Saturday 23 July 2016

Contoh Ayat Perkataan "menyiasat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "menyiasat" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Pada tahun 1999, seorang pelajar Kanada telah menyiasat tentang Sejarah Kanada, iaitu J.L.
  2. Banyak pendekatan menyiasat cara molekul yang bereplikasi dengan sendiri atau komponennya wujud.
  3. Bidang sains yang menyiasat objek kecil menggunakan alat sedemikian dikenali sebagai mikroskopi.
  4. Pencipta-pencipta ini mencuba untuk menyiasat tentang keadaan semulajadi bahan kimia dan prosesnya.
  5. Pihak polis masih menyiasat sama ada kumpulan ini mempunyai kaitan dengan pengikut Kesultanan Sulu.
  6. Pelbagai gaya seni mempertahankan diri ala-haiwan liar ditonjolkan, namun polis sedang menyiasat acara tersebut.
  7. Arkeologi juga menyiasat zat, simbolisasi, seni, sistem penulisan, dan sisa-sisa fizikal aktiviti budaya manusia yang lain.
  8. Bermula tahun 1940an sehinggalah 1970an, agensi ini telah menyiasat beberapa kes perisikan terhadap Amerika Syarikat dan konconya.
  9. Sosiobiologi menyiasat tingkah laku sosial, seperti corak mengawan, pergaduhan untuk wilayah, pemburuan dan pembentukan naluri sosial.
  10. Astrobiology juga menyiasat data saintifik yang diperoleh dari alam semesta yang mungkin menyangkal asas teori fizik, kimis dan biologi.
  11. Polis pada mulanya menyiasat jika perlumbaan drag memainkan peranan, tetapi tidak dapat untuk mencari bukti penglibatan sebuah kereta kedua.
  12. Buat masa ini, FBI mempunyai bidangkuasa yang amat luas iaitu berkuasa menyiasat lebih 200 kategori jenayah persekutuan di Amerika Syarikat.
  13. Agensi ini akan menyiasat dan menumpas sebarang organisasi politik yang dianggap militan termasuk juga gerakan yang aman non-violent movements.
  14. Feynman membantu dalam pembinaan bom atom, dan kemudian menjadi seorang anggota suruhanjaya yang menyiasat Bencana Bolak-balik Angkasa Lepas Challenger.
  15. Muawiyah kemudiannnya menyatakan rasa kesal dengan kelambatan Saidina Ali menyiasat kematian Saidina Uthman, lalu melancarkan serangan ke atas Saidina Ali.
  16. Pada 7 Julai 2010, ahli parlimen Klang, Charles Santiago mendesak erajaan menubuhkan suruhanjaya diraja bagi menyiasat dakwaan gadis Penan di Baram terus dirogol oleh pembalak.,
  17. Antara tugas-tugas terakhir Feynman sebagai profesional ialah pelantikannya kepada Suruhanjaya Rogers yang menyiasat bencana bolak-balik angkasa lepas Challenger pada tahun 1986.
  18. Bagi Saidina Ali, beliau berpendapat keadaan dalam negara hendaklah diamankan terlebih dahulu dengan seluruh penduduk berbaiah kepadanya sebelum beliau menyiasat kes pembunuhan Saidina Uthman.
  19. Had ini menimbulkan kebimbangan tentang projek pengairan, pengeringan lombong, dan air pancut berhias yang dirancangkan oleh Duke Tuscany, dengan itu Duke mengupah Galileo untuk menyiasatmasaalah itu.
  20. Semasa Zaman Keagungan Islam, ahli fizik Islam dan ahli falsafah Islam awal, Al-Farabi, melakukan ujikaji kecil mengenai kewujudan hampagas, dalam mana dia menyiasat penghenak "plungers" tangan dalam air.
  21. Menteri Besar Negeri, Abdul Taib Mahmud telah menasihatkan rakyat Sarawak supaya tidak menyalahkan sesiapa terhadap penyebab sekatan balak ini dan dia menjaminkan bahawa kerajaan negeri akanmenyiasat kejadian ini.
  22. Edgar Hoover, yang pernah menjadi Pengarah Biro pada 10 Mei, 1924, agensi ini banyak melibatkan tenaganya dalam menyiasat aktivis politik yang tidak terlibat dalam jenayah seperti Albert Einstein iaitu seorang sosialis yang berasal dari Jerman.
  23. Edaran Variasari pernah menyaingi majalah Dewan Masyarakat yang ketika itu membongkar kisah hidup Shamsiah Fakih sehingga penulisnya Datin Fatini Yaacob menyiasat hingga ke negara China.Majalah Variasari tersebar ke negara Singapura, Selatan Sumatera dan Brunei Darussalam.
  24. Dia menambah bahawa dasar Thailand untuk tidak menyiasat rasuah, pembunuhan dan pencabulan hak asasi manusia yang dilakukan oleh Bangkok yang dipimpin pentadbiran dan anggota tentera terhadap penduduk Melayu muslim merupakan hambatan untuk mencapai keamanan dan penyembuhan luka-luka mendalam dilayan sebagai warga negara kelas ketiga.
  25. Najib dan penyokongnya juga didakwa menganggu tugas beberapa agensi yang diamanahkan untuk mendedahkan operasi syarikat milik kerajaan itu, dengan memecat bekas Peguam Negara Malaysia Tan Sri Abdul Gani Patail; memindahkan dan mengancam pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia ; menyiasat kakitangan Bank Negara; dan melumpuhkan Jawatankuasa Kira-Kira Awam (PAC) dengan melantik empat daripada anggotanya sebagai menteri dan timbalan menteri.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...