Saturday 16 July 2016

Contoh Ayat Perkataan "wakil"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "wakil" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Maksud devaraja ialah wakil dewa untuk memimpin manusia.
  2. Smith dan rakannya masih menjadi wakil rakyat di Parlimen.
  3. Masing-masing parti juga berhak memilih wakil perdana menteri sendiri.
  4. Mereka adalah wakil England dalam Piala Pemenang Piala Eropah 1961–62.
  5. Seorang mantan wakil perdana menteri dikabarkan adalah anak tidak sahnya beliau.
  6. Kuala Lumpur juga berada di bawah kuasa lawan, yang diketuai oleh wakil parti DAP.
  7. Bush mengumumkan bahawa Amerika Syarikat menghantar seorang wakil utusan kepada OIC.
  8. Ibrahim Yaacob telah mengutus tiga wakil KMM ke Jakarta untuk bertemu dengan Sukarno.
  9. Semasa di MCKK, beliau aktif dalam Persatuan Bahasa Melayu dan wakil pemidato sekolahnya.
  10. Antara pembesar dan wakil kerajaan yang menghadiri upacara tersebut adalah seperti berikut:-
  11. Anggota semasa, dengan kawasan yang diwakili serta wakil tetap mereka, disenaraikan di bawah:
  12. Setiap negeri menghantar dua wakil ke Dewan Negara, iaitu dewan pertuanan parlimen persekutuan.
  13. Perjumpaan ini dihadiri oleh wakil persatuan-persatuan sekolah Cina, parti MCA, Gerakan dan DAP.
  14. Majlis pengibaran yang berlangsung pada 9.30 pagi itu dihadiri wakil Sultan seluruh tanah Melayu.
  15. Oleh itu, wakil baginda, iaitu Gabenor Jeneral Kanada, melaksanakan tugas-tugas diraja di Kanada.
  16. Perjanjian ini ditandatangani oleh Raja-Raja Melayu, dan Sir Edward Gent, sebagai wakil Kerajaan British.
  17. Parlimen Komanwel dwidewan terdiri daripada Ratu, Senat, dan Dewan Rakyat (terdiri daripada 150 wakil rakyat).
  18. Beliau dilantik menjadi ahli Majlis Bandaraya Liverpool sebagai wakil parti Konservatif untuk kawasan Everton.
  19. Pada 3 April 2012, laporan jawatankuasa itu dikemukakan ke parlimen dengan bantahan daripada wakil pembangkang.
  20. Beberapa kumpulan dan parti politik dilihat berjanji untuk menghantar wakil dalam perhimpunan anjuran Bersih ini:
  21. Sebagai seorang remaja, Rodgers menjadi wakil Northern Ireland di tahap sekolah, bermain menentang Brazil pada 1988.
  22. Semasa majlis penyerahan itu berlangsung, Sultan Abdul hamid membuat bantahan kepada Williamson wakil kerajaan Siam.
  23. Kertanagara, pengasas kerajaan Singhasari, menolak untuk membayar ufti dan menghukum wakil Khan yang dianggap pencuri.
  24. Dalam pada itu, satu pertikaian telah berlaku antara wakil Suruhanjaya Siam dan British berhubung sempadan Perlis-Setul.
  25. Sebagai wakil rasmi Raja Portugal dan Takhta Suci Kota Vatikan, Xavier pada mulanya diterima baik oleh Daimyo wilayah Satsuma.
  26. Kerajaan Colombia mengambil tempat dalam rangka kerja wakil presiden republik demokratik seperti ditubuhkan pada Perlembagaan 1991.
  27. Undian dijalankan oleh para ahli dewan dan dari 564 orang wakil rakyat, 560 orang mengundi untuk menamatkan pemerintahan raja Nepal.
  28. Mereka diketuai Secretary to the Delegates, yang bertindak sebagai ketua eksekutif OUP dan wakil OUP di dalam badan-badan universiti.
  29. Ahli Dewan Negara bagi Labuan adalah YB Senator Datuk Yunus Kurus manakala wakil Labuan di Dewan Rakyat adalah YB Roszman Datuk Haji Isli.
  30. Siam telah menyerahkan kawasan ini kepada Perlis pada Mac 1913 melalui wakil mereka Kapten Luang Snam Ridhikrai di pejabat Pesuruhjaya Ujong Salang.
  31. Menurut lapuran dari dua wakil Cina, K'ang T'ai dan Chu Ying, negara Funan diasaskan oleh Brahimin India bernama Kaundinya, yang pada abad pertama C.E.
  32. Dengan itu maka pemimpin-pemimpin setempat di Negeri Sembilan lantas menghantar wakil untuk mengadap Yang Di-Pertuan Pagar Ruyung di Tanah Minangkabau.
