Saturday 23 July 2016

Contoh Ayat Perkataan "menuntut"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "menuntut" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Imam Malik adalah seorang yang cergas dalam menuntut ilmu.
  2. Hantu penanggalan adalah seseorang yang menuntut ilmu hitam.
  3. Satu haribulan Mei menuntut pengenalan hari bekerja lapan jam.
  4. Matlamat perhimpunan ini ialah untuk menuntut pilihan raya yang adil.
  5. Semasa menuntut di sana, beliau mempelajari penggunaan arus ulang-alik.
  6. Terdapat banyak sebab mengapa sebuah negara atau wilayah hendak menuntut kemerdekaan.
  7. Stephen Jay Gould telah menuntut bahawa dekad pertama hanya mempunyai sembilan tahun.
  8. Oleh sebab ini, ia tidak lagi menuntut hak pemerintahan di tanah besar China dan Mongolia.
  9. Semasa itu, Tunku menyertai "Persatuan Pelajar India Islam" yang menuntut kemerdekaan India.
  10. Iraq mencabar pengisytiharan ini, dan menuntut bahawa Kuwait merupakan sebahagian wilayahnya.
  11. Pergerakan pemisah ini menuntut kemerdekaan Pattani Darussalam atau bergabung dengan Malaysia.
  12. OIC menuntut bahawa dewan "harus bekerja sama dengan kerajaan daripada hanya mengutuk mereka".
  13. Pada hari ini, 200,000 pekerja meninggalkan tempat bekerja dan menuntut hari bekerja lapan jam.
  14. Pada tahun 1939, beliau ditawarkan biasiswa untuk menuntut di Kolej Raffles, Singapura pada 1940.
  15. Bersih 3.0 juga menuntut agar pemerhati antarabangsa dibenarkan memantau perjalanan pilihan raya.
  16. Pada tahun 491 Darius menuntut dari tanah besar Greeks ufti tanah dan air sebagai simbol menyerah.
  17. Cara untuk menuntut kemerdekaan berbeza-beza dari tunjuk perasaan yang aman ke perang saudara yang ganas.
  18. Mereka juga menuntut pembangkang diberi kesempatan menggunakan media cetak dan elektronik yang lebih adil.
  19. Dalam konflik yang berlanjutan, Filipina telah menuntut mengenai pendudukan Malaysia ke atas negeri Sabah.
  20. Baginda telah menuntut di Akademi Tentera Diraja Sandhurst, England mulai Januari 1964 sehingga tahun 1965.
  21. Pada tahun 1970, Iran secara terus menerus menuntut haknya terhadap Bahrain dan pulau-pulau lain di Teluk Parsi.
  22. Kedua-dua pihak penyokong dan penentang menuntut kepada dalil nyah ontologi untuk menahan pendapat masing-masing.
  23. Kemerdekaan ialah pemerintahan sendiri oleh penduduk-penduduk sebuah negara yang secara amnya menuntut kedaulatan.
  24. Negara ini menuntut Zon Ekonomi Eksklusif yang luas, sebanyak 8,148,250 kilometer persegi (3,146,057 batu persegi).
  25. Beliau juga menuntut kursus sejarah semula jadi yang diajari oleh Robert Jameson dan mempelajari geologi stratigrafi.
  26. Selepas empat tahun menuntut di sekolah ini, Almarhum Sultan Ismail menghantar baginda menuntut di England pada 1934.
  27. Parti ini menuntut kemerdekaan; pada tahun 1980, di tengah-tengah Perang Kelapa dan Republik Vanuatu berjaya dibentuk.
  28. Amalan ini mirip dengan Orange Revolution di Ukraine, yang juga merupakan gerakan yang menuntut keadilan pilihan raya.
  29. Lebih penting lagi, mereka berempat tiada pertalian rapat dengan kerabat diraja, oleh itu tidak boleh menuntut takhta.
  30. Perselisihan faham berkenaan politik pemulihan membawa kepada kebangkitan pergerakan liberal, yang menuntut perpaduan dan kebebasan.
