Saturday 27 August 2016

Contoh Ayat Perkataan "berat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "berat" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Sebanyak 5% daripada berat tembakau ialah nikotin.
  2. Biasanya hukuman ini hanya dikenakan kepada penjenayah berat sahaja.
  3. Secara purata, jantung orang dewasa mempunyai berat sekitar 300-350 g.
  4. Kira-kira 1-2% berat basah otot rangka dan 10% berat basah hati ialah glikogen.
  5. Ia merupakan organ manusia yang paling besar yang mempunyai berat sekitar enam paun.
  6. Ciptaannya ini mempunyai berat sebanyak 1 tan dan boleh membawa sehingga empat penumpang.
  7. Definisi untuk diarea sebenar ialah peningkatan berat najis melebihi 200 gm dalam 24 jam.
  8. Nama tunggu dengan berat padi = Nilai dollar dahulu = Nilai dollar pada 1980an dan sekarang:
  9. Namun Ibn Al-Haitham tidak mengambil berat akan polinomial dengan darjah lebih tinggi dari 4.
  10. Kajian mendapati ia mengandungi lebih kurang 0.4% hingga 2.7% statin berdasarkan berat kering.
  11. Selain itu, janin perempuan selalunya kurang berat berbanding janin lelaki ketika cukup bulan.
  12. Anda juga perlu bola yang tidak terlalu ringan, tetapi cukup berat anda masih boleh dibuang dengan mudah.
  13. Tinggi tiang tersebut kemudiannya dihadkan kepada berat maksima yang mampu disokong oleh tekanan atmosferik.
  14. Meletakkan sebuah objek yang berat seperti bola boling di atas trampolin akan menyebabkan trampolin itu melekuk.
  15. Sepanjang penaklukan mereka di Asia Tengah, Rusia disambut dengan perlawanan yang paling berat oleh Turkmenistan.
  16. Kebanyakan penternak lebih gemar menangguhkan pembiakbakaan hingga kambing betina mencapai 70% berat badan dewasa.
  17. Kawasan perindustrian berat ialah Pasir Gudang dan Tanjung Langsat, yang terletaknya di kawasan metropolitan timur.
  18. Ia dipertahankan oleh meriam berat jenis BL 15 inch Mk I naval gun yang diletakkan di Johor, Changi dan Buona Vista.
  19. Falsafah matematik mengambil berat tentang peranan bahasa dan logik dalam bukti-bukti dan matematik sebagai satu bahasa.
  20. Sukan olahraga, renang, ping pong dan angkat berat include fully integrated events for elite athletes with a disability.
  21. Di Sabah dan Sarawak, perbicaraan kes-kes berat masih dibicara oleh hakim dan dua assessors, seperti sebelum kemerdekaan.
  22. Semua unsur yang lebih berat adalah dibuat sama ada secara semula jadi atau sintetik melalui pelbagai cara nukleosintesis.
  23. Rogol dianggap sebagai jenayah dashyat dalam kebanyakan kebudayaan dan kadangkala dihukum dengan berat oleh undang-undang.
  24. Daya turun aerodinamik lambat-launnya makin dipandang berat dalam rekabentuk kereta sejak munculnya aerofoil pada akhir 1960-an.
  25. Terdapat sedikit ragu-ragu bahawa geometri berasal sebagai sains praktikal, mengambil berat tinjauan, ukuran, luas, dan isipadu.
  26. Semasa menjadi Tengku Mahkota, baginda turut terlibat sama dalam hal ehwal kerajaan negeri dan mengambil berat kebajikan rakyat.
  27. Seperti rakyatnya, makanan di Malaysia adalah pelbagai, dari makanan berat seperti nasi lemak hinggalah yang ringan seperti kuih.
  28. Risiko mengalami kencing manis jenis 2 boleh dikurangkan dengan banyaknya dengan mengurangkan berat atau mengekalkan berat badan normal.
  29. Di dalam konteks Konflik Israel-Palestin, istilah Palestin mempunyai konotasi politik yang amat berat dan boleh mencetuskan kontroversi.