  33. Kedua-dua pihak menghantar semua wakil mereka untuk mengukur kembali tempat-tempat yang menjadi pemisah (watershed)punca Sungai Perlis dan Sungai Pujoh.
  34. Nama ini disebut dalam wakil Maharaja Jepun ke Kerajaan Sui di China, dan merujuk kepada kedudukan Jepun yang terletak di sebelah timur tanah besar China.
  35. Lembaga ini ditubuhkan pada 1886 dan mempunyai lapan ahli – empat wakil FIFA, empat wakil persatuan bola sepak England, Scotland, Wales dan Ireland Utara.
  36. Selain itu, keputusan peperiksaan di bawah sistem penilaian baru STPM akan dipantau oleh wakil dari Taksiran Cambridge untuk mengekalkan kualiti dan piawaian
  37. Bandar ini juga memilih 9 wakil badan perundangan negeri dari daerah DUN Karambunai, Inanam, Likas, Api-Api, Luyang, Tanjung Aru, Petagas, Kepayan, dan Moyog.
  38. Bandar ini juga memilih 8 wakil badan perundangan negeri dari daerah DUN Tupong, Samariang, Satok, Padungan, Pending, Batu Lintang, Kota Sentosa, dan Batu Kawah.
  39. Bagaimanapun, pintu besar yang menuju ke bangunan Parliamen telah dikunci dan wakil Salleh Abas terpaksa memanggil polis untuk menjamin laluan masuk ke Parlimen.
  40. Terwujud satu kempen yang amat gigih untuk mendapat sokongan daripada lebih kurang 1,500 wakil cawangan di seluruh negara yang akan memilih pegawai-pegawai parti.
  41. Orang-orang Melayu yang berkumpul itu telah menghantar wakil mereka iaitu Dato' Onn Jaafar untuk berunding dengan sultan-sultan agar turut memulaukan upacara tersebut.
  42. Dari 66 ahli National Assembly, 62 diplih secara undi popular, manakala 4 dilantik sebagai wakil kaum etnik minoriti di sini, bergantung kepada keputusan pilihan raya.
  43. Pada tarikh 15 Disember 1954, pemerintah Belanda bersama beberapa wakil dari Surinam menandatangani sebuah memorandum yang isi kandungannya rencana pengakhiran penjajahan.
  44. Dalam tahun 1971 Perhimpunan Agung mengundi untuk menyingkirkan wakil bagi Republik China dan kerusi diberikan kepada Republik Rakyat China sebagai wakil dari China yang sah.
  45. Plaintif-plaintif itu mendakwa bahawa 78 orang wakil telah dipilih daripada cawangan-cawangan yang tidak berdaftar dengan Pendaftar Pertubuhan dan oleh itu, tidak layak mengundi.
  46. Dengan itu, wakil kesatuan-kesatuan Perancis, pekerja Lavigne dari Bordeaux, mengutarakan bahawa tuntutan ini diluahkan di semua negara melalui pemberhentian bekerja antarabangsa.
  47. Pandangan wakil Siam berhubung dengan Sungai Buluh ditolak oleh Jackson atas alasan peta itu "was very inacurrate and incomplete sketch map compiled from very scanty information".
  48. Perjanjian Pengilhakan Jepun-Korea, juga digelar sebagai Keaiban Kebangsaan pada Tahun Anjing, ditandatangani pada 22 Ogos 1910 oleh para wakil kerajaan Empayar Korea dan Empayar Jepun.
  49. Disertai oleh kira-kira 200 orang wakil Melayu daripada 41 buah persatuan, kongres itu membincangkan pembentukan gerakan nasional Melayu, serta kempen terselaras untuk menentang Malayan Union.
  50. Pertelagahan antara wakil British dengan Siam berhubung dengan sempadan Kelantan-Patani telah memaksa Biritsh membawa perkara itu ke pengetahuan Putera Devawongse Varoprakar, Menteri Luar Siam.
  51. Parti-parti utama adalah parti yang sentiasa mempunyai wakil di dalam Parlimen Malaysia atau Dewan Undangan Negeri, atau parti yang aktif dan menyertai pilihan raya umum dalam 10 tahun yang lepas.
  52. Kerangka kerja politik El Salvador mengambil sistem republik demokrasi wakil presidensial, di mana Presiden El Salvador menjadi ketua negara dan ketua kerajaan, dan sistem multipartai multibentuk.
  53. Kumpulan pro-pemerintah seperti Himpunan Solidariti Untuk Mu Malaysia dianggarkan akan menghantar 10,000 orang wakil berhimpun dihadapan Pusat Dagangan Dunia Putra untuk membantah Perhimpunan Bersih.