  31. Homologi merupakan teori radikal yang menuntut bahawa kesemua binatang mempunyai organ yang serupa kecuali kerumitannya yang berbeza.
  32. Permintaan ini telah dipersetujui oleh orang-orang Bugis kerana mereka juga kecewa kerana tidak dapat menuntut jawatan Yam Tuan Muda.
  33. Kedatangan mereka kononnya adalah bagi menuntut pengiktirafan kedaulatan ke atas Sabah dan hak untuk selama-lamanya tinggal di Sabah.
  34. Setelah Raja Kecil berjaya menduduki tahta Johor orang-orang Bugis telah datang menuntut janji untuk dilantik sebagai Yang Pertuan Muda.
  35. Mereka yang menuntut ilmu ini mampu menceraikan kepala dengan badan mereka dan kepala mereka mampu terbang dengan tali perut terurai-urai.
  36. Kehadiran mereka adalah disebabkan ingin menuntut pengiktirafan kedaulatan ke atas Sabah dan hak untuk selama-lamanya tinggal di negeri ini.
  37. Tedo Sakhokia menuntut daripada pihak berkuasa Rusia untuk memperkenalkan bahasa Abkhazia dan Georgia dalam perkhidmatan gereja dan pendidikan.
  38. Kiram menyatakan bahawa matlamat mereka adalah untuk menuntut kembali wilayah mereka di bahagian timur Sabah yang masih tidak dapat diselesaikan.
  39. Mereka menuntut kerajaan British untuk mengambil tindakan tegas terhadap Rhodesia dan menghukum negara tersebut kerana mengamalkan dasar aparteid.
  40. Beliau juga menyertai misi Februari 1956 yang diketuai oleh Tunku Abdul Rahman ke London untuk menuntut kemerdekaan Malaya daripada pihak British.
  41. Orang minyak merujuk kepada seseorang yang menuntut ilmu batin bagi tujuan menceroboh masuk ke dalam rumah mangsa bagi tujuan mencuri/membuat onar.
  42. Selepas menandatangani perjanjian dengan cif di kawasan Tanganyika pada 1884-1885, Jerman menuntut Tanganyika, Rwanda dan Burundi sebagai jajahannya.
  43. Sewaktu menuntut di England, beliau bertemu dengan Tunku Abdul Rahman yang sedang membuat percubaan yang ketiga untuk memperoleh ijazah undang-undangnya.
  44. Pada tahun 1583, Gilbert mencuba kali kedua dan kali ini ke pulau Newfoundland di mana dia secara rasmi menuntut pelabuhan St John's sebagai hak British.
  45. Di bawah pemerintahan Santa Anna, penduduk di bahagian Texan iaitu di Coahuila dan Texas telah memberontak dan menuntut kemerdekaan daripada kerajaan Mexico.
  46. Sementara McKinley mengajarkan kesabaran, berita tentang letupan dan kematian 266 pelaut Amerika pendapat Hangat diaduk menjadi garang menuntut respon segera.
  47. Beliau menuntut di Universiti Princeton menerusi biasiswa dan telah berkhidmat di dalam Angkatan Laut Amerika Syarikat (1954-57) sebagai seorang Naval aviator.
  48. Dalam sebuah Persidangan Meja Bulat pada tahun 1961, wakil-wakil Suriname yang dipimpin oleh Perdana Menteri pengel menuntut dibentuknya sebuah kerajaan sendiri.
  49. Raden Wijaya mengambil kesempatan berpakat dengan tentera Mongol untuk menumpaskan Jayakatwang bagi merampas semula takhta dan menuntut bela kematian Kertanegara.
  50. Sejarah tercatat Cuba bermula pada 24 Oktober 1492, ketika Christopher Columbus menemui pulau ini semasa pelayaran sulungnya dan menuntut pulau ini untuk Sepanyol.
