Saturday 16 July 2016

Contoh Ayat Perkataan "tertumpu"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "tertumpu" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Penggunaan bahasa Hindi tertumpu kepada kawasan-kawasan berikut:
  2. Teh Kop menjadi masyur kerana penyokong fanatik tertumpu di The Kop.
  3. Orang Tamil yang tertumpu di wilayah-wilayah utara, timur, tengah dan barat.
  4. Penduduk-penduduknya sebanyak 1.5 juta orang tertumpu di pusat-pusat bandar.
  5. Kewujudan mereka tertumpu di bandar-bandar dan wilayah-wilayah tengah dan timur.
  6. Mencari gali minyak masih diteruskan tetapi lebih tertumpu di persisiran pantai Miri.
  7. Pada awalnya bidang kecil ini tertumpu pada kajian mengenai kebudayaan di seluruh dunia.
  8. Kawasan pedalaman masih jarang berpenghuni dan lebih tertumpu kepada perkampungan sahaja.
  9. Definasi sayur tidak tertumpu kepada kumpulan botani tertentu dan ia merangkumi pelbagai stuktur tumbuhan.
  10. Penjajahan Jerman di luar Eropah lebih tertumpu kepada Afrika sebagaimana kuasa-kuasa besar Eropah yang lainnya.
  11. Pembangunan di Georgetown pada asalnya tertumpu di kawasan Kota Cornwallis, selepas itu jalan-jalan mula dibina.
  12. Industri dan eksport utama Pahang tertumpu kepada pengeluaran kayu-kayan tropika disebabkan adanya hutan yang luas.
  13. Khasnya di Malaysia, kebanyakan orang cina yang menuturkan bahasa Kantonis tertumpu di Lembah Klang dan negeri Perak.
  14. Pembicaraan falsafah Ibnu Rushd banyak tertumpu pada persoalan yang berkaitan dengan metafizik, terutamanya ketuhanan.
  15. Adalah terbukti bahawa orang yang tergolong dalam golongan suku dialek tertentu tertumpu dalam bahagian komuniti berbeza di Malaysia.
  16. Sebaliknya, sebahagian besar analisis berangka tertumpu kepada penyelesaian terhampir di samping mengekalkan batas ralat yang munasabah.
  17. Pendatang Jermanik ini mendominasi penduduk-penduduk asli yang menutur bahasa Celt, yang tertumpu di Scotland, Wales, Cornwall, dan Ireland.
  18. Masyarakat Sinhala membentuk populasi terbesar, dengan orang Tamil yang tertumpu di utara dan timur pulau tersebut membentuk minoriti etnik terbesar.
  19. Mereka banyak tertumpu dikawasan bandar dimana mereka mengutip duit perlindungan dan menjual dadah bagi menyokong dan mengukuhkan oraganisasi mereka.
  20. Sejumlah keuntungan sehingga kopi menjadi eksport monokultur menjadi pendorong proses di mana tanah-tanah tertumpu di tangan oligarki beberapa keluarga.
  21. Sinaran inframerah biasanya dikaitkan dengan haba, kerana haba pada suhu bilik ke atas akan mengeluarkan radiasi yang tertumpu kepada jalur inframerah tengah
  22. Cabang eksekutif dan perundangan tertumpu pada peringkat kebangsaan, namun terdapat juga kementerian eksekutif yang juga melaksanakan fungsi kerajaan tempatan.
  23. Perindustrian berat seperti kimia, kereta, semikonduktor dan pemprosesan logam, tertumpu di bahagian utaranya, sekitar Fukuoka, Kitakyushu, Nagasaki, dan Oita.
  24. Pendekatan lain tertumpu pada pemahaman cara katalisis dalam sistem kimia di Bumi awal mungkin telah menyediakan molekul pelopor penting untuk replikasi sendiri.
  25. Ekonomi ini didorong oleh bidang pengeksportan, di mana industri pengeluaran tertumpu pada bidang elektronik, kereta, perkapalan, jentera, petrokimia dan robotik.
  26. Pergerakan mafia bukan sahaja tertumpu di Itali malah Amerika Syarikat dimana migrasi penduduk di belah eropah ke Amerika yang telah membawa pengaruh mafia ker sana.
  27. Jumlah penduduk negara yang kini di sekitar 20.6 juta orang tertumpu khususnya di bandaraya-bandarya tepi pantai seperti Sydney, Melbourne, Brisbane, Adelaide, dan Perth.
