Thursday 25 August 2016

Contoh Ayat Perkataan "rangkaian"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "rangkaian" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Mengetahui asas-asas pengaturcaraan, rangkaian dan sistem maklumat.
  2. Cara menghubungkan rangkaian dengan kaedah ini dinamakan internetworking.
  3. Ia juga merupakan rangkaian televisyen definisi tinggi yang pertama di dunia.
  4. Lepasan graduan pengkhususan rangkaian adalah digalakkan memohon jawatan ini.
  5. Antara 1997 dan 2002, rangkaian pemerintahan singkat menggantikan satu sama lain.
  6. Namun, sistem ini belum lagi digunakan pada rangkaian antara bandar berjarak jauh.
  7. Beliau menubuhkan satu rangkaian stesen pendengaran akustik (sebelum radar digunakan).
  8. Satu rangkaian kawasan lapang dan jalan-jalan yang luas digabungkan dalam pelan tersebut.
  9. Secara amnya, Internet ialah rangkaian komputer yang berhubung menerusi beberapa rangkaian.
  10. Lembah Klang mempunyai rangkaian jalan raya dan lebuh raya yang tercanggih di Asia Tenggara.
  11. Sebuah sistem telefon bimbit GSM menggantikan rangkaian analog lama pada bulan Februari 2005.
  12. Pada 01 Januari 1983, ARPANET menukar protokol rangkaian pusatnya, daripada NCP kepada TCP/IP.
  13. Internet pula ialah satu jaringan atau rangkaian computer gergasi yang menghubungkan seluruh dunia.
  14. Di kepulauan ini disediakan juga telefon awam di Pulau Panjang dan Pulau Selma serta rangkaian telefon bimbit GSM.
  15. Monorel Putrajaya atau Putrajaya Monorail merupakan sebuah rangkaian monorel di Putrajaya yang telah ditangguhkan.
  16. Kepulauan ini berhubung melalui sistem telekomunikasi Australia dengan rangkaian nombor +61 8 9162 xxxx dan sistem pos.
  17. Telegrafi merangkumi berbagai-bagai bentuk penghantaran data yang terkini, termasuk faks, e-mel, dan rangkaian komputer.
  18. Pembangunan rangkaian lebuh raya pertama kebangsaan itu dijalankan secara berperingkat bermula dari tahun 1981 hingga 1995.
  19. Mereka diinsipirasikan oleh ancient daidala dimana merupakan patung yang mempunyai rangkaian keagamaan serta sebagai patung.
  20. Masalah kesesakan lalulintas yang semakin menjadi-jadi mencetuskan pembentukan rangkaian rel bandar setempat yang pertama di dunia.
  21. Unit-unit ini membentuk rangkaian Î²-1,4 kovalen (yang serupa dengan rangkaian di antara unit-unit glukosa yang membentuk selulosa).
  22. Ecuador mempunyai rangkaian lebuh raya nasional yang di selenggarai oleh agensi kerajaan Ministerio de Obras Pxblicas y Comunicaciones.
  23. Selain menaik taraf jalan-jalan raya utama dan rangkaian jalan bandar, sebuah terminal pengangkutan awam berharga RM5 juta telah dibina.
  24. Perkhidmatan telefon dibekalkan oleh Telstra dan merupakan sebahagian rangkaian Australia, dengan awalan yang sama dengan Australia Barat.
  25. Sistem Kereta Api Maglev Shanghai menghubungkan rangkaian transit laju itu sejauh 30.5 km ke Lapangan Terbang Antarabangsa Shanghai Pudong.
  26. Banjaran Gunung Serayu Utara membentuk rantai pegunungan yang menghubungkan rangkaian Bogor di Jawa Barat dengan Pegunungan Kendeng di timur.
  27. Lebuhraya Utara-Selatan adalah pemangkin kepada nadi pembangunan dan tulang belakang bagi rangkaian pengangkutan di barat Semenanjung Malaysia.
  28. Istilah ini diperkenalkan pada tahun 1920an dengan kemajuan rangkaian radio yang luas, dan surat khabar dan majalah yang diedarkan besar-besaran.
  29. Selain daripada itu terdapat juga tafsiran di mana komponen utama teknologi maklumat ialah komputer, rangkaian komunikasi dan tahu-guna( know-how ).
  30. Terdapat satu rangkaian 8 seismograf di sekeliling gunung tersebut, membenarkan ahli vulkanologi untuk menentukan secara tepat pusat gegaran dan gempa.
  31. Ini mengganggu rangkaian perhubungan antara unit Pihak Berikat dan komander mereka dan memberi kesan kepada persediaan bagi pertahanan pulau Singapura.
  32. Saluran televisyen di Selangor terbahagi kepada tujuh stesen siaran percuma, satu rangkaian televisyen satelit dan dua perkhidmatan televisyen internet.
  33. Kota Bharu tidak juga mempunyai rangkaian kereta api tetapi boleh menggunakan stesen kereta api terdekat di Wakaf Bharu 5 kilometer ke utara Kota Bharu.
  34. Kerajaan Ashanti bermula sebagai satu rangkaian yang longgar lalu beransur-ansur menajdi kerajaan berpusay dengan birokrasi yang maju berpusat di Kumasi.
