Saturday 30 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "penjajahan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "penjajahan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Sebenarnya, tiada penjajahan yang berlaku.
  2. Pada zaman penjajahan British,sekolah-sekolah Inggeris didirikan.
  3. Kebanyakan mereka datang ke Malaysia semasa zaman penjajahan British di Malaya.
  4. Pertubuhan ini menentang penjajahan British yang ketika itu itu sedang memerintah Tanah Melayu.
  5. Sistem pentadbiran penjajahan selepas perang adalah sama dengan sistem pentadbiran pada era SBUB.
  6. Perancis mempunyai milikan penjajahan dalam pelbagai bentuk, sejak awal abad ke-17 sehingga 1960-an.
  7. Pada pukul 7 petang, angkatan penjajahan Jepun bertukar arah dan belayar ke utara menujui Teluk Siam.
  8. Hizbullah wujud berikutan penjajahan tentera Israel terhadap selatan Lubnan pada 1982 dan tahun 2000.
  9. Hal ini merupakan sebahagian dari kesan-kesan penjelajahan dan penjajahan orang Sepanyol pada masa lampau.
  10. Bey yang lemah tidak berupaya untuk mengatasi serangan-serangan tersebut ataupun menentang penjajahan Eropah.
  11. Tentera Perancis tentera mengalahkan angkatan Tentera Hanoverian Pemerhati, mendorong kepada penjajahan Hanover.
  12. Semasa Perang Dunia Kedua, Burma menjadi barisan depan berhadapan dengan penjajahan tentera Jepun di Asia Tenggara.
  13. Pada pukul 10.00 malam., konvoi penjajahan Jepun berpecah ke arah kedudukan pendaratan yang telah diatur sebelumnya.
  14. Ini merupakan era kekacauan dan penjajahan asing yang berakhir selama dua abad, atau dari 1786 sehingga sekitar 1560 SM.
  15. Ini diikuti dengan penjajahan Sepanyol yang lain dan berakhir dengan penempatan mereka di Buenos Aires dalam tahun 1580.
  16. Sistem kerajaan di Malaysia banyak berasaskan sistem parlimen Westminster yang diwarisi daripada zaman penjajahan British.
  17. Kawasan Sepanyol hari ini pernah didiami oleh penduduk Celt, Iberia dan Basque sebelum penjajahan oleh Empayar Rom pada 412 M.
  18. Ekoran pembahagian Carolina dan penjajahan Georgia (1732), tertubuhnya 13 jajahan British yang bakal membentuk Amerika Syarikat.
  19. Kepulauan Caribbean pada mulanya menjadi koloni penting dan lumayan bagi British hanya selepas beberapa cubaan penjajahan gagal.
  20. Dalam zaman pertengahan emas, pemerintah dinasti Arab Muzaffar menjadikan Mogadishu sebagai ibu negara dan semasa penjajahan Itali.
  21. Ketika era penjajahan British dan pasca merdeka, Ampang pernah menjadi kawasan perlombongan bijih timah yang terpenting di Selangor.
  22. Selain itu, pada zaman penjajahan Jepun ke atas Tanah Melayu pada awal 1940-an, garam juga boleh dikategorikan sebagai barang mewah.
  23. Pada tahun 490 Darius melancarkan penjajahan keduanya, kali ini dipimpin oleh anak saudaranya, Artaphernes dan bangsawan Medean, Datia.
  24. Gerakan menuju berakhirnya penjajahan serantau bermula pada tahun 1946, maka perlembagaan pertama kawasan itu diisytiharkan pada tahun 1951.
  25. Kawasan tersebut telah ditaklukkan oleh Sepanyol Baru pada sepanjang zaman penjajahan tetapi dari segi praktik, ditadbirkan secara berasingan.
  26. Bahasa Perancis kekal sebagai lingua franca di negara-negara Afrika Barar dan Tengah, sebagai kesan peninggalan penjajahan Perancis dan Belgium.
  27. Semasa era penjajahan Inggeris, Jajahan Dindings adalah merangkumi 3 kawasan utama iaitu Bandar Sitiawan, Bandar Lumut dan Pulau Pangkor sahaja.