  51. Roh-roh orang yang telah mati juga boleh memasuki tubuh babi atau harimau dan dipercayai akan menuntut bela ke atas orang yang menjadi musuh simati pada masa hidupnya.
  52. Beliau seterusnya menuntut di Kolej Perubatan King Edward VII, Universiti Malaya, Singapura, dan dianugerahkan Ijazah Sarjana Muda Perubatan dan Pembedahan pada tahun 1953.
  53. Sebagai balasan terhadap perkembangan ini, pelbagai jenis hak mempunyai tanah diperkenalkan, dengan manusia menuntut jenis milikan berlainan terhadap tanah beberapa kawasan.
  54. Brunei seperti sesetengah negara yang lain juga menuntut beberapa kawasan tuntutan seperti wilayah di Sarawak iaitu Limbang dan kawasan Kepulauan Spratly yang dipertikaikan.
  55. Mengikut sumber dari Al Jazeera News, kehadiran tentera Sulu di Lahad Datu adalah disebabkan mereka ingin menuntut pengiktirafan dan hak untuk selama-lamanya tinggal di Sabah.
  56. Mereka yang menuntut ilmu penangalan biasanya akan menyimpan setempayan cuka bagi memeram urat perut mereka agar kecut sebelum bercantum masuk kembali kedalam badan asal mereka.
  57. Negara Brunei juga menuntut Zon Ekonomi Eksklusif (EEZ) di bahagian tenggara yang merangkumi hanya satu kepulauan kecil di atas min tinggi air (di Terumbu Semarang Barat Kecil).
  58. Guatemala telah lama menuntut seluruh atau sebahagian kawasan Belize yang berjiran, dahulu sebahagian tanah jajahan Sepanyol dan kemudian diduduki oleh United Kingdom secara haram.
  59. Kemudian mereka bersatu pula di bawah payung sebuah parti politik keramat, Persatuan Kebangsaan Sabah Bersatu (USNO) pada tahun 1961 untuk menuntut kemerdekaan Sabah bersama Malaysia.
  60. Pedagang bulu Perancis menubuhkan kota kara Perancis Baru di sekitar Tasik-Tasik Besar; lama-kelamaan, Perancis menuntut sebahagian besar pedalaman Amerika Utara, hingga ke Teluk Mexico.
  61. UMNO Baru kemudian memutuskan bahawa perkataan "Baru" tidak diperlukan, dan menggugurkannya secara rasmi dan oleh itu, menuntut diri sebagai waris UMNO yang benar, bukannya parti Razaleigh.
  62. Itu kini ilmu ini disebut sebagai penyakit bagi zaman kini.Ada separuh masyarakat mengatakan bahawa penanggalan datang dari orang yang menuntut ilmu hitam,selalunya terdapat dikawasan pendalaman.
  63. Pada tahun 1885, apabila Tesla menuntut bayaran yang telah dijanjikan, Edison menjawab, 'Tesla, kamu tidak faham jenaka orang Amerika,' secara tidak langsung memungkiri janji Edison ke atas Tesla.
  64. Sebagai balasan, kawasan penempatan British di Bencoolen diserahkan kepada Belanda dan Koloni Belanda di Melaka diserahkan kepada British serta Belanda tidak akan menuntut haknya ke atas Singapura.
  65. Hantu Penanggalan atau juga dikenali sebagai hantu tengelong di negeri Kedah atau Balan-balan di Sabah, merujuk kepada seseorang, biasanya wanita, yang menuntut ilmu hitam bagi sesuatu kepentingan.
  66. Ciri-ciri kosmopolitan universiti-universiti India zaman pertengahan turut dibuktikan oleh catatan-catatan luar engara seperti catatan Xuanzang dan I-ching, yang pernah menuntut di India zaman itu.
  67. Ini membuka laluan kepada penubuhan jajahan-jajahan British di Jajahan Pulau Vancouver dan British Columbia (1858).Kanada melancarkan ekspedisi jelajah untuk menuntut Rupert's Land dan kawasan Artik.
