Wednesday 27 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "peratus"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "peratus" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Penyakit ini merangkumi 12.9 peratus barah yang dihidapi wanita.
  2. Golongan imigran ini mewakili 30.4 peratus daripada penduduk Oslo.
  3. Kerajaan Arab Saudi memenuhi sekitar 80 peratus dari Semenanjung Arab.
  4. Kurang dari dua peratus dari kawasan kerajaan ini adalah tanah suai tani.
  5. Kadar inflasi diambil daripada kadar peratus perubahan IHP pada sesuatu masa.
  6. Jenis HPV 16 dan 18 bersama menyebabkan 70 peratus barah pangkal rahim (4, 5).
  7. China menggungguli senarai mengikut negara dengan 17.8 peratus pelayar Internet sedunia.
  8. Seramai 74 peratus kanak-kanak yang lahir di London mati sebelum mencecah umur lima tahun.
  9. Baginya, nahu sesebuah bahasa bukanlah dapat menyelesaikan seratus peratus masalah bahasa.
  10. Matahari menjadi semakin cerah; awal dalam sejarahnya ianya 70 peratus secerah sepertimana hari ini.
  11. PBB berundur setelah mengadakan pihihan raya yang disertai oleh sekitar 90 peratus pengundi berdaftar.
  12. Agama rasminya adalah agama Buddha aliran Theravada yang dianuti oleh kira-kira 95 peratus penduduknya.
  13. Kerusi Parlimen P163 KULAI adalah kerusi parlimen yang mengandungi peratus penduduk Cina tertinggi di Johor.
  14. Industri dan pembuatan adalah sektor yang paling kecil,hanya 16 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar.
  15. Muntah pagi dialami sekitar tujuh puluh peratus kesemua wanita mengandung, biasanya hanya pada trimester pertama.
  16. Kira-kira 30 peratus daripada bayi ini akan mendapat permasalahan sakit mata pada minggu pertama selepas dilahirkan.
  17. Jumlah penduduk Malaysia adalah 28.3 juta yang merangkumi 91.8 peratus warganegara dan 8.2 peratus bukan warganegara.
  18. Pertumbuhan GDP adalah sekitar lapan peratus dalam tiga dekad yang telah berlalu dengan eksport yang banyak membantu.
  19. Hingga 2004, mereka menjadi bangsa terkaya di Malaysia dengan penguasaan 40.9 peratus jumlah ekuiti hak milik ekonomi negara.
  20. 85 peratus daripada belanjawan pembinaan, iaitu sebanyak AS$2.1 bilion dibekalkan oleh sektor swasta melalui pembidaan dan tender.
  21. Kebanyakan penduduk imigran menetap di Sxndre Nordstrand, Stovner og Alna, di mana mereka membentuk 50 peratus daripada populasi Oslo.
  22. Penduduk Melayu sebanyak 47.5 peratus, Cina 34.2 peratus, 9.0 percent India, 0.6 peratus dan minoriti lain 8.7 peatus bukan warganegara.
  23. Penduduk Melayu sebanyak 63.8 peratus, Cina 29.7 peratus, 1.6 peratus India, 0.2 peratus dan minoriti lain 4.7 peatus bukan warganegara.
  24. Dianggarkan lima sehingga tujuh peratus sapuan Pap menghasilkan keputusan tidak normal, seperti dysplasia, keadaan berkemungkinan pra-barah.
  25. Tetapi semenjak awal abad ini, ekonominya mengalami peningkatan stabil, dengan kadar pertumbuhan GDP sebenar purata sekitar tujuh peratus setahun.
  26. Pada 1987 keahlian CPSU telah mencapai lebih 19 juta orang (9.7 peratus penduduk dewasa pada tahun 1987), kebanyakan lelaki dari golongan profesional.
  27. Malah, kebanyakan pantauan yang dijalankan menunjukkan bahawa hanya kira-kira 10 peratus daripada keseluruhan pengundi di Taiwan menyokong cadangan ini.
  28. Terdapat kira-kira 40 juta kes baru setiap tahun dan mengakibatkan 340,000 kematian di mana satu peratus daripadanya dikalangan bayi berumur kurang setahun.
  29. Penurunan kadar kelahiran yang berterusan di Alor Setar telah menyebabkan peratusan kanak-kanak bawah umur 15 tahun menjunam beberapa peratus pada tahun 2000.
  30. Dia juga telah menunjukkan bagaimana bahagian kerusi parti pembangkang di parlimen adalah lebih daripada sepuluh peratus kurang daripada bahagian undi popular.
  31. Saiz Zuhrah 1/32 berbanding matahari, planet Zuhrah hanya menutup tiga peratus dari keseluruhan permukaan matahari tetapi tidak menjejaskan bentuk dan cahayanya.
  32. Biarpun rendah pendapatan, namun ekonomi Kemboja mencatatkan rekod pertumbuhan terbaik di Asia dengan purata pertumbuhan sebanyak 6 peratus dalam sedekad yang lalu.
  33. Pegawai kesihatan persekutuan telah berkata separuh yang dilaporkan sakit telah dimasukkan ke dalam hospital, berbanding daripada 25 hinga 30 peratus dalam wabak sebelum ini.
  34. Komponen prinsipal dari Sistem Suria ialah Matahari, sebuah Bintang utama urutan G2 yang mengandungi 99.86 peratus dari jisim sistem yang diketahui dan menguasainya secara graviti.
