Saturday 27 August 2016

Contoh Ayat Perkataan "mengesahkan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "mengesahkan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Sejak itu, lebih 80 negara telah meratifikasi atau mengesahkan konvensyen tersebut.
  2. Pengarah Pusat Ramalan Cuaca Filipina, Nathaniel Cruz mengesahkan kehadiran taufan kedua.
  3. Dengan pengalaman mereka sendiri, mereka juga telah mengesahkan kebenaran dalam kitab-kitab suci.
  4. Pada mesyuarat Menteri Luar ASEAN di Bandar Seri Begawan, Brunei, ASEAN mengesahkan penglibatannya dalam EAEC.
  5. Ahli perniagaan kita akan dihantar di sana." Sumber-sumber Lebanon tidak dapat mengesahkan kebenaran berita ini.
  6. Sehingga kini, tiada bukti mengesahkan hujung berbentuk bebola ataupun struktur seperti mulut adalah kepala organisma ini.
  7. Untuk mengesahkan digit simak, kirakan jumlah kesemua lapan digit ISSN didarabkan oleh kedudukannya di nombor, mengira dari kanan.
  8. Sejarahwan gagal mengesahkan samaada rancangannya dilaksanakan, terutamanya disebabkan penyakit cacar telahpun hadir dikawasan ini.
  9. Pada 25 Julai, Liverpool mengesahkan bahawa Lallana mengalami kecederaan ketika berlatih di Boston, Massachusetts semasa pra-musim.
  10. Salah satu pengaruh yang utama di belakang gerakan ini ialah Kesatuan Eropah yang mula-mulanya mengesahkan makanan organik pada 1991.
  11. Dan meskipun lebih dari satu bukti diketahui untuk sesebuah teorem, hanya satu sahaja yang diperlukan untuk mengesahkan teorem tersebut.
  12. Toshiba, salah satu pemaju utama format pesaing itu, secara rasminya mengesahkan urusan mereka pada HD-DVD ditamatkan pada 19 Februari 2008.
  13. Mahkamah akan membuat siasatan akan kesahihan kenyataan dan sekiranya berpuas hati mahkamah akan mengesahkan dan merekodkan perceraian tersebut.
  14. Selepas kalah pada peringkat separuh akhir menentang Uruguay, jaringan 11–3 terhadap Mesir telah mengesahkan kedudukan mereka dalam tempat ketiga.
  15. Iain Dowie dilantik sebagai pengurus dan membimbing kelab itu ke perlawanan play-off dan mengesahkan promosi selepas kemenangan 1–0 ke atas West Ham.
  16. Laksamana Sathiraphan Keyanont yang merupakan Panglima Tentera Laut Thailand dan ahli CDR mengesahkan calon terbaik semestinya bukan kalangan tentera semasa.
  17. Estrada kemudian mencabar kewajaran pengisytiharan Mahkamah Tinggi, akan tetapi Mahkamah Agung mengesahkan keputusan Mahkamah Tinggi terhadap pewarisan Arroyo.
  18. Bekas pemain United Denis Law menjaringkan gol dengan gaya backheel untuk memberikan City kemenangan 1-0 di Old Trafford dan mengesahkan penyingkiran pesaing mereka.
  19. Telegram seringnya digunakan untuk mengesahkan urusan perniagaan dan berbeza dengan e-mel, ia biasanya digunakan untuk mencipta dokumen urus niaga yang sah di sisi undang-undang.
  20. Analisa genetik paling terkini mengesahkan bukti kaji purba bahawa kambing gurun Bezoar dari Banjaran Zagros barangkali adalah asal-usul hampir semua kambing bela jinak masa kini.
  21. Pada tahun 1842,James Brooke menghadap Sultan Brunei bagi mengesahkan kedudukannya.Pada tahun 1846,James Brooke telah diiktiraf oleh Sultan Brunei sebagai Raja Sarawak yang merdeka.
  22. Pearson kemudiannya membawa The Foxes ke tempat ke-6 pada musim 2012–2013, mengesahkan Leicester City dalam play off Championship selepas kemenangan 3–2 ke atas Nottingham Forest.
  23. Kemudian mengikut protokol di antara United Kingdom dan Belanda yang telah ditandatangani di London pada 28 September 1915, kedua-dua kerajaan mengesahkan laporan bersama dan peta tersebut.
  24. Analisis genetik moden telah mengesahkan bahawa selain daripada kelompok etnik yang utama, iaitu Berber dan Arab, berbagai-bagai kaum yang lain telah menyumbang kepada penduduk-penduduk kini.
  25. Artikel 3 khususnya mengesahkan Sepanyol melepaskan semua tuntutan ke atas Borneo; kepunyaan atau bekas kepunyaan Sultan Sulu juga dilepaskan termasuk semua kepulauan di bawah pentadbiran SBUB.
  26. Pada tarikh 3 Jun 2006, Parlimen Montenegro mengistiharkan kemerdekaan Montenegro dan mengesahkan secara rasmi pilihan rakyat Montenegro untuk berdikari sebagai suatu negara bebas dan berdaulat.
