Saturday 27 August 2016

Contoh Ayat Perkataan "konsep"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "konsep" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Hanya selepas 1995, ASEAN menerima konsep sebegini.
  2. Dalam matematik, set ialah konsep bagi sekumpulan benda.
  3. Dalam kerelatifan am, konsep ruang-masa telah diubahsuai.
  4. Ini adalah salah satu daripada tafsiran konsep "wei-wu-wei".
  5. Lihat Tuhan dalam agama Kristian untuk konsep Tuhan Kristian.
  6. Konsep Teorem adalah sangat berkait rapat dengan konsep bukti.
  7. Rencana ini mengenai penglihatan konsep negara dari aspek politik.
  8. Pada abad ke-19, konsep infinitesimal ini digantikan oleh konsep had.
  9. Lee Kuan Yew menyalahkan Tunku dalam kegagalan konsep "Malaysian Malay".
  10. Homeostasis merupakan salah satu konsep yang paling penting dalam biologi.
  11. Haskell mempelopori paradigma ini dan mengetengahkan konsep fungsi 'tulen'.
  12. Funktor dan transformasi bersahaja adalah konsep utama dalam teori kategori.
  13. Ini mendorong kepada konsep penting pada keseimbangan, termodinamik, dan kinetik.
  14. Ia dicipta oleh penganut-penganut Taoisme untuk menggambarkan konsep ajaran Laozi.
  15. Walau bagaimanapun ia jelas bahawa konsep ini mempunyai masalahnya yang tersendiri.
  16. Kebanyakan dasar luar negara RRC berasaskan konsep "kebangkitan China secara damai".
  17. Penggunaan dua istilah ini selalu bertindih dan konsep ini jelas berhubungkait rapat.
  18. Pada masa yang sama, konsep â€œMasa Depan Tersurat” semakin mendapat sambutan hangat.
  19. Pada masa inilah konsep undang-undang iaitu salah satu ciri negara moden, mula menjelma.
  20. Agama ini juga menggambarkan Tuhan melalui konsep yang tidak mengandungi antropomofisme.
  21. Pemerintahan sendiri adalah konsep abstrak yang digunakan pada beberapa skala organsasi.
  22. Jerman turut membina beberapa kereta kebal, tetapi tidak mendalami konsep ini dengan lebih jauh.
  23. Beliau juga memberi penekanan kepada konsep Rukun Tetangga dan perjuangan terhadap ancaman dadah.
  24. Tamadun Lembah Indus telah membangunkan sistem perpuluhan moden yang pertama, termasuk konsep kosong.
  25. Kajian biogeografi merupakan integerasi konsep dan pengetahuan evolusi, geologi dan geografi fizikal.
  26. Raja Majapahit yang mengamalkan konsep devaraja dibantu oleh Perdana Menteri dan empat orang Menteri.
  27. Lokasi dan kedudukan pusat penyiaran tersebut dipilih mengikut konsep putaran bumi mengelilingi suria.
  28. Sistem ini tidak mempunyai konsep nilai tempat dan oleh itu, mengehadkan perwakilan nombor yang besar.
  29. Raja berperlembagaan yang moden biasanya menggunakan konsep trias politica, atau politik tiga serangkai.
  30. Inilah konsep yang bernama "perasteran", iaitu proses menukar imej visual menjadi searus denyut elektrik.
  31. konsep yang lebih mudah difahami adalah konsep yang diambil dari kimia asid dan bes (acid/base chemistry).
  32. Kesinambungan fungsi adalah salah satu konsep inti dari topologi, yang dirawat di umum penuh di bawah ini.
  33. Antara dua perang dunia, konsep kereta kebal diterima, dan beberapa negara mereka dan membina kereta kebal.
  34. Ekonomi di sini tidak juga merujuk kepada konsep kewangan tetapi kepada "peruntukan" dalam erti kata yang luas.
  35. Walaupun konsep ini berasas dari asal-usul geologi, biosfera menunjukkan sumbangan Charles Darwin dan Matthew F.
  36. Jadi konsep sesebuah teorem secara asasnya adalah deduktif, berbeza dengan konsep teori saintifik yang empirikal.
  37. Ini kerana ia menggabungkan tradisi feudal berasaskan keturunan darah dengan konsep moden berasaskan perlembagaan.
  38. Lima Rukun Islam adalah lima amalan penting dalam Islam Sunah, dan lima konsep asas penerimaan agama bagi Islam Syiah.
