Tuesday 26 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "hamba"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "hamba" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Perdagangan hamba Afrika tidak dilarang di kesemua jajahan itu.
  2. Awalnya carian hamba ini berasal dari Arab, namun kemudian juga datang dari Zanzibar.
  3. Menjelang awal abad ke-18, hamba abdi dari Afrika menjadi sumber utama tenaga buruh terikat.
  4. Kalau gagal menunaikan ini, dia mestilah menyerah diri sebagai hamba kepada keluarga si mati.
  5. Di bandar, para hamba dibebaskan; mereka dan orang bebas dan warga bandar merentasi gunung untuk pergi ke Marathon.
  6. Pengisytiharan Pembebasan oleh Lincoln pada tahun 1863 mengisytiharkan kebebasan kaum hamba di negeri-negeri Gabungan.
  7. Selepas Fort Sumter diserang oleh Gabungan, bermulalah Perang Saudara Amerika dan empat lagi negeri hamba yang menyertai Gabungan itu.
  8. Lebih 90% rakyat Barbados adalah berkulit hitam, dan kebanyakkan mereka adalah keturunan hamba abdi yang bekerja di ladang-ladang gula.
  9. Sebelum beliau sempat mengangkat sumpah, tujuh negeri hamba mengisytiharkan pemisahan dari AS lalu membentuk Negeri-negeri Gabungan Amerika.
  10. Salah satu fakta yang paling mungkin adalah orang Arab berniaga untuk hamba abdi di Afrika, meningkatkan penyebaran dan dominasi budaya Arab.
  11. Jumlah penduduk hamba merosot sejak Brazil merdeka: peratusan penduduk hamba Brazil jatuh dari 29% pada tahun 1823 kepada 5% pada tahun 1887.
  12. Bagaimanapun, undang-undang Rom menyokong pelacuran, sekedudukan, persetubuhan di luar perkahwinan, liwat, dan persetubuhan dengan hamba abdi.
  13. Pendirian terhadap perhambaan semakin berubah; terdapat satu fasal dalam Perlembagaan yang mempertahankan perdagangan hamba Afrika sehingga tahun 1808.
  14. Jika gagal membayar, dia dan keturunannya akan menjadi hamba kepada keluarga si mati sehinggalah mereka melangsaikan gantirugi atau dibebaskan oleh tuan punya mereka.
  15. Pada pertengahan abad ke-16, gula menjadi bahan eksport terpenting Brazil maka pemerintah Portugis mengimport hamba abdi Afrika untuk menampung permintaan ekonomi yang meningkat.
  16. Negeri-negeri Utara mengharamkan amalan perhambaan pada tahun 1780 hingga 1804, maka tinggal negeri-negeri Selatan sahaja sebagai negeri hamba yang mempertahankan "institusi khusus" ini.
  17. Hubungan perdagangan antara Kerajaan Bantu di daratan dan pedangang Eropah berkembang dengan cepatnya yang berdagang pelbagai barangan, barangan buatan, dan hamba yang ditawan dari jauh di hulu.
  18. Ibu negaranya, Freetown diasaskan pada 1787 oleh Syarikat Sierra Leone sebagai petempatan untuk bekas hamba keturunan Afrika-Amerika yang berjuang bagi pihak British dalam Perang Revolusi Amerika.
  19. Sebelum pengharaman perdagangan hamba pada tahun 1807, Britain bertanggungjawab membawa 3.5 juta hamba Afrika ke Amerika, iaitu satu pertiga dari keseluruhan hamba yang dibawa menyeberangi laut Atlantik.
  20. Perselisihan antara negeri hamba dan “negeri bebas” memuncak dengan perbalahan mengenai hubungan antara kerajaan negeri dan persekutuan, serta kekecohan gara-gara berleluasanya perhambaan ke negeri-negeri baru.
  21. Dalam Perjanjian Baru pula, terdapat perkataan Yunani disebut Aithiops, 'Ethiopia', merujuk kepada hamba Candace atau Kentakes, yang dipercayai menetap di Meroe yang kemudiannya ditawan dan dimusnahkan oleh Kerajaan Axum.
  22. Kesemua 13 jajahan itu diduduki oleh 2.6 juta orang pada tahun 1770, bersamaan satu pertiga penduduk Britain, tidak termasuk kaum pribumi (“Indian”); kira-kira satu perlima penduduk Amerika ini adalah hamba berkulit hitam.
