Saturday 16 July 2016

Contoh Ayat Perkataan "bantahan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "bantahan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Surat bantahan tersebut seperti berikut:
  2. Sejumlah 512 orang ditahan dalam bantahan ini akibat pelbagai sebab.
  3. Kempen itu dilancarkan pada Mei 2006 dengan bantahan anti-DRM di WinHEC.
  4. Pemakaian kasut di dalam kuil buddha mencetuskan bantahan dari sami-sami Buddha.
  5. Pada 3 April 2012, laporan jawatankuasa itu dikemukakan ke parlimen dengan bantahan daripada wakil pembangkang.
  6. Semasa majlis penyerahan itu berlangsung, Sultan Abdul hamid membuat bantahan kepada Williamson wakil kerajaan Siam.
  7. Beberapa isu berkaitan dengan bantahan Indonesia dan Filipina memperlambatkan pengisytiharan hingga ke 16 September tahun yang sama.
  8. Namun, tindakan Amerika Syarikat yang bercita-cita ingin menguasai Selat Melaka ini mendapat bantahan keras dari Indonesia dan Malaysia.
  9. Terdapat bantahan ramai dan pertukaran nama dibatalkan, tetapi lagu Negaraku diubah dan dikembalikan kepada tempo pra-1992 oleh pengubah Wah Idris.
  10. Pada 1989, bantahan di dalam kabinet dan partinya serta serangan angin ahmar telah memaksa beliau meletak jawatan, dan beliau digantikan oleh Frederik W.
  11. Beberapa isu berkaitan dengan bantahan Indonesia dan Filipina untuk pembentukan Malaysia memperlambatkan pengisytiharan hingga ke 16 September pada tahun yang sama.
  12. Kerajaan membatalkan pasport Thaksin kerana peranannya dalam mengapi-apikan bantahan hingga menyebabkan pembatalan sidang kemuncak ASEAN di Pattaya dan rusuhan yang terjadi.
  13. Pada 25 Mei 2010, Mahkamah Jenayah Thailand meluluskan satu waran tangkap kerana menghasut dan membiayai bantahan besar-besaran sehingga mencetuskan kekacauan dan kematian lebih 88 orang.
  14. Bagaimanapun, sudut pandangan orang Melayu disampaikan dengan lebih berkesan selepas penubuhan UMNO atau PEKEMBAR yang telah muncul untuk menyuarakan bantahan Melayu terhadap Malayan Union.
  15. Disebabkan bantahan orang Melayu yang dipimpin oleh Dato Onn Jaafar, Malayan Union dibubarkan dan digantikan dengan Persekutuan Tanah Melayu, yang mengembalikan kedudukan simbolik raja-raja Melayu.
  16. Pada April 2009, Thaksin menyokong bantahan anti-kerajaan oleh Barisan Demokrasi Bersatu menentang Kediktatoran terhadap kerajaan Abhisit Vejjajiva, yang menuntut Thaksin dibenarkan kembali dan bebas daripada semua dakwaan rasuahnya.
  17. Bagi British tindakan itu dirasakan agak keterlaluan dan sengaja dibuat bagi menjejaskan tuntutan yang sedia ada.Pada 26 Januari 1912, Arthur Peel, Menteri British di Bangkok telah mengemukakanbantahan rasmi kepada Putera Devawongse tindakan Siam itu.
  18. Predrag Popović, suatu pemimpin parti penyokong kesatuan dengan Serbia menuntut pengiraan semula undi, dan berkata sehari selepas pilihanraya bahawa bloknya akan membuat bantahan kepada pengurusi suruhanjaya pilihanraya, diplomat Slovakia Frantisek Lipka.
  19. Dalam bantahan ini, ahli-ahli Yayasan Perisian Bebas berpakaian sut kuning memberikan risalah menjelaskan bahawa produk-produk Microsoft adalah — dalam perkataan cogan kata kunci untuk kempen itu — kerosakkan mengikut reka bentuk kerana teknologi-teknologi DRM dimasukkan di dalamnya.
  20. Pada 17 Mac 1898 apabila jabatan sinodal Georgia-Imereti Gereja Ortodoks Rusia melalui perintah 2771 lagi dilarang pengajaran dan pengaliran perkhidmatan agama di sekolah gereja dan gereja-gereja di daerah Sukhumi dalam bahasa Georgia, ia diikuti dengan bantahan besar-besaran penduduk Georgia Abkhazia dan Samurzakano yang dicapai maharaja Rusia.
  21. Pada tahun 1998, sebuah pergerakan politik yang dikenali sebagai Reformasi bergiat di bandaraya ini, berikutan pemecatan bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Anwar Ibrahim, di samping mencetuskan berkali-kali perarakan bantahan sehingga tahun 1999, yang mana para penyokong Anwar menyesakkan jalan-jalan untuk menggesa pembaharuan dalam pentadbiran kerajaan, antara lainnya.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...