Saturday 23 July 2016

Contoh Ayat Perkataan "mewujudkan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "mewujudkan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Nairobi juga telah mewujudkan masyarakat dari Somalia dan Sudan.
  2. Laut kecil yang terpisah mewujudkan benua Amerika Utara dan Eropah.
  3. Hukum ini mewakili usaha untuk mewujudkan kaitan antara data ujikaji berbeza.
  4. Sentimen ini akhirnya mewujudkan Komuniti Arang Batu dan Keluli Eropah pada 1951.
  5. Pada bulan April 2007, Georgia mewujudkan Entiti Pentadbiran Sementara Ossetia Selatan.
  6. Oleh yang demikian, maka keperluan untuk mewujudkan undang-undang syariah amat diperlukan.
  7. Bilangan pengguna Internet yang besar dan semakin berkembang, telah mewujudkan budaya Internet.
  8. Ketiadaan pengganti yang benar kepada Empayar Rom di Barat Eropah mewujudkan keadaan vakum kuasa.
  9. Semasa Bill Shankly menjadi pengurus, beliau ingin mewujudkan satu kegerunan kepada pasukan lawan.
  10. Selepas merdeka, kerajaan baru di bawah pimpinan Robert Mugabe telah cuba untuk mewujudkan pendamaian.
  11. Pada tahun 1910, syarikat Philips ingin mewujudkan lebih banyak masa berkualiti kepada para pekerjanya.
  12. British dan Siam jelas mementingkan status dan keuntungan masing-masing dalam mewujudkan perjanjian ini.
  13. Rodas menjadi penasihat kewangan Walker pada tahun 2007 dan membantu untuk mewujudkan Reach Out Worldwide.
  14. Sektor swasta membantu usah negara-negara Selatan dengan mewujudkan Perbadanan Selatan-Selatan Malaysia Bhd.
  15. Sedang Allah menjadikan perkahwinan itu sebagai salah satu jalan untuk mewujudkan rasa cinta dan kasih-sayang.
  16. Pada 1876, dalam Parti Konservatif telah mewujudkan poicy antarabangsa yang boleh menguatkan usaha ekonomi Kanada.
  17. Syarikat Newfoundland dibuat pada tahun 1610 dengan tujuan untuk mewujudkan penempatan tetap di Newfoundland tetapi gagal.
  18. Industri teknologi tinggi memainkan peranan penting dalam perkembangan ekonomi dan mewujudkan peluang pekerjaan dalam negeri.
  19. Pada 1918, Austria menjadi sebuah negara republik sehinggalah tahun 1934 apabila Engelbert Dollfuss mewujudkan sistem diktator.
  20. Ini termasuk mewujudkan madrasah, maahad tahfiz, pusat perubatan Islam dan juga rumah-rumah anak yatim di seluruh negeri Sarawak.
  21. Oleh itu Endau merupakan petempatan yang terletak di dua buah negeri Johor dan Pahang mewujudkan nama "Endau Johor" dan "Endau Pahang".
  22. Berikutan Perang Dunia Pertama dan Perang Dunia Kedua, dorongan untuk mewujudkan negara negara Eropah yang membangun dan bebas perang meningkat.
  23. Bawang dan bawang putih dielakkan kerana makanan ini dilihatkan sebagai mewujudkan keghairahan, iaitu kemarahan, kebencian, dan perasaan cemburu.
  24. Lxpez Obrador, bagaimanapun, telah mempertikai keputusan pilihan raya tersebut dan berikrar untuk mewujudkan satu "kerajaan alternatif" di Mexico.
  25. Ketibaan Cushitic Rahanweyn atau Digil dan Mirifle telah mewujudkan golongan bangsawan tempatan dan bergabung dengan Oromo dan Ajuuraan (Ma'adanle).
  26. Selain itu, penduduk-penduduk Pamiri di Gorno-Badakhshan juga telah mencuba mewujudkan sebuah identiti etnik yang berbeza dengan identiti etnik Tajik.
  27. Objektif SUPP ialah untuk mengkukuhkan hukum negara iaitu adil dan mewujudkan sikap sama rata bagi semua masyarakat tanpa mengira budaya dan kepercayaan.
  28. Perlembagaan 1997 mewujudkan satu perundangan dwidewan yang terdiri daripada Dewan Rakyat 500 kerusi dan Senat ( วุฒิสภา, Wuthisapha) 200 kerusi.
  29. Selain itu, kerajaan British juga berusaha untuk mewujudkan suasana yang menyenangkan kepada perkembangan perusahaan bijih timah swasta kepunyaan orang Eropah.
  30. Kesan pengangguran terhadap sosial termsuk pengaruh negatif dalam keluarga dan mewujudkan ketidaktenteraman yang boleh membawa kepada pergaduhan dan penceraian.
  31. Kerajaan Georgia Rusia ditubuhkan oleh Batalion Tentera Merah Rusia ke-11 pada 1921 bagi mewujudkan Ossetia Selatan yang mempunyai kuasa autonomi pada bulan April 1922.
