Friday 29 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "berhasrat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "berhasrat" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Atomstroyexport berhasrat menarik diri daripada projek itu.
  2. Kumpulan ini berhasrat untuk menentang kolonisme, imperialisme dan neo-kolonialisme.
  3. Militan Guadalcanal membalas balik dan berhasrat untuk menghalau pendatang-pendatang Malaitan daripada Guadalcanal.
  4. Pertubuhan ini berhasrat mengimplementasikan sistem satu mata wang, serta institusi-institusi kesatuan termasuk satu Ketua AU.
  5. Bersih berhasrat untuk menyediakan tempat penginapan sesuai seperti perkhemahan dan menjadualkan beberapa aktiviti sampingan menerusi bantahan.
  6. Di Muar, Parameswara berhasrat mendirikan negeri barunya di suatu kawasan bernama Biawak Busuk tetapi diganggu oleh biawak yang terlalu banyak jumlahnya.
  7. E. Percival berhasrat menyerang Thailand sekiranya Jepun menyerang Thailand, ataupun pihak Thailand menjemput pasukan Tentera Jepun masuk ke wilayah Thailand.
  8. Kami berhasrat menambah bilangan pekerja sehingga 15,000 orang tidak lama lagi untuk mencapai matlamat menjadi pengeluar unggul pakaian di pasaran Eropah, katanya.
  9. Namun bagitu, pada waktu itu Jackson tidak berhasrat untuk memaksa President Suruhanjaya Siam menerima pendapatnya bahawa Sungai Sat merupakan punca utama kepada Sungai Golok.
  10. Baginda bercadang apabila tamat sahaja dari menjadi Yang di-Pertuan Agong pada 2004, baginda berhasrat untuk berehat di kediaman baginda di London, bersebelahan dengan Masjid Regent.
  11. Pertubuhan ini berhasrat untuk menggulingkan pemerintahan Inggeris di Tanah Melayu dengan tindakan keras dan menyatukan Tanah Melayu dengan Republik Indonesia di bawah Panji Melayu Raya.
  12. Dialog yang memakan masa agak lama diadakan antara mayarakat Islam Yathrib dengan pakcik Rasulullah untuk memastikan mereka sesungguhnya berhasrat mengalu-alukan masyarakat Islam Mekah di bandar mereka.
  13. Bandar utama di Stanley mempunyai sekolah menengah bercorak baru dan kerajaan telah membayar sejumlah kos dari pelbagai sumber kepada pelajar - pelajar yang berhasrat untuk melanjutkan pengajian tingginya.
  14. kacang hijau yang diletakkan kedalam kantung juga dikatakan boleh melalaikan toyol.Selain itu, ikan puyu yang dipelihara di dalam akuarium mampu dapat melalaikan toyol dan toyol akan tidak akanberhasrat mengambil wang dari mangsanya.
  15. Pada masa itu, apabila Kemaharajaan Aksum tidak berhasrat meneruskan kemaharajaan yang kuno mereka, Yaman menjadi sebidang tanah tandus, akibat perdagangan rempah dengan orang-orang Rom dan raja-raja Sassanid Parsi yang lebih menguntungkan.
  16. Dengan ini, pihak pertahanan maritim dari ketiga-tiga negara yakni Indonesia, Malaysia dan Singapura berhasrat ingin mengadakan rondaan bersama di perairan Selat Melaka pada Julai, 2004, sungguhpun Singapura pada masa itu agak keberatan untuk menyertai rondaan ini yang ditaja oleh kementerian pertahanan dari kedua-dua buah negara nusantara tersebut.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...