  23. Penting sekali, amalan perhambaan dimansuhkan selepas proses beransur-ansur yang bermula dengan berakhirnya pemerdagangan hamba antarabangsa pada tahun 1850 sehingga berakhir dengan pemansuhan perhambaan sepenuhnya pada tahun 1888.
  24. Ini jelas terutamanya semasa zaman Mamluk, di mana hanya anak hamba boleh menjadi pemerintah; anak-anak golongan bangsawan tidak boleh mewarisi hak orang tua mereka, justeru jawatan di dalam madrasah dapat mengekalkan status mereka.
  25. Selepas peperangan, kejadian pembunuhan Lincoln meradikalkan dasar-dasar Pembinaan Semula parti Republikan yang bertujuan menyepadukan dan membina semula negeri-negeri Selatan sambil menjamin hak-hak kaum hamba yang baru dibebaskan.
  26. Walaubagaimanapun, kejijikannya terhadap kekejaman pembedahan menyebabkannya mengabaikan pelajaran dan beliau menghabiskan masa dengan membelajari bagaimana mengasakkan burung daripada John Edmonstone, seorang hamba hitam yang bebas.
  27. Tidak lama selepas itu, koloni-koloni mengamalkan sistem perladangan tebu yang terbukti berjaya digunakan oleh Portugis di Brazil yang bergantung pada buruh hamba â€“ pada mulanya – kapal Belanda, untuk menjual hamba dan membeli gula.
  28. Selain daripada kejadian-kejadian ini, terdapatnya juga banyak undang-undang untuk mengendalikan kesalahan mengenai kesucian, dan perkahwinan antara seorang lelaki dengan wanita tawanan yang merupakan pagan ataupun dengan wanita hamba yang dibelinya.
  29. Ketika ini, UK bersama kuasa-kuasa besar yang lain bergiat dalam eksploitasi penjajahan, termasuk sekali memperdagangkan hamba abdi, namun setelah lulusnya Akta Perdagangan Hamba pada tahun 1807, UK menerajui usaha membasmi gejala pemerdagangan hamba abdi.
  30. Walaupun demikian, baginda “berasa paling bertanggungjawab atas penggulingan dirinya.” Setelah kematian dua puteranya, Pedro percaya bahawa “rejim maharaja ditakdirkan berakhir dengannya.” He cared little for the regime's fate maka tiada apa yang terdaya atau direstui untuk menghalang rampasan kuasa tentera yang disokong oleh bekas tuan hamba yang membantah pengharaman amalan perhambaan.
  31. Ulek mayang ku ulekUlek dengan jala jemalaUlek mayang diulekUlek dengan tuannya puteriUlek mayang diulekUlek dengan jala jemalaUlek mayang diulekUlek dengan puterinya duaPuteri dua berbaju serongPuteri dua bersanggol sendengPuteri dua bersubang gadingPuteri dua berselendang kuningUmbok mayang diumbokUmbok dengan jala jemalaNok ulek mayang diulekUlek dengan puterinya empatPuteri empat berbaju serongPuteri empat bersanggol sendengPuteri empat bersubang gadingPuteri empat berselendang kuningUmbok mayang diumbokUmbok dengan jala jemalaNok ulek mayang diulekUlek dengan puterinya enamPuteri enam berbaju serongPuteri enam bersanggol sendengPuteri enam bersubang gadingPuteri enam berselendang kuningUmbok mayang diumbokUmbok dengan jala jemalaNok ulek mayang diulekUlek dengan puterinya tujuhPuteri tujuh berbaju serongPuteri tujuh bersanggol sendengPuteri tujuh bersubang gadingPuteri tujuh berselendang kuningUmbok mayang diumbokUmbok dengan jala jemalaNok ulek mayang diulekUlek dengan tuannya puteriTuan puteri berbaju serongTuan puteri bersanggol sendengTuan puteri bersubang gadingTuan puteri berselendang kuningUmbok mayang diumbokUmbok dengan jala jemalaNok ulek mayang diulekUlek dengan tuannya puteriKu tahu asal usul muYang laut balik ke lautYang darat balik ke daratNasi berwarna hambasembahkanUmbok mayang ku umbokUmbok dengan jala jemalaPulih mayang ku pulihPulih balik sedia kala

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...