Saturday 23 July 2016

Contoh Ayat Perkataan "pengiraan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "pengiraan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Logaritma memindahkan fokus pengiraan dari bilangan normal kepada kuasa dan eksponen.
  2. Pada Februari 2006, rekod pengiraan âˆš2 telah diganti dengan penggunaan komputer rumah.
  3. Seorang pengguna mahir boleh membuat pengiraan menggunakan sempoa sepantas mesin hitung.
  4. Kemudian, dengan menggunakan tekaan itu, lelarkannya menerusi pengiraan rekursif tersebut:
  5. Antara alat pengiraan terawal termasuklah pembaris gelongsor, jadual logaritma dan nomograf.
  6. Analisis berangka merupakan kelangsungan dari tradisi tua pengiraan matematik praktikal ini.
  7. Kedua-dua teorem ini dibuktikan benar hanya selepas melibatkan proses pengiraan berkomputer.
  8. Kebanyakan kerja Feynman di Los Alamos berkait dengan komputer dan pengiraan persamaan neutron.
  9. Hari ini, mesin hitung, mesin daftar tunai dan komputer digunakan untuk pengiraan aritmetik permulaan.
  10. Pelanggaran peraturan dalam sistem pengiraan undi turut menyumbang kepada kekalahan Kerry (lihat 2004 U.S.
  11. Tidak jelas samaada ini merujuk kepada pengiraan mengikut sonografi atau daripada kitar haid yang terakhir.
  12. Pada masa yang hampir sama, ahli matematik Jepun juga banyak membuat pengiraan kamiran, terutama Seki Kōwa.
  13. Angka-angka ini memudahkan pengiraan operasi matematik yang rumit berbanding pengiraan menggunakan angka Rumi.
  14. Apabila asas logaritmanya sama, maka beberapa jenis pengiraan menjadi lebih mudah dengan menggunakan logaritma::
  15. Semua pengiraan saiz negara yang berwibawa hanya merangkumi 50 negeri dan Daerah Columbia, bukan wilayah tanggungan.
  16. Biogeografi merupakan kajian taburan spesies dan ekosistem sesuatu kawasan geografi melalui pengiraan zaman geologi.
  17. Ini adalah sistem bilangan yang termaju di dunia dan membenarkan pengiraan diangkutkan pada suan pan atau sempoa Cina.
  18. Bukti ini adalah satu kontrovesi kerana majoriti kes diperiksa dengan satu program komputer, bukan dengan pengiraan tangan.
  19. Ptolemy, ahli matematik Mesir keyunanian memperkembangkan lagi pengiraan trigonometri di Mesir pada lebih kurang tahun 100.
  20. Pada zaman dahulu, sempoa telah digunakan untuk pengiraan aritmetik permulaan, dan ia masih digunakan di banyak negara di Asia.
  21. Pada masa ini asas kalkulus moden telah tercipta melalui pengiraan yang dibuat oleh Cavalieri dengan prinsip Cavalieri dan kerja-kerja Fermat.
  22. Beliau juga memajukan gambar rajah Feynman yang memudahkan proses pengkonsepan dan pengiraan tindak balas antara zarah-zarah di dalam ruang-masa.
  23. Membilang adalah penting dalam tamadun-tamadun dahulu untuk merekodkan data ekonomi seperti hutang dan modal, dan juga dalam pengiraan asas yang lain.
  24. Tahap congak yang lebih tinggi adalah melibatkan pengiraan nombor-nombor yang sangat besar, tetapi kemahiran ini biasanya tidak diajar di peringkat rendah.
  25. Abad ke-20 kekadangnya dianggap sebagai tempoh di antara 1900 dan 1999, akan tetapi ini merupakan satu kesilapan kerana pengiraan tahun bermula dengan tahun 1.
  26. Secara alternatif, hujah pengiraan dua kali memberi dua ungkapan yang berbeza untuk saiz satu set tunggal, juga menunjukkan yang kedua-dua ungkapan adalah sama.
  27. Meskipun begitu, banyak teorem matematik sebenarnya boleh diselesaikan dengan pengiraan yang lebih ringkas, termasuklah identiti polinomial, trigonometri, dan hipergeometri.
  28. Begitu juga, kaedah-kaedah pengiraan adalah cukup tepat untuk memenuhi keperluan ahli astronomi, ahli astrologi dan ahli pelayaran pada masa itu sehingga zaman penjelajahan yang pesat.
  29. Dalam bukunya A New Kind of Science terbitan tahun 2002, Stephen Wolfram berhujah yang matematik pengiraan layak diterokai secara empirikal sebagai satu bidang saintifik yang tersendiri.
