Saturday 16 July 2016

Contoh Ayat Perkataan "bergabung"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "bergabung" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Dari 1996-2001, SPx bergabung dengan parti xVP.
  2. Kesatuan Melayu Muda (KMM) bergabung dengan PKMM, dan Dr. Abdullah
  3. Seterusnya pada 1963 ia bersama-sama Sabah bergabung ke dalam Malaysia.
  4. Pada tahun 1921, USFSA akhirnya bergabung dengan Persekutuan Bola Sepak Perancis.
  5. Namun demikian, terdapat juga Raja yang bergabung dengan kerajaan yang tidak demokratik.
  6. Labuan pula bergabung bersama dengan Tanah Jajahan Mahkota Borneo Utara pada 15 Julai 1946.
  7. Pada awal Zaman Devon, benua di utara terpisah dari Gondwana dan bergabung menjadi Laurasia.
  8. Pergerakan pemisah ini menuntut kemerdekaan Pattani Darussalam atau bergabung dengan Malaysia.
  9. Spermatozoon dan ovum ini bergabung untuk membentuk zigot yang berkembang menjadi individu baru.
  10. Norway bergabung semula dengan Sweden iaitu kesatuan Sweden-Norway dari tahun 1814 sehingga 1905.
  11. DNA yang berjaya memasuki sel penerima boleh bergabung dengan kromosom perumah secara rekombinasi.
  12. Organ-organ juga bergabung untuk membentuk sistem organ yang membolehkan pembiakan, pencernaan, dsb.
  13. Jika dalam perjalanan ini, ovum bertemu dengan sperma, sperma akan menembus dan bergabung dengannya.
  14. Apabila bergabung dengan oksigen ia membentuk karbon dioksida yang amat penting bagi pertumbuhan pokok.
  15. Austria dan Hungary bergabung membentuk Empayar Austria-Hungary di bawah pemerintahan keluarga Habsburg.
  16. Kapal tambahan yang membawa lebih banyak tentera bergabung dengan konvoi dari Saigon, Indochina Perancis.
  17. Sejak itu, Turki telah beransur-ansur bergabung dengan Barat sementara menjalin hubungan dengan dunia Timur.
  18. Misalnya, sewaktu Perang Dunia II, raja Jepun bergabung dengan kerajaan tentera yang dipimpin seorang diktator.
  19. Matematik Greek dari ketika itu bergabung dengan matematik Mesir dan Babylon untuk membentuk matematik keyunanian.
  20. Pada 1 Januari 1901, enam buah tanah jajahan bergabung menjadi sebuah persekutuan, dan Komanwel Australia dibentuk.
  21. Peristiwa ini, ditambah dengan beberapa faktor lainnya, menyebabkan pemerintah Romania bergabung dengan Kuasa Paksi.
  22. Bunyi-bunyi vokal dan konsonan saling bergabung untuk membentuk 216 gugusan aksara, menjadikannya sejumlah 247 aksara.
  23. Pada tahun 1963, Tanah Melayu bersama jajahan British di Sabah, Sarawak dan Singapura, bergabung untuk membentuk Malaysia.
  24. Sewaktu membiak, sel "bapa" dan sel "ibu" akan bertemu dan maklumat genetik akan bergabung untuk menjadi bentuk yang baru.
  25. Sedangkan KMM telah bergabung dengan PKMM dan sangat anti British dan anti pegawai-pegawai dalam Persekutuan Tanah Melayu.
  26. Ini dilihat sebagai neo-kolonialime kerana Ibrahim Yaakob mahu Tanah Melayu bergabung dengan Indonesia dalam Indonesia Raya.
  27. Akhirnya penduduk kawasan ini bergabung dengan petani berbangsa Bantu yang datang dari barat yang dikenali sebagai Kaum Hutu.
  28. hanya pertubuhan politik yang bergabung dengan atau didukung oleh Parti Komunis dibenarkan untuk bertanding dalam pilihanraya.
  29. Dalam heliks DNA berkembar, dua rantaian polinukleotida bergabung melalui pasangan bes, yang terdiri daripada ikatan hidrogen.
  30. Bahagian selatan British Cameroons pula bergabung dengan Cameroun pada tahun 1961 untuk membentuk Republik Persekutuan Cameroon.
  31. Terlebih dahulu dari itu, Borneo Utara telah membentuk pentadbiran peralihan sementara bagi bergabung dengan Persekutuan Malaysia.
