Saturday 16 July 2016

Contoh Ayat Perkataan "tersendiri"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "tersendiri" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. IE juga menyediakan dialek ECMAScript tersendiri iaitu JScript.
  2. Kesemua tempat ini mempunyai cara yang tersendiri mendapat namanya.
  3. Etnik Bugis mempunyai bahasa tersendiri dikenali sebagai Bahasa Bugis.
  4. Quenya mempunyai abjad dan sebutan tersendiri dan dapat dipertuturkan oleh manusia.
  5. Panj Pyare itu diminta memakai lima lambang tersendiri identiti baru mereka, iaitu Lima K.
  6. Rekaan ini bertujuan untuk mencipta suasana yang tersendiri di samping menjimatkan tenaga.
  7. Negeri-negeri Melayu Bersekutu mempunyai benderanya yang tersendiri sehinggalah tahun 1946.
  8. Ia mempunyai kepentingan tersendiri kerana menjadi penyambung ke Pantai Timur melalui Lebuhraya Kuantan - Segamat.
  9. Pelbagai parti politik mempunyai nama tersendiri bagi India sesetengahnya adalah Hindustan, Hindu Rashtra dan Bharath.
  10. Sista merupakan kantung yang tertutup, yang mempunyai selaput tersendiri dan terasing dari bahagian tisu yang berhampiran.
  11. Kebanyakan bakteria adalah agak kecil dan mempunyai morfologi sel dan koloni tersendiri seperti yang diperihalkan di bawah.
  12. Meriam tersebut sekali lagi menghala ke timur dan nama kelab ditulis dalam tulisan sans-serif yang tersendiri di atas meriam itu.
  13. Bangunan ini disergamkan oleh perhiasan yang tersendiri seperti replika hiasan bumbung Chrysler berbentuk helang di setiap sudut di aras 61.
  14. Sejak penemuan lingkaran Kuiper, bahagian paling luar dari Sistem Suria dianggap rantau yang tersendiri yang terdiri dari objek melebihi Neptun.
  15. Setelah kemerdekaan Indonesia dan Tanah Melayu (1957), perkembangan Bahasa Melayu mengambil halatuju yang tersendiri dikedua-dua negara tersebut.
  16. Ia telah dibincangkan dikalangan ilmiawan samada [Å‹] patut dianggap sebagai alofon dari [n] atau suatu fonim dalam haknya tersendiri dalam Greek.
  17. Tambahan pula, mereka mengeji pendatang-pendatang Cina yang baru, dan mempunyai kelab tersendiri yang tidak membenarkan pendatang-pendatang Cina masuk.
  18. Tamadun lain yang menciptakan tulisan tersendiri hanyalah Mesopotamia, Tamadun lembah Indus, India, para Maya di Amerika Selatan dan tamadun Mesir purba.
  19. Laksamana juga sebahagian dari pegawai berbendera kerana berpeluang mengibarkan benderanya tersendiri sama ada ketika pelayaran atau pada kenderaan rasmi.
  20. Akhirnya, sosiologi tidak menggantikan sains sosial yang lain, tetapi salah satu dari mereka, dengan penekanan tersendiri pada segi subject matter dan kaedah.
  21. Pada tahun 1980, Microsoft memasuki perniagaan sistem pengendalian dengan versi Unix tersendiri yang dipanggil Xenix dan dilesenkan kepada kebanyakan penjual komputer.
  22. Perancis memilih untuk tidak menyertai Majlis Perbandaran Shanghai dan sebaliknya, mengekalkan Konsesi Perancis tersendiri yang terletak di barat Petempatan Antarabangsa.
  23. Kehadiran kaum bumiputera memberi identiti tersendiri bagi Rejimen Renjer DiRaja dan menjadikan ianya kaya dengan pelbagai kebudayaan yang tidak terdapat dalam rejimen-rejimen lain.
  24. Dia menulis teks-teks yang kritikal tentang agama, moral, budaya kontemporari, falsafah dan sains, menggunakan Bahasa Jerman dengan gaya tersendiri dan gemar menggunakan metafora, ironi dan pepatah.