  30. Kebanyakan wanita rasa lebih bertenaga dalam tempoh ini, dan mula menambah berat ketika simptom sakit pagi berkurangan dan akhirnya lenyap.
  31. Jadi, lebih berat atau besar kesalahan seseorang itu, maka lebih tinggilah jumlah mungkul yang akan diputuskan oleh ketua rumah atau penghulu.
  32. Untuk membayar hutang mereka dan mengumpul harta, mereka sering mengenakan cukai yang berat dan ramai petani terpaksa meninggalkan tanah mereka.
  33. Ketika berkelajuan rendah, arus yang diaruhkan oleh gegelung ini dan fluks magnet yang terhasil tidak cukup besar untuk menyokong berat gerabak.
  34. Orang Iban panggil sistem denda ini sebagai "jabir Iban" yang berbeza dengan "jabir perintah" seperti jadual berat padi dan nilai tajau di atas.
  35. Haadyai merupakan wilayah yang masih diselaputi kecemasan dan darurat berikutan dasar berat pincang Perdana Menteri Thailand, Thaksin Sinnawatra.
  36. Faktor-faktor ibu termasuk berat badan, indeks jisim badan, pemakanan, tekanan emosi, pendedahan kepada toksin, dan aliran darah dalam uterus ibu.
  37. Geometri adalah sebahagian dari matematik yang mengambil berat persoalanan mengenai saiz, bentuk, dan kedudukan relatif dari rajah dan sifat ruang.
  38. Pada mulanya ia hanyalah sebahagian jasad dari pengetahuan praktikal yang mengambil berat dengan jarak, luas dan isipadu, tetapi pada abad ketiga S.M.
  39. Ini boleh dikira dengan menggunakan teknik Bootstrap tapi yang dicadangkan telah matematik rumit dan pengkomputeran berat bahkan dalam era komputer cepat.
  40. Pihak Soviet berundur, dan berjaya memindahkan kebanyakan industri berat mereka jauh daripada medan pertempuran dan membina semula dikawasan lebih terpencil.
  41. Pengganti Kruschev ialah Leonid Brezhnev yang meneruskan polisinya iaitu dxtente dengan negara Barat and penumpuan kepada perindustrian berat dan ketenteraan.
  42. Perindustrian berat seperti kimia, kereta, semikonduktor dan pemprosesan logam, tertumpu di bahagian utaranya, sekitar Fukuoka, Kitakyushu, Nagasaki, dan Oita.
  43. Pengekalan di dalam nota muzik kebiasaan tidak begitu diambil berat dan ahli muzik secara umumnya kerap menukar sedikit sebanyak penggubahan di dalam nota muzik.
  44. Bola bowling yang berat dengan julat berat badan yang berbeza-beza, untuk mengelakkan pergelangan tangan tercedera, mereka harus diambil dengan kedua-dua belah tangan.
  45. Selepas ambil alih komunis pada tahun 1949, Shanghai menjadi lembap di bawah pencukaian kerajaan pusat yang begitu berat serta penyingkiran kebanyakan unsur borjuisnya.
  46. DD(X) tidak lagi dipanggil kelas Zumwalt, dan ia lebih besar daripada kapal pembinasa biasa, iaitu hampir 3,000 tan lebih berat berbanding kapal penjajap Kelas Ticonderoga.
  47. Tourx pada umumnya mengejar dasar-dasar ekonomi sosialisme dan menumpaskan tentangan-tentangan serta kebebasan bercakap, tanpa banyak mengambil berat tentang hak asasi manusia.
  48. Ini seperti dilema banduan, hanya apabila kedua-dua pemain belot, kedua-dua mendapat hukuman yang lebih berat daripada yang didapati oleh sipembelot dalam kes satu belot sahaja.
  49. Ia dipandangkan sebagai lebih mencederakan kepada mangsa rogol dari segi psikologi, dan dikenakan hukuman yang lebih berat daripada rogol perseorangan di sebahagian bidang kuasa.
