Monday 7 November 2016

Contoh Ayat Perkataan "berlakunya"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "berlakunya" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Faktor berlakunya gejala murtad di Malaysia
  2. Operasi ini menyebabkan berlakunya wabak berjangkit.
  3. Jarang-jarang berlakunya kelahiran anak kembar empat, lima, ataupun enam.
  4. Ada juga yang menerima kemunculan spesies baru sebagai berlakunya evolusi.
  5. selepas berlakunya penghijrahan beramai-ramai rakyat Itali pada abad ke-20.
  6. Ini menyebabkan berlakunya Revolusi Perlembagaan Parsi pada tahun 1905 hingga 1911.
  7. Kejadian-kejadian tersebut akhirnya menyebabkan berlakunya peristiwa berdarah pada 13 Mei 1969.
  8. Permusuhan ini kemudian berlaku di antaa British dan Denmark lalu berlakunya Perang Kapal Meriam.
  9. Pada tahun 1965, Singapura pula dikeluarkan daripada Malaysia dan berlakunya desakan ekonomi dari kaum Cina.
  10. Menjelang akhir 1965, Jeneral Soeharto memegang tampuk pemerintahan Indonesia setelah berlakunya rampasan kuasa.
  11. Pilihanraya digantung, lalu mengundang zaman yang mana banyak berlakunya rampasan kuasa sehingga pertengahan 1980-an.
  12. Dengan adanya garisan sempadan, masalah ketentuan hak yang memungkinkan berlakunya sebarang pertikaian tidak akan berlaku.
  13. Walaupun sekali-sekala berlakunya konflik dengan negara luar dalam sejarah terkininya, khususnya dengan Amerika Syarikat (cth.
  14. DNA tidak semestinya bersalin sebulat-bulatnya, sebaliknya berlakunya juga perubahan yang jarang sekali tetapi boleh diwarisi.
  15. Pengisytiharan sebegini biasanya keluar ketika berlakunya bencana alam, pergolakan sivil, atau menyusuli pengisytiharan perang.
  16. Selepas berlakunya Revolusi Islam Iran pada tahun 1979, fundamentalis Syiah Bahrain pada tahun 1981 telah melancarkan perebutan kuasa.
  17. Pada tahun 1881, berlakunya malapetaka kebakaran besar disusuli banjir besar, memusnahkan struktur kayu atap bangunan-bangunan Kuala Lumpur.
  18. Disebabkan keaktifannya, magma yang keluar daripada bawah tanah menyebabkan banyak berlakunya gegaran pada bandar raya Baxos yang berdekatan.
  19. Selepas Perang Dunia II, sentimen anti-British tersebar dengan meluas di seluruh dunia Arab dan ini mengakibatkan berlakunya rusuhan di Bahrain.
  20. Semasa berlakunya Perang Badar, Sayyidina Ali menumpaskan seorang jaguh Quraisy iaitu Al Walid bin Utbah di samping askar-askar Makkah yang lain.
  21. Divisyen Ke-8 Tentera Darat Australia ditubuhkan semasa berlakunya Perang Dunia Kedua sebagai sebahagian daripada Pasukan Australia Imperial Kedua.
  22. Percantuman beberapa Asid Amino dinamakan tindakbalas kondensasi dengan dicirikan berlakunya pembentukan ikatan peptida dan pembentukan molekul air.
  23. Dengan kemungkinan berlakunya perang dengan Jepun, Divisyen ini dibahagikan kepada empat pasukan berasingan yang digerakkan ke empat wilyah berasingan.
  24. Pada 1 Jun 2001, berlakunya pembunuhan beramai-ramai di istana; antara yang terkorban termasuk Raja Birendra, Ratunya dan Pewaris Sah Putera Raja Dipendra.
  25. Mulanya menganut demokrasi berparlimen, parlimen dibubarkan pada tahun 1934, setelah berlakunya kekacauan politik yang disebabkan oleh krisis ekonomi global.
  26. Mereka melancarkan kempen untuk menghapuskan "musuh negara", sehingga berlakunya pembunuhan atau penangkapan individu-individu kerana alasan politik dan ekonomi.
  27. Kini Belize merupakan tempat berlakunya rusuhan yang diarahkan kepada parti pemerintah negeri itu berkaitan dengan pertambahan cukai dalam anggaran belanja negara.
  28. Di sempadan Kalimantan, telah berlakunya pertempuran dikawasan sempadan; gerila Indonesia dan pasukan separa tenteranya cuba menceroboh Sarawak dan Sabah, tetapi gagal.
  29. Selepas berlakunya Perang Utara Besar (1700–21), Denmark dapat mengawal bahagian Schleswig dan Holstein yang diperintah oleh kerabat Holstein-Gottorp pada 1721 dan 1773.
  30. Kedua-dua pihak turut menubuhkan pasukan separa tentera, dan selepas berlakunya rusuhan di Derry pada tahun 1969, Tentera Darat British dihantar ke situ untuk mengawal keadaan.
