Saturday 23 July 2016

Contoh Ayat Perkataan "pilihanraya"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "pilihanraya" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Beliau tipis sedikit dalam pilihanraya tersebut.
  2. Penduduk Pulau Krismas yang berwarganegara Australia juga mengundi dalam pilihanraya Komanwel.
  3. Senator yang telah dilantik pada tahun 2000 bertanding semula dalam pilihanraya ini ataupun bersara.
  4. Beliau mewakili kawasannya sehingga tahun 1961 apabila beliau tewas dalam pemilihan pilihanraya umum.
  5. belai kalah kerusinya dalam pilihanraya umum tahun 1951, tetapi memenanginya semula dalam tahun 1955.
  6. Berikutan pilihanraya itu, pemimpinnya, Ismail Haniyeh telah dilantik menjadi Perdana Menteri Palestin.
  7. Dia tidak mahu ketidakadilan berlaku dalam proses pilihanraya samaada dari pihaknya mahupun pihak kerajaan.
  8. Taib menyedari krisis politik tersebut dan dengan segera mengadakan pilihanraya negeri tergempar pada tahun 1987.
  9. McCaskill menumpukan penduduk luar bandar, yang sebahagian besarnya memihak kepada lawannya pada pilihanraya gabenor.
  10. Beliau mewakili Parti Bumiputera Sarawak, salah satu parti komponen Perikatan Sarawak dalam pilihanraya Malaysia 1969.
  11. Pada 8 April 2008, sehari selepas tiga pilihanraya kecil, MCA mengadakan mesyuarat tergempar barisan pemimpin kanannya.
  12. 10 daripadanya daripada pilihanraya langsung, 10 mewakili kawasan berfungsikan konstituensi, dan tujuh dilantik Pengurus Besar.
  13. Ahli Dewan undangan Negeri adalah terdiri daripada calon-calon yang memenangi pilihanraya di kawasan Dewan Undangan masing-masing.
  14. Dalam pilihanraya umum 2006, Hamas berjaya memenangi jumlah kerusi yang terbanyak dalam parlimen dan telah membentuk kerajaan baru.
  15. Hamas merupakan satu pertubuhan Islam Palestin yang ketika ini (sejak pilihanraya Januari 2006) parti berkuasa Pihak Berkuasa Palestin.
  16. Pihak pembangkang yang memperoleh pencapaian gemilang dalam pilihanraya telah meraikan kemenangan mereka dengan berarak pada 11 Mei 1969.
  17. Semasa penerusan semula pilihanraya parlimen Sarawak pada 1970, Taib telah dipilih sebagai ahli parlimen Malaysia bagi kerusi Kota Samarahan.
  18. Perlembagaan dipinda pada tahun 1963 untuk memuaskan perikatan antara Kongres Rakyat Uganda dan Parti Kabaka Yekka ketika pilihanraya tahun 1962.
  19. Beliau juga membawa kestabilan politik kepada Sarawak dengan memimpin koalisi BN Sarawak mencapai majoriti yang besar pada setiap kali pilihanraya negeri.
  20. Dahulunya ia terkandung dalam satu kawasan parlimen dengan empat kawasan pilihanraya Dewan Undangan Negeri Sabah iaitu Balung, Merotai, Sri Tanjung dan Kalabakan.
  21. Pertempuran antara kumpulan militan Fatah dan Hamas sejak pilihanraya Januari 2006 telah banyak berlaku, dan menyebabkan kemusnahan infrastruktur dan kegawatan ekonomi.
  22. Jamalul Kiram (yang menjadi pencetus krisis Lahad Datu) pula pernah bertanding pilihanraya atas tiket parti Presiden Gloria Macapagal-Arroyo pada tahun 2007 namun kalah.
  23. Disebabkan sumber tenaga buruh didatangkan dari tanah besar China, pengangguran juga bertambah buruk dan dijadikan isu semasa pilihanraya presiden ROC tahun 2004 yang lalu.
  24. Pada pilihanraya umum 1969, Parti Perikatan yang dianggotai oleh UMNO, MCA, dan MIC gagal memperolehi majoriti 2/3 di parlimen meskipun masih berjaya membentuk kerajaan persekutuan.
  25. Walaupun pembubaran badan perundangan dan panggilan untuk pilihanraya baru adalah secara rasmi dilakukan oleh ketua negara, oleh konvensyen tindakan ketua negara menurut keinginan kedua kerajaan.
  26. Ahli Senat tidak merasa sebarang kesan pilihanraya sepertimana rumah lebih rendah iaitu Dewan Rakyat, dan mereka akan terus memegang jawatan meskipun pembubaran Dewan Rakyat untuk suatu pilihanraya.
