Saturday 27 August 2016

Contoh Ayat Perkataan "mandat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "mandat" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Pada tahun 1947, PBB memutuskan untuk membahagi daerah mandat British, Palestin.
  2. Sebagai sebuah mandat eksklusif, Tibet juga secara rasminya dituntut Republik China (Taiwan).
  3. Setelah Perang Dunia Pertama, wilayah ini dibahagikan antara Perancis dan British sebagai mandat Liga Negara-negara.
  4. Pada tahun 1991, Argentina merupakan negara tunggal dari Latin Amerika yang menyertai Perang Teluk di bawah mandat PPB.
  5. Ini disebabkan sebahagiannya oleh tradisi budaya Germanik yang merupakan keperluan agama Kristian serta mandat undang-undang Rom.
  6. Negara Syria moden ialah bekas mandat Perancis yang mencapai kemerdekaan pada tahun 1946, tetapi sejarahnya bermula seawal alaf ke-4 SM.
  7. Meskipun, Gabenor-Jendral tidak dipilih secara lanjut, mereka kekurangan mandat masyhur yang dipegang, untuk contohnya, oleh seorang presiden Ireland.
  8. Yang kedua dalam turutan, Al-Marhum Sultan Sir Abu Bakar Riayatuddin, yang memerintah pada tahun 1932, tidak mendapat mandat secukupnya untuk dilantik.
  9. Selepas Perang Dunia I, tanah jajahan ini berpecah menjadi dua buah mandat Liga Negara-Negara yang masing-masing ditadbirkan oleh United Kingdom dan Perancis.
  10. Meskipun terdapat sokongan rakyat serta pengakuan mandat Arroyo oleh Mahkamah Agung, Estrada dan ahli-ahli parti pembangkang yang lain masih mempersoalkan kesahan Arroyo sebagai presiden.
  11. Dalam satu pertikaian yang terus berlangsung, Kuomintang yang kini kehilangan mandat memerintah di Taiwan diganti pemimpin baru yang mahu mewujudkan Republik Taiwan yang merdeka bagi pulau itu.
  12. Pendapat nasihat secara asalnya adalah untuk cara dimana agensi PBB boleh mendapat bantuan Mahkamah dalam menentukan isui-isu undang-undang yang kompleks yang mungkin dibawah mandattersendiri mereka.
  13. Oleh kerana mandat dan kekuasaan berperlembagaan yang berpotensi besar, sesetengah pihak berkuasa mempercayai perlembangaan Ireland adalah mirip dengan sistem separuh presiden seperti ia ke Westminster.
  14. Tanpa sokongan NATO atau mandat PBB untuk campur tangan ketenteraan, Bush menganjurkan “campuran pihak yang rela” ; angkatan campuran menyerang Iraq pada tahun 2003 dan berjaya menggulingkan diktator Saddam Hussein.
  15. Afrika Selatan menduduki tanah jajahan ini semasa Perang Dunia I dan mentadbirkannya sebagai sebuah wilayah mandat Liga Bangsa-bangsa sehingga selepas Perang Dunia II, apabila Afrika Selatan merampas wilayah itu tanpa pengiktirafan antarabangsa.
  16. Selepas perang, United Kingdom menerima mandat Liga Bangsa-Bangsa di bekas jajahan Jerman dan Uthmaniyyah, maka Empayar British diperluas ke takat terbesarnya, iaitu menjangkau satu perlima permukaan darat sedunia dan satu perempat jumlah penduduknya.
  17. Jikalau parlimen meluluskan suatu resolusi tidak keyakinan, atau menolak kelulusan suatu bil penting seperti belanjawan, oleh itu kerajaan harus sama ada meletakkan jawatan supaya sebuah kerajaan berlainan dapat dilantik atau mencari suatu pembubaran parlimen supaya pilihanraya umum baru dapat dijalankan supaya dapat mengesahkan semula atau menolak mandat kerajaan.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...