  28. Empayar ini merupakan hasil daripada Zaman Penemuan Eropah yang bermula dengan penerokaan maritim pada abad ke-15 kepada era penjajahan kuasa Eropah.
  29. Walaupun lambat dalam penjajahan luar negara berbanding dengan Sepanyol dan Portugal, England sudah terlibat dalam penjajahan domestik ke atas Ireland.
  30. Kebanyakan kandungan bijih besi, emas, dan perak yang ditemui di wilayah tersebut mengakibatkan bangsa Romawi melakukan penjajahan keatas wilayah Dacia.
  31. Silat berkongsi sejarah yang sama di Malaysia, Brunei dan Indonesia sewaktu era penjajahan sebagai suatu wadah untuk membebaskan diri daripada kekuasaan penjajah.
  32. Cadangan Kalimantan Utara telah dilihat sebagai satu bentuk pilihan selepas penjajahan oleh para penentang setempat untuk menentang rancangan Persekutuan Malaysia.
  33. Angkatan tentera juga ditempatkan di sempadan untuk menjaga ketenteraman negara dan menghalang sebarang penjajahan atau kebangkitan perang saudara di negara jiran.
  34. Tempoh dari tamatnya penjajahan Poland pada Oktober 1939, sehingga penjajahan Jerman terhadap Benelux dan Perancis pada Mei 1940, dikenali sebagai Perang Olok-olok.
  35. Hari Kebangsaan Malaysia disambut di seluruh negara pada setiap 31 Ogos setiap tahun bagi menandakan negara bebas daripada belenggu penjajahan sejak 1511 hingga 1957.
  36. Beliau tidak perlu menunggu lama, apabila Perang Kemerdekaan Algeria yang dahsyat mengubah minat Perancis terhadap penjajahan dan menyebabkan pemansuhan Perjanjian Bardo.
  37. Beliau kemudiannya bersara dari perkhidmatan ketenteraan dengan berpangkat kapten, satu pencapaian yang cukup cemerlang bagi seorang bumiputera semasa penjajahan British.
  38. Tunku kemudiannya menegaskan kepada rakyat bahawa Parti Komunis Malaya bertindak menentang kerajaan sah yang telah dipilih rakyat dan merdeka daripada penjajahan British.
  39. Kerana jarak Kenya yang dekat dengan Semenanjung Arab mengundang penjajahan Arab, dan tempat tinggal bagi orang Arab dan Parsi berkembang di sekitar pesisir pada abad ke-8.
  40. Keadaan ini menyebabkan situasi tegang pada kurun ke 19, dimana China mengambil pendekatan bertahan daripada penjajahan Barat pada masa yang sama ia menjajah kawasan Asia tengah.
  41. Tetapi sejarah TUDM boleh dikesan jauh lebih awal dengan penubuhan Tentera Udara Sukarelawan Malaya sebagai cabang tempatan Tentera Udara Diraja Britain di masa penjajahan British.
  42. Pada pertengahan abad ke-20, kebanyakan Peranakan dididik oleh Inggeris, akibat daripda penjajahan British atas Malaya, dan kecenderungan gologan tersebut mudah menerima budaya baru.
  43. Ia berhasil dalam perniagaan dan mengumpulkan cukup modal untuk mempersenjatai kapal pencalang dan perahu lancangnya, kemudian ia mulai melakukan perlawanan terhadap penjajahan Belanda.
  44. Zaman penjajahan Eropah bermula pada tahun 1511, apabila Melaka ditakluki oleh Portugal untuk dijadikan tanah jajahan, disusuli pula oleh pengambilalihan Belanda di Melaka pada tahun 1641.
  45. Kesatuan Melayu Muda ditubuhkan pada 1938 di Kuala Lumpur, ibu negara Negeri-negeri Melayu Bersekutu oleh Ibrahim Yaakob untuk melindungi hak-hak orang Melayu dan menentang penjajahanBritish.
  46. Dengan pengisytiharan itu, maka berakhirlah penjajahan Inggeris dan kuasa Baginda Ratu Elizabeth II ke atas Persekutuan Tanah Melayu termasuk Pulau Pinang dan Melaka iaitu sejak lebih 170 tahun.