  39. Siri Anak Pontianak ini dirancangkan untuk membuat konsep yang berlainan daripada filem Pontianak Harum Sundal Malam 2.
  40. Sejak penemuan abad kesembilan-belas dari geometri bukan Euclid, konsep dari ruang telah mengalami perubahan yang besar.
  41. Konsep 1 Malaysia berbeza dari Malaysian Malaysia kerana konsep ini bertunjangkan kepada realiti tempatan dan sejarah negara.
  42. Satu konsep utama biologi ialah kehidupan berubah dan berkembang melalui evolusi dan setiap benda hidup mempunyai asal bersama.
  43. Penyamaan ini telah menimbulkan kegusaran kepada orang Melayu/bumiputera kerana ia satu konsep yang amat sensitif kepada mereka.
  44. Mekanik kuantum berbeza bukan sahaja dari segi struktur matematik, malah turut bertentangan dengan beberapa konsep asas fizik klasik.
  45. Apple kini terlibat dalam penciptaan konsep teknologi baru, serta ciri-ciri untuk Mac OS X "Leopard", sistem pengendaliannya yang baru.
  46. Malaysia mengamalkan sistem politik berbilang parti sejak pilihan raya pertama pada tahun 1955, berasaskan konsep "siapa cepat dia dapat".
  47. Pengurusan dan siaran beritanya beredar dari Kuala Lumpur ke Doha, London dan Washington DC mengikut konsep putaran bumi mengelilingi suria.
  48. Dengan kedatangan agama Hindu dan Buddha, konsep penunggu dan jembalang diubah menjadi konsep dewa-dewa yang mendiami tempat-tempat tertentu.
  49. Teras pertama 1 Malaysia yang beliau nyatakan ialah mengubah asas perhubungan kaum di Malaysia dari konsep toleransi kepada konsep penerimaan.
  50. Dari sudut pandangan ini, Malaysia, Filipina, dan pulau-pulau negara Indonesia (kecuali New Guinea), kesemuanya termasuk dalam konsep Nusantara.
  51. Pada Disember 1947, Ishak Haji Mohamed telah menjadi presiden PKMM yang ketiga dan PKMM beralih daripada konsep komunisme kepada nasionalistik.
  52. Serupa juga, adanya perbezaan-perbezaan yang lebih halus antara konsep pensenyawaan dengan keadaan hamil yang sebenar yang bermula dengan implantasi.
  53. Melalui teori asas kalkulus, yang juga diterbitkan oleh mereka berdua, kamiran dikaitkan dengan pembezaan, satu konsep yang diketahui umum ketika itu.
  54. Sistem dinamik ialah satu konsep di dalam matematik di mana satu hukum tetap menerangkan kebergantungan satu titik terhadap masa dalam ruang geometri.
  55. Matlamat Kesatuan Melayu Muda adalah mencapai kemerdekaan bagi Malaya melalui penyatuan bersama Indonesia di bawah konsep Melayu Raya/Indonesia Raya..
  56. Selaras dengan konsep hidup dengan harmoni dengan unsur-unsur semula jadi di dalam dunia, ilmu feng shui mencuba memahami dan menguasai unsur-unsur itu.
  57. Pengarang cerita kanak-kanak, Michael Morpurgo mencipta konsep cerita maskot-maskot ini, dan juga wujudnya filem animasi pendek berkenaan kisah mereka;.
  58. Algebra abstrak atau algebra niskala dikembangkan ke konsep mirip yang didapati pada algebra asas dan perkira-kiraan nombor untuk konsep umum yang lebih.
  59. Sebaliknya, Lee Kuan Yew mewar-warkan konsep "Malaysian Malay" dan mendapat sambutan banyak parti di Semenanjung Malaysia, Sabah dan Sarawak, kecuali MCA.
  60. Tambahan pula, para pemburu mempunyai konsep "satu", "dua", dan "banyak", serta juga gagasan "tiada" atau "sifar" apabila mempertimbangkan kawanan haiwan.
  61. Oleh itu, istilah "rumpai" merupakan suatu konsep yang relatif, dan takrif yang lebih umum untuk "rumpai" ialah sesuatu tumbuhan yang tidak begitu berjaya.
  62. Perhentian Bas Kuala Klawang telah dinaiktaraf pada tahun 2005 dengan membawa konsep minang yang mana konsep ini jelas terlihat pada rekabentuk bumbungnya.
  63. Fungsi merupakan satu konsep penting dalam kebanyakan bahasa pengaturcaraan aras tinggi dan merupakan konsep utama dalam paradigma pengaturcaraan kefungsian.
