Tuesday 26 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "kebimbangan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "kebimbangan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Bagaimanapun, kebimbangan telah diutarakan tentang kebolehkekalan pertanian intensif.
  2. Terdapat kebimbangan masyarakat mengenai Internet yang berpunca daripada beberapa bahan kontroversi di dalamnya.
  3. Pada 5 Julai, Kementerian Luar Negara China menyatakan rasa kebimbangan atas ujian-ujian peluru berpandu Korea Utara.
  4. Sebagai contoh, TV 3 telah menukar nama Karnival Sure Heboh menjadi Karnival Jom Heboh oleh sebab kebimbangan orang ramai.
  5. Sindrom Rengsa Usus tidak juga akan bertukar menjadi barah dalam jangka panjang sebagaimana yang menjadi kebimbangan ramai.
  6. Dengan Angkatan Pasifik Amerika Syarikat hampir keluar dari perkiraan, pihak Jepun bebas dari kebimbangan mengenai kuasa laut Pasifik lain.
  7. Terdapat kebimbangan dalam kes melampau orbit salah satu jasad adalah luar biasa, baripusat boleh bergerak ke dalam dan ke luar jasad utama.
  8. Selain itu, banyak syarikat rakaman serta syarikat penerbitan filem melahirkan kebimbangan mereka mengenai gejala cetak rompak yang semakin menjadi-jadi menerusi internet.
  9. Pada akhir kempen, semasa pengunduran tentera British, akibat kebimbangan penjajahan Iceland sedang berlangsung, Repulse dikeluarkan dari tugas melindungi konvoy Norway bagi mencari pasukan penjajah.
  10. Had ini menimbulkan kebimbangan tentang projek pengairan, pengeringan lombong, dan air pancut berhias yang dirancangkan oleh Duke Tuscany, dengan itu Duke mengupah Galileo untuk menyiasat masaalah itu.
  11. Kejohanan dunia 1952 dan 1953 diadili meenurut peraturan Formula Dua, lalu menyaksikan kereta yang lebih kecil dan kurang kuasanya, atas sebab kebimbangan mengenai bilangan kereta Formula Satu yang ada.
  12. Ketidaksamaan antara kelompok Protestan dan Katolik di Ireland Utara, ditambah pula dengan kebimbangan oleh para penyokong kesatuan bahawa seluruh pulau Ireland dituntut oleh Republik Ireland, mencetuskan keganasan pada tahun 1966.
  13. Kumpulan hak asasi kemanusiaan seperti Amnesti Antarabangsa dan Pantauan Hak Asasi Kemanusiaan telah berulangkali meluahkan kebimbangan mengenai negeri hak asasi kemanusiaan di Arab Saudi, meskipun kebimbangan ini telah disingkirkan oleh kerajaan Saudi.
  14. Tambahan pula, meskipun ROC tidak membatalkan tuntutannya terhadap tanah besar China, Mongolia dan Tuva pada tahun 1991 pemerintahan kerajaan PRC di kawasan-kawasan tersebut diakui, dan ini telah menimbulkan kebimbangan bahawa ROC bercadang untuk tidak lagi menuntuk wilayah-wilayah berkenaan.
  15. Pada Ogos 2011, timbulnya kebimbangan keselamatan berkenaan penganjuran Sukan Olimpik di London ekoran rusuhan England 2011, apabila beberapa negara meluahkan kerisauan tentang keselamatan temasya, biarpun Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa menjamin bahawa rusuhan itu tidak akan menjejaskan temasya.
  16. Sepanjang Perang Dingin, pemerintahan Itali dikuasai oleh parti haluan kanan yang disokong oleh kebimbangan rakyat akan pengaruh komunis, di samping itu, Itali menyertai NATO, dan pada tahun 1957, ia menjadi anggota pengasas Komuniti Ekonomi Eropah yang berubah menjadi Kesatuan Eropah pada tahun 1993.
  17. Sebelum ini Sata menuduh syarikat asing menjadikan rakyat Zambia sebagai hamba, tidak memperdulikan keselamatan dan budaya tempatan.Menurut Bank Dunia, rizab tembaga selama 70 hingga 75 peratus daripada perolehan eksport, tetapi industri perlombongan secara keseluruhannya menyumbang hanya kira-kira 10 peratus daripada hasil cukai Zambia.Sata telah juga mempersoalkan data eksport tembaga dan beberapa pakar-pakar berkata kebimbangan itu adalah sah.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...