  50. Majoriti berat bola kebanyakannya pemain akan mengikut saiz atau berat peserta.BOla yang lebih berat akan menghempak pin dengan lebih kuat menyebabkan jatuhan pin juga akan lebih banyak
  51. Sesebuah komputer yang melepasi keperluan Vista Premium Ready dapat menikmati ciri-ciri hebat Windows Vista dengan lancar tanpa terasa berat serta dapat menikmati antaramuka Windows Aero.
  52. Secara kasarnya, tekanan atmosfera jatuh kira-kira 50% pada ketinggian altitud 5 km (ataupun jumlah berat atmosfera di bawah 5 km adalah separuh daripada jumlah berat keseluruhan atmosfera).
  53. Warna mata manusia merupakan sifat genetik diwarisi sepenuhnya, manakala ketinggian dan berat badan pula diwarisi separa sahaja, dan bahasa yang dituturkan pula langsung bukan sifat yang diwarisi.
  54. Pedang masih digunakan, namun hanya sebatas pada pejabat tentera dan seragam upacara ketenteraan saja, meskipun kebanyakan tentara menggunakan pasukan askar berkuda berat sebelum Perang Dunia ke-2.
  55. Perbicaraan diadili juri dibolehkan dalam kesemua kes pendakwaan di Pulau Pinang dan Melaka, yang merupakan bekas-bekas koloni British, sehinggalah ia dihadkan kepada kes-kes berat sahaja pada 1978.
  56. Meriam-meriam ini diperbuat daripada gangsa dan dibawa berdekatan dengan kota ini menggunakan banyak tenaga manusia disamping penggunaan kerbau dan lembu kerana berat yang melampau meriam-meriam ini.
  57. Di negara-negara yang mana penyiksaan tidak diambil berat ataupun diterima sebagai kelakuan yang biasa bagi pihak polis dan pihak keselamatan, rogol orang tahanan lelaki dan perempuan sering berlaku.
  58. Beberapa ahli matematik mengambil berat akan kemungkinan ralat di dalam program komputer atau ralat masa jalanan dalam pengiraannya, menyebabkan kesahihan bukti bantuan komputer ini boleh dipersoalkan.
  59. Masalahnya semakin meruncing pada bulan Mac 2010 apabila dia sampai di bawah kritikan berat oleh penyokong Inter selepas dia muncul di siaran TV Itali Striscia la Notizia memakai jersi pasukan AC Milan.
  60. Satelit planet lain (seperti bulan Bumi) mungkin mempunyai keseimbangan hidrostatik tetapi tidak diterima sebagai planet kerana baripusatnya terletak dalam jasad cakerawala yang lebih berat (iaitu Bumi).
  61. Malaysiakini mendapat cabaran berat apabila Perdana Menteri Malaysia, Dr Mahathir Mohamad mengumumkan pilihan raya setahun lebih awal iaitu pada 1999.Hari penamaan calon ditetapkan pada 20 November 1999.
  62. Bagaimanapun, dengan pertempuran kereta kebal melawan kereta kebal merupakan matlamat utama, ia menjadi jelas bahasa kereta kebal masa hadapan perlu dilengkapi dengan perisai berat dan membawa meriam besar.
  63. Elemen yang lebih berat dari hidrogen dan helium dibentuk dalam teras dari bintang yang kuno dan yang meletup, jadi generasi bintang yang pertama perlu mati sebelum alam semesta akan dikayakan dengan atom ini.
  64. Pada akhir ia diputuskan bahawa bandar itu tidak dapat dipertahankan terhadap kekuatan serangan yang dijangka, dan rancangan pertahanan itu dengan berat hati ditukar kepada pertahanan statik di lapangan terbang.
  65. Namun demikian, polisi Stalin telah berjaya dan wilayah-wilayah Soviet membangun dengan amat pesatnya, meskipun pembangunan adalah lebih kepada industri berat dan ketenteraan dan bukannya berdasarkan kehendak pengguna.