  32. Ini disebabkan molekul air terdiri daripada dua atom hidrogen bergabung dengan satu atom oksigen pada sudut 104.45 darjah antara keduanya.
  33. Sekitar tentera 80,000 India, Australia dan British menjadi tawanan perang, bergabung dengan 50,000 yang ditawan dalam Kempen Tanah Melayu.
  34. Selepas pertempuran sengit semasa Pertempuran Muar, 11 Divisyen India terpaksa berundur ke Singapura dan bergabung dengan 9 Divisyen India.
  35. Musim 2002/03 menyaksikan Kejohanan Kelab Asia, Piala Pemenang Piala Asia dan Piala Super Asia bergabung untuk menjadi Liga Juara-Juara AFC.
  36. Apabila Tanah Melayu bergabung dengan Singapura, Sabah dan Sarawak untuk menubuhkan Malaysia, Bunga Raya terus diguna sebagai Bunga Kebangsaan.
  37. Kesulitan untuk mendapat pengakuan disebabkan oleh faktor-faktor sejarah yang bergabung dengan tabiat dan adat resam yang dihasilkan oleh sejarah.
  38. Pertelingkahan singkat direkodkan apabila pada tahun 270-an Funan dan negara jirannya Khampa bergabung tenaga untuk menyerang jajahan Cina Tongking.
  39. Ketibaan Cushitic Rahanweyn atau Digil dan Mirifle telah mewujudkan golongan bangsawan tempatan dan bergabung dengan Oromo dan Ajuuraan (Ma'adanle).
  40. Dua tahun kemudian, di bawah tekanan Sekutu, pada 14 atau 27 Ogos 1916, Romania bergabung dengan Sekutu dan menyatakan perang terhadap Austria-Hungary.
  41. Satu abad kemudian, Norway bergabung dengan Denmark dan peranan Oslo dikurangkan sebagai pusat pentadbiran wilayah dan raja-raja tinggal di Copenhagen.
  42. Orang Ateker (Karimojong dan Teso) menduduki bahagian timur laut dan timur negara, dan ada yang bergabung dengan orang Luo di kawasan utara Tasik Kyoga.
  43. Apabila bergabung dengan hidrogen, ia membentuk pelbagai sebatian dikenali sebagai hidrokarbon yang amat penting bagi pengilangan sebagai bahan api fosil.
  44. Kerajaan Goguryeo, Silla, dan Baekje sering bersaing antara satu sama lain dan negeri-negeri kecil sering jatuh atau bergabung dengan kuasa-kuasa besar ini.
  45. Pada tahun 1971, enam daripada negeri ini - Abu Dhabi, Ajman, Fujairah, Sharjah, Dubai, dan Umm al-Qaiwain - bergabung untuk menubuhkan Emiriah Arab Bersatu.
  46. Pada tahun 1936, Jepun menandatangani Pakatan Anti-Comintern dengan Jerman Nazi, lalu bergabung bersama Jerman dan Itali untuk membentuk Paksi pada tahun 1941
  47. Kini, KPT telah bergabung bersama dengan Kementerian Pelajaran Malaysia bagi membentuk Kementerian Pendidikan Malaysia yang diterajui oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin.
  48. Di timur Mekong dataran peralihan beransur-ansur bergabung dengan tanah tinggi timur, gunung-ganang berhutan dan penara-penara tinggi yang menjangkau ke Laos dan Vietnam.
  49. Penyusunan semula liga akan menyaksikan kelab di separuh bahagian bawah liga bergabung dengan separuh bahagian bawah Divisyen Tiga Utara untuk membentuk Divisyen Keempat.
  50. Pada tahun 1991, Turkmenistan bergabung dalam Persemakmuran Negara-Negara Merdeka, sebuah organisasi antarabangsa yang anggotanya terdiri dari negara-negara pecahan Uni Soviet.
  51. Hampir seabad kemudian, Kerajaan Ireland bergabung dengan Kerajaan Great Britain untuk membentuk United Kingdom of Great Britain and Ireland setelah lulusnya Akta Kesatuan 1800.
  52. Norway bergabung dengan Denmark dan Sweden lalu menubuhkan Kesatuan Kalmar dari tahun 1397 sehingga 1523 dan sekali lagi iaitu kesatuan Denmark-Norway dari tahun 1536 sehingga 1814.
