Saturday 27 August 2016

Contoh Ayat Perkataan "baru-baru"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "baru-baru" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Skema yang baru-baru ini oleh Adl et al.
  2. Rusuhan makanan baru-baru ini telah berlaku di banyak negara di seluruh dunia.
  3. Banjir yang tidak disangka juga berlaku baru-baru ini di Shah Alam pada Februari 2006.
  4. Sebuah lagi universiti India yang sisa-sisanya ditemui baru-baru ini ialah Universiti Ratnagiri di Orissa.
  5. Bagaimanapun, tanggapan ini telah dicabar oleh penemuan-penemuan seni bina yang tersergam dan bersejarah baru-baru ini.
  6. Pengumuman ini dibuat dalam Forum TV yang berjudul "Pekerti Islam" di negeri Kedah baru-baru ini dan disiarkan oleh RTM pada bulan April 2006.
  7. Walaubagaimanapun, sepanjang 38 tahun, Maldives hanya pernah mempunyai 2 presiden meskipun sekatan-sekatan politik telah dilonggarkan baru-baru ini.
  8. Penyelidikan arkeologi baru-baru ini bagaimanapun telah mendedahkan pengebumian Kristian yang boleh bertarikh sebelum 1000M, yang membuktikan penempatan sebelumnya.
  9. Pokok tebu dan tumbuhan-tumbuhan yang lain baru-baru ini telah dipergunakan sebagai sumber biobahan api yang merupakan pilihan alternatif yang penting untuk bahan api fosil.
  10. Oryx merupakan satu spesis terancam, kecuali berterima kasih kepada pengawetan dan kumpulan-kumpulan pemuliharaan ia telah ada baru-baru ini memperkenalkan semula untuk liar.
  11. Sehingga baru-baru ini, Zaman Pra-Klasik dianggap sebagai tempoh pembentukan, dengan petani-petani tinggal di desa-desa yang kecil yang tidak mempunyai banyak bangunan tetap.
  12. Wain dari Australia dan New Zealand dipanggil 'Dunia Baru' kerana hanya baru-baru ini berjaya memasuki pasaran Eropah, sekaligus memintas kelarisan wain Perancis dan Sepanyol.
  13. Bagaimanapun dengan mengetepikan cabaran-cabaran tersebut, pencakar-pencakar langit dan gaya hidup moden Shanghai menandakan mercu pembangunan ekonomi China yang baru-baru ini.
  14. Asalkan Perancis mengakui penguasaan British terhadap Cyprus yang baru-baru itu diberikan kepadanya, pihak British akan membalas dengan mengakui penguasaan Perancis terhadap Tunisia.
  15. Kriteria penilaian dan kedudukan untuk persatuan yang mengambil bahagian akan disemak semula oleh AFC setiap dua tahun, dengan yang paling baru-baru yang diluluskan bagi musim 2011-2012.
  16. Dimana Nikola II tidak pernah menarik tuntutannya terhadap tahkta dan sememangnya pro-kemerdekaan Montenegro, dia telah baru-baru ini berkata bahawa dia "tidak mahu" ditabalkan sebagai raja.
  17. Kementerian Pertahanan telah bercadang memesan submarin diesel dan batteri anti-peluru dari Amerika Syarikat untuk pertahanan, tetapi telah dihalang pihak Pan-Biru baru-baru ini (tahun 2005).
  18. Perubahan perlembagaan baru-baru ini menyaksikan lahirnya Mahkamah Agung baru yang menggantikan Jawatankuasa Rayuan Dewan Pertuanan (Appellate Committee of the House of Lords) mulai Oktober 2009.
  19. Sungguhpun negara ini agak stabil sejak tahun 1996, sejarah Guatemala baru-baru ini telah dilanda oleh perang saudara dan rampasan kuasa ketenteraan yang telah melembapkan proses pembangunan negara.
  20. Geomorfologi Athens mengakibatkan apa yang dipanggil fenomena penyongsangan suhu yang bertanggungjawab sebahagiannya untuk masalah-masalah pencemaran udara yang dihadapi oleh bandar rayabaru-baru ini.
  21. Tasik Cini adalah masyhur bagi bunga teratainya yang berkembangan, dan baru-baru ini telah menjadi kontroversi kerana salah pengurusan pemajuan pelancongan yang menyebabkan kematian pokok-pokok dan pencemaran air.
  22. Persetujuan umum mengenai bagaimana tumbuhan berbunga patut disusun hanya baru-baru ini timbul, melalui hasil kerja Kumpulan Filogeni Angiosperma, yang menerbitkan pengelasan semula angiosperma yang berpengaruh pada tahun 1998.
  23. Pusat bandar raya Rotterdam terletak di tebing utara Nieuwe Maas, meskipun pembangunan bandar raya yang baru-baru ini telah memperluas kawasan tersebut ke bahagian-bahagian selatan Rotterdam yang dikenali sebagai De Kop van Zuid.
  24. Sebelum ini, saintis telah memasukkan semua bakteria Gram-positif kedalam filum Firmicutes, tetapi baru-baru ini, telah mendifinisikan ia sebagai sebuah kumpulan teras yang terdiri oleh bakteria GC-rendah, tidak seperti untuk Actinobacteria.
  25. Sementara tukang roti Europah kekal menghasilkan roti doh masam, di Amerika Syarikat, sebahagian besar roti doh masam telah digantikan dengan ibu roti, dan hanya baru-baru kini doh masam kembali diterima, sekurang-kurangnya dikalangan tukang roti artis (artisan bakeries).
  26. Pada masa baru-baru ini, penambahbaikan dalam teleskop dan penggunaan kapal angkasa tanpa manusia telah membolehkan penyiasatan dari fenomena geologikal seperti pergunungan dan kawah, dan fenomena meteorologikal bermusim seperti awan, ribut debu dan litupan ais pada planet lain.
  27. Penyelidikan yang dijalankan oleh Manchester City pada tahun 2005 menganggarkan terdapat 886,000 penyokong di United Kingdom dan melebihi 2 juta di seluruh dunia, sejak pengambil alihan kelab oleh Sheikh Mansour dan kejayaan memenangi trofi baru-baru ini, jumlah penyokong telah bertambah berlipat ganda.
  28. Jika kita mengikuti ucapan Najib semasa merasmikan Sambutan Minggu Perpaduan 2009 Peringkat Kebangsaan baru-baru ini kita akan mendapati beliau sebenarnya telah pun membezakan antara kedua-dua konsep ini apabila memperincikan tiga teras utama konsep 1 Malaysia iaitu penerimaan, kenegaraan dan keadilan sosial.
  29. Sehingga baru-baru ini, Arsenal tidak pernah layak ke peringkat separuh akhir kejohanan Champions League; bagaimanapun dalam 2005-06, mereka telah mara ke perlawanan akhir (di mana mereka menetang Barcelona pada May 17, 2006), menjadikan mereka kelab London yang pertama untuk berbuat sedemikian dalam lima puluh tahun sejarah kejohanan ini.
  30. Dalam kapasiti yang berlainan ini, beliau telah berusaha untuk membina konsensus antarabangsa untuk memastikan kesepaduan seluruh sistem Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, pelengkap dasar ekonomi dan sosial bagi pembangunan yang seimbang dan mampan, insentif pelaburan yang sesuai, penjanaan pekerjaan dan, lebih baru-baru ini, pemulihan ekonomi yang mapan dan kukuh.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...