Saturday 16 July 2016

Contoh Ayat Perkataan "dikongsi"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "dikongsi" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Ciri-ciri lain pula hanya dikongsi oleh sebilangan kecil dalam kelompok itu.
  2. Pulau ini dikongsi oleh tiga negara: Brunei, Malaysia (Malaysia Timur) dan Indonesia (Kalimantan).
  3. Sejak 2009 musim terdapat peningkatan hadiah wang untuk dikongsi bersama di antara lapan kelab utama seperti berikut:
  4. Jika terdapat dua pemenang dalam satu kategori, maka hadiah wang itu dibahagikan sama rata untuk dikongsi kedua-dua mereka.
  5. Sifat-sifat asas ini dikongsi oleh semua ahli dalam sekelompok; inilah sebabnya ahli-ahli tersebut tergolong dalam kelompok yang sama.
  6. Disebabkan wilayah Larut menjadi Anugerah Sultan kepada Long Jaafar dan keturunannya, kekayaan Larut tidak dikongsi bersama dengan Kerajaan Perak.
  7. Stadium tersebut, yang dikongsi bersama dengan seterunya Inter Milan, merupakan yang terbesar dalam bolasepak Itali, dengan jumlah kapasiti sebanyak 82,955.
  8. Pengabstrakan pertama yang dikongsi oleh banyak haiwan, berkemungkinan adalah nombor; contohnya kesedaran yang dua epal dan dua oren mempunyai satu persamaan.
  9. Bukti tersebut terletak pada nama-nama seperti Danso yang dikongsi kaum Akan di Ghana zaman sekarang dan kaum Mandika di Senegal/Gambia yang kuat pertaliannya dengan Empayar ini.
  10. Antara ciri-ciri pesisiran India yang penting termasuk Rann Kutch yang berawang di India barat, dan di bahagian barat daya delta Sundarban lanar yang dikongsi India dan Bangladesh.
  11. Nota: Perlawanan leg kedua diantara Ajax Amsterdam dan Internazionale terpaksa ditunda kerana AC Milan menggunakan stadium San Siro yang dikongsi oleh kedua-dua Internazionale dan AC Milan.
  12. Arsenal telah mencapai tiga liga dan FA Cup "Doubles", rekod bersama yang dikongsi dengan Manchester United, and were the first side in English football to complete the FA Cup and League Cup double in 1993.
  13. Pada 1967, syarikat penerbangan ini dinamakan semula sebagai Malaysia-Singapore Airline Limited lalu menjadi syarikat penerbangan kebangsaan yang dikongsi oleh kedua-dua negara dengan logo yang baru diperkenalkan.
  14. Kuasa perundangan dikongsi oleh eksekutif dan Parlimen dwidewan yang terdiri daripada Perhimpunan Negara dan Senat.
  15. Dia secara rasminya hendakalh digelar sebagai "Tunku Mahkota Johor" dan gelaran ini hanya boleh ada seorang sahaja pada satu-satu masa dan tidak boleh dikongsi atau digunakan oleh anak-anak raja yang lain yang bukan bakal pengganti raja.
  16. Ia adalah pulau terbesar yang seluruhnya berada di wilayah Indonesia (dua pulau yang lebih besar, Borneo dan New Guinea, dikongsi bersama antara Indonesia dan negara-negara lain), dan merupakan pulau keenam terbesar di dunia, dengan keluasan 473,480 km2.
  17. Walau bagaimanapun, mufti negeri Perak menyatakan perayaan umat Islam yang dikongsi dengan perayaan keagamaan orang kafir yang lain seperti "DeepaRaya" dan "KongsiRaya" serta lain-lain kerana dianggap menjurus ke arah perbuatan syirik dan ditegah sama sekali oleh Islam.
  18. Jika terdapat tiga pemenang pula, suruhanjaya penganugerahan boleh memutuskan sama ada untuk membahagikan wang itu sama rata untuk ketiga-tiga mereka, atau mengurinakan separuh wang itu kepada seorang pemenang dan separuh yang lain dikongsi sama rata oleh dua pemenang lain itu.
  19. Amnya, jika sesuatu struktur wujud sebelum satu lagi struktur dari segi evolusi, maka ia biasanya muncul lebih awal daripada yang satu lagi itu di dalam embrio; tanggapan umum ini boleh diringkaskan dengan ungkapan "ontogeni merekapitulasi filogeni." Misalnya, tulang belakang ialah ciri struktur yang dikongsi oleh semua vertebrata seperti ikan, reptilia dan mamalia, dan tulang belakang itu juga wujud sebagai salah satu struktur terawal yang disusunkan dalam semua embrio vertebrata.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...