Saturday 16 July 2016

Contoh Ayat Perkataan "bersatu"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "bersatu" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Mesir bersatu sebagai satu negara sekitar 3000 SM.
  2. Maka Sweden dan Norway bersatu di bawah King Magnus VII.
  3. Bermakna seluruh silat telah bersatu di bawah PESAKA Malaysia.
  4. Corak ini menjadi latar belakang dan bersatu dengan warna asas seragam tersebut.
  5. Pada tahun 1963, Tanah Melayu bersatu dengan negeri Sabah, Sarawak, dan Singapura.
  6. Mereka menyatakan bahwa rakyat di Tanah Melayu ingin bersatu dalam negara Indonesia.
  7. Akhirnya penduduk wilayah utara menekan kerajaan mereka supaya bersatu dengan wilayah selatan.
  8. Apabila berada di negara orang mereka lebih bersatu dan memastikan anak bangsa mereka meneruskan perjuangan mereka.
  9. Ketika kematiannya, hampir seluruh Semenanjung Arab berada di bawah naungan Islam dan bersatu dengan tatanegara Islam.
  10. Kievan Rus', negara Slav Timur bersatu yang pertama, ditubuhkan oleh pewaris Rurik, Oleg dari Novgorod pada tahun 882.
  11. Jerman Timur dan Barat bersatu menjadikan Jerman sebagai negara terbesar di Eropah dengan kini 80 juta orang penduduk.
  12. Ketika pertemuan itu Ibrahim Yaakob mengatakan bahawa rakyat di Tanah Melayu ingin bersatu dalam negara Indonesia Raya.
  13. Merujuk kepada Batu-batuan Jelling, puak Denmark bersatu dan memeluk agama Kristian sekitar tahun 965 ole Harald Bluetooth.
  14. Escher. Namun begitu, ia tidak hingga separuh kedua dari abad ke-19 bahawa peranan bersatu dari simetri dalam asas geometri telah diakui.
  15. Pada abad ke-4 SM kerajaan bersatu Georgia-contoh awal dari organisasi negara maju di bawah satu raja dan hirarki-adalah bangsawan ditubuhkan.
  16. Apabila Itali berjaya merampas Negeri-Negeri Kepausan daripada Perancis, barulah ibu negara Itali yang bersatu sepenuhnya diletakkan di kota Rom.
  17. Ketibaan kapal perang Barat dan keruntuhan shogunate menyakinkan orang ramai bahawa negara perlu bersatu sekiranya tidak ingin dijajah oleh kuasa asing.
  18. Akhirnya pada 16 September 1963, Borneo Utara dengan rasminya bersatu dengan Tanah Melayu, Sarawak dan juga Singapura bagi membentuk Persekutuan Malaysia.
  19. Selepas ketibaan orang Serbia ke Balkan pada abad ke-6 dan ke-7, mereka membentuk negara bersatu yang pertama di bawah Dinasti Vlastimirovic pada tahun 812.
  20. Dalam tahun 2005, rangkaian EuroMayDay menggunakan slogan Ketidaktentuan dunia mariklah kita bersatu dan lancarkan mogok untuk satu Eropah yang bebas dan radikal.
  21. Walaupun belum bersatu menjadi sebuah negara, namun Itali terkenal sebagai bangsa pelopor Zaman Pembaharuan yang bertarikh lewat abad ke-13 hingga awal abad ke-17.
  22. Selepas kejatuhan Srivijaya, ia dilupakan sepenuhnya dan ahli sejarah tidak pernah menganggap ada kerajaan bersatu yang besar pernah wujud di kepulauan Asia Tenggara.
  23. Ia bersatu dengan mempunyai notochord, utas saraf dorsal berongga, liang pharyngeal, endostyle, dan ekor melepasi dubur, pada satu peringkat dalam kitaran hayat mereka.
  24. Pada tahun 1815, Dom Joxo VI, ketika itu pemangku bondanya yang hilang upaya, menaikkan taraf Brazil dari jajahan menjadi Kerajaan berdaulat yang bersatu dengan Portugal.
  25. Catatan arkeologi dan masa kini menunjukkan bahawa Gojeoson ditubuhkan dari persekutuan beberapa buah bandar bertembok ke sebuah kerajaan bersatu dari pertengahan 7 ke 4 SM.
  26. Di utara, kerajaan Goguryeo yang semakin membesar telah bersatu dengan kerajaan Buyeo, Okjeo, dan Dongye dan berjaya menumpaskan komanderi Cina yang terakhir pada tahun 313.
  27. Kemudian mereka bersatu pula di bawah payung sebuah parti politik keramat, Persatuan Kebangsaan Sabah Bersatu (USNO) pada tahun 1961 untuk menuntut kemerdekaan Sabah bersama Malaysia.
  28. Tidak lama kemudian, negara bersama ini bersatu dengan Serbia untuk membentuk Kemaharajaan Serbia, Croatia, dan Slovenia, yang akhirnya menjadi Kemaharajaan Yugoslavia pada tahun 1929.
  29. Pada tahun 1380, Putera Dmitry Donskoy dari Moscow mengetuai seangkatan tentera Rusia yang bersatu untuk mencapai satu kemenangan yang penting terhadap orang-orang Mongolia dalam Perang Kulikovo.
