Saturday 23 July 2016

Contoh Ayat Perkataan "membahagikan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "membahagikan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Sungai Mekong membahagikan negara Laos dan Thailand.
  2. Pendatang awal Eropah membahagikan New Zealand kepada provinsi-provinsi.
  3. Dia kemudian membahagikan haiwan berdasarkan kepada cara mereka bergerak.
  4. Para ahli arkeologi membahagikan sejarah Mesoamerika pra-Columbia kepada tiga zaman:
  5. Dinding otot yang tebal membahagikan atrium dan ventrikel kanan dari atrium dan ventrikel kiri.
  6. Pra pengkaji bahasa Tamil membahagikan kesusasteraan dan bahasa Tamil kepada zaman-zaman berikut:
  7. Ahli astronomi kadangkala secara tidak rasminya membahagikan strukturnya kepada rantau perasingan.
  8. Mereka yang menggunakan label ini juga membahagikan cabang menjadi kumpulan-kumpulan, dan kumpulan menjadi kompleks-kompleks.
  9. Beliau tinggal di sana selama tiga tahun, dan kemudian membahagikan masanya antara Mindanao dan Manila sehingga umur 11 tahun.
  10. Kerajaan pusat di Pattani membahagikan Kelantan kepada 4 wilayah iaitu Kelantan Timur, Kelantan Barat, Legeh dan Ulu Kelantan.
  11. Satu pandangan alternatif menganggap Terusan Panama buatan sebagai garisan konkrit yang membahagikan kedua-dua benua di Segenting Panama.
  12. Pada dekad 1960-an, Clifford Geertz, pakar antropologi Amerika Syarikat yang ternama, membahagikan masyarakat Jawa kepada tiga buah kelompok:
  13. Pada awal tempoh khidmat Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri, satu pertikaian yang pahit terletus dalam UMNO dan membahagikan parti menjadi dua kem.
  14. Zon yang dikawal ketat didemilitarisasi selari ke-38 masih membahagikan Semenanjung, dan sentimen Korea yang anti-Komunis dan anti-Utara kekal di Korea Selatan.
  15. Seiring dengan membahagikan projek mereka dengan penekanan teori, ahli antropologi biasanya membahagikan dunia kepada tempoh masa yang berkait dan wilayah geografi.
  16. Selepas pembubaran Empayar Turki Uthmaniyyah pada 1922 selepas Perang Dunia Pertama, Liga Bangsa telah membahagikan tanah jajahan empayar tersebut antara Tentera Bersekutu.
  17. Bayaran denda biasanyan dipunyai oleh ketua rumah atau ketua rumah akan membahagikan denda itu kepada ketua-ketua keluarga yang hadir dalam mesyuarat menyelesaikan kes-kes itu.
  18. Disebabkan protis pada keseluruhannya adalah parafili, sistem-sistem ini membahagikan atau membatalkan alam dan sebagai gantinya, mengolahkan kumpulan-kumpulan protis sebagai baka eukariot yang berasingan.
  19. Kemungkinan bahawa gelanggang skuasy awal telah dibina di Harrow oleh satu gelanggang dengan membahagikan dewan gelanggang raket, yang mana merupakan lebih tepat lagi sama seperti tiga saiz gelanggang skuasy Sepanyol.
  20. Walaupun beliau yang dilahirkan di New York, Emmy sekarang membahagikan masanya antara rumah yang beliau berkongsi dengan ibunya di Manhattan dan Los Angeles, CA, tempay beliau berkerja bagu album untuk Geffen Records.
  21. Banyak sejarawan berpendapat bahawa perjanjian itu membahagikan lingkaran pengaruh antara Belanda dan Inggeris; Kesultanan Johor ke Johor moden dan kelahiran negeri baru Riau-Lingga selepas pemecatan Sultan terakhir dari Johor.
  22. Ia mungkin boleh dilihat dari sudut pentadbiran organisasi yang membahagikan organisasi kepada tiga bahagian iaitu peringkat operasi, taktikal dan strategik dimana setiap peringkat memerlukan sistem yang berbeza seperti rajah dibawah.
  23. Harus diperhatikan bahawa untuk tumbuhan, order-order Linnaeus dalam Systema Naturae dan Species Plantarum sebenarnya merupakan order bikinan yang diperkenalkan untuk membahagikan kelas-kelas bikinan menjadi kumpulan-kumpulan yang lebih kecil dan lebih mudah difahami.
  24. Jika terdapat tiga pemenang pula, suruhanjaya penganugerahan boleh memutuskan sama ada untuk membahagikan wang itu sama rata untuk ketiga-tiga mereka, atau mengurinakan separuh wang itu kepada seorang pemenang dan separuh yang lain dikongsi sama rata oleh dua pemenang lain itu.
  25. Nasib Republik Estonia sebelum Perang Dunia II ditentukan oleh Pakatan Non-agresif Jerman-Soviet Ogos 1939 selepas Stalin meraih perjanjian Hitler untuk membahagikan Eropah Timur menjadi "bola-bola kepentingan khusus" menurut Pakatan Molotov-Ribbentrop dan Protokol Tambahan Rahsia.
  26. Manakala dalam keluarga Semitik Barat lebih awal dari tulisan (Phoenicia, Ibrani, Moabite etc.) satu tanda berdiri untuk bunyi satu yang sejenis, satu "konsonan" tambah vokal tidak dispesifikasikan atau tiada vokal, huruf Greek membahagikan tanda ini kepada dua kategori, konsonan ("benda yang berbunyi sepanjang") dan vokal dan menambahkan peraturan ejaan revolusi yakni tanda dari kategori pertama harus selalu dilayakkan oleh tanda dari kategori kedua.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...