Wednesday 27 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "terbanyak"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "terbanyak" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Pemegang gelaran terbanyak Piala Thomas sekarang ialah Indonesia.
  2. Para pengarang berbahasa Kannada pernah meraih bilangan anugerah Jnanpith terbanyak di India.
  3. Pada 1993 Anwar telah memperolehi pencalonan yang terbanyak untuk kerusi Timbalan Presiden UMNO.
  4. Itali mempunyai perbelanjaan pertahanan ke-9 terbanyak di dunia dan berkongsi senjata nuklear NATO.
  5. Oksigen merupakan unsur terbanyak dalam kerak bumi, dianggarkan sebanyak 46.7% daripada mengikut berat.
  6. Jumlah Keluaran Dalam Negeri Kasar setiap negara ahli EU adalah terbanyak di dunia, iaitu 11.6 trilion euro.
  7. Penjaring terbanyak dalam skuad ketika ini adalah Filippo Inzaghi yang telah menjaringkan 100 gol dalam 217 perlawanan.
  8. Menteri Besar yang dilantik oleh Sultan adalah daripada parti politik yang memenangi kerusi yang terbanyak di dalam Dewan Undangan.
  9. Dalam pilihanraya umum 2006, Hamas berjaya memenangi jumlah kerusi yang terbanyak dalam parlimen dan telah membentuk kerajaan baru.
  10. Selangor juga mempunyai bandar yang terbanyak di Malaysia, ini berikutan pembangunan pesat akibat daripada kemodenan di Lembah Klang.
  11. Pada tahun 2002, beliau mendapat podium untuk kesemua perlumbaan, dan kemudiannya memecahkan rekod untuk podium terbanyak berturut-turut.
  12. Rusia ialah salah satu daripada lima negara bersenjata nuklear sah yang mempunyai simpanan senjata pemusnah besar-besaran yang terbanyak di dunia.
  13. Penjaring terbanyak keseluruhan Milan adalah seorang pemain Sweden, Gunnar Nordahl di mana, dalam 268 perlawanan, telah berjaya menjaringkan 221 gol.
  14. Justeru itu, New York menjadi bandaraya yang paling banyak pencakar langitnya di Amerika Syarikat, dan kedua terbanyak di dunia, di belakang Hong Kong.
  15. Michael Phelps memecahkan rekod dalam memenangi banyak pingat emas dalam seseuatu temasya Olimpik dan pingat emas terbanyak bagi kerjaya seseorang atlet Olimpik.
  16. Oleh sebab capaian yang tinggi, kemudahan yang terbanyak dan lokasi yang strategik, permintaan untuk hartanah di Subang Jaya meningkat, mengakibatkan harga naik.
  17. Bilangan penduduk di negeri ini juga, merupakan yang terbanyak di Malaysia dengan kualiti hidup yang tinggi dan kadar kemiskinan negeri yang terendah di Malaysia.
  18. Ketika ini, AC Milan mempunyai kejuaraan antarabangsa kelab terbanyak di dunia yang diiktiraf FIFA setelah mengalahkan Boca Juniors dalam Piala Dunia Kelab FIFA 2007.
  19. Sepanjang tempoh itu, Ferguson telah memenangi banyak anugerah dan rekod, termasuk memenangi anugerah Pengurus Terbaik Tahunan terbanyak dalam sejarah bola sepak Inggeris.
  20. Sebagai sebuah daerah, Kuala Terengganu merupakan yang terkecil dari segi keluasan, tetapi ia mepunyai jumlah penduduk terbanyak di negeri ini iaitu 406,317 orang pada 2010.
  21. Walaupun lebih ramai orang menggunakan Bahasa Inggeris dalam pertuturan di Amerika Syarikat, Bahasa Sepanyol merupakan bahasa kedua terbanyak dipertuturkan di negara tersebut.
  22. Parti Komunis Nepal memenangi bilangan kerusi terbanyak di pilihan raya Dewan Perwakilan Rakyat pada 10 April 2008, lalu membentuk kerajaan gabungan bersama beberapa parti kecil.
  23. UK diiktiraf sebagai sebuah negara bersenjata nuklear, sementara perbelanjaan ketenteraannya adalah yang ketiga atau keempat terbanyak di dunia, bergantung pada kaedah pengiraannya.
