Tuesday 26 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "antarabangsa"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "antarabangsa" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Kini, banyak organisasi antarabangsa berpusat di Geneva.
  2. Ban aktif dalam banyak isu hubungan antarabangsa Korea Selatan.
  3. Sukan Olimpik ialah sukan antarabangsa yang diadakan setiap empat tahun.
  4. Malaysia telah mendapat kritikan di peringkat antarabangsa pada ketika itu.
  5. Sistem ISSN telah digunakan sebagai piawai antarabangsa ISO 3297 pada 1975.
  6. Beliau adalah penasihat dasar hubungan antarabangsa kepada Presiden Roh Moo-hyun.
  7. Struktur organisasi Markas ATM disusun mengikut kod antarabangsa seperti berikut:
  8. Bagaimanapun, negara itu tidak menerima pengakuan antarabangsa dan tidak kekal lama.
  9. Sekitar separuh penduduk hidup di bawah garis kemiskinan antarabangsa US $ 1,25 sehari.
  10. Kod ini merupakan kependekan rasmi antarabangsa yang berguna untuk merujuk kepada bahasa.
  11. Sistem pendidikan Hong Kong mengikut sistem di England, meskipun sistem antarabangsa wujud.
  12. Hubungan perdagangan antarabangsa hanya terhad kepada pedagang Belanda di Pulau Dejima, Nagasaki.
  13. Anarki di awal 1997 menggelisahkan dunia dan mendorong pengantaraan antarabangsa secara intensif.
  14. Bersih 3.0 juga menuntut agar pemerhati antarabangsa dibenarkan memantau perjalanan pilihan raya.
  15. Kedua-dua perbicaraan telah dipandang oleh pemerhati tempatan dan antarabangsa sebagai tidak adil.
  16. Tiga perempat populasi negara ini hidup di bawah paras kemiskinan antarabangsa iaitu US$1.25 sehari.
  17. Simbol kimia difaham di peringkat antarabangsa manakala nama unsur mungkin memerlukan penterjemahan.
  18. Bagunan seluas 143,404 meter persegi ini mengendalikan penerbangan-penerbangan antarabangsa di KLIA.
  19. Kira-kira separuh daripada populasi Mali hidup di bawah garis kemiskinan antarabangsa AS$1.25 sehari.
  20. </ref> Bagaimanapun reaksi-reaksi antarabangsa dan bukan Muslim melahirkan rasa sangat terkejut.
  21. Rekod awal menyatakan Kuala Terengganu pernah mempunyai hubungan perdagangan antarabangsa dengan China.
  22. Hampir sepertiga jumlah penduduknya hidup di bawah garis kemiskinan antarabangsa sebanyak AS$1.25 sehari.
  23. Sebahagian besar daripada masyarakat antarabangsa menganggap Abkhazia menjadi diduduki oleh tentera Rusia.
  24. Pertubuhan BWF kini merupakan sebuah badan badminton antarabangsa dan menguruskan sukan ini secara global.
  25. Pertandingan antarabangsa tertua di dalam arena bola sepak ialah Copa Amxrica yang dianjurkan oleh CONCACAF.
  26. Kejohanan Piala Thomas ialah sebuah kejohanan utama badminton peringkat antarabangsa bagi berpasukan lelaki.
  27. Mereka bercadang untuk mengembangkan lagi jabatan biro berita antarabangsa saluran berkenaan di masa hadapan.
  28. Pertandingan antarabangsa terbesar di dalam arena bola sepak ialah Piala Dunia FIFA yang dianjurkan oleh FIFA.
  29. Langkawi mempunyai lapangan terbang antarabangsa yang agak besar, iaitu Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi.
  30. Keseluruhan operasi program Legat antarabangsa adalah dipantau oleh SAC dari ibupejabat FBI di Amerika Syarikat.
  31. Pada tahun 1963 mereka memperoleh kejuaraan antarabangsa sulungnya, dengan memenangi Piala Eropah mengalahkan S.L.
  32. Pada 1876, dalam Parti Konservatif telah mewujudkan poicy antarabangsa yang boleh menguatkan usaha ekonomi Kanada.
  33. Pada tahun 1960-an, pihak British menggesa supaya isu Bahrain diberi perhatian oleh masyrakat antarabangsa dan PBB.
  34. Ketika harga kapas antarabangsa runtuh, pekebun beralih kepada kopi, coklat, pisang, dan yang paling berjaya, kelapa.
