Saturday 27 August 2016

Contoh Ayat Perkataan "Demokrat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "Demokrat" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. KMT ialah sebuah ahli Kesatuan Demokrat Antarabangsa.
  2. Eisenhower menamatkan 20 tahun pemerintahan Demokrat pada tahun 1952.
  3. Tiada penyandang daripada Demokrat yang tewas dalam pilihan raya ini.
  4. Rick Santorum, berkedudukan ketiga tertinggi dalam Parti Republikan, adalah sasaran utama Demokrat kali ini.
  5. Masakini, semasa Kongres ke-109, Parti Demokrat merupakan parti minoriti di dalam Senat Amerika Syarikat dan Dewan Perwakilan.
  6. Bekas partai Komunis, sekarang dikenal sebagai Partai Demokrat Turkmenistan yang merupakan partai tunggal yang diizinkan oleh pemerintah.
  7. Parti Demokrat merupakan salah sebuah daripada dua parti politik kontemporari di dalam Amerika Syarikat; satu lagi adalah Parti Republikan.
  8. Ketika itu, Santorum menghadapi Ron Klink, seorang ahli Dewan Perwakilan Demokrat yang 'pro-life' yang tidak mendapat sokongan daripada parti.
  9. Burns menghadapi calon Demokrat; pemenang pemilihan awal Demokrat dan Presiden Senat negeri, Jon Tester, seorang petani organik dari Big Sandy.
  10. Sebelum pilihan raya 2006, Senat mempunyai 55 Republikan, yang menguasai majoriti sejak 2003, 44 Demokrat dan seorang bebas yang condong kepada Demokrat.
  11. Pada 9 Ogos, iaitu hari sebelum berita komplot disiarkan, Rumah Putih melancarkan sebuah kempen untuk membidas para pembangkang Demokrat sebagai lemah terhadap terorisme.
  12. Pada tahun 2000, Chen Shui-bian dari parti pro-Merdeka Parti Progresif Demokrat memenangi pilihan raya presiden dan menjadi Presiden pertama ROC yang bukan daripada parti KMT.
  13. Pada tahun itu, ahli Demokrat umumnya berkempen pada tuntutan pengurangan kadar pengangguran, penyelesaian krisis di Iraq dan penentangan terhadap keganasan yang lebih efisien.
  14. Oleh kerana kawasan luar bandar Austria dikuasai oleh rakyat konservatif dan jika Demokrat Sosial tidak mengekalkan kedudukannya di Vienna, Parti Rakyat Austria (xVP) akan dominan politik Austria.
  15. Calon Demokrat telah menewaskan enam penyandang kerusi senat Republikan: Rick Santorum, Mike DeWine (Ohio), Lincoln Chafee (Rhode Island), Conrad Burns (Montana), Jim Talent (Missouri) dan George Allen (Virginia).
  16. Ahli-ahli bebas dan banyak parti kecil — termasuk Parti Hijau dan Parti Demokrat Australia — pernah memenangi kerusi dalam parlimen Australia, khususnya dalam Dewan Pertuanan, meskipun pengaruh mereka adalah sedikit.
  17. Hal ini, ditambah dengan kebangkitan semula Parti Demokrat negeri itu dan tuduhan atas isu etika yang dikaitkan dengan Skandal Jack Abramoff, menjadikan negeri ini sebagai tempat yang menjadi tumpuan untuk pilihan raya ini.
  18. Dalam kerusi parlimen, Parti Buruh dan Parti Konservatif mempunyai enam kerusi, Parti Kemajuan dan Parti Liberal mempunyai dua kerusi serta Parti Sosialis Kiri, Parti Demokrat Kristian dan Parti Hijau hanya mempunyai satu kerusi.
  19. Oleh kerana terdapat pembuangan pekerja dalam pelbagai industri disebabkan oleh proses "outsourcing", segelintir ahli Demokrat mula menukar pendirian mereka dalam isu perdagangan bebas dan ada pihak yang mempersoalkan sokongan mereka sebelum in terhadap perdagangan bebas.
  20. Seorang pegawai kanan Rumah Putih mengatakan bahawa kerajaan British telah menangguhkan serbuan sehingga lama sesudah Cheney mengadakan persidangan panggilan telefon yang amat luar biasa dengan wartawan-wartawan untuk membidas para Demokrat sebagai lemah terhadap terorisme.
  21. Tiga buah parti politik utama di UK ialah Parti Konservatif, Parti Buruh, dan Parti Demokrat Liberal, yang bersama-sama meraih 622 daripada 650 kerusi di Dewan Rakyat: 621 kerusi pada pilihan raya umum tahun 2010 dan satu lagi di pilihan raya kecil tertunda di Thirsk dad Malton.
  22. Howard Dean, bekas Gabenor Vermont, seorang yang anti-perang dan membantah sokongan segelintir wakil Demokrat yang menyokong perang, adalah calon pertama yang memasuki gelanggang Pemilihan Demokratik.Dean telah menyatakan bahawa beliau telah mendapat sokongan daripada akar umbi, terutama daripada sayap kiri Parti Demokratik.
  23. Di dalam pilihanraya pertengahan penggal 2006, Parti Demokrat mendapat kenaikan penguasaan majoriti dalam kedua-dua House of Representatives dan Senat Amerika Syarikat, dan akan menyambung tugas sebagai parti majoriti apabila Kongres ke-110 bersidang dalam tahun 2007; Parti Demokrat akan mempunyai 28 gabenor negeri serta menguasai kebanyakan badan perundangan negeri-negeri di Amerika Syarikat.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...