus adalah pelengkap hiasan kepala wanita masyarakat Bidayuh.
  14. Pada 1500-an, Duarte Barbosa telah mencatatkan bahawa banyak kapal dari Kerajaan diRaja pada masakini terletak di India telah belayar ke Mogadishu dengan kain dan rempah ratus, dengannya mereka telah menerima emas, lilin dan gading.
  15. Antara kumpulan pengunjung yang tiba di stadium adalah Kadet, Pengakap Laut, Pandu Puteri (berpakaian biru muda), Pengakap (dengan kain skaf, berwarna merah dan emas, merah dan hitam, merah dan biru, merah dan putih), Pasukan Briged St.
  16. Dalang memainkan wayang kulit di balik kelir, iaitu layar yang terbuat dari kain putih, sementara di belakangnya disuluhkan lampu eletrik atau lampu minyak, sehingga para penonton yang berada disebelah berlawanan layar dapat melihat bayangan wayang yang berada ke kelir.
  17. Bagi Kaum wanita masyarakat Bidayuh, pakaian lengkap adalah termasuk baju berlengan pendek atau separuh lengan dan sepasang kain sarung berwarna hitam paras lutut yang dihiasi dengan manik manik halus pelbagai warna disulami dengan kombinasi warna utama iaitu putih, kuning dan merah.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...