  25. Pendapat nasihat secara asalnya adalah untuk cara dimana agensi PBB boleh mendapat bantuan Mahkamah dalam menentukan isui-isu undang-undang yang kompleks yang mungkin dibawah mandattersendiri mereka.
  26. Ini bermakna bahawa sesetengah bahasa (misalnya 'arb', bahasa Arab Baku) yang dianggap oleh ISO 639-2 sebagai dialek untuk sesuatu bahasa ('ara') kini dianggap sebagai bahasa tersendiri dalam ISO 639-3.
  27. Secara amnya, biosfera merujuk kepada ekosistem tertutup yang mempunyai sistem pengawalan tersendiri termasuklah jenis tiruan seperti Biosphere 2, BIOS-3 dan kemungkinan termasuklah planet atau bulan lain.
  28. Contohnya, di Xinjiang-Kawasan Autonomi Ugyhur, yang didiami oleh 10% orang Hui, orang Hui mempunyai identiti etnik yang tersendiri berbanding orang Ugyhur, Kazakh, dan Kyrgyz yang merupakan orang-orang Turkik.
  29. Biarpun virus tiada metabolisme yang tersendiri, oleh itu sukar dianggap sebagai organisma, namun ia mempunyai gen-gen tersendiri dan mampu berevolsui menerusi mekanisme-mekanisme yang serupa dengan evolusi organisma.
  30. Disebabkan oleh pengasingannya yang lama, New Zealand telah membangunkan satu fauna tersendiri yang didominasi oleh burung, banyak daripadanya telah menjadi pupus selepas ketibaan manusia dan mamalia yang mereka telah perkenalkan.
  31. Kesannya, bangsa malayo polynesia yang ada tulisan tersendiri ini telah kehilangan banyak kisah dan fakta sejarah, kini yang tinggal hanya karya epik dongeng yang panjang bertujuan untuk melemahkan bangsa ini oleh penjajah Belanda.
  32. Gilbert meninggal dunia dalam perjalanan pulang ke England dan digantikan oleh abang tirinya Walter Raleigh yang diberikan paten tersendiri oleh Elizabeth pada tahun 1584 dalam tahun yang sama terdirinya koloni di Roanoke, sekarang North Carolina.
  33. Kebanyakan bangunan batu-bata baru menyerupai rumah kedai di China Selatan, dengan ciri-ciri "kaki lima" dan juga hasil kemahiran pertukangan kayu Cina, maka menyerlahkan seni bina eklektik rumah kedai tersendiri yang biasa terdapat di rantau ini.
  34. Order sebagai satu aras tersendiri dalam pengelasan biologi dengan nama sendiri ) diperkenalkan buat pertama kali oleh ahli botani Jerman, Augustus Quirinus Rivinus, dalam pengelasan tumbuhannya yang termuncul dalam sebuah siri karya pada dekad 1690-an.
  35. Muar adalah satu-satunya bandar di Malaysia yang mempunyai sistem jaringan keretapinya yang tersendiri di masa lampau yang dikenali sebagai Keretapi Kerajaan Muar atau MSR, beroperasi hanya 4 tahun selepas landasan keretapi pertama di negara ini di antara Taiping dan Port Weld dibuka pada 1885.
  36. Sibu mempunyai keunikan tersendiri yang mempunyai hasil tani, buahan serta sayuran tempatan yang mungkin tidak atau jarang dijumpai di Semenanjung Malaysia antaranya ialah buah Dabai dan buah Engkalak yang merupakan buahan bermusim yang menjadi kegemaran masyarakat di Sarawak terutamanya masyarakat Melayu, Melanau dan Iban.
  37. Berdasarkan alasan-alasan dari falsafah reka bentuk estetik yang menyeluruh sehingga budaya perlawanan, selain daripada kempen-kempen pengiklanannya, Apple telah memperoleh suatu reputasi yangtersendiri dalam industri elektronik konsumer serta juga dasar pelanggan yang setia pada tahap yang amat luar biasa kepada syarikat dan jenamanya.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...