Saturday 16 July 2016

Contoh Ayat Perkataan "betapa"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "betapa" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Kecairan menentukan betapa mudahnya sesuatu benda didagangkan untuk benda yang lain.
  2. Sajak oleh Tudyard Kipling bertajuk 'Mandalay' mengingatkan betapa kesusahan hidup semasa zaman kolonial British.
  3. Gambar foto ahli-ahli keluarga yang sebaya usianya boleh menunjukkan betapa berbezanya sesama mereka meskipun sedikit sahaja.
  4. Sememangnya, tidak ada sesiapa yang dapat meramalkan betapa pantas idea ini akan berjaya dan betapa lajunya dipupuk oleh kelas-kelas pekerja.
  5. Mungkin para pakar ekonomi lebih teratarik lagi dengan betapa cepatnya krisis ini berakhir, meninggalkan ekonomi negara berkembang tidak berpengaruh.
  6. Namun demikian, setelah serangan Pearl Harbor, seringkali dikatakan bahwa ini adalah salah satu contoh betapa Jepun suka melakukan serangan mendadak.
  7. Penaakulan ini boleh dipanggil 'hujah kemungkinan' dan bukannya satu bukti; dalam kes konjektur Collatz, ia jelas betapa jauh konsepnya dari bukti tulen.
  8. Namanya berasal dari bahasa Yunani oligos dan ceno ("baru"), dan merujuk kepada betapa sedikit penambahan mamalia moden setelah peledakan evolusi pada zaman Eosen.
  9. Beliau bukan sekadar memperlihatkan perkembangan bahasa Melayu tersebut melalui karya kesusasteraan malahan juga ia menyedari betapa pentingnya buku nahu bahasa Melayu.
  10. Peluasan wilayah ke arah barat mencelikkan lagi kefahaman Rusia akan betapa terpisahnya dariada seluruh Eropah, sekaligus memecahkan keterpencilan yang dialaminya pada awal peluasan.
  11. Kebesaran bumi Rusia dan betapa jauhnya banyak kawasan dari laut menyebabkan negara dikuasai oleh iklim kebenuaan lembap yang menonjol di seluruh negara kecuali kawasan tundra dan tenggara terjauh.
  12. Kita dapat lihat betapa besarnya kelebihan orang yang memuliakan majlis keputeraan Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam, kerana bila berniat sahaja hendak mengadakan Maulud Nabi, sudah pun dikira mendapat pahala dan dimuliakan.
  13. Penetapan ini ialah untuk mengenangkan betapa pentingnya tarikh hijrah yang menjadi anjakan paradigma dalam sejarah agama Islam yang mana pertama kali dalam sejarah Islam seorang nabi dan rasul membentuk kerajaan dengan segala kesukaran dan berjaya membuat hubungan diplomatik dengan beberapa negara serta menyampaikan dakwah Islam secara global sehingga Islam tersebar ke merata dunia.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...