  68. Norlina Nordin telah memfailkan saman itu pada 25 Julai 2008 kerana mendakwa Sheikh Muszaphar telah melanggar kontrak pelantikannya sebagai pembantu peribadi dan menuntut ganti rugi melebihi RM90,000.
  69. Proses rundingan di Baling itu boleh dianggap sebagai antara usaha terakhir Kerajaan Perikatan menyakinkan pihak British bahawa rakyat tempatan layak memerintah dan bersedia untuk menuntutkemerdekaan.
  70. Sebagai anak pegawai bandar yang terkenal, Shakespeare berhak menuntut di Sekolah Menengah King Edward VI di Stratford tengah yang memberikan pendidikan intensif untuk tatabahasa dan kesusasteraan Latin.
  71. Sebilangan negara menuntut pemilikan bahagian-bahagian benua Antartika, dengan sesetengahnya, termasuk Argentina dan Chile, menganggap tanah Antartika sebagai sebahagian wilayah negara mereka yang penting.
  72. Ia juga menuntut kedaulatan ke atas wilayah Malaysia, Sabah, secara sebahagian atau keseluruhan sebagai sebahagian dari wilayah kekuasaan Kesultanan Sulu yang sekarang adalah sebahagian dari negara Filipina.
  73. Pengisytiharan ini bertujuan untuk mengikat ahli-ahli Pihak Berikat kepada prinsip-prinsip Piagam Atlantik serta untuk menerima sumpah daripada ahli-ahlinya supaya tidak menuntut keamanan daripada Kuasa Paksi.
  74. Pedro I turun takhta pada 7 April 1831 dan berangkat ke Eropah untuk menuntut semula mahkota puterinya, meninggalkan puteranya yang berusia lima tahun iaitu pewaris takhtanya, yang sepatutnya menjadi Dom Pedro II.
  75. Buat sekelian lama, Argentina telah menuntut kedaulatan Kepulauan Falkland, Kepulauan Selatan Shetland, Kepulauan Selatan Sandwich dan hampir 1 juta kmx di Antartika, di antara meridian 25xB dan 74xB dan paralel 60xS.
  76. Sebagai tindak balas, Sultan Jamalul Kiram III mendakwa dirinya menjadi pewaris sah kepada takhta Sulu, beliau telah menetapkan pada 11 November 2012 bahawa kontinjen awam dan tentera harusmenuntut hak-hak wilayah di Borneo Utara.
  77. Pada April 2009, Thaksin menyokong bantahan anti-kerajaan oleh Barisan Demokrasi Bersatu menentang Kediktatoran terhadap kerajaan Abhisit Vejjajiva, yang menuntut Thaksin dibenarkan kembali dan bebas daripada semua dakwaan rasuahnya.
  78. Kumpulan tersebut yang menggelarkan diri mereka sebagai Angkatan Keselamatan Diraja Kesultanan Sulu dan Borneo Utara, telah dihantar oleh Jamalul Kiram III yang merupakan salah seorang dari pihak-pihak yang menuntut takhta Kesultanan Sulu.
  79. Kemudian, perkataan ini dipergunakan sebagai pemerintah-pemerintah Islam yang menuntut kedaulatan yang penuh dari segi praktik (iaitu tidak bergantung kepada sebarang pemerintah yang lebih tinggi), tanpa menuntuk jawatan khalifah pada keseluruhannya.
  80. Komuniti rakyat Cameroon berbahasa Inggeris makin berasa diasingkan daripada kerajaan pusat, sehingga ahli-ahli politik berbahasa Inggeris menuntut pengagihan kuasa yang besar dan juga pengasingan bagi wilayah bekas jajahan British daripada negara itu.
  81. Predrag Popović, suatu pemimpin parti penyokong kesatuan dengan Serbia menuntut pengiraan semula undi, dan berkata sehari selepas pilihanraya bahawa bloknya akan membuat bantahan kepada pengurusi suruhanjaya pilihanraya, diplomat Slovakia Frantisek Lipka.