  53. Zigot lazimnya dihasilkan dalam peristiea pensenyawaan antara dua sel haploid, iaitu sebiji ovum dan seekor sel sperma (gamet jantan), yang bergabung untuk membentuk sebutir sel diploid.
  54. Namun demikian beberapa wilayah kaum Shona telah bergabung dan membentuk empayar Rozwi untuk menentang pendatang Portugis dan pada 1690 berjaya menghalau tentera Portugis dari negara ini.
  55. Sepanjang tempoh ini, plat bumi perlahan bergabung menjadi suatu daratan tunggal yang sangat luas yang disebut Pangea yang selanjutnya terpisah menjadi bentuk-bentuk benua seperti sekarang.
  56. Proses ini yang dikenali sebagai elektrolisis menguraikan dua atom hidrogen menerima elektron dan membentuk gas H2 pada katod sementara empat ion OH- bergabung dan membentuk gas O2 pada anod.
  57. Dalam tempoh yang singkat, Kojiki dan Nihonshoki (Sejarah Jepun, 720) ditulis dengan mengumpul mitos dan legenda yang ada menjadi penceritaan bergabung "unified account" (lihat: mitos Jepun).
  58. Selama Perang Balkan Kedua, Romania bergabung dengan Yunani, Serbia, Montenegro dan Turki menentang Bulgaria, dan dalam Traktat Bucharest, Romania memperoleh kekuasaan atas wilayah Dobrogea Selatan.
  59. Bagaimanapun, tempat ini kemudian hilang sama sekali pada zaman Keyunanian dan sejak dari masa itu, matematik Babylon bergabung dengan matematik Yunani dan Mesir untuk menghasilkan matematik Keyunanian.
  60. Beberapa bidang matematik gunaan telah bergabung dengan tradisi berkaitan di luar bidang matematik dan telah menjadi satu disiplin yang tersendiri, antaranya statistik, kajian operasi dan sains komputer.
  61. Tisu-tisu yang pelbagai jenis ini bergabung untuk membentuk organ untuk melakukan fungsi yang tertentu (seperti jantung yang mendenyutkan darah, ataupun kulit yang melindungi jasad daripada persekitaran).
  62. Shanghai merupakan salah satu daripada hanya dua buah bekas kawasan perbandaran Republik China yang tidak bergabung dengan provinsi-provinsi yang berjiran pada dekad yang berikut (yang lain itu ialah Beijing).
  63. Contoh bakteria yang menggunakan pergerakan meluncur adalah myxobacteria, suatu kumpulan bakteria yang unik yang boleh bergabung untuk membentuk struktur pembiakan pelbagai-sel (multicellular fruiting bodies).
  64. Apabila bergabung dengan oksigen dan hidrogen ia mampu membentuk kebanyakan kumpulan sebatian termasuk asid lemak, yang penting kepada kehidupan, dan ester, yang memberikan perisa kepada kebanyakan buah-buahan.
  65. Setelah Raja Mihai I dari Romania menaiki takhta dan menggulingkan Ion Antonescu, Romania bergabung dengan Sekutu, namun peranannya dalam menakluki Jerman Nazi tidak diakui oleh Persidangan Keamanan Paris tahun 1947.
  66. Negara-negara ini telah membuat keputusan untuk mengumpulkan sumber mereka bersama-sama bergabung bersatu tenaga dan suara untuk melindungi kepentingan dan memastikan kemajuan dan kebajikan umat Islam di seluruh dunia.
  67. Negeri-negeri Melayu yang selama ini terpisah dan tidak bersatu telah bangun bersama-sama, malahan sultan-sultan negeri-negeri Melayu juga turut bersama-sama bergabung dengan rakyat Melayu untuk menentang Malayan Union.
  68. Apabila 45 briged menghadapi masalah menyekat kemaraan Divisyen Pengawal Imperial Jepun, batalion 2/19 mara ke arah Muar untuk membantu Batalion 2/29 dan bergabung semula dengan 45 Briged yang sudah terputus perhubungan.
  69. Sebaliknya, United Kingdom telah menjadi lebih fokus kepada kepentingan Eropahnya berikutan Krisis Suez, dan New Zealand telah dipaksa untuk mencari pasaran baru selepas UK bergabung dengan Kesatuan Eropah pada tahun 1973.