  27. Namun demikian, peleraian kepada pertikaian pilihanraya presiden 1876 oleh Kompromi 1877 menamatkan proses Pembinaan Semula; disusuli oleh undang-undang Jim Crow yang melucutkan hak mengundi kaum Afrika.
  28. Dalam pilihanraya presiden yang berlangsung pada tahun 2004, selepas peristiwa penembakan 19/3 yang berlaku satu hari sebelum hari mengundi, Chen dilantik semula sebagai Presiden Taiwan dengan kemenangan tipis 0.2%.
  29. Selepas memenangi pilihanraya kecil Sebandi pada tahun 1981, beliau telah dilantik sebagai Menteri Tanah dan Lombong Sarawak sebelum mengambil tempat bapa saudaranya, Abdul Rahman Ya'kub, sebagai Ketua Menteri Sarawak.
  30. Setelah dipilih menjadi Perdana Menteri oleh orang dalam Parti Kongres selepas kematian Shastri, Gandhi kemudiannya menunjukkan kebolehan beliau untuk memenangi pilihanraya dan mengatasi lawan-lawannya melalui populisme.
  31. Predrag Popović, suatu pemimpin parti penyokong kesatuan dengan Serbia menuntut pengiraan semula undi, dan berkata sehari selepas pilihanraya bahawa bloknya akan membuat bantahan kepada pengurusi suruhanjaya pilihanraya, diplomat Slovakia Frantisek Lipka.
  32. Jika, contohnya Perdana Menteri British minta untuk membubarkan parlimen supaya suatu pilihanraya umum mengambil tempat, Perdana menteri adalah secara perlembagaan terpaksa meminta keizinan dari sovereign supaya dapat mendapat suatu permintaan seperti itu.
  33. Adanya pengecualian pada yang diatas di Republik Ireland, di mana Presiden Ireland mempunyai suatu mandate melalui pilihanraya direct, dan Taoiseach (perdana menteri) sebelum dilantik oleh Presiden Ireland dinominasikan oleh dewan bawah yang dipilih secara demokratik, Dxil xireann.
  34. Penggaris padanan semula daerah pilihan raya di Sarawak boleh menyebabkan 71 daerah pilihanraya sediaada menjadi 82 kerusi di Dewan Undangan Negeri Sarawak ini menimbulkan rasa tidak puas hati pihak pembangkang yang mendakwa suatu bentuk sabotaj dan ketidak akauntibiliti dalam pilihan raya negeri.
  35. Dewan Undangan Nasional juga telah meluluskan pindaan perlembagaan memberi penduduk Taiwan, Pescadores, Quemoy, dan Matsu satu-satunya hak memerintah republik melalui pilihanraya melantik Presiden dan keseluruhan Legislatur bersama dengan pilihanraya meluluskan pindaan pada perlembagaan Republik China.
  36. Jikalau parlimen meluluskan suatu resolusi tidak keyakinan, atau menolak kelulusan suatu bil penting seperti belanjawan, oleh itu kerajaan harus sama ada meletakkan jawatan supaya sebuah kerajaan berlainan dapat dilantik atau mencari suatu pembubaran parlimen supaya pilihanraya umum baru dapat dijalankan supaya dapat mengesahkan semula atau menolak mandat kerajaan.
  37. Di dalam pilihanraya pertengahan penggal 2006, Parti Demokrat mendapat kenaikan penguasaan majoriti dalam kedua-dua House of Representatives dan Senat Amerika Syarikat, dan akan menyambung tugas sebagai parti majoriti apabila Kongres ke-110 bersidang dalam tahun 2007; Parti Demokrat akan mempunyai 28 gabenor negeri serta menguasai kebanyakan badan perundangan negeri-negeri di Amerika Syarikat.
  38. Objektif utama badan bukan kerajaan ini adalah untuk menggesa Kerajaan Malaysia yang berada di bawah pentadbiran Barisan Nasional untuk mengolah kembali dan membaik pulih sistem pemilihan ataupilihanraya berdasarkan konsep keadilan sejagat yang lebih bebas, terbuka dan bersih dari unsur sabotaj, ketirisan dan rasuah pilihanraya. Selain itu sebagai suatu platform bagi mendesak Kerajaan Malaysia mengamlakan sistem pemerintahan lebih demokratik, saksama dan tidak berat sebelah. Perhimpunan Bersih 4 ini merupakan jalinan perhimpunan awam berbangkit sama seperti yang pernah diadakan pada tahun 2007, 2011, 2012.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...