  27. Pada Oktober 4, 2007, pemimpin-pemimpin Korea Utara dan Korea Selatan berjanji untuk mengadakan sidang kemuncak secara rasmi mengisytiharkan perang ke atas dan mengesahkan prinsip bersama bukan agresif.
  28. Rusuhan-rusuhan antara orang-orang bandar dan pelajar-pelajar adalah sesuatu yang biasa sehingga rusuhan Hari St Scholastica pada tahun 1355 menyebabkan raja mengesahkan kekuasaan Universiti terhadap bandar itu.
  29. Rekod baru Sukan Olimpik Musim Sejuk 2014 di Sochi apabila 88 negara mengesahkan penyertaan untuk bertanding, mengalahkan rekod sebelumnya hanya 82 kontinjen berkelayakan untuk bertanding di Sukan Olimpik Musim Sejuk di Vancouver, Kanada.
  30. Walau bagaimanapun, memandangkan pengarang dokumen selalu mengabaikan perlunya mengeluarkan aksara-aksara tersebut, maka pelayar web sering menganggapnya sebagai penanda hanya apabila teks yang seterusnya mengesahkan tujuannya sebagai penanda.
  31. Peningkatan korelasi peristiwa berturut-turut di Eropah barat laut dengan peristiwa sedunia mengesahkan bahawa Grande Coupure berlaku pada Oligosen terawal, diikuti kerumpangan sekitar 350 alaf sebelum catatan pertama takson-takson pendatang dari Asia pasca-Grande Coupure.
  32. Pada tahun 2000, Organisasi Piawaian Antarabangsa menjelaskan kekeliruan ini dengan mengatakan melalui ISO8601 bahawa sistem pernomboran tahun astronomi akan diamalkan, dan dengan inimengesahkan perbuatan orang-orang yang mengadakan perayaan abad baru beberapa bulan lebih dahulu.
  33. Bagaimanapun, tindakan Sepanyol itu sia-sia kerana Perjanjian San Ildefonso yang ditandatangani pada tahun yang sama mengesahkan kedaulatan Portugis atas segala tanah yang ditaklukinya dalam peluasan wilayah, maka terbentuknya sebahagian besar sempadan Brazil yang kita kenali sekarang.
  34. 55.54% daripada pengundi memilih untuk merdeka daripada Montenegro mengatasi keperluan mendapat 55% daripada jumlah pengundian yang ditetapkan untuk mengesahkan referendum dibawah peraturan yang ditetapkan Kesatuan Eropah, sebagai dilaporkan oleh 99.80% daripada 1,100 tempat pengundian.
  35. Dengan itu, dalam menangani krisis pentadbiran kerajaan Negeri Perak, baginda telah mempraktikkan keputusan menurut peraturan dengan membenarkan penubuhan kerajaan baru oleh Barisan Nasional apabila baginda mengesahkan dengan menemu-bual setiap seorang wakil BN dan wakil Bebas mengenai pendirian mereka.
  36. Walaupun berbagai-bagai khabar angin yang menyatakan bahawa Ban ialah ahli Gereja Penyatuan, dan kemudian laporan timbul yang melaporkan yang Ban ialah anggota "kumpulan tanpa Gereja", The Economist mengesahkan pada bulan Januari 2007 yang dia bukan anggota atau ahli mana-mana kumpulan keagamaan atau gereja.
  37. Undang-undang ini mewajibkan pengisytiharan perkahwinan di hadapan seorang kerani kerajaan daripada pentadbiran sivil (kedua-dua pasangan berikrar tentang kesudian untuk berkahwin) sebagai prosedur untuk mengesahkan perkahwinan dari segi undang-undang dan oleh itu, mengurangkan perkahwinan yang dirasmikan oleh paderi menjadi hanya sebuah upacara peribadi.
  38. Jikalau parlimen meluluskan suatu resolusi tidak keyakinan, atau menolak kelulusan suatu bil penting seperti belanjawan, oleh itu kerajaan harus sama ada meletakkan jawatan supaya sebuah kerajaan berlainan dapat dilantik atau mencari suatu pembubaran parlimen supaya pilihanraya umum baru dapat dijalankan supaya dapat mengesahkan semula atau menolak mandat kerajaan.
  39. Sikap berdiam diri serta mengelak dari menggunakan pendekatan konfrontasi oleh Malaysia berdasarkan semangat setiakawan dua negara yang berjiran itu sebaliknya telah digunakan dengan sebaiknya di dalam penggulungan hujah pihak Singapura di Mahkamah Keadilan Antarabangsa yang akhirnya dengan persetujuan 12-4 memutuskan bahawa kedaulatan Pulau Batu Puteh milik Singapura sementara 15-1 mengesahkan Batuan Tengah milik Malaysia.
  40. Dalam Liga Juara-Juara Eropah, kelab ini telah tersingkir pada peringkat kumpulan untuk musim kedua berturut-turut, dalam keputusan yang seolah-olah untuk mengesahkan reputasi Mancini sebagai jauh lebih baik menguruskan dalam perlawanan domestik berbanding Eropah, manakala perlawanan akhir kedua Piala FA dalam tiga musim berakhir dengan kekalahan 1-0 kepada Wigan Athletic, selepas khabar angin mengatakan bahawa Mancini akan dipecat.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...