  30. Namun, pada 14 Jun 2007, Presiden Palestin, Mahmoud Abbas telah membubarkan parlimen dan memecat kerajaan Palestin bersatu yang diketuai oleh Hamas akibat pertempuran antara Hamas dan Fatah di Gaza.
  31. Pada Ogos 30, 2008, Tarzan Kokoity, Timbalan Speaker parlimen Ossetia Selatan, mengumumkan bahawa rantau itu akan diserapkan kepada Rusia, supaya Selatan dan Utara Ossetia bersatu dibawah kuasa Rusia.
  32. Dari segi sejarahnya pula, mereka adalah orang-orang Melayu yang pernah bersatu di bawah satu pertubuhan lama, Persatuan Kebangsaan Melayu Tawau pada tahun 1945 selepas tamat Perang Dunia dan pendudukan Jepun.
  33. Negara-negara ini telah membuat keputusan untuk mengumpulkan sumber mereka bersama-sama bergabung bersatu tenaga dan suara untuk melindungi kepentingan dan memastikan kemajuan dan kebajikan umat Islam di seluruh dunia.
  34. Negeri-negeri Melayu yang selama ini terpisah dan tidak bersatu telah bangun bersama-sama, malahan sultan-sultan negeri-negeri Melayu juga turut bersama-sama bergabung dengan rakyat Melayu untuk menentang Malayan Union.
  35. Perancis telah menerajui negara-negara ahlu Kesatuan Eropah yang hendah memperoleh faedah daripada kekuatan kesatuan kewangan ini untuk mencipta sistem politik, pertahanan dan keselamatan Kesatuan Eropah yang lebih bersatu dan berkebolehan.
  36. Apabila Borneo Utara bersatu dengan Sarawak, Singapura dan Persekutuan Tanah Melayu bagi membentuk Persekutuan Malaysia pada tahun 1963, negeri ini bertukar nama dan dikenali sebagai Sabah, dengan Jesselton kekal sebagai pusat pemerintahan utama.
  37. Walaupun penubuhan NAM diharap dapat merapatkan negara anggota sebagai satu pakatan seperti NATO atau Pakatan Warsaw, ia tidak pernah bersatu dan negara anggota sering kali ditarik atau tertarik untuk menyertai kuasa besar seperti NATO dan Pakatan Warsaw.
  38. Meskipun menjelang masa ini negara Mongol yang pernah bersatu di bawah Genghis Khan sudah pun lama berpecah menjadi puak-puak individu yang kadang-kalanya bermusuhan, puak-puak yang berpecah-belah ini masih menjadi ancaman serius kepada keselamatan sempadan Ming.
  39. Kekurangan variasi genetik di kalangan bangsa Asia timur berkemungkinan besar adalah kerana rantau tersebut telah lama bersatu di bawah satu kuasa politik tunggal contohnya di China, Korea dan Jepun yang menyebabkan interaksi manusia yang lebih kerap berbanding di Asia tenggara.
  40. Parti Rakyat Brunei menyokong untuk menyertai Malaysia dengan syarat sebagai satu entiti bersatu dari wilayah utara Borneo dengan sultan mereka sendiri, dan oleh itu cukup kuat untuk menentang penguasaan oleh Tanah Melayu atau Singapura, para pentadbir Melayu atau pedagang Cina.
  41. Ini adalah kerana kebanyakan orang Serbia tinggal di berbagai-bagai kawasan puak, seperti Dioclea dan Travunija, dan bukannya di sebuah negara yang bersatu; negara bersatu yang pertama dibentuk di bawah Dinasti Vlastimirovic pada abad ke-9, dan telah muncul banyak kali dalam Sejarah Serbia.
  42. Walaupun dirancangkan supaya negara Korea kekal bersatu mengikut Perisytiharan Kaherah 1943, namun timbulnya persengketaan antara Kesatuan Soviet dan Amerika Syarikat dalam Perang Dingin menyebabkan penubuhan dua kerajaan berasingan yang mengamalkan ideologi berbeza hingga Korea berpecah kepada dua entiti politik pada tahun 1948 iaitu Korea Utara dan Korea Selatan.
  43. Puncak dari konflik bersenjata tersebut berlaku pada tahun 1986, iaitu ketika Pihak Tentera terpaksa berhadapan dengan pemberontak Bushnegro yang telah bersatu dan menamakan dirinya Jungle Commando.dan satu platun Tentera yang gagl menangkap Ronnie Brunswijk kemudian melakukan pembunuhan terhadap 35 orang Bushnegro di Desa Moiwana Sementara itu, dalam tahun yang sama kumpulan Amerindian juga meningkatkan aksi pemberontakannya.
  44. Pada tahun 1861, setelah banyak mengharungi peperangan dengan kuasa-kuasa asing, barulah lahirnya sebuah pergerakan penyatuan Itali yang terdiri daripada bekas jajahan atau naungan empayar asing di bawah sebuah pemerintahan beraja, berkat usaha nasionalis dan monarkis Itali yang taat setia kepada Wangsa Savoia untuk menubuhkan sebuah negara bersatu yang meliputi seluruh Semenanjung Itali, sehingga mampu mencabar kekuasaan empayar Habsburg.

3 comments:

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...