  35. European Unity Kesatuan Eropah merupakan satu kesatuan antarabangsa yang dianggotai oleh kebanyakan negara di Eropah.
  36. Piala Dunia FIFA 2006 adalah Piala Dunia FIFA edisi ke-18, kejohanan dunia bola sepak antarabangsa empat tahun sekali.
  37. Kerajaan Perancis tidak gentar akan kecaman antarabangsa dan paralayang tetap di Camp de Gaulle, di luar ibu kota Gabon.
  38. Negeri Perak juga bersempadan antarabangsa dengan negara Thailand, di utara dan Pulau Sumatera, Indonesia di barat daya.
  39. Ini telah mendapat kutukan antarabangsa dan negara ini diboikot oleh kebanyakan negara di Afrika kecuali Afrika Selatan.
  40. Sebagai tuan rumah Ibu Pejabat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, ia juga menjadi pusat siasah antarabangsa yang penting.
  41. Perkembangan populasi ini berpunca sebahagian besar daripada imigresen antarabangsa dan berkaitan kadar kelahiran tinggi.
  42. Antara syarikat-syarikat perdagangan antarabangsa yang bermula disini termasuklah Syarikat Hindia Timur Belanda atau VOC.
  43. Pelantikan anaknya, Faure Gnassingbe, oleh tentera Togo sebagai presiden membangkitkan pengutukan antarabangsa yang meluas.
  44. Perancis telah menjenamakan warna itu sejak perlawanan antarabangsa rasmi pertama mereka menentang Belgium pada tahun 1904.
  45. Pada 2 September 2011, Lovren menjaringkan gol antarabangsa pertamanya ketika menentang Malta dalam kelayakan UEFA Euro 2012.
  46. Majlis Eropah merupakan sebuah pertubuhan antarabangsa yang mengandungi 47 negara di benua Eropah kecuali Belarus dan Kazakhstan.
  47. Di antara tahun 2005 dan 2010, Vienna menjadi bandar nombor satu di dunia mengikut destinasi kongres antarabangsa dan konvensyen.
  48. Beliau merupakan seorang tokoh politik yang bersifat vokal berhubung isu-isu antarabangsa sehingga ada yang mencetuskan kontroversi.
  49. Pejabat antarabangsa pertama syarikat ini dibuka pada 1 November 1978 di Jepun, berjudul "ASCII Microsoft" (kini "Microsoft Japan").
  50. Kejadian ini diwar-warkan ke merata dunia lalu menarik kecaman antarabangsa serta sekatan-sekatan dikenakan terhadap kerajaan China.
  51. Dua tahun kemudian, Jepun menarik diri daripada Liga Bangsa-Bangsa setelah menyambut kecaman antarabangsa mengenai pendudukan Manchuria.
  52. Sejak kemunculannya selepas pemulauan antarabangsa sewaktu era aparteid, negara ini telah memainkan peranan yang penting di arena global.
  53. Kod ISO 4217 juga digunakan oleh tiket penerbangan dan tiket kereta api antarabangsa untuk mengelakkan sebarang kekaburan harga tiketnya.
  54. Di samping itu, Muar turut menempatkan dua kilang milik syarikat multinasional antarabangsa iaitu SGS-Thomson Microelectronic dan Pioneer.
  55. Bertindak ganas dengan kehidupan liar di Antartika boleh melanggar undang-undang persekutuan dan juga undang-undang antarabangsa Australia.
  56. Seorang yang bersemangat kesukanan, Tunku memulakan pertandingan bola sepak antarabangsa yang digelar "Pesta Bola Merdeka" pada tahun 1957.
  57. Tentera British bergiat dalam operasi-operasi campuran antarabangsa seperti NATO, Perjanjian Pertahanan Lima Negara, RIMPAC, dan sebagainya.
  58. Untuk pertama kalinya diadakan Pilihan raya Kenya 2002 yang terbuka dan demokratik, serta oleh pemerhati antarabangsa undian bebas dan adil.
  59. Di bahagian utara, Kedah bersempadan dengan negeri Perlis dan bersempadan antarabangsa dengan Provinsi Songkhla dan Yala di wilayah Thailand.