  70. Dari tempoh Hellenistik, bahasa Yunani menggantikan bahasa Mesir bagi bagi bahasa penulisan sarjana Mesir, dan bermula detik ini matematik Mesir bergabung dengan Matematik Yunani dan Babylon, lalu memberikan matematik Hellenstik.
  71. Sesebuah masyarakat kelompok biasanya kecil bilangan ahlinya, namun semua masyarakat kelompok bergabung secara bermusim atau sementara waktu untuk membentuk sebuah kumpulan besar (100 atau lebih) apabila sumber berkenaan amat banyak.
  72. Selepas pembubaran Empayar Austria pada 1918 yang menamatkan Pernag Dunia Pertama, Austria memakai nama Republik Jerman-Austria yang bergabung dengan Jerman tetapi hanya setahun selepas dilarang dalam Perjanjian Saint-Germain-en-Laye.
  73. Angkatan-angkatan tentera Pihak Berikat akhirnya bergabung pada 8 April 1943 dan dengan itu, Amerika Syarikat, United Kingdom, Perancis Bebas, dan Poland dapat memenangi sebuah pertempuran utama sebagai suatu angkatan tentera bersekutu.
  74. Meski Guatemala dan Costa Rica mahal untuk bergabung dengan Republik Besar (yang dinamakan semula Negara Amerika Tengah Syarikat ketika perlembagaan mula berlaku pada tahun 1898), tidak satu pun dari kedua-dua negeri itu yang menyertai.
  75. New Zealand telah bergabung dengan Australia dan Amerika Syarikat dalam perjanjian keselamatan ANZUS pada tahun 1951, dan kemudiannya berperang bersama-sama diikuti dengan Amerika Syarikat di dalam kedua-dua Perang Korea dan the Vietnam.
  76. Perlantikan dibuat oleh Duli Yang Maha Mulia Raja George VI, dan kemudian Ratu Elizabeth II sehingga Borneo Utara mengecapi pemerintahan sendiri pada 31 Ogos 1963 dan bergabung bagi memebentuk Persekutuan Malaysia pada 16 Sepetember 1963.
  77. Kejohanan pertama berlangsung di Brazil pada Januari 2000, selari dengan Intercontinental Cup, yang dipertandingkan setiap tahun sejak 1960 antara juara Piala Eropah dan Copa Libertadores Amerika Selatan, sehingga keduanya bergabung pada 2005.
  78. Sungguhpun lebih banyak unit Pihak Berikat, termasuk dari Divisyen ke-8 Australia, terbabit dalam kempen tersebut, pihak Jepun menghalang angkatan tentera Pihak Berikat daripada bergabung semula, menawan bandar, dan terus mara ke arah Singapura.
  79. Satu daripadanya ialah pencarian desktop; pengguna akan menukar program pencarian desktop yang lalai kepada satu dibekalkan oleh majlis ketiga, dan program-program pencarian desktop akanbergabung dengan servis mereka ke dalam sistem pengendalian.
  80. Manakala pada akhir 1950 dan awal 1960, kerajaan Brunei ketika itu menolak cadangan untuk bergabung dengan Singapura, Sabah, Sarawak dan Tanah Melayu untuk membentuk persekutuan Malaysia dan akhirnya Sultan Brunei ketika itu bercadang untuk membentuk sebuah negara yang merdeka.
  81. Tidak hanya mereka memperkenalkan perperangan kaedah baru kepada Mesir, tetapi ia juga memberikan penduduk Mesir matlamat yang sama dengan pemerintahan yang menindas, mendorong mereka melupakan pertelingkahan sesama mereka dan bergabung bagi mencapai matlamat yang sama, iaitu membebaskan diri daripada pemerintahan asing.
  82. Syarikat India Timur Inggeris mengalihkan perhatiannya dari Surat - sebuah pusat perdagangan rempah - ke Kota St George, Bombay (diserahkan Portugis kepada Charles II dari England pada tahun 1661 sebagai hantaran perkahwinan kepada Catherine de Braganza) dan Sutanuti (yang bergabung dengan dua lagi kampung menjadi Calcutta).
  83. PKKM juga telah menubuhkan Pusat Tenaga Rakyat atau singkatannya ditulis sebagai PUTERA, iaitu gabungan parti-parti politik radikal Melayu dan kemudian bergabung pula dengan All-Malaya Council of Joint Action atau AMCJA yang menentang habis-habisan mengenai Perjanjian Persekutuan 1948 bagi menubuhkan Persekutuan Tanah Melayu.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...