Saturday 27 August 2016

Contoh Ayat Perkataan "kelulusan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "kelulusan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. W. Bush, AS memainkan peranan utama dalam Perang Teluk dengan kelulusan PBB.
  2. Perdana Menteri dilantik oleh raja atas nasihat dan kelulusan Perhimpunan Negara.
  3. Reka bentuk bendera tersebut telah mendapat kelulusan Raja George VI pada 19 Mei 1950.
  4. Walaubagaimanapun, langkah ini hanya melambat-lambatkan kelulusan dibuat selalunya selama sebulan dan kadang-kadang setahun.
  5. Sebagai respon, kerajaan negeri akan menerima usul ini dan mengerjakan projek ini secara bersendirian sementara menunggu kelulusan daripada kerajaan persekutuan.
  6. Di bawah kepimpinan Rumsfeld, syarikat Searle berjaya mendapat kelulusan daripada FDA, (sebuah agensi yang bertanggungjawab mengawal pengedaran makanan, alat persolekan, alat perubatan dll.).
  7. Kejayaan beliau untuk mendapatkan kelulusan sedemikian telah mendapatkan beliau anugerah "Ketua Pegawai Eksekutif Cemerlang dalam Industri Farmasi" oleh Wall Street Transcript (1980) dan Financial World (1981).
  8. dengan negara-negara lain dan pertubuhan-pertubuhan antarabangsa; perancangan negara dan bajet pekerjaan dan urusan rasmi; melantik menteri-menteri, gabenor-gabenor, dan duta-duta tertakluk kepada kelulusan parlimen.
  9. Jikalau parlimen meluluskan suatu resolusi tidak keyakinan, atau menolak kelulusan suatu bil penting seperti belanjawan, oleh itu kerajaan harus sama ada meletakkan jawatan supaya sebuah kerajaan berlainan dapat dilantik atau mencari suatu pembubaran parlimen supaya pilihanraya umum baru dapat dijalankan supaya dapat mengesahkan semula atau menolak mandat kerajaan.
  10. Oleh itu, Jabatan Perdana Menteri (Prime Minister's Office, PMO) ialah salah sebuah institusi paling berwibawa dalam kerajaan yang memulakan perundangan untuk kelulusan parlimen serta memilih untuk perlantikan oleh Raja, selain yang dinyatakan tadi, gabenor jeneral, leftenan gabenor, senator, hakim mahkamah persekutan, dan ketua-ketua perbadanan-perbadanan Mahkota dan agensi-agensi kerajaan.
  11. Oleh kerana isu ini dibawa dalam keadaan delegasi yang mana sepatutnya hadir bagi mewakili China berbanding kemasukan atau penyingkiran ahli, isu ini hanya memerlukan tindakan oleh Perhimpunan Agung dan mengelakkan ketidakupayaan Perhimpunan untuk mengeluarkan ahli Majlis tanpa kelulusan Majlis (bergantung kepada veto), atau kelemahan perubahan dalam Artikel 23 mengenalpasti identiti ahli-ahli kekal.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...