  60. Manakala diperingkat nasional dan antarabangsa serta bantuan logistik kepada operasi dan eksesais ATM, ia dikendalikan di dalam konteks bersama.
  61. Matlamat antarabangsa pertama yang menjaringkan gol di Stadium Liberty adalah satu usaha yang 25 meter daripada Welsh antarabangsa Jason Koumas.
  62. Sama seperti kebanyakkan saluran berita 24 jam antarabangsa yang lain, laporan dan kemaskini berita disiar pada setiap 30 minit dan kemuncak jam.
  63. Dengan lebih 82 juta penduduk, jumlah ini merupakan yang terbesar di dalam Kesatuan Eropah selain kumpulan pendatang antarabangsa ketiga terbesar.
  64. Tujuan utamanya ialah untuk membendung jenayah antarabangsa supaya ia tidak sampai ke tanah Amerika Syarikat dan menyelesaikannya secepat mungkin.
  65. Akan tetapi jika ia berhasil, Montenegro kemudiannya boleh mencari pengiktirafan antarabangsa dan satu kerusi di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.
  66. Dalam kejohanan Eropah dan Dunia, AC Milan telah memenangi 18 gelaran juara antarabangsa yang diiktiraf, paling banyak antara semua kelab di dunia.
  67. Perancis menjadi tuan rumah pertama Piala Eropah UEFA pada tahun 1960 dan, bagi kejohanan antarabangsa kedua berturut-turut, sampai ke separuh akhir.
  68. Stesen Angkasa Antarabangsa ialah sebuah stesen kemudahan penyelidikan antarabangsa yang sekarang ini masih lagi dipasang di dalam orbit rendah bumi.
  69. Dia membuat penampilan penuh antarabangsa yang pertama pada tahun 2011, dan sejak itu dia telah membuat empat belas penampilan untuk pasukan kebangsaan.
  70. Ini menyebabkan route domestik Malaysia Airlines berkurangan daripada 118 kepada 22 route dan route antarabangsa juga berkurangan daripada 114 kepada 90.
  71. Kapal ini pada asalnya dibina untuk Iraq sebagai korvet kelas Assad, namun ia tidak diserahkan atas sekatan antarabangsa ke atasnya selepas Perang Teluk.
  72. Dengan itu jawatankuasa ini membuat keputusan mempelawa beberapa penggubah lagu yang masyhur bertaraf antarabangsa untuk mencipta khas lagu kebangsaan ini.
  73. Al Jazeera Satellite Network adalah pemilik dan pengendali beberapa saluran dedikasi khas selain saluran berita antarabangsa 24 jam bahasa Arab Al Jazeera.
  74. Kemenangan pihak Allied dalam pertempuran ini dan kebangkitan Amerika Syarikat sebagai kuasa besar dunia telah membentuk politik antarabangsa semenjak itu.
  75. Yakuza adalah kumpulan yang sangat menyimpan rahsia.Mereka sangat berkuasa di media Jepun dan beroperasi di peringkat antarabangsa dengan 80.900 tahun 2009.
  76. Selepas Napoleon kalah dalam peperangan, kemerdekaan dan status neutral Switzerland diiktiraf di peringkat antarabangsa dalam Kongres Vienna pada tahun 1815.
  77. Pelan penstrukturan semula untuk penerbangan domestik bermula Ogos 2006 manakala penstrukturan semula penerbangan antarabangsa dijalankan mengikut fasa-fasa.
  78. Keperluan untuk satu badan untuk memantau permainan sedunia ini menjadi jelas pada permulaan abad ke-20 dengan populariti antarabangsa yang semakin meningkat.
  79. Kerajaan juga secara rasmi ditanya, melalui Kementerian Hal Ehwal Luar negerinya, bahawa pihak antarabangsa membantu dalam urusan dengan akibat-akibat letusan.
  80. Media dan beberapa organisasi antarabangsa umumnya menganggap wilayah Timur Tengah adalah wilayah Asia Barat Daya (termasuk Cyprus dan Iran) ditambah dengan Mesir.
  81. ISO 639-3:2007, Kod perlambangan nama bahasa — Bahagian 3: Kod Alfa-3 untuk liputan tuntas bahasa, ialah piawai antarabangsa untuk kod bahasa dalam siri ISO 639.