  32. Pada tahun 1959, Sultan Sir Omar Ali Saifuddin III, mewujudkan sebuah parlimen dengan separuh anggotanya dilantik manakala separuh lagi akan dipilih melalui pilihanraya.
  33. Kerana perbezaan pendapat antara FIFA dan Union des Socixtxs Franxaises de Sports Athlxtiques, kesatuan sukan di negara ini, Perancis bergelut untuk mewujudkan identiti.
  34. Pemerintah di Malaysia telah mengarahkan pengamal silat mewujudkan persatuan silat dan didaftarkan atas tujuan untuk membina, meyusun dan pengurusan silat yang lebih baik.
  35. Warna dapat mengubah citarasa, mempengaruhi cara pandang kita, akan ruang, menutupi keketidaksempurnaan dan mewujudkan suasana atau kenyamanan yang unik untuk semua orang.
  36. Kerajaan DPP di bawah Chen Shui-bian bertindak tidak menghiraukan tuntutan-tuntutan lama ini dengan mewujudkan pejabat perwakilan Taiwan di ibu negara Mongolia, Ulan Bator.
  37. Penduduk Melayu asal, Orang Asli, Baba Nyonya, penduduk Portugis, lain-lain bersama dengan penduduk Cina dan India yang baru mewujudkan penggunaan pelbagai bahasa yang meluas.
  38. Perkembangan sektor perumahan, industri, perdagangan dan perkhidmatan telah mewujudkan banyak peluang-peluang pekerjaan yang menjadi punca kebanjiran penduduk di Bandar Kluang.
  39. justeru British mewujudkan Malayan Union, masyarakat Melayu bangun menentang dan mahukan sistem yang pro-melayu, menolak kemasukan Singapura dan mahukan sistem kewarganegaraan tunggal.
  40. Masalahnya merupakan bahawa sekatan ini telah diluluskan oleh Majlis Keselamatan dan berpotensi mewujudkan konflik antara Bahagian VII fungsi Majlis Keselamatan dan fungsi pengadilan Mahkamah.
  41. Dalam satu pertikaian yang terus berlangsung, Kuomintang yang kini kehilangan mandat memerintah di Taiwan diganti pemimpin baru yang mahu mewujudkan Republik Taiwan yang merdeka bagi pulau itu.
  42. Kegiatan seumpama ini mewujudkan tanggapan bahawa terdapat tentangan yang hebat terhadap Malayan Unionbukan sahaja daripada penduduk Tanah Melayu malahan daripada pegawai dalaman British sendiri.
  43. Sebahagian penganalisis berpendapat bahawa penggantian tambak kepada jambatan akan mewujudkan sebuah sistem pelabuhan yang menyeluruh untuk mengaitkan Pelabuhan Johor dan Pelabuhan Tanjung Pelepas.
  44. Ia tertubuh disebabkan penggabungan Kerajaan Scotland dan Kerajaan England, di bawah Akta Kesatuan 1707, bagi mewujudkan sebuah kerajaan tunggal yang merangkumi kesemua kerajaan di kepulauan Great Britain.
  45. Penggiat sukan rekreasi selalunya akan mendapatkan pengiktirafan sebagai satu jenis sukan daripada persatuan sukan seperti Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa atau dengan mewujudkan badan penyelaras mereka sendiri.
  46. Seperti kehendak segelintir masyarakat Muslim terdiri daripada majoriti Melayu mewujudkan sebuah negara Islam, desakan bukan Melayu untuk hak samarata adalah sesuatu daripada perlembagaan tidak dapat disesuaikan.
  47. Ia merupakan perkembangan utama yang membawa kepada kebangkitan tamadun, dengan penanaman dan penternakan mewujudkan lebihan makanan dan seterusnya membolehkan pembangunan masyarakat yang lebih padat dan berstrata.
  48. Sistem ini mewujudkan beberapa institusi-institusi feudal yang meregulasi konflik dalam dan memberikan Eropah Barat keupayaan untuk menahan tekanan luaran meskipun tiada keadaan kesatuan sebagaimana negara yang moden.
  49. Sebelum tertubuhnya KMM, IBHY dan rakan-rakannya telah mewujudkan satu persatuan sulit yang “berhaluan sosialis” iaitu Ikatan Semenanjung Malaya/Borneo pada tahun 1929 yang memperjuangkan gagasan “Malaya Raya”.
  50. Parlimen British mendapat gelaran "Induk Segala Parlimen" kerana ia dijadikan contoh bagi kebanyakan sistem parlimen yang lain di dunia, apatah lagi Akta-Akta yang digubal di sini turut mewujudkanbanyak lagi parlimen lain.
  51. Pada awal abad ke-15, Kesultanan Melaka wujud dan kemakmuran ekonominya telah menarik minat penakluk daripada Portugis pada tahun 1511 diikuti oleh Belanda dan Britain untuk mewujudkanpenempatan atau koloni di Selat Melaka.