  30. Penyokong-penyokong Razaleigh mengharapkan beliau akan menang, dan dalam Perhimpunan Agung UMNO tidak lama selepas pengiraan undi, terdapat khabar-khabar angin bahawa Razaleigh telah menang.
  31. Teori pengiraan ialah bidang dalam sains komputer yang mengkaji mana satu masalah-masalah yang boleh diselesaikan melalui pengiraan komputer dan menggunakan model-model pengiraan yang berlainan.
  32. (Beberapa hipotesis menyebut yang ini merupakan anggaran awal jumlah hari dalam tahun solar, meskipun orang Maya sudah memperolehi pengiraan hampir tepat iaitu 365.2422 hari semenjak era klasik).
  33. Sifat-sifat di atas menjadikan pengiraan dengan eksponen menjadi lebih mudah, dan penggunaan logaritma sangat penting, terutama sebelum kewujudan kalkulator sebagai hasil perkembangan teknologi moden.
  34. Catatannya mirip dengan catatan matematik moden, dan menggunakan peraturan meta, transformasi, dan rekursi dengan canggihnya yang tatabahasanya mengadakan kuasa pengiraan bersamaan dengan mesin Turing.
  35. Aplikasi analisis berangka secara tradisinya adalah dalam bidang kejuruteraan dan sains fizik, namun pada kurun ke-21, ilmu sains hayat dan bahkan bidang seni juga telah menyerap elemen pengiraansaintifik.
  36. Ilmu ini menjadi semakin maju selepas 3000SM apabila orang Babylon dan Mesir Purba mula menggunakan aritmetik, algebra asas dan geometri untuk cukai dan lain-lain pengiraan kewangan, pembinaan dan astronomi.
  37. Algoritma paling biasa bagi kes ini, sama ada menggunakannya dalam banyak komputer atau mesin pengira, adalah kaedah Babylon bagi pengiraan punca kuasa 2 yang merupakan salah satu daripada kaedah mengira punca kuasa.
  38. Aritmetik congak ialah aritmetik permulaan yang dibuat di dalam kepala sahaja, contohnya untuk mengetahui 100 - 37 = 63, tanpa menggunakan bantuan pengiraan seperti kertas, pembaris gelongsor, atau sebuah mesin hitung.
  39. Bagaimanapun, sekarang komputer digunakan untuk membuktikan teorem dan juga untuk menyelesaikan pengiraan yang terlalu panjang untuk manusia lakukan; bukti pertama untuk teorem empat warna adalah contoh bukti bantuan komputer.
  40. Predrag Popović, suatu pemimpin parti penyokong kesatuan dengan Serbia menuntut pengiraan semula undi, dan berkata sehari selepas pilihanraya bahawa bloknya akan membuat bantahan kepada pengurusi suruhanjaya pilihanraya, diplomat Slovakia Frantisek Lipka.
  41. Kumpulan hak asasi manusia SUARAM juga mendakwa berlaku salah guna oleh parti pemerintah seperti persempadanan semula kawasan pilihan raya, menggunakan wang rakyat untuk projek-projek bagi memenangi sokongan politik, serta pengiraan undi pos yang "tidak dipantau".
  42. Teori pengiraan berlainan dengan disiplin terdekatnya iaitu teori kompleksiti, yang berurusan dengan persoalan sejauh mana kecekapan masalah-masalah boleh diselesaikan, sedangkan teori komputasi berurusan dengan persoalan sama ada masalah tersebut boleh diselesaikan atau tidak.
  43. Matematik eksperimen terus berkembang menjadi satu entiti utama dalam matematik selain pengiraan dan simulasi yang terus berperanan penting dalam kedua-dua sains dan matematik, sekaligus menyanggah pendapat sesetengah pihak yang menuduh matematik tidak menggunakan kaedah saintifik.
  44. Pasukan ini merancang untuk menangguhkan penemuan mereka sehingga pemerhatian selanjutnya yang membenarkan pengiraan orbit Eris yang lebih tepat, tetapi telah membawa pengumuman mereka ke hadapan setelah satu lagi TNO yang mereka kesan, Templat:Dp, telah diumumkan oleh sebuah pasukan yang lain di Sepanyol.
  45. daripada Demokratik (termasuklah John Conyers daripada Michigan) telah membangkitkan isu pelanggaran peraturan pengiraan undi di Ohio apabila Kongres ke-109 mula bersidang, tetapi usul mereka ditolak dengan 31 undi menyokong kepada 267 undi menolak di Dewan Perwakilan manakala di Senat ditolak dengan 74 undi menentang dan hanya 1 undi menyokong.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...