  24. Schumacher telah mencatat banyak rekod baru, termasuk jumlah kemenangan Grand Prix terbanyak, kemenangan terbanyak dalam semusim (13 daripada 18), dan kejuaraan pemandu terbanyak (7).
  25. Perdana Menteri, yang lazimnya mengetuai parti politik atau kumpulan parlimen yang mempunyai jumlah kerusi terbanyak bertanggungjawab mengetuai badan eksekutif yang mentadbir negara ini.
  26. Musim 1965-66, Ferguson menjaringkan 45 gol daripada 51 perlawanan buat Dunfermline dan bersama-sama pemain Celtic, Joe McBride, dia menjadi penjaring terbanyak liga ketika itu dengan 31 gol.
  27. Menteri Besar yang dilantik oleh Sultan adalah daripada parti politik yang memenangi kerusi yang terbanyak di dalam Dewan Undangan dan daripada seseorang berbangsa Melayu yang beragama Islam sahaja.
  28. Ketua parti yang kedua terbanyak kerusinya biasanya menjadi Ketua Pembangkang Setia Baginda (kini Michael Ignatieff) dan membentuk sistem parlimen pertentangan yang bertujuan mengawal tindakan kerajaan.
  29. Lambert menjadi penjaring terbanyak ketika mereka dinaikkan ke Championship dari League One pada tahun 2011 dan ke Liga Perdana Inggeris pada musim berikutnya, menjaringkan 117 gol untuk pasukan itu dalam semua pertandingan.
  30. Pada 1820-an, Kelantan merupakan salah satu daripada negeri yang terbanyak penduduk serta termakmur di Semenanjung Tanah Melayu kerana berjaya mengelakkan perang dan pertikaian yang menimpa negeri-negeri di selatan dan barat.
  31. Parti baru yang ditubuhkan Sharon itu, dengan Olmert yang menampilkan diri sebagai pemimpinnya, memenangi bilangan kerusi terbanyak dalam Knesset pada pilihan raya 2006, dan sekarang merupakan sahabat campuran kanan dalam kerajaan Israel.
  32. Walaupun undi popular lebih memihak kepada Pakatan rakyat, namun Malaysia mengamalkan sistem pemilihan berparlimen yang diadaptasi dari Sistem Westminster bahawa, kerusi Dewan Rakyat yangterbanyak sahaja boleh mencapai tampuk pemerintahan pusat.
  33. Penulis Zabidin lsmail selaku Presiden Persatuan Karyawan Perak menyatakan bahawa 'Siri Bercakap Dengan Jin' merupakan siri cerita kreatif Melayu yang terbanyak dan paling lama bersiaran dalam sebuah majalah di Malaysia. 221 siri telah dibukukan dengan pelbagai tajuk dan paparan corak kulit yang menarik lagi menyeramkan,termuat dalam 16 buah buku.Sebuah buku SBDJ mengandungi kira-kira 24 siri.
  34. Bandar-bandar utama negara adalah:Bogotx;, Medellxn (salah satu pusat industri utama di Colombia dan Amerika Selatan),Santiago de Cali; (pusat ekonomi ketiga utama di Colombia), Barranquilla: (pelabuhan utama negara), Cartagena (pelabuhan kedua negara Colombia dan adalah bandar raya pelancongan terbanyak Colombia,Cxcuta; (It is the principal Frontier city of Colombia dan "Zona Franca"" merupakan Colombia yang lebih aktif, di Amerika Selatan dan Amerika Latin).
  35. Faedah itu akan dibahagi kepada lima bahagian sama rata, yang akan diperuntukkan seperti berikut: sebahagian kepada tokoh yang akan melakukan penemuan atau penciptaan terpening dalam bidang fizik; sebahagian kepada tokoh yang akan melakukan penemuan atau pemajuan kimia terpenting; sebahagian kepada tokoh yang akan melakukan penemuan terpenting dalam bidang fisiologi atau perubatan; sebahagian kepada tokoh yang akan menghasilkan karya berkecenderungan idealistik yang paling cemerlang dalam bidang sastera; dan sebahagian kepada tokoh yang akan melakukan kerja terbanyak atau terbaik demi persaudaraan antara bangsa, untuk pembubaran atau pengurangan tentera-tentera yang masih ada dan untuk menganjuran dan promosi kongres keamanan.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...