  82. Pada hari itu juga, Chun menyandang jawatan presiden, kemudian tercetusnya tunjuk perasaan seluruh negara yang menuntut demokrasi, khususnya bandar Gwangju, di mana Chun menghantar angkatan khas untuk bertindak keras terhadap Gerakan Pendemokrasian Gwangju.
  83. Pada tahun 1939, Hitler menuntut sebahagian daripada wilayah Poland dan memeteraikan Perjanjian Molotov-Ribbentrop dengan Kesatuan Soviet sebagai membalas kepada tindakan sokongan persekutuan pertahanan British dan Perancis dengan Poland pada bulan Mac 1939.
  84. George II dan George III berusaha dengan bersungguh-sungguh untuk menuntut semula kuasa raja, tetapi kerumitan dan belanja kerajaan yang semakin bertambah bermakna bahawa seorang menteri yang dapat memperoleh kesetiaan ahli-ahli Dewan Rakyat semakin diperlukan.
  85. Sebuah negara yang ingin menuntut kemerdekaan daripada pihak berkuasa akan mengumumkan pengisytiharan kemerdekaan, umpamanya Pengisytiharan Arbroath oleh Scotland yang merupakan contoh negara terawal yang masih wujud serta Pengisytiharan Kemerdekaan Amerika Syarikat pada tahun 1776 yang paling masyhur.
  86. Setakat itu, tidak satu pun tuntutan Bersih yang ditunaikan, apatah lagi dengan tanda-tanda bahawa kerajaan Malaysia bakal menyeru pilihan raya umum tanpa sebarang pembaharuan dalam sistem pilihan raya, Bersih mengumumkan perhimpunan ketiga untuk menuntut pilihan raya yang bersih dan adil pada 28 April 2012.
  87. Brunei dan Malaysia pada 2008 mengumumkan pengakhiran tuntuntan terhdap tanah, untuk menyelesaikan masaalah berkaitan sempadan meritim mereka.Filipina tidak lagi menuntut Sabah.Tuntutan semula tanah Singapore telah menyebabkan ketengangan antara kedua-dua negara, dan pertikaian sempadan laut terjadi dengan Indonesia.
  88. Dalam rujukan penting lain tentang Euclid, Pappus secara ringkas menyatakan dalam kurun ke-4 yang Apollonius "menghabiskan masa yang sangat banyak dengan para murid Euclid di Iskandariah, dan oleh kerana itu beliau telah mendapat pemikiran yang sangat saintifik." Euclid juga dipercayai pernah menuntut di akademi Plato di Athens.
  89. Setelah selesai menuntut ilmu, Tunku Mahmud kembali ke Tanah Melayu pada tahun 1956 untuk menyertai Perkhidmatan Awam Negeri Johor untuk masa yang singkat, di mana baginda menjadi pegawai kadet yang bertanggungjawab atas hal-ehwal dalam Jabatan Hal-Ehwal Daerah, Tanah dan Perbendaharaan sehingga dilantik sebagai Tunku Mahkota Johor pada Mei 1959.
  90. Mengikut mazhab Shafie, seorang isteri boleh menuntut fasakh melalui kadi atau mahkamah disebabkan oleh kekurangan suaminya seperti gila ; penyakit kusta; penyakit sopak; penyakit yang menghalang mereka daripada melakukan persetubuhan; suami tidak mampu memberi nafkah belanja kepada isterinya seperti makan dan minum serta tempat tinggal, pakaian, memberi mahar dengan cara tunai sebelum bersetubuh kerana kepapaan atau muflis atau sebagainya; suami tidak bertanggungjawab dengan meninggalkan isterinya terlalu lama dan tidak memberi khabar berita; suami yang menzalimi dan memudaratkan isterinya; suami yang fasik serta melakukan maksiat terhadap Allah dan tidak menunaikan kewajipan kepada Allah; dan murtad salah seorang (suami atau isteri).

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...