Saturday 23 July 2016

Contoh Ayat Perkataan "ketiga-tiga"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "ketiga-tiga" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Pada tahun 1826, ketiga-tiga negeri tersebut digabungkan bagi membentuk Negeri-negeri Selat.
  2. Bertahun-tahun kemudian, ketiga-tiga pemerintah feudal dan wilayah mereka semakin berautonomi.
  3. Tetapi ketiga-tiga jenis maglev yang wujud mencadangkan pula cara-cara untuk melangkaui anggapan ini.
  4. Klang mempunyai tiga Kawasan Parlimen dan ketiga-tiga kerusi tersebut kini diduduki oleh ahli Pakatan Rakyat.
  5. Ciri-ciri utama bangunan ini adalah ketiga-tiga kubahnya, menara jam besar dan arked serta lengkungannya yang luas.
  6. Dalam bidang matematik, teorem Pythagoras ialah teorem yang mengaitkan ketiga-tiga sisi dalam segi tiga bersudut tepat.
  7. Tetapi pihak Jepun telah mendarat di ketiga-tiga lokasi yang menjadi tekaan Jeneral Arthur Percival sejak tahun 1937 lagi.
  8. Tubuhnya adalah triploblas, iaitu ketiga-tiga lapisan germa berkembang sepenuhnya, dan tisu-tisu membentuk organ-organ yang berlainan.
  9. Cawangan Sistem Komputer Logistik berfungsi untuk menyelaras keperluan pengkomputeran dibidang logistik untuk ketiga-tiga Perkhidmatan.
  10. Majlis Perundangan Persekutuan telah memberi peluang kepada orang ramai untuk memberikan pendapat kepada ketiga-tiga rekabentuk tersebut.
  11. Sistem Pengangkutan berintegrasi dalam jaringan Metlink dengan sistem bayaran sepadu yang dapat digunakan untuk ketiga-tiga sistem tersebut.
  12. Sistem pengangkutan berintegrasi dalam jaringan Metlink dengan sistem bayaran sepadu yang dapat digunakan untuk ketiga-tiga sistem tersebut.
  13. Mihai Viteazul mencuba untuk menyatukan ketiga-tiga kerajaan kecil, namun kesempatan penyatuan hancur kerana pembunuhan Mihai oleh tentara Austria.
  14. Ini membolehkan Amerika Syarikat memberi kepercayaan penuh kepada ketiga-tiga negara ini sekaligus membatalkan hasratnya untuk menguasai Selat Melaka.
  15. Namun begitu, ketiga-tiga kerajaan itu kekal sebagai entiti-entiti yang berasingan dan mengekalkan institusi politik masing-masing sehinggalah tahun 1707.
  16. Di antara ketiga-tiga kerajaan ini, Goguryeo merupakan sebuah kuasa yang paling berpengaruh tetapi sering bertelingkah dengan Dinasti Sui dan Tang dari China.
  17. Dalam masa setahun, ketiga-tiga mubaligh kembali ke cara penghidupan yang primitif, akan tetapi mereka lebih suka cara hidup itu daripada cara hidup peradaban.
  18. Beliau bertindak sebagai perancang korporat, menyelaraskan segala aspek operasi dan pentadbiran ketiga-tiga perkhidmatan dan melapor terus kepada Panglima Angkatan Tentera.
  19. Bagaimanapun, Maharaja akhirnya menyedari temberang mereka dengan memperkenan persaraan mereka lalu menitah agar ketiga-tiga tanah pegangan mereka diserahkan kembali kepada kekuasaan maharaja.
  20. Carolus Linnaeus merupakan pelopor yang menggunakannya secara tekal untuk ketiga-tiga alam semula jadi, iaitu mineral, tumbuhan dan haiwan dalam karyanya, Systema Naturae (1735, edisi pertama).
  21. Walaupun ketiga-tiga ini sering berbetulan dengan kemerdekaan, ketiga-ketiga ini harus tidak dikelirukan dengan pemberontakan yang biasanya merujuk kepada penggulingan pihak berkuasa secara ganas.
  22. Walaubagaimanapun selepas dibebaskan, ketiga-tiga mereka telah menyampaikan ceramah ke seluruh Malaysia di atas pentas PAS, mendedahkan bahawa mereka sebenarnya telah dipaksa membuat pengakuan berkenaan.