  35. Di Caribbean British, peratus penduduk kulit hitam meningkat daripada 25% pada tahun 1650 kepada 80% pada tahun 1780, dan di 13 koloni daripada 10% kepada 40% dalam masa yang sama.
  36. Bahasa Melayu dialek Cocos dan Bahasa Inggeris adalah bahasa utama di kepulauan itu dan 80 peratus penduduknya beragama Islam yang mengikut fahaman Ahli Sunah Waljamaah (Sunni Islam).
  37. Petronas meraih keuntungan sebelum cukai RM76.3 bilion dalam tahun kewangan berakhir 31 Mac 2007, peningkatan kira-kira 10 peratus daripada RM69.4 bilion pada tahun kewangan sebelumnya.
  38. Empat badan pengorbit Matahari yang terbesar, gergasi gas, menghitungkan untuk 99 peratus dari jisim yang tertinggal, dengan Musytari dan Zuhal bersama mengandungi lebih dari 90 peratus.[c]
  39. Pada tahun 2001, hanya 39 peratus kes rogol dan serangan seksual di Amerika Syarikat dilaporkan kepada pihak penguatkuasa — satu pertiga, menurut Penyelidikan Pengorbanan Jenayah Nasional Tahun 1999.
  40. Perangkaan Kementerian Kesihatan Malaysia pada 2001 menunjukkan, kira-kira 26 peratus saja wanita menjalani ujian pap smear, manakala 74 peratus lagi memberi perhatian terhadap pemeriksaan kanser payu dara.
  41. Kira-kira 40 peratus penduduk manusia di dunia tinggal dalam kawasan tropika ; adalah dijangka pada tahun 2060, 60% penduduk manusia akan berada dalam tropika kerana kadar kelahiran tinggi dan penghijrahan.
  42. Sumbangan operasi antarabangsa Petronas meningkat 19.4 peratus daripada RM56.6 bilion pada tahun kewangan sebelum ini, sekali gus menunjukkan kehadirannya yang lebih kukuh dalam industri minyak dan gas dunia.
  43. bagaimanapun, bintang yang lebih cerah dan panas berbanding Matahari adalah jarang, sementara bintang yang lebih malap dan sejuk, yang dikenali sebagai kerdil merah, adalah lazim, membuatkan 85peratus dari bintang di galaksi tersebut.
  44. Minyak dikira untuk lebih dari 90 peratus dari eksport dan hampir 75 peratus dari hasil kerajaan, memberikan kemudahan kepada penciptaan negara kebajikan, iaitu kerajaan menemui kesukaran untuk berdana semasa tempoh harga minyak rendah.
  45. Pada 1988 Perlembagaan telah dipinda untuk mewujudkan badan yang baru dipanggil "Congress of People's Deputies", badan legislatif dan eksekutif tertinggi; terdiri dari 2,250 "deputies", dimana 87peratus adalah ahli atau calon ahli CPSU.
  46. Melaka merupakan antara negeri-negeri dikawasan pantai barat yang membangun dimana mempunyai peratus kaum Melayu antara yang terbesar berbanding negeri-negeri lain yang membangun dikawaan pantai barat seperti Johor, Negeri Sembilan, Selangor, Perak dan Pulau Pinang.
  47. Keuntungan itu diraih daripada pendapatan berjumlah RM184.1 bilion, juga meningkat 10 peratus daripada RM167.4 bilion pada tahun kewangan sebelumnya, dengan operasi antarabangsa, tidak termasuk pendapatan eksportnya, menyumbang RM67.6 bilion atau kira-kira 40 peratus.
  48. Ekonomi terbesar di Afrika timur.Pertumbuhan besar dalam sektor perkhidmatan, didorong oleh perkembangan pesat dalam aktiviti telekomunikasi dan kewangan sejak sedekad yang lalu.Namun sektor pertanian tidak boleh dipercayai yang menggunakan 75 peratus daripada tenaga buruh.
  49. Menurut Senator Mejar Jeneral (B)Dato' Seri Jamil Khir Baharom, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, sebanyak 90 peratus kes-kes melibatkan Mahkamah Syariah berjaya diselesaikan dalam tempoh 12 bulan, sekali gus melenyapkan tuduhan pihak tertentu terhadap institusi itu yang dikatakan lewat menyelesaikan sesuatu kes dan kerap tertangguh.
  50. Selepas ditolak cukai dan kepentingan minoriti, keuntungan bersih syarikat minyak negara itu adalah RM46.4 bilion, peningkatan 7.7 peratus daripada RM43.1 bilion.Dengan pencapaian itu, jumlah pembayaran Petronas kepada kerajaan dalam tahun kewangan dikaji meningkat kepada RM48.3 bilion daripada RM41.7 bilion pada tahun kewangan sebelumnya, mewakili 35.4 peratus daripada pendapatan keseluruhan Kerajaan Persekutuan.
  51. Sebelum ini Sata menuduh syarikat asing menjadikan rakyat Zambia sebagai hamba, tidak memperdulikan keselamatan dan budaya tempatan.Menurut Bank Dunia, rizab tembaga selama 70 hingga 75peratus daripada perolehan eksport, tetapi industri perlombongan secara keseluruhannya menyumbang hanya kira-kira 10 peratus daripada hasil cukai Zambia.Sata telah juga mempersoalkan data eksport tembaga dan beberapa pakar-pakar berkata kebimbangan itu adalah sah.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...