  47. Sungguhpun diwarisi dari penjajahan Inggeris, dan banyak menerapkan unsur-unsur undang-undang am Inggeris, namun undang-undang Singapura nampaknya sudah menyimpang dari tradisi itu sejak merdeka.
  48. Pada tahun 1982, pilihan terbaik umat Islam di Lubnan bagi mengatasi penjajahan Israel 1982 atau dikenali sebagai Perang Lubnan ialah meniru cara dan gaya kepimpinan ulama dalam Revolusi Islam Iran.
  49. Pada akhir kempen, semasa pengunduran tentera British, akibat kebimbangan penjajahan Iceland sedang berlangsung, Repulse dikeluarkan dari tugas melindungi konvoy Norway bagi mencari pasukan penjajah.
  50. Pasukan penyerang utama Jepun bagi penjajahan Tanah Melayu, Tentera Ke-25 di bawah pimpinan Leftenan Jeneral Tomoyuki Yamashita, telah belayar daripada Pelabuhan Samah di Pulau Hainan pada 4 Disember 1941.
  51. Seluruh daratan bandar raya New York telah banyak menerima perubahan kesan kegiatan manusia, terutamanya penebusgunaan tanah secara besar-besaran di sepanjang kawasan dermaga sejak zamanpenjajahan Belanda.
  52. Perkataan ringgit bermaksud "bergerigi" dan asalnya memaksudkan sisi bergerigi yang terdapat pada wang perak dolar Sepanyol yang digunakan secara meluas pada zaman penjajahan Portugis pada abad ke-16 dan ke-17.
  53. Budaya dan adat resamnya berasal daripada beberapa sumber, termasuk zaman penjajahan Sepanyol, pembawaan masuk abdi-abdi Afrika, dan secara tidak begitu kuat, kedudukannya yang berhampiran dengan Amerika Syarikat.
  54. Disebabkan kehilangan teruk di Pearl Harbor dan penjajahan lanjut Jepun di Filipina, dalam tempoh enam bulan berikut, angkatan laut Amerika Syarikat hampir gagal memainkan peranan penting dalam pentas Asia Perang Dunia II.
  55. Semasa penjajahan Jepun di Tanah Melayu ketika Perang Dunia II, jambatan Gemencheh berhampiran Gemas merupakan tapak pertempuran sengit antara Tentera Empayar Jepun dan Batalion ke 2/30, Division ke-8, Pasukan Imperial Australia.
  56. Semasa penjajahan Jepun pula industrinya mula membangun, dengan orang Jepun membina kebanyakan infrustruktur yang menolong membangunkan ekonomi Taiwan dengan pesat, contohnya landasan keretapi yang menghubungkan utara dan selatan Taiwan.
  57. Pada 7 Julai 1892, Andrxs Bonifacio, seorang penjaga gudang dan juru cata dari Manila, menubuhkan Katipunan, sebuah pertubuhan rahsia yang bertujuan untuk mendapatkan kemerdekaan daripadapenjajahan Sepanyol dengan cara revolusi bersenjata.
  58. Kos pembiayaan Jam Merdeka Kulim dibiayai melalui penduduk Kulim sendiri yang berdasarkan catatan sebanyak RM40,000.00 sebagai manifestasi penduduk Kulim sebagai rakyat negara ini di atas kejayaan negara mencapau kemerdekaan dari penjajahan British.
  59. Sesetengah ahli sejarawan mengatakan konflik di Asia boleh dijejak kembali sehingga 7 Julai 1937 dan permulaan Perang China-Jepun Kedua antara Empayar Jepun dengan Republik China, atau mungkin pada 19 September 1931 ketika bermulanya penjajahan Jepun di Manchuria.
  60. Hasilnya adalah kemenangan muktamad bagi Amerika, diikuti dengan penubuhan pihak berkuasa sementara di Cuba dan kuasa penjajahan tidak terbatas ke atas Puerto Rico, Guam dan Filipina diserahkan kepada Amerika Syarikat pada 10 Disember, 1898 melalui Perjanjian Paris.