  31. Satu pandangan yakni masa adalah linear dan sebahagian dari struktur asas alam semesta, satu matra berlakunya peristiwa dalam rangkaian, dan masa itu sendiri adalah sesuatu yang boleh diukur.
  32. Kerusi hanya dipasangkan hanya selepas berlakunya Tragedi Hillsborough tahun 1989 dan penguatkuasaan peraturan baru yang mensyaratkan stadium ditukar menjadi stadium bertempat duduk seluruhnya.
  33. Semasa berlakunya migrasi itu, kedua-dua golongan berkahwin dengan masyarakat-masyarakat dari pulau-pulau selatan seperti Jawa, serta penduduk tempatan yang berasal dari keturunan Australasia dan Negrito.
  34. Zaman pertama boleh dikatakan semasa berlakunya penaklukan dan perkembangan kuasa; iaitu bermula daripada penawanan Constantinople pada tahun 1453 sehinggalah kemangkatan Sultan Sulaiman al-Qanuni pada tahun 1566.
  35. Walaubagaimanapun, pada abad ke 15, berlakunya perubahan didalam sosio-politik, ekonomi dan agama disebabkan berlakunya migrasi penduduk dari persisiran pantai hingga ke tengah hutan belantara membuka penempatan baru.
  36. Jerman mempunyai armada kapal selam terbesar semasa berlakunya Perang Dunia Kedua, oleh sebab Perjanjian Versailles mengehadkan bilangan kapal permukaan air Jerman kepada enam kapal perang, enam penjajap dan 12 kapal pemusnah.
  37. Jepun mendarat di Pantai Padang Pak Amat sejurus selepas tengah malam 8 Disember 1941, dan mencetuskan pertempuran hebat antara tentera India British dan tentera Jepun, hanya sejam sebelumberlakunya Serangan ke atas Pelabuhan Pearl.
  38. Pada tahun 1954 iaitu semasa Perang Kemerdekaan Algeria, Barisan Pembebasan Kebangsaan Algeria melancarkan serangan gerila dan hanya selepas sedekad berlakunya pertempuran di bandar dan desa, mereka berjaya mengusir Perancis keluar pada tahun 1962.
  39. Pentakrifan semula ini mungkin juga boleh mewujudkan berlakunya perubahan dalam pengelasan untuk objek-objek trans-Neptun seperti 2003 EL61, 2005 FY9, Sedna, Orcus, Quaoar, Varuna, 2002 TX300, Ixion, 2002 AW197, dan asteroid Vesta, Pallas dan Hygiea.
  40. Rancangan kerajaan British bergantung terutamanya pada meletakkan angkatan laut yang kuat di pangkalan Tentera Laut Singapura kepunyaan Britain apabila berlakunya sebarang pergeseran dengan musuh, untuk melindungi kepentingan Timur Tengah British dan laluan ke Australia.
  41. Dalam sesetengah tempat di dunia seperti Mesopotamia dan lembah sungai Nil, faktor keadaan semulajadi seperti kesuburan sesetengah tanah berbanding yang lain menyebabkan berlakunya konsentrasi milikan tanah dengan sesetengah orang tertentu sahaja dengan yang lainnya hanya mengusahakan tanah berkenaan.
  42. Tayar beralur ini juga ada kesan sampingan negatif iaitu mula-mulanya dibentuk daripada bahan kompaun yang lebih keras bagi memegang blok-blok pijakan alur, mengakibatkan kemalangan teruk jikaberlakunya kegagalan cengkaman aerodinamik, seperti kegagaan sayap belakang, kerana bahan kompaun yang keras itu tidak boleh mencengkam trek dengan sebaiknya.
  43. Pantai Kuala Pak Amat di Pantai Sabak di Kota Bharu merupakan tapak pertempuran bersejarah yang pertama di Malaya antara tentera British dan Jepun pada 8 Disember 1941, hanya sejam sebelumberlakunya serangan ke atas Pearl Harbor yang terkenal itu.Pertempuran itu turut meyaksikan penengelaman kapal Jepun semasa pertempuran yang pertama, iaitu kapal pengangkut IJN Awajisan Maru yang merupakan kapal Jepun yang pertama bagi semua saiz yang ditenggelamkan semasa Perang Dunia II.
  44. Selepas berlakunya Grande Coupure, diperhatikan bahawa genus-genus Palaeotherium dan Anoplotherium yang kaya dengan spesies lesap sepenuhnya bersama famili-famili Xiphodontidae and Amphimerycidae, lalu diganti oleh badak sumbu sejati (famili Rhinocerotidae), tiga famili ungulat (Entelodontidae, Anthracotheriidae dan Gelocidae) yang masing-masing bersaudara dengan babi, badak air dan ruminan, famili-famili rodensia Eomyidae, Cricetidae (hamster) dan Castoridae (beaver), dan famili Erinaceidae (landak kecil) Hanya famili marsupial Herpetotheriidae, famili ungulat Cainotheriidae, dan famili rodensia Theridomyidae dan Gliridae (dormouse) berjaya mengharungi jurang fauna ini."

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...