  35. Telegram yang dihantar oleh rangkaian teleks, iaitu rangkaian mesin teletaip bersuis yang serupa dengan rangkaian telefon, dikenali sebagai pesanan teleks.
  36. Kini, GPS sistem kedudukan global dalam koordinasi dengan NTP rangkaian masa protokol boleh digunakan untuk melaraskan sistem penyimpan masa di seluruh dunia.
  37. Bagaimanapun pada tahun 2003, Irwin telah dilaporkan sebagai dalam susunan untuk menjadi juruacara bagi rancangan temu bual dalam rangkaian televisyen Australia.
  38. Antara rangkaian Pegunungan Serayu Utara dan Pegunungan Serayu Selatan dipisahkan oleh Depresi Serayu yang membentang dari Majenang, Purwokerto, hingga Wonosobo.
  39. Dalam tahun 2005, rangkaian EuroMayDay menggunakan slogan Ketidaktentuan dunia mariklah kita bersatu dan lancarkan mogok untuk satu Eropah yang bebas dan radikal.
  40. Colombia mempunyai sebuah rangkaian lebuhraya kebangsaan diselenggara oleh Instituto Nacional de Vxas atau INVIAS agensi kerajaan di bawah Kementerian Pengangkutan.
  41. Ia merupakan rangkaian dan jambatan yang menyambungkan semua sistem komputer dan sistem telekomunikasi di seluruh dunia seperti Internet, satelit, dan sistem telefon.
  42. Kos pembinaan projek ini dianggarkan sebanyak RM 1.8 billion.Sekirannya projek ini berjaya, ianya akan menjadi rangkaian aerorel pertama di Malaysia dan Asia Tenggara.
  43. Ia merentasi pusat perdagangan dan perniagaan utama, jajaran membeli-belah dan rangkaian hotel di Kuala Lumpur sebelum menamatkan perkhidmatannya di Kuala Lumpur Sentral.
  44. Dalam hasil kajian yang dijalankan pada tahun 1970an mendapati keseluruhan objektif tersebut boleh dicapai dengan adanya rangkaian lebuh raya yang lebih cepat dan selamat.
  45. Ahli-ahi profesional melakukan berbagai-bagai tugas yang berbeza-beza dari pemasangan perisian penggunaan sehingga perekaan bentuk rangkaian komputer dan pangkalan data maklumat.
  46. Tugas pelayan untuk menyediakan perkhidmatan kepada ramai pengguna alih rangkaian untuk keperluan yang berbeza seperti sambungan rangkaian yang cepat dan tinggi I / O throughput.
  47. NBC diasaskan oleh Perbadanan Radio Amerika pada tahun 1926, dan pada tahun 1986 rangkaian ini diambil alih oleh General Electric (GE), melalui pembelian RCA berharga $6.4 bilion.
  48. Kod ISSN dilantik oleh sebuah rangkaian ISSN National Centres, biasanya diletakkan di perpustakaan kebangsaan dan dikordinasikan oleh ISSN International Centre berasaskan di Paris.
  49. Beberapa penyelidikan awal yang disumbang oleh ARPANET termasuk kaedah rangkaian tanpa-pusat (decentralised network), teori queueing, dan kaedah pertukaran paket (packet switching).
  50. Ia kini merupakan antara rangkaian media terbesar Arab di bawah syarikat induk Al Jazeera Satellite Network pemiliki dan pengendali beberapa saluran dedikasi lain seperti Al Jazeera English.
  51. Syarikat ini bertujuan untuk mengeksploitasi perdagangan rempah yang lumayan, dan menumpukan perhatian mereka kepada kepulauan Nusantara dan India yang ketika itu rangkaian perdagangan penting.
  52. Lebar rangkaian pegunungan ini sekitar 30-50 km; di ujung baratnya terdapat Gunung Slamet dan bagian timur merupakan Dataran Tinggi Dieng dengan puncak-puncaknya Gunung Prahu dan Gunung Ungaran.
  53. Sebelum kematian beliau pada 1953 Abdul Aziz, sedar dari kesukaran yang dihadapi oleh pemerintah mutlak serantau yang bergantung pada rangkaian keluarga lanjutan, mencuba untuk mengawal pewarisan.
  54. Sukhoi juga menawarkan Su-27PU yang boleh bertindak sebagai "pengawal pesawat", seolah-olah mini-AWACS, dengan krew belakang bertindak menggunakan radar dan rangkaian data untuk mengawal pesawat-peswat lain.
  55. National Broadcasting Company, NBC, bahasa Melayu: "Syarikat Penyiaran Kebangsaan") ialah sebuah rangkaian televisyen Amerika Syarikat yang beribu pejabat di Bangunan GE di Pusat Rockefeller, Bandar Raya New York.
  56. Kerajaan Monaco yang dahulu mempunyai sepenuhnya Telekom Monacoelecom, rangkaian telefon negara, kini mempunyai 45%, dengan 55% yang tinggal dimiliki oleh Kabel dan Wayarles dan Compagnie Monxgasque de Banque (6%).
