Saturday 16 July 2016

Contoh Ayat Perkataan "berdagang"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "berdagang" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Ketiga-tiga negara itu berdagang dengan baik.
  2. Mereka turut berdagang secara tukar barang atau sistem barter.
  3. Mereka semua menjajah, menyerbu dan berdagang di seluruh Eropah.
  4. Dia mencuba untuk berdagang di Timur Jauh tetapi tidak begitu berjaya.
  5. Kerajaan makmur ini adalah "pengeksport" budak dan berdagang dengan orang Portugal dan Belanda.
  6. Ketiga-tiga negara juga berjanji untuk berdagang sesama sendiri tanpa sekatan di Arkipelago dan Borneo Utara.
  7. Mereka merupakan pewaris terhormat dari tradisi tua Kerajaan Melayu dan Sriwijaya yang gemar berdagang dan dinamik.
  8. Pada Perang Napoleon, Denmark asalnya ingin menegakkan polisi neutral dan berdagang dengan Perancis dan United Kingdom.
  9. Syirazi berdagang di sepanjang pantai Afrika Timur, dan Timur Tengah, menubuhkan penempatan dan tanah jajahan di kepulauan.
  10. Tujuan mereka adalah untuk berdagang emas, gading gajah dan hamba, lalu menyatukan kuasa mereka yang berkembang di rantau ini.
  11. Ini secara lambat menambahkan martabat Melayu yang berdagang pelbagai barangan tempatan, termasuk emas, dengan para pedagang asing.
  12. Ia merupakan perkampungan pedagang Cina yang berdagang antara China dan Semenanjung Tanah Melayu yang bermula semenjak awal abad ke 15.
  13. Syarikat malahan tidak setanding di rantau tersebut dengan Empayar Mughal yang berkuasa, yang membenarkan hak syarikat berdagang pada tahun 1617.
  14. Buku Tang merekodkan "setiap tahun, para saudagar Kunlun datang dengan kapal-kapal mereka dengan barang-barang bernilai untuk berdagang dengan orang Cina".
  15. Untuk memastikan keuntungan yang banyak berada di tangan Inggeris, Parliamen mendekrikan pada tahun 1651 bahawa hanya kapal Inggeris boleh berdagang di koloni.
  16. Maka selain berdagang berlaku juga perkahwinan campur sehingga muncul pelbagai suku kaum Bugis seperti Makkasar, Wajoa, Bone, Andrika, Mandar dan Ugi lain-lain.
  17. Kapalnya berdagang dengan banyak barangan termasuk selimut dengan Mexico dan Russia yang telah menubuhkan pos luar (outpost) di bahagian utara Teluk San Francisco.
  18. Walau bagaimanapun, mereka menyambung kembali berdagang di bandar-bandar pelabuhan bebas di Semenanjung Somalia, yang mana bebas dari ancaman Rom atau perisik-perisik.
  19. Pada 13 Mac 1986, syarikat ini menjual saham kepada umum melalui tawaran awam awal, dengan harga tawaran awal $21.00 sebelum menamatkan hari pertama berdagang pada $28.00.
  20. Namun demikian, tidak lama kemudian Daimyo wilayah tersebut tersinggung dengan sikap saudagar-saudagar Portugis yang mula berdagang di Hirado di wilayah yang bersaing dengannya.
  21. Hubungan perdagangan antara Kerajaan Bantu di daratan dan pedangang Eropah berkembang dengan cepatnya yang berdagang pelbagai barangan, barangan buatan, dan hamba yang ditawan dari jauh di hulu.
  22. Kepentingan Shanghai bertumbuh secara pesat pada abad ke-19 disebabkan oleh kedudukan strategiknya di muara Sungai Yangtze yang menyebabkannya merupakan lokasi yang ideal untuk berdagangdengan dunia Barat.
  23. Parameswara yang menjadi Raja Melaka ketika itu dikatakan menyedari bahawa usaha untuk memajukan Melaka adalah dengan memperkembangkan Islam kerana pedagang dari Gujerat, India dan pedagang Arab dari Timur Tengah ramai berdagang di Nusantara.
  24. Pelautnya dan pedagangnya merupakan pembekal penting bagi menyalurkan kemenyan, morhabshi dan rempah ratus, item-item yang dianggap barangan mewah oleh Mesir Purba, Phoenicia, Yunani Mycenaean dan Babylon apabila berdagang dengan orang Somali.
  25. Tiada bukti yang tepat tentang tarikh pelayaran orang India yang terawal merentasi teluk Bengal, tetapi bukti arkeologi yang ditemui di lembah Bujang menunjukkan orang Melayu di semenanjung telahberdagang dengan India sejak abad pertama masihi.
  26. Walaupun permulaannya tidak begitu berjaya, Empayar British mula mengukuh semasa awal kurun ke-17 dengan penempatan di Amerika Utara dan pulau di Caribbean, serta penubuhan syarikat persendirian iaitu Syarikat Hindia Timur Inggeris untuk berdagang di Asia.
  27. Selepas Penaklukan Rom ke atas Empayar Nabataean dan kehadiran kapal laut Rom di Aden untuk mencegah lanun, satu perjanjian bersama oleh pedagang-pedagang Arab dan Somalia menghalang kapal-kapal India daripada berdagang di bandar-bandar pelabuhan bebas di Semenanjung Arab disebabkan oleh Rom berhampiran.
  28. Masyarakat terkini boleh diklasifikasikan sebagai Al-Khalifa, puak Arab yang bersekutu dengan Al-Khalifa, masyarakat Baharnah, masyarakat Howilla (Sunah Arab dari Parsi), Sunah Arab (dari tanah besar), Ajam (Syiah Parsi), masyarakat India yang berdagang dengan Bahrain dan menetap di sana sebelum terjumpanya minyak (sebelum ini dikenali sebagai Banyan), kelompok masyarakat Yahudi yang kecil, dan masyarakat-masyarakat lain.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...