Sunday 17 July 2016

Contoh Ayat Perkataan "jawatankuasa"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "jawatankuasa" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Oleh itu, jawatankuasa ini dikendalikan oleh duta-duta tetap negara ahli.
  2. Ahli-ahli kerajaan Norway tidak dibenarkan menyertai kegiatan jawatankuasa ini.
  3. Pada 3 April 2012, laporan jawatankuasa itu dikemukakan ke parlimen dengan bantahan daripada wakil pembangkang.
  4. Sebuah jawatankuasa dilantik untuk mendraf perlembagaan untuk penubuhan Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO).
  5. Pada akhir lawatan tersebut, ahli jawatankuasa terbabit telah mengambarkan sesuatu yang positif di dalam ucapan mereka.
  6. Ahli jawatankuasa tersebut telah terkejut melihat reaksi yang amat kuat dari orang melayu untuk menghentikan Malayan Union.
  7. Gabenor-Jeneral juga memperngerusikan Majlis Eksekutif yang merupakan jawatankuasa formal mengandungi semua menteri kerajaan.
  8. Dengan itu jawatankuasa ini membuat keputusan mempelawa beberapa penggubah lagu yang masyhur bertaraf antarabangsa untuk mencipta khas lagu kebangsaan ini.
  9. Beliau juga mengetuai Badan Penyelidik Usaha Persiapan Kemerdekaan Indonesia, sebuah jawatankuasa kelolaan Jepun untuk menyiapkan Indonesia untuk kemerdekaan.
  10. Setiap calon Kabinet tampil ke hadapan sebuah atau lebih jawatankuasa parlimen dalam perbicaraan terbuka dan hendaklah menerima perestuan rasmi daripada Presiden.
  11. Rumah panjang atau kampung seterusnya akan bermesyuarat untuk menubuhkan sebuah jawatankuasa atau komiti bagi mengatur acara sambutan gawai pada 31hb Mei dan 1hb Jun.
  12. Ditubuhkan pada tahun 1954 sebagai pengganti langsung kepada agensi terdahulu seperti Cheka, NKGB, dan MGB, jawatankuasa ini telah ditempatkan di Majlis Menteri-Menteri.
  13. Agensi-agensi yang sama telah tempatkan di setiap Republik Kesatuan Soviet selain daripada Rusia dan meliputi banyak kementerian, jawatankuasa negeri, dan suruhanjaya negeri.
  14. Selepas menerima tekanan yang begitu kuat, pihak British yang masih ingin meneruskan Malayan Union mencadangkan satu jawatankuasa dihantar untuk melihat reaksi masyarakat Melayu.
  15. Lima ahli jawatankuasa ini dilantik oleh Parlimen Norway, dan diamanahkan dengan kerja penyediaan yang berkaitan dengan hadiah berkenaan dan penganugerahan Hadiah Keamanan Nobel.
  16. Pada tahun yang sama, Persatuan Tenis dan Raket metubuhkan satu jawatankuasa kecil skuasy untuk mentadbir permainan, yang menjadi secara progresif dikanunkan semasa tahun 1920-an.
  17. Bertanggungjawab dalam tugas-tugas sekretarial seperti pentadbiran, urusan protokol dan melakukan tugas-tugas koordinasi seperti menjadi anggota dalam pelbagai jawatankuasa dan lembaga ATM.
  18. Sejak 1998, ia telah mengadakan lagi sebuah mesyuarat pada setiap April untuk bertemu dengan menteri-menteri kewangan yang mengetuai jawatankuasa utama dalam Bank Dunia dan Tabung Kewangan Antarabangsa.
  19. Gerakan bagi Perubahan, Sarawak telah mencadangkan bahawa suatu jawatankuasa dengan perwakilan dari kerajaan dan pembantahan sepatutunya ditubuhkan untuk mengenalpastikan penyebab tepat sekatan balak di Sungai Rajang.
  20. Ketetapan ini juga mengarahkan penubuhan sebuah jawatankuasa sekatan yang terdiri daripada 15 ahli terkini dalam Majlis Keselamatan PBB, untuk menyelia penguatkuasaan dan melaporkan kepada Majlis sekurang-kurang pada setiap 90 hari.
  21. Pada 26 November 2013, jawatankuasa eksekutif memutuskan untuk mengekalkan kedua-dua perlawanan timbal balas selepas kejayaan Perlawanan Akhir Liga Juara-Juara AFC 2013 dan mengembangkan persaingan untuk sembilan belas ahli persatuan.
  22. Permulaan asal Jalur Gemilang bermula apabila pada tahun 1949, dengan persetujuan Majlis Raja-Raja sebuah jawatankuasa telah ditubuhkan untuk menimbang dan membuat perakuan berhubung dengan rekabentuk bendera bagi Persekutuan Tanah Melayu yang baru.
  23. Setiap negara yang diterima sehingga 4 slot, meskipun tidak lebih daripada satu pertiga daripada bilangan pasukan dalam liga utama negara itu, bulat ke bawah, bergantung kepada kekuatan liga mereka, struktur liga, kebolehpasaran, status kewangan, dan kriteria lain yang ditetapkan oleh jawatankuasa Liga-Pro AFC.
  24. Hadiah-hadiah untuk fizik dan kimia akan dianugerahkan oleh Akademi Sains Sweden; hadiah untuk kerja fisiologi dan perubatan oleh Institut Caroline di Stockholm; hadiah untuk sastera oleh Akademi di Stockholm; dan hadiah untuk pejuang keamanan oleh satu jawatankuasa lima ahli untuk dilantik oleh Storting Norway.
  25. Bagi sesetengah negara orang yang layak menyandang jawatan dan tugasan sebagai Imam adalah dipilih oleh Raja/Sultan mahupun menteri yang bertanggungjawab; Manakala bagi Masjid yang dikawal selia atau dibina oleh pihak swasta, pemilihan Imam walau bagaimanapun adalah berdasarkan kepada undian atau pemilihan rasmi jawatankuasa qariah yang dilantik, atau merujuk kepada pemilihan umum khususnya dari kalangan para jemaah.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...