  54. Semasa menjadi wakil rakyat, Anderson menyertai Jawatankuasa Bersama Wilayah persekutuan Australia dan selepas persaraan dari bidang politik dalam tahun 1961, beliau berhijrah ke Red Hill di Canberra.
  55. Pada 28 Mei 1966, sebuah rundingan dilakukan di Bangkok, Kerajaan Malaysia dan Indonesia mengumumkan perdamaian setelah Soeharto menghantar Adam Malik sebagai wakil untuk berunding dengan Tunku Abdul Rahman.
  56. Pada tahun 1971, RRC mengambil alih tempat Republik China sebagai wakil tunggal China di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan juga satu daripada lima ahli tetap Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.
  57. Setelah membunuh wakil Raja Siam (bernama Tamagi) di Singapura, Parameswara menjadi pemerintah palsu pada satu tempoh yang tidak lama kerana beliau telah diserang dan dihalau oleh pihak Siam tidak lama selepas itu.
  58. Tidak beberapa lama kemudian, wakil kumpulan baju merah digelar Cintakan keamanan (anti-Bersih 4) Jamal Md Yunos, mengatakan pihaknya membatalkan hasrat untuk mengadakan demonstrasi pada 29-30 Ogos ini dan memilih tarikh lain.
  59. Mengikut kata wakil rasmi Kementerian Luar Negeri Rusia Mikhail Kaminin, lancaran ujian ini merupakan satu "kelakuan provokasi" yang akan menggugat perbicaraan enam dan akan "merumitkan lagi situasi program nuklear Korea Utara".
  60. Tunku mengarahkan Ghafar selaku Setiausaha UMNO Melaka mengadakan Mesyuarat Agung Tergempar pada 18 April 1954, di Dewan Perhimpunan Cina / Chinese Assembly Hall dan turut dihadiri Datuk Sir Tan Cheng Lock, Presiden dan wakil MCA.
  61. Pentadbiran Switzerland terbahagi kepada 26 kanton, enam daripadanya kadang-kadang dianggap sebagai "separuh kanton" kerana berpunca daripada pemisahan tiga kanton dan kesannya hanya berkongsi satu wakil dalam Majlis Negeri-Negeri.
  62. Dia menghabiskan tahun-tahun awal belajar di Sekolah Rendah Westlands, Penang Free School (1964-1966 ) dan Maktab Tentera Diraja (1967-1970), apabila beliau dipilih sebagai wakil Malaysia ke Forum Belia Sedunia ( WHO) pada tahun 1970.
  63. Individu yang dilantik mesti berjaya mencapai kepujian dalam kerjaya, perniagaan, industri, pertanian, aktiviti kebudayaan atau khidmat sosial atau wakil dalam kaum-kaum minoriti atau berkebolehan dalam mewakili kepentingan pribumi ".
  64. Bush mengatakan perwakilan khusus kami akan mendengar dan belajar daripada wakil-wakil daripada negara-negara muslim, dan akan berkongsi pandangan dan nilai-nilai Amerika dengan mereka." Sadha Cumber telah menjadi wakil AS pada 3 Mac 2008.
  65. Pertempuran ini bermula dengan kegagalan Raja Abdullah untuk menangani pertikaian yang timbul diantara pengikut Tok Bandar Yasih, wakil Raja Abdullah di Kuala Lumpur, dengan masyarakat Batu Bara di Kuala Lumpur yang dipimpin oleh Mohamed Akib.
  66. Sekatan serantau telah ditarik balik dari peringkat lanjut, meskipun sejak musim 2010 kelab-kelab dari negara yang sama tidak boleh menghadapi satu sama lain dalam suku akhir kecuali negara yang mempunyai tiga atau lebih wakil dalam suku akhir.
  67. Pejabat baru PM akan mempunyai kuasa menyelia fungsi-fungsi Kerajaan.Dunia melihat Kofi Annan dan Kesatuan Afrika dan Pengerusi Jakaya Kikwete menandatangani perjanjian.Pada 29 Februari 2008, wakil - wakil PNU dan ODM meneliti perjanjian perkongsian kuasa.
  68. kemuncak Pertelingkahan di antara kedua-dua pihak berlaku apabila wakil Siam mengemukakan lakaran peta yang menunjukkan garis sempadan Perlis-Setul seperti yang tertera di titik "a, f, dan g" atas alasan bahawa ia merupakan garis sempadan asal Setul dengan Perlis.
