Saturday 27 August 2016

Contoh Ayat Perkataan "gabenor"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "gabenor" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Tiga lagi ialah dua anggota ex officio dan gabenor sendiri.
  2. Di sana ia membunuh gabenor Tumasik yang berkebangsaan Thai.
  3. Ia mendirikan bandar Franceville, dan kemudian menjadi gabenor kolonial.
  4. Dengan persetujuan gabenor jeneral, dia dan ekspedisi berangkat untuk mencari markas baru.
  5. namun demikian perkara ini menjejaskan nama baiknya dan Brooke dilucutkan jawatan sebagai gabenor Labuan.
  6. Ia terjumpa sebuah penempatan kecil Melayu di kuala Sungai Singapura yang dipimpin oleh seorang gabenor Johor.
  7. Hussein menggulingkan pemerintahan beraja selepas pengilhakannya dan melantik seorang gabenor Kuwait yang baru.
  8. Sebaliknya pihak British akan terus memerintah melalui sebuah majlis penasihat yang diluluskan oleh gabenor Malayan Union.
  9. Para Gabenor Jeneral dan gabenor kolonial juga sering dilantik menjadi commander-in-chief angkatan tentera dalam jajahan mereka.
  10. Beliau juga memberitahu bahawa Fodx Soumah, bekas gabenor Bank Negara Guinea, telah didakwa atas tuduhan-tuduhan rasuah pada 16 November 2006.
  11. Pemerintahan Suriname dipimpin langsung oleh seorang gabenor dengan didampingi oleh sebuah dewan polis yang bertugas sebagai penasihat Gabenor.
  12. Pada tahun 1324, seorang putera Srivijaya bernama Sang Nila Utama menawan Temasek dan membunuh gabenor yang dilantik kerajaan Ayuthaya, Temagi.
  13. Sebagai balasan, beliau dilantik menjadi gabenor dan kemudiannya "Rajah" Sarawak di barat laut Borneo sebelum meluaskan kawasan di bawah pemerintahannya.
  14. Tugas memulihkan wilayah ini diambil alih oleh kerajaan jajahan Mahkota dengan gabenor Jajahan Mahkota pertama yang dilantik ialah Edward Twining pada 5 Mei 1949.
  15. Guinea masa kini dicipta sebagai sebuah tanah jajahan oleh Perancis pada tahun 1890, dengan Noxl Balley sebagai gabenor pertama dan Pulau Tombo sebagai ibu negaranya.
  16. Ralph Hone telah menggantikan beliau untuk meneruskan pembinaan semula Borneo Utara dan kemudian Roland Turnbull sehingga gabenor terakhir Jajahan Mahkota William Goode.
  17. pada tahun 1848 dan dilantik menjadi gabenor dan komander Labuan (yang telah diserahkan pada British oleh Sultan Brunai pada tahun 1846) dan menjadi Konsul Jeneral British di Borneo.
  18. Kenya dibahagikan kepada 47 daerah semi-autonomi yang akan diketuai oleh gabenor yang akan dipilih dalam pilihan raya umum yang pertama di bawah perlembagaan baru pada bulan Ogos 2012.
  19. Hippias ikut bersama pasukan Parsi kerana menyangkakan mereka akan menang dan dia merancang untuk bekerjasama dengan penyokong Parsi di Athen dan akan dilantik sebagai gabenor Parsi bagi keseluruhan Greece.
  20. Missouri tidak mengadakan pilihan raya gabenor pada tahun 2006, menjadikannya pemilihan ini satu-satunya pertandingan di dalam negeri yang secara tradisinya menyaksikan pertarungan hebat antara kedua-dua belah parti.
  21. Pilihan raya umum mesti diumumkan oleh gabenor jeneral atas nasihat perdana menteri, dalam masa empat tahun pilihan raya sebelumnya, ataupun boleh dicetuskan oleh pemerintah yang kalah dalam undian kepercayaan dalam Dewan Rakyat.
  22. Peniaga di Pulau Pinang sekali lagi melihat pelaburan mereka hancur lebur akibat perbalahan dan sekali lagi meminta gabenor Negeri-Negeri Selat mengambil tindakan memulihkan keamanan di Perak agar perniagaan mereka tidak kerugian.
  23. Sejarah bola sepak di Malaysia bermula dengan ditubuhkannya Persatuan Bola Sepak Malaysia atau Pasukan bola sepak kebangsaan Malaysia di Kuala Lumpur pada tahun 1920 dengan pimpinan Andrew Caldecott, gabenor Hong Kong 1935 - 1937.
  24. Untuk mengukuhkan penguasaannya, Siam melantik orang Melayu sendiri sebagai gabenor di Patani dengan Raja Kampung Laut Tuan Besar dari Kelantan sebagai gabenor yang memakai gelaran raja/sultan atau dalam bahasa Siam sebagai Phraya.
  25. Vargas sepatutnya mengambil alih kepresidenan buat sementara waktu, tetapi beliau membubarkan Kongres Negara, memansuhkan Perlembagaan, memerintah dengan kuasa darurat dan menggantikan paragabenor negeri dengan penyokong-penyokongnya.
  26. Sehingga 2007, Perbadanan ini dikendali oleh sebuah lembaga gabenor yang dilantik oleh Raja atau Ratu British atas nasihat kerajaan untuk satu penggal empat tahun, tetapi mulai 1 Januari 2007 Lembaga Gabenor-Gabenor ini diganti oleh BBC Trust.
  27. Pesuruhjaya Kuching Utara ketika ini ialah Datuk Abang Wahap Abang Julai, yang mengambil alih jawatan dari Abang Atei Abang Medaan pada 1 Ogos 2011 sementara James Chan Khay Syn menjadigabenor baru bagi Kuching Selatan pada tahun 2008 setelah kematian mengejut Chong Ted Tsiung.
  28. Setiap negeri mempunyai perlembagaan dan kongres masing-masing, dan rakyat setiap negeri memilih wakil mereka melalui pengundian langsung, seorang gabenor untuk satu penggal selama enam tahun, juga sebagai wakil-wakil (diputados) untuk mewakili negeri masing-masing di kongres, untuk penggal selama tiga tahun.
  29. Oleh itu, Jabatan Perdana Menteri (Prime Minister's Office, PMO) ialah salah sebuah institusi paling berwibawa dalam kerajaan yang memulakan perundangan untuk kelulusan parlimen serta memilih untuk perlantikan oleh Raja, selain yang dinyatakan tadi, gabenor jeneral, leftenan gabenor, senator, hakim mahkamah persekutan, dan ketua-ketua perbadanan-perbadanan Mahkota dan agensi-agensi kerajaan.
  30. Di dalam pilihanraya pertengahan penggal 2006, Parti Demokrat mendapat kenaikan penguasaan majoriti dalam kedua-dua House of Representatives dan Senat Amerika Syarikat, dan akan menyambung tugas sebagai parti majoriti apabila Kongres ke-110 bersidang dalam tahun 2007; Parti Demokrat akan mempunyai 28 gabenor negeri serta menguasai kebanyakan badan perundangan negeri-negeri di Amerika Syarikat.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...