  66. Matahari merupakan Bintang Populasi I; ianya dilahirkan dalam peringkat kemudian dari evolusi alam semesta, dan demikian mengandungi lebih elemen yang lebih berat dari hidrogen dan helium berbanding bintang populasi II.
  67. Hal ini tentunya merupakan tugas berat bagi kerajaan yang baru terbentuk tersebut, terutama kerana keadaan ekonomi dan kewangan Suriname yang sangat memprihatinkan, sebagai akibat dari kemelut politik yang berpanjangan.
  68. Kepercayaan tradisi menegaskan bahawa samurai pada kebanyakan masa bertempur di belakang kuda dan bertindak sebagai tentera berkuda berat yang menyerbu bagi menembusi tentera berjalan kaki yang tidak mampu berbuat apa-apa.
  69. Oleh itu, pada akhir 1940, beliau mengarahkan Batalion Kedua, Regiment Punjab Yang Ke-15, bateri meriam berat 6-inch dari Artileri Diraja Hong Kong-Singapura, dan Kompani Kubu Ke-35 untuk ditempatkan di Kuching (Borneo Utara British).
  70. Kambing bertubuh besar dengan rangka yang lebih gedang mencapai berat badan matang pada umur yang lebih lewat reach (36 ke 42 bulan) daripada kambing bertubuh kecil (18 ke 24 bulan) jika kedua-duanya diberi makan secukup-cukup potensi.
  71. Geometri awal adalah koleksi dari empirikal yang dijumpai yang mengambil berat jarak, sudut, luas, dan isipadu, yang telah berkembang untuk menemukan sesetengah keperluan praktikal dalam tinjauan, pembinaan, astronomi, dan berbagai kraf.
  72. Di bawah keadaan-keadaan tekanan dan suhu permukaan, hidrokarbon-hidrokarbon yang lebih ringan seperti metana, etana, propana dan butana wujud sebagai gas, manakala yang lebih berat seperti pentana dan ke atas wujud sama cecair atau pun pepejal.
  73. Hantu bajang biasanya dibela oleh seseorang bagi menjaga keselamatan diri daripada serangan haiwan buas, menjaga ladang daripada serangan perosak tanaman, membuat kerja berat seperti membersihkan kawasan untuk berhuma dan bagi memusnahkan saingan.
  74. Dalam masa yang sama, Stalin terpaksa membina semula ekonomi Soviet yang telah runtuh akibat perang, sambil meneruskan polisi lamanya iaitu membangunkan industri berat dan ketenteraan, serta menindas para pembangkang dan melanggar hak asasi manusia.
  75. Bunga Pakma atau Rafflesia merupakan genus sejenis tumbuhan berbunga dengan bunga yang besar, dan bunga Pakma spesies Rafflesia arnoldii merupakan yang terbesar di dunia dengan saiz 91 cm diameter, 1.9 cm (3/4 inci) tebal dengan berat 7 kilogram (15 lbs).
  76. Di Negeri-Negeri Melayu, perbicaraan diadili juri tidak dibenarkan ketika pemerintahan kolonial dan kes-kes berat dikendalikan oleh seorang hakim bersama dua orang panaksir tetapi kemudiannya di perkenalkan oleh Tunku Abdul Rahman selepas kemerdekaan pada 1957.
  77. Al Jazeera English menyiarkan rancangan terbitan umum seperti laporan dan analisis warta berita, rancangan umum ehwal semasa dan rencana, temuramah langsung, berita hiburan, laporan perniagaan dan sukan, melalui laporan yang objektif, tepat dan tidak berat sebelah.
  78. Selepas pilihan raya ke-13, terdapat dakwaan dari pihak pembangkang dan beberapa organisasi bukan kerajaan di negara itu yang mengatakan pihak Kerajaan Malaysia di bawah pentadbiran Barisan Nasional mengamalkan bentuk pilihan raya yang tidak betul, menipu dan berat sebelah.