  64. Spesies adalah konsep taksonomi yang digunakan dalam biologi untuk menunjuk pada populasi organisma yang sejenis atau serupa dalam beberapa hal yang penting.
  65. Dalam Bahasa Inggeris perkataan "state" berasal daripada konsep state atau takhta zaman silam dimana head of state secara biasanya seorang raja, akan bersantai.
  66. Secara umumnya apabila tadbir diri negara bangsa dibincangkan, ia dikenali sebagai kedaulatan negara - satu konsep yang penting dalam undang-undang antarabangsa.
  67. Mekanik yang dibawa oleh Newton dapat digunakan untuk menerang banyak konsep dan pemerhatian kepada objek-objek yang besar dan bergerak dengan laju yang sederhana.
  68. Ada juga sekumpulan orang dari Uthmaniyyah yang mempunyai pendidikan barat berpendapat bahawa konsep raja berpelembagaan dapat mengurangkan tekanan di dalam negara.
  69. Menjelang tahun 1879, beliau dapat menghasilkan konsep baru, iaitu lampu rintangan tinggi dalam vakum yang amat tinggi, yang mampu membara selama beratus-ratus jam.
  70. Kumpulan etnik Melayu berlainan dari konsep Rumpun Bangsa Melayu, yang merangkumi kumpulan manusia yang lebih luas, termasuk kebanyakan etnik di Indonesia dan Filipina.
  71. Postulat 5 membawa kepada geometri yang sama sebagai penyataan yang berikut, dikenali sebagai Aksiom Playfair, yang hanya boleh dipegang hanya konsep di dalam satah itu:
  72. Ia merupakan antara cabang utama dalam matematik moden dan mempunyai sebilangan hubungan konsep dengan banyak bidang seperti analisis kompleks, topologi dan teori nombor.
  73. Dia memutuskan bahawa isipadu air boleh mengembang bagi mengisi ruang yang ada, dan dia mencadangkan bahawa konsep hampagas sempurna sebagai tidak teratur ("incoherent").
  74. Kebebasan beragama merupakan satu konsep perundangan yang berkaitan, tetapi tidak serupa dengan toleransi agama, pemisahan di antara agama dan negara, atau negara sekular.
  75. Peniskalaan konsep boleh dibentuk dengan penapisan kandungan maklumat bagi suatu konsep atau fenomena boleh cerap, hanya memilih aspek-aspek yang relevan untuk tujuan tertentu.
  76. Suatu konsep semacam itu telah memperteguh dalam Perlembagaan Inggeris oleh Walter Bagehot, yang mengemfasiskan aspek-aspek kerajaan yang "menimbulkan rasa hormat" dan "cekap".
  77. Oleh itu, konsep keluarga bahasa melibatkan konsep leluhur genetik sejarah bagi sebuah bahasa, serta membayangkan evolusi sebuah bahasa yang beransur-ansur menjadi bahasa yang lain.
  78. Secara linguistik, konsep ini boleh diperluas untuk merangkumi pulau-pulau Taiwan dan Madagascar kerana bahasa asli kedua-dua pulau ini juga merupakan sebahagian bahasa Austronesia.
  79. Penggantian konsep Persekutuan Tanah Melayu yang baru itu dengan skim Malayan Union yang tidak popular dicapai, melalui perundingan antara pihak British, sultan-sultan Melayu dan UMNO.
  80. Banyak teks India kuno menggunakan perkataan Sanskrit shunya untuk merujuk kepada konsep lowong; dalam teks matematik, perkataan ini sering digunakan untuk merujuk kepada nombor sifar.
  81. Teras asas konsep ini ialah penolakan kepada sebarang bentuk tindakan afirmatif dan pelaksanaan prinsip meritokrasi sepenuhnya di dalam dasar-dasar negara terutamanya dasar sosioekonomi.
  82. Ini merupakan konsep baru yang tidak pernah terlintas dalam pemikiran orang-orang Melayu umum — pemerintahan oleh bangsa lain selain daripada mereka yang berkulit putih — sebelum ini.
  83. Para elit liberal Sepanyol seperti Cxnovas del Castillo dan Emilio Castelar cuba untuk membuat mentakrifkan semula "empayar" dengan lebih rapi dengan kemnculan konsep nasionalisme Sepanyol.