  57. Microsoft juga berpijak di pasaran-pasaran selain sistem pengendalian dan set perisian pejabat dengan aset-aset seperti rangkaian televisyen kabel MSNBC, portal Web MSN dan ensiklopedia multimedia Microsoft Encarta.
  58. Di bawah kepimpinan beliau, Malaysia Airlines telah membentangkan Business Turnaround Plan pada Februari 2006 yang telah mendedahkan kekurangan hasil, rangkaian yang tidak berkesan dan tahap produktiviti staff yang rendah.
  59. Service Pack 1 memperkenalkan penyokong untuk penyokongan dan piawai perkakasan dan perisian baru, ketaranya ialah sistem fail exFAT, penjaringan 802.11n tanpa wayar, IPv6 di atas rangkaianVPN, dan Secure Socket Tunneling Protocol.
  60. Stigma sosial yang lebih besar terhadap kemurungan lelaki, serta kekurangan rangkaian sokongan dan bantuan sosial untuk kemurungan mereka sering dikenal pasti sebagai alasan-alasan yang utama untuk kadar membunuh diri lelaki yang tidak seimbang.
  61. Ada juga beberapa jenis telefon yang boleh menggunakan iaitu teknologi yang membolehkan video, audio dan data dihantar lebih cepat menerusi satu rangkaian jalur lebar tanpa wayar dari telefon bimbit ke computer peribadi, termasuklah computer raba.
  62. Faktor penyumbang kepada pembinaan Lebuhraya Utara-Selatan adalah kemudahan rangkaian lebuh raya yang baik bagi menghubungkan bandar-bandar utama di barat Semenanjung Malaysia dan menjadikan Malaysia sebuah pusat pelaburan dan pelancongan utama di rantau Asia Tenggara.
  63. Di dalam zaman klasik, negara-negara berbandarkan Mossylon, Opone, Malao, Mundus dan Tabae di Somalia telah membangunkan satu rangkaian dagangan mewah yang menghubungkan dengan pedagang-pedagang dari Phoenicia, Mesir Ptolemaik, Greece, Parsi Parthian, Saba, Nabataea dan Empayar Rom.
  64. Memandangkan Muar tidak pernah menjadi ibu negeri atau bandar terbesar di Johor, kewujudan rangkaian keretapi eksklusif di Muar setanding dengan sistem LRT pada hari ini, satu kemudahan yang malahan ibukota Kuala Lumpur tidak memilikinya pada waktu itu, adalah pencapaian yang menakjubkan.
  65. Aerorel Melaka merupakan sebuah projek rangkaian aerorel yang dicadangkan di Melaka.Projek ini dibina, dikendali dan diuruskan oleh Pyramid Express Sdn Bhd manakala sokongan teknikal dan pengurusan projek akan disediakan oleh Pinggiran Pelangi Sdn Bhd, ejen tempatan Aerobus dari Houston, Amerika Syarikat.
  66. Penggunaan TV di Amerika Syarikat naik melangit selepas Perang Dunia Kedua setleah didorongi pengilangan TV dibenarkan semula pada Ogos 1945, kemajuan teknologi dari peperangan, peluasanrangkaian penyiaran TV ke rantau barat, kejatuhan harga TV hasil pengeluaran besar-besaran, bertambahnya masa lapang dan pendapatan boleh guna.
  67. Di London juga terletaknya pelbagai muzium, balai seni, perpustakaan, tempat bersukan dan tempat-tempat kebudayaan yang sebagainya, termasuk Muzium British, National Gallery, Perpustakaan British, Wimbledon dan 40 buah panggung.London Underground ialah rangkaian tren bawah tanah yang tertua di dunia dan kedua terluas (mengekori Metro Shanghai).
  68. Meskipun perang ini berlangsung sepanjang masa pemerintahan lima orang raja England dan lima raja orang Perancis, tempoh ini bukan bermakna perang yang terjadi terus-menerus, melainkan saturangkaian kempen yang dipisahkan kekadang oleh masa gencatan senjata yang panjang atau konflik bertekanan tinggi, baik di luar negara maupun di dalam negara.
  69. Shannon dan sejak pengenalannya, aplikasinya berkembang ke dalam banyak bidang termasuklah penaabir statistik, pemerosesan bahasa tabii, kriptografi secara umum, rangkaian selain dari rangkaiankomunikasi - seperti dalam neurobiologi,, evolusi, dan fungsi kod molekular, pemilihan model dalam ekologi, fizik terma, pengkomputeran kuantum, pengesan ciplakan dan lain-lain bentuk analisis data.
  70. Kota Bharu tidak mempunyai rangkaian lebuh raya tetapi boleh dihubungi melalui lebuh raya terdekat Lebuhraya Pantai Timur dan susur keluar di Jabor, Kemaman dan meneruskan melalui Jalan Persekutuan 12 ke Kuala Berang dan Kuala Terengganu dan menuju ke Kota Bharu atau Lebuhraya Utara Selatan di persimpangan Simpang Pulai yang melalui Cameroon Highland menuju ke Gua Musang dan seterusnya ke Kota Bharu di Jalan Persekutuan 8.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...