  28. Walaupun ini boleh dikatakan sama, kejuteraan kewangan tertumpu kepada aplikasi, sementara yang matematik kewangan tertumpu kepada model dan perolehan; silat lihat Analisis Kuantitatif.
  29. Ketika puak-puak bahagian regional clans mengumpulkan sumber dan tenaga manusia dan membentuk pakatan sesama sendiri, mereka membentuk hieraki yang tertumpu kepada seorang ketua atau toryo.
  30. Matematik tulen tertumpu pada kewujudan dan keunikan penyelesaian-penyelasaian, sementara matematik gunaan menitikberatkan justifikasi yang ketat terhadap kaedah-kaedah penganggaran penyelesaian.
  31. Komuniti Filipina di Georgetown tertumpu di kawasan-kawasan Roman Katolik seperti Penang Road, Argyll Road (Jalan Argyll), Farquhar Street (Lebuh Farquhar) dan di sekitar Gereja Assumption, Jalan Transfer.
  32. Komuniti-komuniti perniagaan, iaitu komuniti Gujarati, Sindhi, Chettiar, dan Muslim Tamil, lebih tertumpu di kawasan bandar, terutamanya Kuala Lumpur, Seremban, Pulau Pinang, Ipoh, Johor Bahru dan Singapura.
  33. Katak dan kodok sering dibezakan berdasarkan wajahnya yang disebabkan penyesuaian yang tertumpu kepada persekitaran kering di kalangan haiwan yang bergelar kodok; bagaimanapun, pembezaan ini tiada dasar taksonominya.
  34. Namun begitu, usus besar amat tertumpu pada penyerapan air dari bahan cernaan (yang dikawal oleh hipotalamus) dan penyerapan semula natrium dan juga sebarang nutrien yang mungkin terlepas dari pencernaan awal dalam ileum.
  35. Pandangan alternatif yang diberikan oleh Richard Dawkins berbunyi pemangsaan sebagai sebentuk persaingan, iaitu gen-gen pemangsan dan mangsa merebut badan organisme pemangsa, paling baik difahami dalam konteks pandangan evolusi tertumpu gen.
  36. Kalau keluar berjalan-jalan di pusat membeli-belah pula, pasti mata anda tertumpu pada kedai-kedai atau restoran makanan segera kan? Ditambah lagi dengan pelbagai hadiah mainan yang menarik, makin membuak-buak keinginan anda untuk memasuki kedai makanan segera itu.
  37. Negara Itali yang baru itu mengamalkan sistem demokrasi yang dikuasai oleh golongan liberal, di samping oleh ekonomi yang berkembang pesat, tetapi terlalu tertumpu kepada bahagian utara sehingga para penduduk bahagian selatan terpaksa berhijrah ke kawasan utara itu atau ke luar negara.
  38. Dikenali kerana apa yang disifatkan secara amnya sebagai budaya perniagaan yang tertumpu kepada pemaju, Microsoft selama ini telah memberi sokongan pengguna melalui newsgroup Usenet dan Jaringan Sejagat, dan mengurniakan status Microsoft MVP kepada sukarelawan yang didapati banyak membantu pelanggan syarikat.
  39. Sewaktu abad ke-12, institusi-insitusi kerajaan pusat yang sebelum ini sentiasa mengiringi kerabat diraja yang berpindah-randah ke merata negara, menjadi semakin besar dan canggih dan juga tertumpu di satu tempat, iaitu Westminster pada kebiasaannya, namun perbendaharaan diraja yang berpindah dari Winchester pula menetap di Menara London.
  40. Perbezaan utama antara geometri unjuran klasik kurun ke-19 dengan geometri algebra moden, dalam bentuk yang diberi padanya oleh Grothendieck dan Serre, ialah yang klasik lebih tertumpu pada tanggapan geometri untuk satu titik, sementara yang moden menekankan konsep yang lebih beranalisis bagi fungsi nalar dan peta sekata dan sangat hampir dengan teori gemal.
  41. Mereka mendiami setiap daerah, kabupaten dan bahagian di Sarawak, Brunei, Kalimantan Barat serta 6 daerah di Johor (Kota Tinggi, Johor Bahru, Kulai Jaya, Pontian, Kluang dan Batu Pahat) dan 2 bahagian di Sabah (Pedalaman dan Tawau), tetapi kepadatan kependudukan Iban tertumpu di 4 kabupaten iaitu Sanggau, Sekadau, Sintang dan Kapuas Hulu di Kalimantan Barat serta 8 bahagian iaitu Samarahan, Sri Aman, Betong, Sarikei, Sibu, Kapit, Bintulu dan Miri di Sarawak.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...