  84. Walaupun istilah "sosiobiologi" dikenal pasti sejak 1940an, konsep ini tidak mendapat sebarang pengiktirafan sehingga 1975 dengan penerbitan buku "Sosiobiologi: Sintesis baru" oleh Edward O.
  85. Dalam maksud itu, kuasa, yang berlawanan dengan umpamanya keganasan, organisasi, penagihan dan atribusi lainan adalah konsep penting yang dikaitkan dengan negara dalam politik sains terkini.
  86. Perisian ini bukan sahaja memperbolehkan kita melakukan kerja-kerja pengaturcaraan biasa, malah program ini juga menyokong konsep pembangunan perisian mengunakan kaedah terkini seperti menggunakan UML.
  87. Walaupun dengan mengenepikan kerumitan keadaan hampagas, pandangan klasik mengenai hampagas sempurna dengan tekanan gas menyamai sifar hanyalah konsep falsafah dan tidak pernah ditunjukkan dalam amalan.
  88. Sesetengah penutur bahasa Inggeris tidak setuju bahawa “XÄ«zxng”, istilah bahasa Cina yang ditransliterasi ke dalam bahasa Inggeris untuk TAR, agar menjauhkan konsepnya daripada konsep Tibet bersejarah.
  89. Matlamat konsep 1 Malaysia ini adalah murni iaitu bagi memupuk dan mengukuhkan perpaduan nasional satu matlamat yang telah menjadi keutamaan setiap Perdana Menteri Malaysia semenjak Almarhum Tunku Abdul Rahman lagi.
  90. "Peniskalaan" ialah hasil daripada proses ini—konsep yang bertindak sebagai kata nama superkategori untuk semua konsep subordinat, dan menghubungkan mana-mana konsep berkaitan sebagai kelompok, bidang, atau kategori.
  91. Satu bentuk sama adalah konsep kebolehan bangunan kerajaan mempunyai kebolehan mempunyai kuasa, seperti "The White House today released a statement..." ("Rumah Putih pada hari ini mengeluarkan satu kenyataan akhbar...")
  92. Kimia merupakan sains fizikal yang melibatkan kajian pelbagai atom, molekul, hablur dan bentuk jirim lain baik diasingkan atau disebatikan, yang membabitkan konsep tenaga dan entropi berkenaan dengan kespontanan proses kimia.
  93. Dalam kurun ke-19, seorang ahli kimia yang terkenal, Baron Carl Reichenbach, bekerja dalam konsep yang sama seperti alkimia kuno seperti daya Odic, tetapi kajiannya tidak diterima dalam aliran sains yang utama pada waktu itu.
  94. Sebagai akibat dari perubahan besar ini dalam konsepsi geometri, konsep "ruang" menjadi sesuatu yang kaya dan berbeza, dan latarbelakang semulajadi untuk teori seperti berlainan seperti analisis kompleks dan mekanik klasikal.
  95. Dari sudut pandangan asasan, pada berganda dan struktur geometrikal mereka, kepentingan merupakan konsep dari kumpulan pseudo, ditaksirkan rasminya oleh Shiing-shen Chern dalam mengejar idea yang diperkenalkan oleh xlie Cartan.
  96. Walaupun istilah "Nusantara" sememangnya digunakan untuk merujuk kepada wilayah-wilayah Indonesia, istilah ini secara amnya kini dipergunakan dengan erti kata yang sebenarnya dari segi konsepkebudayaan yang dihuraikan di atas.
  97. Perkataan negara dalam maksud terkini biasanya merujuk kepada konsep yang lahir hasil Triti Wesphalia pada tahun 1648 yang memperkenalkan konsep moden negara nation-state, berbanding negara empire-state (negara empayar) yang kuno.
  98. Konsep keturunan linguistik adalah tidak begitu ketara berbanding konsep keturunan biologi; umpamanya dalam kes-kes pertembungan bahasa yang berketerlaluan, khususnya dalam pembentukan bahasa-bahasa kreol dan bahasa-bahasa campuran.
  99. Banyak pendapat telah dimajukan oleh pelbagai pihak tentang konsep 1 Malaysia yang telah perkenalkan oleh Perdana Menteri Datuk Sri Najib Tun Abdul Razak apabila beliau mengambil alih teraju kepimpinan kerajaan pada 3 April yang lalu.
  100. Merujuk kepada penulis sains Govert Schilling, pada mulanya Brown hendak memanggil objek ini "Lila", selepas satu konsep di dalam mitologi Hindu yang menyifatkan alam semesta sebagai hasil dari sebuah permainan yang dimainkan oleh Brahma.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...