  61. Walaupun konflik ini diumumkan berakhir pada tahun 1902, pasukan penjajahan Amerika tetap meneruskan permusuhan terhadap baki-baki Angkatan Bersenjata Filipina dan kumpulan penentang yang lain sehingga tahun 1913, dan beberapa ahli sejarah menganggap perpanjangan ini sebagai sebahagian daripada perang.
  62. British.]] Di akhir abad ke-19, selepas Persidangan Berlin, Kuasa-kuasa Eropah telah mula untuk Berebut untuk Africa, wyanng mengispirasikan ketua pemimpin Dervish Muhammad Abdullah Hassan untuk mengumpulkan sokongan merentasi Tanduk Afrika dan telah memulakan perang penentangan penjajahan paling panjang.
  63. Di mana ia dilihat sebagai satu usaha untuk memanjangkan lagi tempoh penjajahan British di Tanah Melayu dengan cara berpura-pura berusaha untuk memberikan kemerdekaan kepada Tanah Melayu, sedangkan kuasa pemerintah Tanah Melayu ketika itu, iaitu Sultan-sultan telah pun dilucutkan melalui pembentukan Malayan Union.
  64. Penentangan ini telah dilakukan oleh Presiden Sukarno kerana cita-cita tingginya menentang penjajahan di nusantara sebagai perang mengenai masa depan Tanah Melayu, Brunei, Sabah dan Sarawak dan menyalakan semula semangat anti-penjajahan terhalang akibat daripada pengisytiharan penubuhan Malaysia pada 16 September 1963.
  65. Meskipun petempatan pertama diasaskan pada tahun 1532, zaman penjajahan mulai berkuatkuasa pada tahun 1534, apabila Dom Joxo III memecahkan wilayah ini kepada 12 kekapitanan turun-temurun, tetapi susunan ini terbukti bermasalah, maka pada tahun 1549, baginda melantik seorang Gabenor Jeneral untuk mentadbir seluruh jajahan.
  66. Bahasa Inggeris kuno yang asli itu dipengrahui dua serangan pendatang baru secara berturut-turut, iaitu penutur bahasa Jermanik cabang Skandinavia yang menjajah beberapa bahagian Britain pada abad ke-8 dan ke-9, disusuli gelombang penjajahan orang Norman yang menutur dalam bahasa yang dekat dengan bahasa Perancis pada abad ke-11.
  67. Bahasa Inggeris adalah bahasa dominan di United Kingdom, dan maka itulah sebagai kesan tinggalan pengaruh penjajahan UK, bahasa Inggeris menjadi lingua franca di Ireland, bekas jajahan Empayar British, wilayah British masa kini (seperti Bermuda, Kepulauan Falkland, dan Saint Helena), bekas wilayah British (seperti Hong Kong), wilayah A.S.
  68. Perang di rantau ini sampai ke kemuncaknya dengan pengeboman atom Hiroshima dan Nagasaki, dan serangan pengeboman udara besar yang lain oleh Pasukan Udara Tentera Darat Amerika Syarikat, diikuti oleh penjajahan Manchuria oleh Kesatuan Soviet pada 8 Ogos 1945, lantas menjurus kepada pengumuman hasrat menyerah diri oleh Jepun pada 15 Ogos 1945.
  69. Sebelum pemasyhuran kemerdekaan Tanah Melayu dibuat, pada 30 Ogos 1957 pukul 12.00 tengah malam di Padang Kelab Selangor, Kuala Lumpur, telah diadakan upacara menurunkan bendera Union Jack bagi menandakan berakhirnya penjajahan British di Tanah Melayu dan lahirnya sebuah negara baru yang berdaulat, setaraf dan setimpal dengan semua negara-negara yang berdaulat di dunia.
  70. Pada kurun ke-16, Ladang Ireland, yang dijalankan oleh kolonis Inggeris menjadi pelapor kepada peluasan empayar luar negara, dan beberapa orang yang terlibat dalam projek ini juga memainkan peranan dalam penjajahan awal Amerika Utara terutamanya kumpulan yang dikenali sebagai “orang Negara Barat”, yang termasuk Sir Humphrey Gilbert, Sir Walter Raleigh, Sir Francis Drake, Sir John Hawkins, Sir Richard Grenville dan Sir Ralph Lane.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...