  82. Di sebabkan pemikiran Eurosentrisme, pertubuhan antarabangsa seperti Pertubuhan Bangsa Bersatu, menggantikan Timur Tengah dan Timur Dekat dengan istilah Asia Barat.
  83. Ketika ini, AC Milan mempunyai kejuaraan antarabangsa kelab terbanyak di dunia yang diiktiraf FIFA setelah mengalahkan Boca Juniors dalam Piala Dunia Kelab FIFA 2007.
  84. Peringkat amaran terorisme bagi semua penerbangan dalam negeri atau penerbangan antarabangsa bukan British di Amerika Syarikat dinaikkan ke peringkat "tinggi" (jingga).
  85. Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu atau PBB ialah sebuah pertubuhan antarabangsa yang dibentukkan di San Francisco, California pada 24 Oktober 1945 selepas Perang Dunia II.
  86. Doha juga merupakan rumah kepada banyak sekolah antarabangsa yang diasaskan khusus untuk komuniti ekspatriat, dengan berdozen jenis sekolah swasta beroperasi di bandar itu.
  87. Penyiasatan Liga menerbitkan Laporan Lytton yang mengutuk Jepun untuk serangan Manchurianya, dan mengakibatkan Jepun menarik diri daripada pertubuhan antarabangsa tersebut.
  88. Hari Buruh Antarabangsa juga merupakan cuti antarabangsa yang diraikan pada 1 Mei dalam memperingati kejayaan pergerakan buruh pada 1886 Mogok Haymarket di Chicago, Illinois.
  89. Pergerakan Negara-negara Berkecuali atau NAM ialah sebuah organisasi antarabangsa yang disertai lebih 114 negara yang berkecuali dan tidak memihak kepada mana mana blok kuasa.
  90. Forum tidak rasmi telah dibentuk bagi meningkatkan kerjasama dan menyediakan input untuk kumpulan antarabangsa lain, seperti Pertubuhan Perdagangan Sedunia dan Kumpulan Lapan.
  91. Pertubuhan Kerjasama Islam atau OIC ialah satu pertubuhan antarabangsa di kalangan negara-negara Islam yang mempunyai delegasi tetap ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).
  92. Penjujukan genom padi bersama-sama dengan sebuah komuniti penyelidikan antarabangsa yang besar telah menyebabkan padi sebagai model de facto untuk bijiran, rumput, dan monokot.
  93. Pada tahun 1991, Turkmenistan bergabung dalam Persemakmuran Negara-Negara Merdeka, sebuah organisasi antarabangsa yang anggotanya terdiri dari negara-negara pecahan Uni Soviet.
  94. Meskipun asal-usul sukan terletak di England, badminton di peringkat antarabangsa mempunyai rekod tradisi yang didominasi oleh beberapa negara Asia, termasuk Denmark dari Eropah.
  95. Persidangan Pihak Berikat di Bretton Woods dan Yalta menggariskan sistem pertubuhan antarabangsa baru yang meletakkan AS dan Kesatuan Soviet sebagai tumpuan utama hal ehwal dunia.
  96. ISO 4217, juga di kenali sebagai kod mata wang, ialah kod tiga huruf piawai antarabangsa yang dirumuskan oleh Pertubuhan Pemiawaian Antarabangsa untuk mentakrifkan nama mata wang.
  97. Beribu-ribu perniagaan Kenya dan lebih 100 syarikat antarabangsa dan pertubuhan, termasuk Program Alam Sekitar Pertubuhan Bangsa-Bangsa ada ibu pejabat di Afrika & Timur Tengah.
  98. Pada 11hb Mac, 1980,Persekutuan Pencak Silat Antarabangsa telah rasmi ditubuhkan sebagai badan induk silat di peringkat antarabangsa dan Jakarta, Indonesia menjadi ibupejabat PERSILAT.
  99. Anugerah Wolf dalam matematik yang dimulakan pada tahun 1978, mengiktiraf pencapaian seumur hidup, dan satu lagi anugerah antarabangsa utama, anugerah Abel, diperkenalkan pada tahun 2003.
  100. Syarikat Hindia Timur Inggeris ditubuhkan di England pada tahun 1600.Kerajaan British telah memberi kuasa kepada SHTI untuk menjalankan perdagangan antarabangsa dan meluaskan tanah jajahan

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...