  69. Majlis Musyawarah Rakyat adalah lembaga dwidewan yang terdiri daripada 560 anggota Dewan Perwakilan Rakyat (DPR) iaitu wakil rakyat yang dipilih melalui parti politik, ditambah 132 anggota Dewan Perwakilan Daerah (DPD) iaitu wakil provinsi yang dipilih melalui pemilihan wilayah.
  70. Sungai Sat ialah sungai yang mengalir sejauh dua batu dari Bukit Jeli, manakala Sungai Lanah pula mengalir sejauh sembilan batu dari Bukit Jeli.Bagi pihak British, sungai Sat merupakan hulu kepada Sungai Golok, tetapi wakil Siam berpendapat sungai Lanah adalah punca utama Sungai Golok.
  71. Sebagai wakil presiden di bawah Jeneral Ahmed Bakr yang lemah dan tua, Saddam mengawal ketat konflik antara kerajaan pemerintah dan angkatan bersenjata di ketika banyak organisasi mampu menggulingkan pemerintah dengan menggencet badan keamanan, dan ekonomi Iraq maju pesat pada tahun 1970an.
  72. Dengan itu, dalam menangani krisis pentadbiran kerajaan Negeri Perak, baginda telah mempraktikkan keputusan menurut peraturan dengan membenarkan penubuhan kerajaan baru oleh Barisan Nasional apabila baginda mengesahkan dengan menemu-bual setiap seorang wakil BN dan wakil Bebas mengenai pendirian mereka.
  73. Setiap negeri mempunyai perlembagaan dan kongres masing-masing, dan rakyat setiap negeri memilih wakil mereka melalui pengundian langsung, seorang gabenor untuk satu penggal selama enam tahun, juga sebagai wakil-wakil (diputados) untuk mewakili negeri masing-masing di kongres, untuk penggal selama tiga tahun.
  74. Howard Dean, bekas Gabenor Vermont, seorang yang anti-perang dan membantah sokongan segelintir wakil Demokrat yang menyokong perang, adalah calon pertama yang memasuki gelanggang Pemilihan Demokratik.Dean telah menyatakan bahawa beliau telah mendapat sokongan daripada akar umbi, terutama daripada sayap kiri Parti Demokratik.
  75. Parlimen United Kingdom yang bersidang di Istana Westminster terdiri daripada dua dewan, iaitu Dewan Rakyat yang dianggotai oleh wakil terpilih, dan Dewan Pertuanan (House of Lords) yang dianggotai oleh wakil lantikan, dan mana-mana Rang Undang-undang yang diluluskan memerlukan Perkenan Diraja supaya terbentuknya undang-undang baru.
  76. Ia bermula daripada satu persidangan perlembagaan yang telah diadakan di London pada 18 Januari hingga 6 Februari 1956 yang dihadiri oleh satu rombongan delegasi daripada Persekutuan Malaya, yang mengandungi empat wakil pemerintah, iaitu ketua Menteri Persekutuan dan tiga menteri-menteri lain, dan juga Pesuruhjaya Tinggi British di Malaya dan penasihat-penasihatnya.
  77. Semasa majlis penyerahan itu berlangsung, wakil Kerajaaan Siam, Williamson membawa utusan Raja Chulalongkorn yang mengatakan Raja Siam berasa sedih kerana setelah begitu lama hubungan erat telah wujud terpaksa diputuskan kerana perjanjian itu.Raja Siam berharap Kerajaan Kedah dapat mencapai kemakmuran buat masa akan datang dan Kedah mencapai kemakmuran di bawah naungan British.
  78. Lebih dari 150 tahun yang lalu,Sarawak merupakan sebahagian daripada wilayah Kesultanan Brunei.Sarawak yang kaya dengan sumber alam menyebabkan James Brooke berusaha untuk menguasai Sarawak.Cita-citanya tercapai setelah beliau berjaya mengatasi kebangkitan rakyat tempatan terhadap pemerintahan wakil Kesultanan Brunei.Keluarga Brooke telah memerintah Sarawak sebagai Raja Putih Sarawak.Dari tahun 1841 hingga 1941,Sarawak telah diperintah oleh James Brooke,Charles Brooke dan Charles Vyner Brooke.
  79. Walau bagaimanapun pada kurun ke-19,sultan Brunei telah melantik seorang pembesar Brunei iaitu Pangeran Indera Mahkota sebagai wakil pemerintah Kesultanan Brunei di Sarawak.Beliau telah mengambil alih kuasa politik pembesar tempatan.Pangeran Indera Mahkota telah memerintah dengan tidak adil,ini menyebabkan penduduk tempatan tidak puas hati.Berikutan kegagalan beliau itu,sultan Brunei telah menghantar Pangeran Raja Muda Hashim untuk membantu Pangeran Indera Mahkota menamatkan kebangkitan penduduk tempatan.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...