  23. Di antara ketiga-tiga pendekatan ini, pendekatan produk adalah pendekatan paling terus, yang mana pendekatan ini menjumlahkan keluaran bagi setiap kelas bagi keusahawanan untuk sampai secara keseluruhan.
  24. Daripada ketiga-tiga bahagian ini, Kuala Lumpur merupakan ibu kota Persekutuan, Labuan merupakan Pusat Perniagaan dan Kewangan Antarabangsa (IBFC) manakala Putrajaya merupakan pusat pentadbiran Persekutuan.
  25. Disebabkan rekabentuk yang hampir serupa ini, ketiga-tiga kapal ini mempunyai banyak persamaan dengan sistem yang terdapat di atas kapal-kapal kelas Lekiu dan akan memudahkan integrasi ke dalam armada TLDM kelak.
  26. Bahagian Pasukan Simpanan Angkatan Tentera berperanan sebagai penyelaras kepada ketiga-tiga Bahagian /Cawangan dan Jabatanarah Pasukan Simpanan ATM dalam aspek pembangunan Angkatan Sukarela dan Simpanan AngkatanTetap.
  27. Bagaimanapun, apabila Empayar Habsburg di Austria mengembangkan kuasanya ke kawasan Alp, ketiga-tiga kanton iaitu Uri, Schwyz dan Unterwalden menandatangani perjanjian perikatan di puncak Rxtli pada tahun 1291 untuk menentangnya.
  28. Malaysia menjadi pendukung utama bagi perluasan keanggotaan ASEAN agar menyertakan Laos, Vietnam, dan Myanmar, atas alasan bahawa “urusan membina” bersama ketiga-tiga negara ini, terutamanya Myanmar, akan memacu perubahan politik dan ekonomi.
  29. Peranan utama cawangan ini adalah untuk menyelaras, mengawal dan menyatukan serta mengembangkan 'NATO CodificationSystem' di dalam pengurusan inventori ketiga-tiga perkhidmatan ATM dan mengembang ke Jabatan Kerajaan lain apabila berupaya berbuat demikian.
  30. Jika terdapat tiga pemenang pula, suruhanjaya penganugerahan boleh memutuskan sama ada untuk membahagikan wang itu sama rata untuk ketiga-tiga mereka, atau mengurinakan separuh wang itu kepada seorang pemenang dan separuh yang lain dikongsi sama rata oleh dua pemenang lain itu.
  31. Dalam suatu kejadian, beliau menemui nombor kunci gabungan untuk sebuah kabinet fail selepas mencuba nombor-nombor yang mungkin akan dipergunakan oleh seorang ahli fizik, dan mendapati bahawa ketiga-tiga kabinet yang digunakan oleh rakan sekerjanya itu untuk menyimpan nota-nota penyelidikan bom atom kesemuanya mempunyai nombor gabungan yang sama.
  32. Dengan ini, pihak pertahanan maritim dari ketiga-tiga negara yakni Indonesia, Malaysia dan Singapura berhasrat ingin mengadakan rondaan bersama di perairan Selat Melaka pada Julai, 2004, sungguhpun Singapura pada masa itu agak keberatan untuk menyertai rondaan ini yang ditaja oleh kementerian pertahanan dari kedua-dua buah negara nusantara tersebut.
  33. Dan bahawasanya oleh kerana pihak-pihak dalam Perjanjian yang tersebut telah bersetuju bahawa mulai daripada penubuhan Malaysia maka Negeri Sabah, Negeri Sarawak dan Negeri Singapura hendaklah tamat daripada menjadi jajahan takluk Duli Yang Maha Mulia Baginda Queen dan Duli Yang Maha Mulia Baginda Queen tiada lagi mempunyai kedaulatan dan kuasa dalam ketiga-tiga buah Negeri itu;
  34. Sungguhpun wujudnya mata-mata wang baru di Malaysia, Singapura dan Brunei, namun oleh sebab Perjanjian Kesalingbolahtukaran yang dipatuhi oleh ketiga-tiga negara tersebut sebagai bekas anggota sebuah kesatuan mata wang, ringgit Malaysia juga boleh ditukar pada tara dengan dolar Singapura dan ringgit Brunei hingga 8 Mei 1973, ketika kerajaan Malaysia mengundurkan diri daripada perjanjian itu.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...