  79. Bukti lain kewujudan sebuah kerajaan purba di Terengganu, ialah seketul batu granit berbentuk empat segi yang berukir tulisan dengan ukuran 84 cm tinggi, 53 cm lebar bahagian atas dan 27cm lebar di bahagian bawah dan berat batu tersebut 215 kg yang dikenali sebagai Batu Bersurat.
  80. Pasukan Ekspedisi British terpaksa diundurkan dari Dunkirk dalam Operasi Dynamo, meninggalkan kelengkapan berat mereka, sementara kerajaan Perancis berdamai, dengan pihak Jerman menguasai kawasan di Utara dan kerajaan Vichy Perancis Vichy (Vichy France Vichy) pula berkuasa di selatan.
  81. Pada 22 Januari 1942, Anderson memerintahkan supaya semua kenderaan dan senjata berat dimusnahkan supaya tidak dapat digunakan oleh tentera Jepun, dan mengarahkan pasukannya untuk menyusup keluar daripada kepungan Jepun melalui jalan-jalan kampung supaya tidak tertawan oleh askar Jepun.
  82. Lalulintas yang berat dan kesesakan di kawasan-kawasan kota raya terbesar masih menjadi punca isu alam sekitar dan kesihatan yang mendesak, meskipun tahap asbut banyak menurun sejak 1970-an dad 80-an, dan pencemaran asbut ini semakin jarang dialami di samping pengurangan tahap sulfur dioksida.
  83. Namun Ferguson kemudiannya menulis dalam autobiografinya yang menyatakan bahawa Rangers mengetahui tentang mazhab yang dianuti isterinya semasa beliau menyertai kelab tersebut, dan Ferguson meninggalkan kelab itu dengan rasa berat hati berikutan konflik yang terjadi semasa final Piala Scotland tersebut.
  84. Selain daripada laporan dan analisis warta berita, Al Jazeera English turut menyiarkan rancangan terbitan umum dalam format definisi tinggi seperti program ehwal semasa & rencana umum, temuramah & debat langsung, cetera, hiburan dan sukan, melalui laporan yang objektif, tepat dan tidak berat sebelah.
  85. Beliau menambah: "Kami sedang berbuat apa-apa saja yang mungkin unutk menggagalkan sebarang kegiatan terorisme lanjut... Ini bermaksud gangguan besar di semua lapangan terbang UK." Kenyataan-kenyataan ini menyusul komen-komen pada hari yang lalu yang dibuat oleh Reid mengenai keperluan untuk mengambil berat tentang ancaman-ancaman terorisme terhadap UK.
  86. Pemindahan pentadbiran ke London kerana Syarikat Hindia Timur Inggeris di India tidak mengambil berat kebajikan Negeri-Negeri Selat, desakan saudagar-saudagar yang tidak berpuas hati dengan dasar Pejabat Tanah Jajahan British di India, cadangan Syarikat Hindia Timur Inggeris untuk menghapus taraf pelabuhan bebas Singapura mengancam kemajuan perdagangan, kemasukan pendatang China secara tidak terkawal menyebabkan berlaku kekacauan akibat penubuhan kongsi gelap dan penduduk membantah tindakan Pejabat Tanah Jajahan British di India yang menjadikan Singapura sebagai tempat pembuangan banduan dari India.
  87. Objektif utama badan bukan kerajaan ini adalah untuk menggesa Kerajaan Malaysia yang berada di bawah pentadbiran Barisan Nasional untuk mengolah kembali dan membaik pulih sistem pemilihan atau pilihanraya berdasarkan konsep keadilan sejagat yang lebih bebas, terbuka dan bersih dari unsur sabotaj, ketirisan dan rasuah pilihanraya. Selain itu sebagai suatu platform bagi mendesak Kerajaan Malaysia mengamlakan sistem pemerintahan lebih demokratik, saksama dan tidak berat sebelah. Perhimpunan Bersih 4 ini merupakan jalinan perhimpunan awam berbangkit sama seperti yang pernah diadakan pada tahun 2007, 2011, 2012.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...