  52. Sejak beberapa kurun, Peranakan telah mewujudkan satu budaya yang unik dengan mengkekalkan banyak tradisi Cina, seperti meraikan perayaan Tahun Baru Cina, perayaan Tanglung, dengan mengikut budaya tempatan dan juga penjajah.
  53. Misi MOSTI adalah untuk mewujudkan sebuah persekitaran yang berdaya saing untuk kemajuan dalam bidang sains dan teknologi dengan maksud menjana pengetahuan kemewahan dan meningkatkan kualiti hidup melalui pembangunan lestari.
  54. Untuk mewujudkan Putrajaya, Rang Undang-undang Perbadanan Putrajaya 1995 dan Pindaan kepada Perlembagaan untuk menjadikan Putrajaya sebuah Wilayah Persekutuan dibahaskan di parlimen pada Ogos 1995 dan Disember 2000 masing-masing.
  55. Pada 1988 Perlembagaan telah dipinda untuk mewujudkan badan yang baru dipanggil "Congress of People's Deputies", badan legislatif dan eksekutif tertinggi; terdiri dari 2,250 "deputies", dimana 87 peratus adalah ahli atau calon ahli CPSU.
  56. Pada tahun 1978 Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan Malaysia ketika itu berusaha untuk mewujudkan satu badan atau gabungan peringkat negara yang boleh membangunkan silat secara lebih berkesan, maka wujudlah Majlis Seni Silat Malaysia.
  57. Pentakrifan semula ini mungkin juga boleh mewujudkan berlakunya perubahan dalam pengelasan untuk objek-objek trans-Neptun seperti 2003 EL61, 2005 FY9, Sedna, Orcus, Quaoar, Varuna, 2002 TX300, Ixion, 2002 AW197, dan asteroid Vesta, Pallas dan Hygiea.
  58. Beliau berpindah untuk menamatkan pengasingan tradisional negaranya dengan mewujudkan hubungan diplomatik dengan masyarakat antarabangsa dan, berikutan lawatan 1927-28 Eropah dan Turki, memperkenalkan beberapa pembaharuan yang bertujuan untuk memodenkan negaranya.
  59. Selain itu, Kerajaan negeri Selangor turut mewujudkan Tabung Pendidikan Anak-anak Pekerja Estet negeri Selangor untuk membantu anak-anak ini melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi dikendalikan oleh Yayasan Selangor dengan peruntukan sebanyak RM1 juta setahun.
  60. Apabila dibebaskan, elektron ditolak dengan daya yang kuat oleh medan elektrik berkuasa tinggi berhampiran elektrod semasa kemuncak voltan negatif yang dihasilkan akibat ayunan HV pada keluaran lingkaran Tesla, mewujudkan sinaran-X apabila ia bertembung pada permukaan kaca.
  61. Kedudukan London dan Amsterdam yang rapat dan persaingan sengit antara England dan Belanda mewujudkan konflik antara kedua-dua syarikat, dengan Belanda berjaya menguasai Maluku selepas Inggeris berundur pada tahun 1622 dan Inggeris pula mencapai kejayaan di India, terutamanya di Surat selepas pembinaan sebuah kilang pada tahun 1613.
  62. Majlis Perundingan Negara juga telah mencadangkan kepada kerajaan untuk mewujudkan Jabatan Perpaduan Negara untuk melaksanakan aktiviti berbentuk muhibbah Majlis Muhibah dan Pejabat Muhibah di peringkat pusat, negeri, daerah dan kawasan telah ditubuhkan di bawah peruntukan Peraturan-Peraturan Perlu 1969 yang telah diwartakan pada 18 Julai 1969.
  63. Ahli Parlimen Bebas YB Zulkifli Noordin telah menyoalkan kerelevanan diadakan perhimpunan, beliau mendakwa aktivis perhimpunan yang mahu membuat protes bagi mewujudkan demokrasi sebenarya "demokrasi" tersebut sudah hidup, beliau menyifatkan keputusan pilihan raya 2008 yang menyebabkan pembangkang berjaya menawan negeri-negeri seperti Kedah, Pulau Pinang, Selangor dan Kelantan adalah bukti di mana pilihan raya yang dijalankan di Malaysia adalah telus.
  64. Melalui dasar ini orang Melayu kebanyakannya menetap di kawasan luar bandar dan bekerja sebagai nelayan dan petani, orang Cina menetap di kawasan bandar dan kawasan perlombongan serta bekerja sebagai peniaga dan pelombong bijih timah, manakala orang India kebanyakannya tinggal di kawasan ladang-ladang dan bekerja sebagai buruh, secara tidak langsung telah mewujudkan perasaan curiga mencurigai antara satu sama lain yang merupakan bom jangka yang menjadi teras peristiwa 13 Mei 1969.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...