Saturday 27 August 2016

Contoh Ayat Perkataan "bawaan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "bawaan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Umpamanya, pokok Solidago yang bersifat entomofili sering disalahkan untuk rinitis alergi, meskipun debunganya bukan debunga bawaan udara.
  2. Rodensia dan arnab sering dijadikan perumah takungan, tetapi jangkitan bawaan air menyumbangkan 5%–10% semua kes tularemia di Amerika Syarikat.
  3. Bagaimanapun, wabak penyakit bawaan nyamuk masih menyebabkan penyemburan dengan bahan kimia yang kurang beracun berbanding yang digunakan pada masa lalu.
  4. Pemerintah Portugis mengasimilasikan beberapa puak orang asli manakala puak-puak lain diperhambakan atau dipunahkan ekoran perang berlanjutan ataupun akibat tidak lali akan penyakit bawaan pendatang Eropah.
  5. Sesetengah nyamuk mampu menyebarkan penyakit protozoa seperti malaria, penyakit (filarial) seperti filariasis, dan penyakit bawaan virus seperti demam kuning, demam denggi, encephalitis, dan virus Nil Barat.
  6. Salah satu contoh penyakit bawaan darah yang diketahui ramai adalah AIDS, yang mana virus HIV, dipindahkan melalui sentuhan antara darah dengan darah, air mani "sperma", atau cecair badan orang yang dijangkiti.
  7. Oleh sebab sesetengah mikroorganisma berupaya mengikat nitrogen, ia juga merupakan sebahagian yang penting kepada kitar nitrogen, dengan kajian-kajian terkini menunjukkan bahawa mikrob bawaan udara mungkin memainkan peranan yang penting dalam kerpasan dan cuaca.
  8. The aboriginal population is estimated to have been between 200,000 and two million in the late 15th century,with a figure of 500,000 currently accepted by Suruhanjaya Diraja Kesihatan Pribumi Kanada.Kejadian berulang-ulang wabak berjangkit bawaan pendatang Eropah seperti demam selesema,campak, dan cacar, di samping kesan-kesan lain daripada hubungan dengan orang Eropah, menyebabkan jumlah penduduk asli merosot 40–80% selepas hubungan itu.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...